handdator

Visa fullständig version : Scratchbygge Klemm 35 från Krick



senmathal
2013-07-24, 00:47
Jag tänkte för första gången försöka lägga upp en byggtråd för att se om det hjälper att hålla inspirationen uppe. Bygget är ett ritningsbygge av en Klemm 35, en modell som jag haft ögonen på en längre tid. Tanken är väl att färgsätta den som flygvapnets SK 15.
39925


Ritningen hittade jag efter tips här hos Drexler Modellbau och är det som finns kvar av en modell som Krick tidigare tillverkat. Ritningen ser ut att vara av bästa kvalitet men däremot är bygginstruktionen på Tyska vilket inte hjälper mig det minsta. Men det är ju inte instruktionens fel. Jag testade att skanna in det och köra den i ett online OCR programm och sedan i Google translate men det blev inte mycket bättre, i sort sett oläsbart.

Men med goda råd härifrån ska det säkert gå bra. Hittils har jag skurit ut spryglarna till vingen och sågat ut några delar i Plywood. För att föra över ritningen till Plywood och balsa använder jag strykjärnsmetoden. Det blir fantastiskt bra bara man ser till att strykjärnet får kontakt överallt på träet. Linjerna blir i stort sett lika skarpa och bra som på ritningen.

Har tänkt att försöka lägga upp lite bilder efter hand men två paket med spryglar är ju inte så mycket att visa upp. Nu måste jag beställa furulister till vingarna innan jag kommer vidare. Det kommer nog inte att gå så snabbt med bygget.

/Mats

LIP
2013-07-24, 07:50
Vad trevligt, dina frågor och funderingar får du säkert svar på det finns många duktiga byggare på det här forumet.

Sweeper
2013-07-24, 16:12
Det här kommer att bli ett intressant bygge. :)



Göran

senmathal
2013-07-24, 18:35
Det här kommer att bli ett intressant bygge. :)



Göran

He He... Bara ni orkar vänta mellan inläggen. Om jag minns rätt från en annan tråd så hade väl du en Krick byggsats av Klemm 35 liggande på kommer-aldrig-bli-av-hyllan :)

Hoppas bara att någon som behärskar det tyska språket följer tråden. Jag har redan stött på ett problem när det gäller uppallningen av vingen under bygget av densamma. Det jag inte förstår är om vingen ska pallas upp hela vägen eller bara i rotänden. Jag har byggt någon avsmalnande semisymetrisk vinge förut och minns att det var en del pill med att palla upp den så att den blev rak.

Så här står det i den tyska instruktionen om någon skulle ha lust att göra ett försök till översättning.

"Bauen Sie die Tragflügel auf den Bauplanzeichnungen auf. Befestigen
Sie 2 Hilfsleisten 10x20 mm auf dem Grundriß so, daß Holm 1 und
_ Holm 2 aufliegen können. Im Schnitt A-A ist die Lage der Hilfsleisten
eingezeichnet. Achten Sie darauf, daß die Nasenleiste an der Kante
Ihres Baubrettes liegt. Das Verschleifen dieser Nasenleiste ist später
dann einfacher.?

Detta är som sagt skannat och kört i någon form av online OCR. På ritningen visas en distanskloss på 10x20 mm vid rotsprygeln men det går inte att utläsa om den går längs hela vingbalken.

Så här ser det ut på ritningen:

39932


Och så lite spryglar under överinseende av förste testpilot.

39933

Mats

senmathal
2013-07-24, 18:38
Dubbelpost.

Ålänning
2013-07-24, 19:57
Uppallningen är väl för att den är välvd?
Jag byggde nyss ett flyg och då byggde man även två jiggar, en som skulle vara vid basen och en vid vingspetsen.
Dessa gick ju att justera före plankningen för att få rätt washout.
Men tillika så gjorde de att vingen kom upp en bit i luften för den var också välvd under.
Om det nu hjälpte nåt (är inget proffs, bara byggt 2,5 kit).

En flygare på lokala flygklubben sade att det finns en Klemm i Sverige (Arigo) som skulle borda komma på besök till vår klubb bara vi sa till när. =) Ser exakt ut så där om jag minns rätt. Fullsize alltså.

Bygg nu!

Ålänning
2013-07-24, 19:59
Just det, glömde säga... när jag byggde stabilatorn på Cherokeen så "pallades" den upp mycket mer än vinghalvorna som bara hade två "pallar". Så om vingen är mjuk eller nåt, så kanske det måste vara lite fler "pallar"?

senmathal
2013-07-24, 20:29
Jo jag tror att pallningen fyller två funktioner. Dels för att spryglarna skall komma upp från byggbordet men även för att vingen skall bli rak eller skränkt på rätt sätt. Dessutom kan det nog vara viktigt inte bara stött i ändarna utan längs hela vingen så att den inte hänger ner sig på mitten. Men det går väl att räkna ut med hjälp av centrumlinjen på spryglarna och sedan lägga till några procent skränkning. Det vill jag nog ha oavsett vad ritningen säger.

/Mats

LIP
2013-07-24, 22:09
Tycker det ser lite lurt ut, spryglarna som du tillverkat är det gjort urtag för list på översida och undersida medans det på ritningen ser ut som att det är gjort rektangulära hål som det skall stoppas en vingbalk i. Vad gäller?

Listerna som du tydligen skall palla under vingen (hjälplist), där borde du kunna göra den bakre listen som en kil med rätt gradtal, då får du förmodligen rätt skränkning under bygget.

Vingen brukar jag skränka från vingroten med kil.
Brukar skränka så att spetssprygeln har 0 graders anfallsvinkel. Om anfallsvinkeln inte är noterad på ritningen får du mäta vinkelskillnaden mellan vingroten och stabben.

senmathal
2013-07-24, 22:39
Njae i de rektangulära hålen som bara finns på de innersta spryglarna skall vingstålen och konsolerna för dessa sitta. Mittdelen av vingen utgör en enhet med kroppen och där sitter mässingprofilerna som vingstålen trycks in i, två på varje vinge. På grund av att vingen är avsmalnande både på bredden och höjden tror jag att man får man tänka sig för lite för att det ska bli rätt. Pallar man lika i alla fyra hörn tror jag inte att vingen blir rak. Detta är i alla fall vad jag minns från ett annat bygge.

/Mats

Finnsky
2013-07-27, 08:17
Har åxå en Klemm35 från Krick, orörd i kartong. Man blir lite sugen....../Finnsky

senmathal
2013-07-27, 08:42
Inte mycket har hänt i högsommarvärmen men i väntan på listerna till vingen började jag att knåpa ihop stabilisatorn.

Stabben skall sedan plankas med 2 mm balsa.
39971


Mycket spån blir det...
39970

Vissa saker tycker jag är konstruerade lite onödigt tungt. Både vingändar och ändarna på stabilistorn är uppbyggda av massiv balsa. Vet inte om jag gör så eller om jag använder någon annan metod. Sedan är det ganska mycket plywood i uppbyggnaden av stabilisator och fena. Nu tror jag i och för sig inte att modellen blir särskilt tung ändå. En sak som är bra är att stabilisatorn är löstagbar. Men ska det vara någon vits med gäller det ju att man gör ett roderlinkage som är enkelt att ta bort men det kan det vara värt. Jag vet inte hur många stabbar jag slagit sönder i dörrposter och annat när jag burit omkring på modeller.

/Mats

senmathal
2013-07-27, 08:53
Finnsky:
Ja börja å bygg så kan jag få lite hjälp på traven då jag kör fast :)

/Mats

LIP
2013-07-27, 11:25
Planka stabben med 2mm balsa tycker jag låter mycket.....eller?
Jag skulle nog valt 1,5mm, max 16 gram per flak 100x1000, men det är jag det.
Modellen har nog förutsättning att bli baktung ändå.

senmathal
2013-07-28, 00:01
Tyvärr är stabben redan plankad med jag får putsa bort några tiondelar med sandpapper :) Ja det är nog risk att den blir baktung och det torde inte bli bättre av att montera elmotor i den som jag funderar på att göra. Men jag har inte bestämt mig riktigt än. Ljudet av en fyrtaktare är lite svårt att motstå men jag vet inte om jag vill kladda med metanol igen.

/Mats

senmathal
2013-07-29, 23:51
En plankad stabbe...
40018

och en plankad stabbe med ett halvt höjdroder.
Rodret ska inte plankas.
Nu ska det bara dit några bitar längst ut på ändarna.
Även andra roderhalvan är stort sett klar.
40019

Bakkantlist blev väldigt tunn men det verka ska vara så.

Ni som bygger mycket från ritning hur gör ni när ni skär ut delarna, Skär ni utanför eller innanför linjen? Eller kanske mitt i? När bitarna är väldigt små eller tunna som just bakkantlisten på stabben och även bakkanten på spryglarna som bakkanten ska sitta emot gör det ju en del. Jag tror att jag borde ha skurit och kapat utanför linjen.

/Mats

Sweeper
2013-07-30, 05:22
En plankad stabbe...
40018

och en plankad stabbe med ett halvt höjdroder.
Rodret ska inte plankas.
Nu ska det bara dit några bitar längst ut på ändarna.
Även andra roderhalvan är stort sett klar.
40019

Bakkantlist blev väldigt tunn men det verka ska vara så.

Ni som bygger mycket från ritning hur gör ni när ni skär ut delarna, Skär ni utanför eller innanför linjen? Eller kanske mitt i? När bitarna är väldigt små eller tunna som just bakkantlisten på stabben och även bakkanten på spryglarna som bakkanten ska sitta emot gör det ju en del. Jag tror att jag borde ha skurit och kapat utanför linjen.

/Mats


Det ser väldigt snyggt ut! :)

När jag skall skära till mindre bitar så skär jag utanför linjerna och sedan slipar jag bort det överflödiga materialet tills biten passar. :)


Göran

ewalds
2013-07-30, 05:29
Fick också lära mig att skära med marginal… Bättre att slipa lite och få perfekt passform.

Väldigt trevlig tråd som kommer att följas med stort intresse.

/Micke

Michael
2013-07-30, 08:53
Tyvärr är stabben redan plankad med jag får putsa bort några tiondelar med sandpapper :) ...

Det brukar vara svårt att slipa ner en plankad sprygelyta. Ytan blir lätt "vågig" då de delar av balsan som inte har stöd underifrån blir mindre slipade än de delar som har stöd underifrån. Jag skulle därför valt att inte slipa på en redan plankad yta. Viktbesparingen är inte mycket att orda om i detta fall.
Ser fram emot fortsatta bilder på bygget.

/Michael

senmathal
2013-07-30, 15:21
Tack tack Göran!

Jo det är ju egentligen så jag lärt mig av Per Lundkvist på den tiden jag kunde Nya Radioflygboken utantill :) Sedan lär man sig en hel del av misstagen som det heter. Ett misstag var att inte tänka på hur den bit såg ut som sprygeln skulle limmas emot d.v.s. hur tjock bakkantlisten var.

Vill bara tillfoga att jag följer dina byggtrådar med ödmjukt intresse inför ditt kunnande och din skicklighet. Även om jag inte kommenterar så ofta. En ovärderlig källa till inspiration och tips.

Funderar lite på hur man lägger upp en intressant byggtråd och det jag anar är att mycket bilder är nyckeln. Åtminstone är det vad jag gillar tillsammans med lite små instruktioner och tips. Nu vet jag inte om jag har så mycket tips att komma med utöver vad som kan vara intressant för rena nybörjare.

Nu blir det nog inte så mycket byggt här på ett tag då jag har satt full fart på en husvägg som ska få lite extra isolering och en ny panel. Men några små stunder kanske det blir. Sedan när jag får lite trävirke från HAB kan jag nog inte hålla mig från att sätta igång med vingen. Just vingarna brukar jag tycka är det roligaste att bygga. Är så förtjust i konstruktionen på en flygplansvinge. Det är nog det att något kan bli så starkt och så lätt med så lite material och samtidigt med en så speciell form. Klemmen känns extra rolig med den speciella brutna vingkonstruktionen.

Michael:

Ja det har du nog rätt i så jag bara putsar till ytan lite. Det finns dock en hel del annat på modellen som skulle kunna lättas lite. Jag tycker att det används väldigt mycket plywood och frågan är om allt behövs. Så är till exempel hela bakkanten på den ganska tjocka fenan av 3 mm plywood vilket jag inte sett på någon annan modell. Endera byter jag ut den mot hård balsa eller så gör jag lite lätthål i den.

/Mats

senmathal
2013-08-03, 11:07
Nu har jag lite bryderier om hur jag ska ordna med vinginfästning. Original är det ett platt stål som går in i en mässingprofil och detta har jag beställt och fått hem ifrån Lindinger. Det som bekymrar mig är doch hur tunga dessa metalldelar är. Denna modell är ju konstruerad innan kolfibern började komma till användning. Nu är frågan ska jag försöka konstruera om det hela och använda ett vingör i kolfiber i stället. Jag tror jag skulle spara ganska mycket vikt på det då det används en hel del plywood kors för att fästa dessa vingstål. Jag tro att jag trots den brutna vingkonstruktionen skulle kunna använda mig av ett rör som går rakt igenom kroppen. Frågan är då hur långt in i vingen röret behöver gå för att det ska hålla. Den längden blir ju begränsad då vingen har en ganska häftig V-form.

Det som avskräcker att göra om är att jag är osäker på om jag klara av att få hålen för vingrören på rätt ställe i spanten. Men det kanske går att räkan ut på något sätt men det måste ju bli exakt. Nästa fråga är hur kraftigt vingrör behöver jag ha. Jag vet ju hur kraftigt det är till med EF Edge 60" men den är ju lite mindre. Om man gick upp samma dim som används till 70" modeller. Dessa rör finns som reservdel till EF:s modeller. Vad tror ni, tar gärna emot tips om det är värt att göra denna mod.

Kan nämna att förstärkningarna av ply. som vingstålen sitter är monterar tvärs kroppen. Jag tänker mig att för vingrören gör jag i så fall en förstärkning längs kroppssidorna som röret fästs i. På ritningen är det ett främre och ett bakre vingstål och det går ju att använda två vingrör också men då blir det ju ännu mer att passa in.

Lite funderingar så får jag se om någon orkar svara i den tropiska värmen :)

/Mats

LIP
2013-08-03, 11:30
Antar att det främre vingstålet sitter vid/i huvudbalken, tycker nog att du kan behålla vingstålet där- Men det bakre vingstålet bör du nog kunna ersätta med en styrpinne av 6-8mm rundstav.
Rundstaven kan vara fastlimmad antingen i kroppen eller vingen och sedan ett hål i plywood på motsvarande sida.

Styrpinnen är bara till för att hålla vingen på plats i bakre delen av vingen. Styrpinnen behöver inte sticka ut/in mer än 10-15mm .

senmathal
2013-08-03, 12:45
Jag vet inte varför man har valt både ett främre och ett bakre vingstål? Om det visat sig att det behövs för att hålla men i så fall torde det nog inte vara stålet som ger med sig utan snarare infästningen. I annat fall är väl det vanliga att göra som du beskriver med rundstav.

Huvudspantet behövs väl i och för sig även för att bära upp belastningen från landstället så det går nog inte att lätta för mycket där. Nu hör det väl till saken att modellen nog är ganska lätt i övrigt med sin pinnkropp. Man har väl satsat på styrka där det behövs.

Fenan är av en lite märklig konstruktion. Den hänger helt fritt utan stöd i framkanten. Denna konstruktion är vad jag förstått till för att man ska kunna demontera stabben framåt. Övergången mellan kropp stabbe och fena är en plastbit som går att köpa till extra. Plastbiten sitter i några små skruvar och kan tas bort. För att styva upp fenan har man då använt 3 mm plywood i bakkanten av fenan. Skullen man strunta i möjligheten att demontera stabben går det nog att ersätta plywooden i fenan med balsa och göra ett stöd i framkant istället. Vet inte om man orkar plocka bort roderlinkaget efter varje flygning. Modellen ryms nog i bilen ändå.

/Mats

Michael
2013-08-03, 18:29
Jag skulle inte laborera med att bygga om vinginfästningen.
Kricks ursprungliga byggsats och ursprungliga ritning har ganska många år på nacken men det betyder inte att konstruktionspricniperna på något sätt är undermåliga. Att använda vingstål i mässingsprofil är faktiskt en ganska effektiv lösning eftersom det är lätt att bygga in dem i balkkonstruktionen och därmed få en mycket hållbar vinge.

En sak som i som kan vara mer värd att lägga lite tid på att bygga ett mer skalenligt landställ som om jag minns rätt är uppbyggt av väldigt kraftigt dimensionerad pianotråd och utan fjädring. Där finns utomordentligt bra möjligheter att både spara vikt och få bättre egenskaper vid start och landning genom att göra stället fjädrande.

senmathal
2013-08-03, 20:37
Ja det är kanske att skjuta över målet att gör om vinginfästningen nu när jag ändå har beställt vingstålen. Jag tyckte bara att dom kändes så tunga när jag fick delarna i handen. Nej självklart tror jag inte att konstruktionen är undermålig men samtidigt hade nog modellen haft kolfiberrör om den varit konstruerad idag.

Självklart kommer jag att klura ut någon form av fjädring på ställen. Det var det ju på den lilla klemmen jag byggde efter Per Lundkvist ritning. Tyvärr har jag nog inte ritningen och tidningarna kvar, annars hade jag kunnat skala upp det stället i lite kraftigare material.

Ett problem på modellplan tycker jag dock är att de största krafterna på stället är bakåt då man landar på gräs som ofta är för långt och lite tuvigt. Men där är det nog bara stora hjul i överdimension som hjälper.

/Mats

Fyhren
2013-08-03, 20:45
"Bauen Sie die Tragflügel auf den Bauplanzeichnungen auf. Befestigen
Sie 2 Hilfsleisten 10x20 mm auf dem Grundriß so, daß Holm 1 und
_ Holm 2 aufliegen können. Im Schnitt A-A ist die Lage der Hilfsleisten
eingezeichnet. Achten Sie darauf, daß die Nasenleiste an der Kante
Ihres Baubrettes liegt. Das Verschleifen dieser Nasenleiste ist später
dann einfacher.?

På svenska blir detta:

”Man bygger vingen på ritningen. Fäst 2 hjälplister 10 x 20 mm på byggbrädan så att balk 1 och balk 2 kan ligga på dessa. På snitt A-A visas läget på hjälplisterna. Var noga med att framkantslisten ligger på kanten av byggbrädan. På så vis är det lättare att senare slipa framkantslisten.”
Man menar att det skall gå att komma till med slipklotsen eftersom framkantslisten ligger längs byggbrädans kant. – (min anmärkning)

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

senmathal
2013-08-03, 23:12
Tusen tack Peder! Det var bra mycket bättre än Google translate :)

/Mats

senmathal
2013-08-15, 13:53
Nu har det äntligen anlänt lite byggmaterial så bygget kan fortsätta så smått men först ska det till fjälls och fiskas en vecka. I samband med besök hos svärmor i Uppsala smet jag iväg till Rynos i Enköping och när vi väl kom hem så fanns ett paket från HAB att hämta.

Det som förbryllar mig nu är att en sprygel i vingen inte tycks stämma trots att den stämmer med ritningen. Vingen är ju avsmalnande och spryglarna blir således mindre och mindre ut mot vingspetsen. Dock är två spryglar lika höga medan den av de två som är längre ut är kortare i samma tapering som de övriga spryglarna minskar i längd. Effekten blir att vingbalken ligger och rider på den sprygeln. Jag har kollat med ritningen och spryglarna stämmer exakt mot ritningen.

Kan det vara någon klurighet som jag inte kommer på eller kan det rent av vara felritat på ritningen. Tycker ju att ritningen har så många år på nacken att ett sådant fel borde vara korrigerat. Funderar på hur jag ska lösa det hela och om jag ska minska på höjden på sprygeln hur får jag till det på rätt sätt? Vet inte om jag lyckats förklara så problemet blir begripligt?

/Mats

Sweeper
2013-08-15, 15:50
Har du möjlighet att ta någon eller några bilder spryglarna och ritningen?


Göran

kenj
2013-08-15, 18:10
Hej
Kolla här: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=220763
Mvh kenj

senmathal
2013-08-15, 22:55
Göran: Jag får återkomma efter fisketuren men efter att ha gjort ännu en koll så verkar det nog snarare det är den andra av de två lika höga spryglarna som är för låg helt enkelt. När jag kollar vingbalken ser allt bra och rakt ut när jag tar bort den sprygeln. När jag sätter dit den så når den så att säga inte mellan övre och nedre vinbalken eller vingbalkarna då det är både främre och bakre vingbalkar.

Återkommer om någon vecka och då kanske med ett foto. Har dock i nuläget svårt att tolka det på annat vis än att jag måste öka höjden på en av spryglarna. Rimligen borde höjden minska ungefär lika mycket frän sprygel till sprygel. Det är väl bara det att man inte gärna vill tro att ritningen ska vara fel.

En sak jag lagt märke till då jag följer en tråd i ett annat forum där en kille från Norge bygger en Klemm 35 från en gammal byggsats är att jag har en annan upplaga av ritningen. På hans ritningen är det en ring runt numren på de olika delarna men det är det inte på min.

Mats

senmathal
2013-08-16, 07:02
Blir inte riktigt klok på det här. Jag har nu mätt spryglarnas höjd på ritningen och trots att vingen är jämt avsmalnande var det två par spryglar på två ställen som var lika höga. Däremot minskade längden på spryglarna som de ska. På en jämnt avsmalnande vinge borde väl höjden minska successivt på spryglarna. Sprygel 8 och 9 är lika höga och 10 och 11 är lika höga. Spryglarna får högre nummer ut mot vingspetsen. Således räcker inte sprygel 9 och sprygel 10 till på höjden mellan vinbalkarna. Skumt skumt! Det kan väl knappast vara tänkt att vingen skall vara vågformad :)

/Mats

LIP
2013-08-16, 07:33
Man kan aldrig vara säker på att en kopierad ritning blir rätt måttmässigt likt som originalet, för jag kan inte tänka att din ritning är tryckt.

Risken är att du får tillverka nya spryglar, men gör då ett paket med rätt antal sprygelämnen per vinghalva och ha en rotsprygel och en spetssprygel i plywood som du sedan snickrar/putsar så att de följer plywoodspryglarna.

senmathal
2013-08-21, 13:23
Tack för input Lars. Jag har gjort några sådana sprygelpaket som du beskriver men här blev lösningen en annan. Spryglarna ser lite olika ut sinsemellan beroende på var de sitter. Vissa spryglar har urttag för plankning andra för skevroder och lite sådär vilket gör det lite svårare att göra sprygelpaket. Jag gillar egentligen bättre att göra skevrodret i efterhand genom att kapa spryglarna och limma in lister i efterhand.

Blir inte riktigt klok på en del materialval på modellen. Sprygeln längst ut på vingtippen är dubblerad med 2 mm plywood. Varför då kan man undra. Utanpå detta sitter en vingtipp i massiv balsa. Har aldrig tidigare sett att man använt en pywoodsprygel längst ut på vingen.

Spryglarna som felade har jag gjort om nu och allt verkar se rakt och bra ut. Jag la den gamla sprygeln ovanpå ett nytt ämnet med en nål igenom längst bak på sprygeln. När jag skurit en sida vred jag ut framkanten på sprygeln lika mycket som det fattades på höjden. Det innebär ju i och för sig att måttet ökar mest i framkant och ingenting där nålen sitter. Det verkar dock som om det stämmer vid både främre och bakre vingbalkar. Hade jag ökat måttet lika mycket längs hela sprygeln hade den blivit för hög där bakkantlisten ska sitta. (Säger man vingbalkar? Det låter lite fel men kommer inte på vad man kallar de längstgående furulisterna)

Ska försöka ta lite bilder senare nu när bygget kommer igång lite smått.

/Mats

senmathal
2013-09-01, 21:30
40674

En lite halvdassig bild på det som så smått börja likna en vinge.

/Mats

senmathal
2013-09-16, 11:19
Nu undrar Ruff om det ska bli något av den där Klemm. Husse svarar då att husväggen har tagit all ledig tid i sommar men nu börjar det så smått hända lite grand.
40866


Testar om den kommer att få bra kniveggsegenskaper.
40865


Här är vingstålen inlimmade i sina plywoodhållare
40867


Rotsprygeln med urtag för vingstålen. Vingstål med hållare
går igenom ytterligare två spant. Här har jag limmat ihop balsasprygeln
med en 3 mm plywoodsprygel.
40868


Här är det bakre vingstålet på plats och det främre på väg in.
Jag väntar dock att limma tills det är dags för ihoppassning med
vingmittdelen som sitter i en enhet med kroppen. Där ska det sitta
mässingsprofiler inlimmade i Plywood på samma sätt som vingstålen.
40869


Här har vingen fått plankning på översidan. Innan det är dags
att planka undersidan måste servo och roderlinkage för skverodret monteras.
Enligt ritningen byggs det in helt undet plankningen. Jag funderar dock på en lucka
så att det går att komma åt.
40870

Ja det var en liten uppdatering. Nu funderar jag om jag ska ta tag i nästa vinge eller om jag
ska börja med kroppen. Är lite sugen på det senare som om växling.

/Mats

senmathal
2013-09-17, 09:31
En flygkropp kan börja att anas. Det fattas några strävor mitt på kroppen men dom får vänta
tills det är dags att foga ihop vingarna med kroppen. Anledningen är att infästningen av vingarna
ska limmas till dessa och måste då passas in exakt. Detta understryks noga i byggbeskrivningen. Det
är väl det enda jag lyckats förstå av den tyska byggbeskrivningen :)

40881

En sak jag funderar på när det gäller plankningen av vingen. Är det bättre att limma ihop balsaflaken först så att man får ett tillräckligt stort flak att limma fast? Jag skarvade in allt eftersom och det gick väl också bra. Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

/Mats

Thomas
2013-09-17, 10:03
Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

/Mats

Ungefär så brukar jag göra om jag ska planka en plan yta. Dessutom brukar jag lägga en skarvlist (ca 2x10 mm balsa) över skarven på insidan.
Ska man planka dubbelkrökta ytor så blir det lite värre, här får man passa in flaken exakt och planka med en bit i taget.
Skarvlist på insidan här också!

Och ett tips när det gäller dubbelkrökta ytor:
Spruta fönsterputs med ammoniak på utsidan av plankningen!
Ammoniaken gör att träet välver sig på alla håll. Även längs fiberriktningen. Sedan måste man limma fast flaket direkt, träet "krymper" tillbaka en aning när det torkar, men då sitter det förhoppningsvis redan på plats.

LIP
2013-09-17, 12:23
När du skarvar flaken bör du använda transparent förpackningstejp, använder du den bruna så är risken stor att det blir bruna limrester kvar och det är inte så kul.

senmathal
2013-09-21, 06:33
Det ser inte ut att hända särskilt mycket med bygget trots
att jag försöker utnyttja varje ledig stund. Mycket tid går åt
att fundera ut hur det är tänkt att vara och i vilken ordning
det ska göras för att bli rätt. Det som skapat lite huvudbry är
infästningen av vingarna och jag vill vara så noga det bara går för att
allt ska bli rakt och rätt.

Här syns huvudspanten vid vilka guiderna för vingstålen skall limmas
fast. Spanten ska justeras in och limmas med vingarna på plats så att allt
blir rätt
40931

Här är guiderna ihoplimmade med en sprygel för vingens mittdel
som sitter ihop med kroppen. Det sitter mässingprofiler inlimmade mellan
dom utstickande plywoodbitarbitarna.
40932

Så här skall det sedan limmas ihop...
40933

...och sedan skjuts vingen in så här. Enkelt! Men en massa tid och
funderande har gått åt för att limma ihop allt i rätt
ordning så allt stämmer i slutändan. Det blir väl så när man inte kan läsa
byggbeskrivningen utan bara har ritningen att titta på. (beskrivningen är på Tyska)
40934

När vinginfästningen väl är klar känns det som om ett av de viktigare momenten
är avklarade.

/Mats

Thomas
2013-09-21, 08:39
Ser ju himla bra ut!
Jo, man går och funderar och "torrbygger" ett bra tag innan man kommer till skott.
Men vingstålen ser lite korta ut, räcker dom till??

senmathal
2013-09-21, 08:50
Tack tack!

Ja jag tycker också att dom är lite korta men det beror nog på vingens form. Vore dom längre så skulle dom sticka ut under kroppen. Det är väl kanske därför man har använt två vingstål plus att det är rätt så mycket 3 mm plywood i konstruktionen. Allt är dock enligt ritningen så det borde hålla ihop. Nackdelen är väl att det blir lite glapp då man lyfter vingen upp och ner med så korta stål. Det blir väl i och för sig lite bättre då man drar ihop vingarna mot varandra med de hakar som sitter i vingarna och möts inne i flygkroppen. Nu har jag dock inte kommit underfund med vad hakarna ska dras ihop med för anordning. Det framkommer inte av ritningen. Hakarna eller vad man ska kalla dom är i form av en sträng som är fäst i rotsprygeln på vingen och går genom ett rör in i kroppen.

/Mats

senmathal
2013-09-24, 18:38
Lite uppdatering och bilder på vad som hänt sedan sist.


Här limmas stödlister för vingmittdelens plankning in.
40988


En del av den innersta sprygeln som ska sitta några mm utanför kroppssidan.
Sprygeln är i tre delar och limmas in mellan balkarna som håller infästningen
av vingen. Dessa utgör även två huvudspant som går tvärs igenom kroppen.
Man kan väl säga att det är modellens viktigaste delar.
Dessa styr även anfallsvinkeln och avgör om vingarna får en symetrisk V-form.
Trots att jag mätte in dem exakt som ritningen föreskriver blev dock anfallsvinkeln
någon grad fel då jag lägger modellen på högkant på ritningen. Det bort egentligen inte kunna bli fel men blev det ändå.
40990

Framkanten på mittdelen har formats till så att
den stämmer emot vingen.
40989

Här har plankningen på vingens mittdel kommit på plats
och kollas av så att den stämmer emot vingen och det gjorde
den ganska bra.
40991

Frågan är... ska här sitta en ASP 61 FS eller en elmotor. Får förnuftet styra
blir det elmotor, får känslan styra så blir det en fyrtaktare. Just nu lutar
det åt att förnuftet får styra. Jag har förlorat ltie för många modeller pga
tjuvstannande glödmotorer plus att det är så enkelt med el.
40987

Måste ju testa så att grejerna passar ihop. Men mest för att
det är så svårt att låta bli.
40986

/Mats

Thomas
2013-09-24, 19:50
Vilken skönhet!! Det blir ju jättefint!

Visst är det roligt när man kan sätta ihop kärran för första gången och se linjerna.

När det gäller motor, så hade jag nog gått på känslan.
Elmotor i all ära, men då får du sätta in en ljudmodul!

senmathal
2013-09-25, 07:14
Tack Tomas

Jo det är svårt att låta bli att montera ihop delarna då och då för att kolla lite. Jag ska fundera vidare lite på motorvalet. Det ligger en .61 fyrtakt och väntar i källaren och jag tror att den skulle räcka till för modellen. I alla fall skulle det bli ganska skalenligt då det gäller motorstyrkan.

/Mats

Sweeper
2013-09-25, 13:59
Klemm 35:an har väldigt fina linjer och man kan verkligen börja se dem framträda nu. :)

Snyggt jobbat!


Göran

senmathal
2013-09-25, 14:37
Tack Göran! Hoppas du har det bra med katten där i USA och håller koncentrationen av balsadamm på en konstant hög nivå. Det är väldigt spännande inför varje ny uppdatering från ert håll :)

Jo jag har haft den här modellen i tankarna länge nu och har ju faktiskt byggt en mindre variant tidigare efter en ritning av Per Lundqvist. Det vara ett riktigt skalabygge efter hans ibland lite speciella metoder. Väldigt lätt minns jag att den blev och byggdes av kroppslister i tunn furu som i stort följde originalets uppbyggnad. Plankningen av både kropp och vinge var av 0.4 mm plywood som dessutom skulle slipas ner. Tyvärr blev det totalhaveri i maiden. Nu är det säkert 15 år sedan och jag har alltid velat bygga en större variant av klemm 35.

/Mats

senmathal
2013-09-27, 14:41
Idag blev det lite pyssel med fastsättningen av vingarna. Enligt ritningen ska det som jag nämnt tidigare vara en sträng med en krok längst ut som fästs i varje vinge. Dessa krokförsedda strängar ska sedan lirkas in genom någon form av rör för att mötas inne i kroppen. Där ska dom sedan dras ihop mot varandra på något sätt.

Jag är inte så förtjust i den lösningen just på den här modellen i alla fall. Vingen hålls ju i huvudsak fast av vingstålen och det enda som behövs är något som håller vingen in mot kroppen så den inte halkar ur i någon roll eller så. Min lösning blev en plastskruv på undersidan som skruvas lite snett i mot vingen. Det känns lite enklare tycker jag. Så här
blev det hela.


Gängorna har jag bara gjort i 2 x 3 mm plywood. Det brukar hålla bra enligt min erfarenhet. Det brukar även gå lite lagom kärvt så dom inte gängor ur sig.
41040

Här är srkruven på plats. Nu ska jag bara bygga upp med balsa så att det kommer
i liv med plankningen som kommer på senare. Det ska även göras en liten brunn för skruven. Endera bara i balsan eller så sätter jag dit en liten lämplig rörstump. Det blir inte särskilt djupt utan ena sidan på skruvskallen hamnar nästan jäms med plankningen.
41039

/Mats

Thomas
2013-09-27, 18:10
Den vinginfästningen påminner lite om min Bulldog, fast omvänt.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=35201&d=1356194915
Nu sitter ju din på undersidan och min på ovansidan, och med facit i hand så hade jag nog gjort på annat sätt för att slippa dom fula hålen.
Kanske typ gångjärn, där man trär en pinne in från bakkanten genom mässingsrör, omväxlande satt i vingen och kroppen.

senmathal
2013-09-27, 18:28
Jo på ovansidan hade jag nog inte velat ha hålen heller och med tanke på vingformen hade det fungerat dåligt. På din bulldog är väl knäcken åt andra hållet. På undersidan tror jag inte jag kommer att tänka på det.

/Mats

Thomas
2013-09-27, 20:25
Jo På undersidan tror jag inte jag kommer att tänka på det.

/Mats

Precis!

senmathal
2013-09-30, 06:50
41069
Här har skruven för vingen hittat hem i sitt lilla ide.

Jag har snickrat till två skevroder och började då fundera på vad jag ska använda för rodergångjärn.
Efter att en gång ha upptäckt mylargångjärn har jag unteslutande använt sådana mest för att dom är
så enkla att montera och att jag aldrig har haft några problem med dem. Men frågan är nu vad jag ska använda för gångjärn till den här modellen. Jag vet inte om den är lite för stor för mylargångjärn. Det spelar ingen större roll om det är skalalikt då roderupphängning är lite speciell på Klemm 35 så det blir ändå inte
skalenligt.

41070
Här är är skevrodren på plats med byggnålar som gångjärn. Tycker dock
rörelsen blir lite trög med byggnålar :)

/Mats

qrt
2013-09-30, 07:39
Pinngångjärn skulle sitta fint i den vingen.
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/0/3C0394CD84F1E94FC125734B006741E0/$file/1.jpg

Snyggt bygge Mats!!
/Kurt

senmathal
2013-09-30, 08:41
Tack Kurt!

Jo jag har sneglat lite nyfiket på pinngångjärn ibland men aldrig testat dem någon gång. Kanske är dags att göra det på den här modellen.

Jag köpte nyligen ett litet verktyg för att centrera hålet eller skåran för gångjärnen så att dom hamnar i mitten. Jag tycker alltid att det är svårt att få det riktigt rätt och har sett det där verktyget men aldrig kommit ihåg att beställa det. Naturligtvis ska dom inte sitta i mitten utan lite i överkant på den här modellen :)

/Mats

Thomas
2013-09-30, 09:02
Det blir sk*tsnyggt!!

Mr J
2013-09-30, 14:28
Den vinginfästningen påminner lite om min Bulldog, fast omvänt.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=35201&d=1356194915
Nu sitter ju din på undersidan och min på ovansidan, och med facit i hand så hade jag nog gjort på annat sätt för att slippa dom fula hålen.
Kanske typ gångjärn, där man trär en pinne in från bakkanten genom mässingsrör, omväxlande satt i vingen och kroppen.

Om jag inte minns fel så brukar du ha öronpluggar i foam som du stoppar i hålen vid transport för att inte skruvarna ska ramla ur, vissa sådana öronpluggar har en blank gjuten yta i kortändan, den borde gå att klä med samma material som vingarna är klädda med... Så kan du spänna skruvarna och sen trycka tillbaka pluggarna, borde bli nästan osynligt...

senmathal
2013-10-03, 22:23
Det har inte hänt så mycket här dom sista dagarna och delvis beror det på att jag saknat 2 mm balsaflak och allt som står i tur att göras tycks vara konstruerat av just 2 mm balsaflak. Idag var jag dock i Östersund i tjänsten och på vägen hem blev det en sväng till Östersunds Modellhobby. Jag kan väl säga som så att dom numera saknar 2 mm balsaflak :)

Jag har i alla fall börjat lite med fenan, till största delen byggd av 2 mm balsaflak. Nu hade dom bara 7 st i Östersund men jag tror i alla fall att det ska räcka till bygget.

/Mats

senmathal
2013-10-04, 08:16
Några bilder på fenan.
41143
41141
41142

På sidorodret sitter det två små som jag gissar det trimroder i bakkant. Det märkliga är att det ena verkar
vara trimmat åt ena hållet och det andra åt andra hållet. På bilden av fullskalamodellen nedan kan man ana
hur det ska se ut. Jag känner mig lite osäker om jag ska bry mig om denna lilla detalj som finns med på ritningen.
Är det någon som vet vad vitsen är med att ha två trimroder.

41144

/Mats

Ålänning
2013-10-04, 22:21
Trimroder... det kan också vara hjälproder.
- Lättroder som viker sig åt andra hållet än höjdrodret när man spakar. Det blir alltså lättare att spaka.
- Tungroder som viker sig åt samma håll som höjdrodret. Då stora roder behöver röra på sig med små spakkrafter.
Men visst är väl ett trimroder på bägge en mer symmetrisk lösning. =) Men det ska ju räcka med ett trimroder eftersom slipstreamen från propellerna ändå vrider runt en del där bak, lite...
Är bara vad jag tror. Läst om det i UL-teorin.

senmathal
2013-10-05, 16:46
Det stämmer med trimrodret. Det är för att stabilisera rodret och ge rätt "pedalkraft".
Jag har detta på min krick klemm som flyger fantastiskt på 6celler!:)

Vad intressant att du har en Krick Klemm. Är det en Klemm 25 eller en 35? Jag hoppas att min ska klara sig med 5 celler. Jag har en kärra som är snäppet mindre jag flyger med 5 celler men den har å andra sidan hur mycket vertikalprestanda som helst och det är ju inget som varken behövs eller är önskvärd på den här modellen. Har du koll på hur mycket din modell väger?

Ålänningen: Trimrodren som går åt var sitt håll sitter inte på höjdrodren utan på sidorodret. Anledning till att jag funderar på att skippa dom är att det förefaller lite komplicerat att klä rodret med dessa trimroder. Frågan är om dom fyller någon funktion på modellen.

/Mats

Ålänning
2013-10-05, 18:58
Ålänningen: Trimrodren som går åt var sitt håll sitter inte på höjdrodren utan på sidorodret. Anledning till att jag funderar på att skippa dom är att det förefaller lite komplicerat att klä rodret med dessa trimroder. Frågan är om dom fyller någon funktion på modellen.
Hoppsan, missade att det var sidorodret du pratade om. =) Trimroder gör väl egentligen ingen nytta på nåt litet RC-flyg, de påverkar ju inte spakkänslan... Men om det är två trimroder på sidoroderet åt olika håll, kanske det i verkligheten är till mot slipstreamen som kommer från propellern. Vissa flyg har ju motorn ställd nån grad (oönskade effekter vid gaspådrag och vice versa), andra har sned fena (för att styra ut luftströmmen, men rak motor), andra har ett fast trimroder på höger skevroder för att hålla emot vridningen (blir ju att streta), ... andra kanske har just dessa två trim på sidorodret för att jämna ut slipstream. ?! Nej inte vet jag... har aldrig sett två trim på ett sidoroder förr. =) Stick in dem med fibergångjärn och låt dom hänga där bara.

senmathal
2013-10-05, 21:02
Det lustiga är att dom är riktade åt var sitt håll. Ja om jag väljer att sätta dit dom gör jag det nog efter att jag klätt rodret.

/Mats

senmathal
2013-10-05, 23:20
41202
Plankad fena

41203
Plankad fena med roder...
41204
Äntligen har jag fått till den rätta formen på stabilisatorn...

41205
...och på höjdrodret :)

41206
Och så här blev det provmonterat på sin rätta plats.

/Mats

Thomas
2013-10-06, 08:37
Så ska det se ut!!

Urtjusigt!

senmathal
2013-10-06, 10:52
Tack Thomas!

Av någon underlig anledning tycker jag att det är ganska kul att forma till massiv balsa till rätt form. Det ser ju så omöjligt ut när man limmat dit bitarna som man skall skulptera av men ofta tycker jag att det går bättre än man tror. Jag brukar använda väldigt lätt balsa till dessa bitar och det gör det ju inte svårare.

/Mats

senmathal
2013-10-06, 11:53
Vart tog inläggen från g-loc vägen?

Signaturen g-loc som själv hade en Krick Klemm 35 gjorde ett par inlägg här men nu är dom borta. Kan man radera sina egna inlägg eller kan dom ha försvunnit av någon annan anledning. Mysko!

/Mats

Thomas
2013-10-06, 12:46
Hette han g-loc??
Jag hittar inte ens användarnamnet i avancerad sökning...

Mr J
2013-10-06, 14:16
Vart tog inläggen från g-loc vägen?

Signaturen g-loc som själv hade en Krick Klemm 35 gjorde ett par inlägg här men nu är dom borta. Kan man radera sina egna inlägg eller kan dom ha försvunnit av någon annan anledning. Mysko!

/Mats

Han har raderat dem själv.

senmathal
2013-10-06, 17:16
Så tråkigt. Det var lite kul med en som hade en likadan modell.

/Mats

g-loc
2013-10-06, 18:52
Jo jag tog bort dem själv. Fick en olustig känsla att någon med admin rättigheter ändrat min avatar/signatur till något jag aldrig skulle skriva eller har ägt.
Något med esky honey bee King...och det är det ända fältet jag inte kan ändra i min profil...:(

Denna signatur ändring kom när jag gjorde mitt första inlägg sedan 2007. Tråkigt. Och tramsigt.

senmathal
2013-10-06, 19:22
Oj då! Men det måste gå att få någon ordning på, det står ju fortfarande något sådant. Mr J som svarat ovan är ju moderator och administratör så han kanske kan fixa till det. Skicka ett mail till honom. Men med tanke på vad som står tycker jag mer det verkar som om det hamnat där av misstag. Verkar inte likt det här forumet att någon skulle göra sådant med flit.

Men jag tycker att det borde gå att ändra detta själv på något sätt. Bra att du dök upp i alla fall. Kan alltid vara bra att ha kontakt med någon som har en likadan modell :)

/Mats

Mr J
2013-10-06, 20:50
Jo jag tog bort dem själv. Fick en olustig känsla att någon med admin rättigheter ändrat min avatar/signatur till något jag aldrig skulle skriva eller har ägt.
Något med esky honey bee King...och det är det ända fältet jag inte kan ändra i min profil...:(

Denna signatur ändring kom när jag gjorde mitt första inlägg sedan 2007. Tråkigt. Och tramsigt.

Det tycker jag verkar helt otroligt, vi har inte för vana att ändra i användaruppgifterna.
Den enda situation då vi skulle göra det vore om det något stötande.
Dessutom ska du kunna ändra det själv.
Ta gärna kontakt med DrHanke han är mer insatt i hur det fungerar än jag.

g-loc
2013-10-06, 20:56
Nej misstänkte det. Men något är gjort som inte jag själv är orsak till. Nu är det hela inget farligt, mentyclte det var konstigt att det dök upp när jag gjorde ett inlägg. Signaturen kan jag inte ändra, den är låst i profilen.
Får väl vänta på på min honey bee då då...:)

jocke1963
2013-10-06, 22:32
...Signaturen kan jag inte ändra, den är låst i profilen.

Funkar det inte att:
Klicka på Inställningar uppe i den översta raden på sidan.
Under ”Mina inställningar” – Redigera signatur.
?

senmathal
2013-10-07, 08:17
Jag testade att lägga in en signatur bara för att testa. Hur jag än bar mig åt så kunde jag in få till någon signatur. Nu idag då jag gjorde ett nytt inlägg i ett annan tråd fanns den plötsligt där. Jag trodde att den skulle läggas till i alla tidigare inlägg men så verkar inte vara fallet. Med andra ord borde g-loc kunna ändra så att signaturen inte kommer med i framtida inlägg.

Nu ska jag ta bort min signatur tills jag kommer på något vettigt att skriva :)

/Mats

senmathal
2013-10-07, 08:23
Hm... Nu då jag tog bort signaturen försvann den även i det tidigare inlägget jag gjorde.

g-loc: Testa att göra som jocke1963 beskriver så borde du få bort signaturen eller om du vill ändra till något annat.

/Mats

senmathal
2013-10-07, 08:26
Såg nu att du fått bort den redan. Vad bra :)

/Mats

senmathal
2013-10-07, 10:01
Idag gjorde jag ett försök att planka främre delen av kroppen.
Jag vilel testa att använda ett balsaflak och spraya lite fösnterputs
enligt Thomas förslag. Det gick väl så där. Inte för att det var något
fel på metoden utan snarare att det var lite få spant. Det ville sjunka ner
sjunka ner lite mellan spanten. Nu ska det vara två riktigt stora sittbrunnar
där så det kanske funkar ändå.

41239
Den del som är plankad ska gå att ta bort för åtkomst av batteri mm. Den bakre delen är inte dubbelkrökt så den ska väl gå bättre att få till.

/Mats

Thomas
2013-10-07, 10:10
Ja, det måste nog vara nåt som ger lite motstånd undertill.
Fönsterputs med ammoniak brukar svälla träet på den blöta sidan. Baksidan ska alltså vara torr!

Men det ser bra ut!
Går det att blöta ovansidan en gång till och stoppa in nåt extra spant för att pressa ut buktningen en aning??

senmathal
2013-10-07, 10:40
Piloten tycker att sittbrunnen är onödigt stor och klagar på att
det är svårt att nå fram till reglage och pedaler.

41240

Det som inte blev riktigt rätt är att det lutar lite neråt mellan främre och bakre
sittbrunn. Men det skall väl dit någon instrumentbräda som kan pressa upp lite.
Eventuellt går det kanske att snitta upp lite och limma in en kil.

/Mats

senmathal
2013-10-07, 11:53
Inte mycket att visa mer än lite plankad kropp.
41253

Den bakre delen av kroppen är inte dubbelkrökt så den var
det lätt att vira in i balsa. Till den oplankade delen mella kroppen och
stabbe/fena är det på väg en färdig plastbit från Krick via Drexler.
Nu är det bara att hoppas på bra passform så att den smiter åt tight
runt kropp fena och stabbe.

Nästa moment jag tänker ta tag i är nosparti och motorspant. Jag har
i stort sett bestämt mig för elmotor och tänker försöka anpassa motorspantet
efter det. Hur det nu ska se ut? På ritning är det motorbockar i hårdträ som är förankrade en
bit in i kroppen. Motorn ska sitta en bra bit framför motorspantet så jag får se hur jag löser det.

/Mats

senmathal
2013-10-09, 09:37
Efter lite klurande angående motorfästet tror jag att jag har det ganska klart för mig hur
jag vill ha det. Och det blir i stort sett som det är på ritningen med lite anpassningar för
elmotor.

41257
Här är dom två delarna av motorspantet limmade till varandra.
På den bakre av de två plywoodbitarna är det uppmärkt för hårdträlister
som går en bit in i kroppen. Den delen ska sedan vändas framåt och den fyrkantiga
sidan in mot kroppen. Urtagen i den är för listerna i kroppen.

41258
Här syns ett kroppsspant med urtag för hårdträlisterna. Märkligt nog
är spantet och listen under spantet bara av balsa. Där om någonstans
skulle jag vilja ha lite plywoodförstärkning.


41260

Här provmonterat. Mot kroppsspantet ska det limmas en plywoodtriangel på
var sida om hårträlisterna. Detta är helt enligt ritningen frånsett att jag gör om trianglar
så att det går att limma ett spant för elmotorn längst fram. Planen är också att göra
rejäla lätthål på motorspant och trianglarna. Dels kräver ju inte en elmotor samma styrka
och dels börjar jag ana att modellen kommer att bli rätt så framtung ändå. Motorn sitter
ganska långt framför tyngdpunkten så det blir en rejäl hävarm där.

/Mats

Den bifogade miniatyren var tänkt att tas bort men det blev tydligen en miniatyr istället??

Thomas
2013-10-09, 11:19
Alltså...
Det blir så grannt så man blir nästan tårögd!!

Vad blir det för spännvidd?? 2040 mm? Drexler säger ju att den flyger med en 7,5 ccm (tvåtaktare?).

I så fall skulle en .60-.90 fyrtaktare passa fint i nosen!!

Tycker jag....

senmathal
2013-10-09, 11:46
Tack Thomas! Och detsamma om ditt bygge!

Jag är väldigt ambivalent då det gäller motor men då jag har flygit ett par år med el så har jag blivit så bortskämd. Det bara fungerar och inga fältlådor och startbatterier behövs. Å andra sidan är jag ju väldigt motorintresserad och har en ASP 61 fyrtakt som jag testat att köra bensinkonverterad. Den går riktigt bra med ett sådant system som du funderar på till din CRRC. Det som väl är nöten i det hela är hur lite olja man törs köra på och om detta finns det många åsikter.

Men just nu lutar det lite åt el men jag har lite andra projekt där det får bli bränsle. Dels har jag en gammal Supercub i skala 1/6 och det kanske blir i den den bensinkonverterade ASP 61:an hamnar. Sedan kommer det förr eller senare att bli en bensinmodell. Kanske en Super Cub i 1/4 skala. Vet att det går 13 på dussinet men den har sedan jag var barn etsat sig fast i skallen.

Spännvidden blir 208 cm och jag tror att Drexlers uppgift om motorstorlek är väl optimistisk. I byggbeskrivningen rekommenderas en Magnum .91 och då gissar jag att det är tvåtakt som avses då ritningen har några år på nacken.

/mats

ChristerL
2013-10-10, 10:15
Otroligt snyggt bygge av en härlig förebild! :thumbup:


Hittade den här filmen på Youtube igår, njöt av de härliga landningarna.



http://www.youtube.com/watch?v=TQwAjNaO1yc

Thomas
2013-10-10, 11:06
Underbara maskiner!!
Vilka härliga vingglidningar vid landningen...

senmathal
2013-10-10, 11:35
Tack tack Christer! Ju det är bilder och filmklipp som denna som har fångat mitt intresse. Just den filmen har jag dock inte lyckats pricka in så tack för den. Kul med kameran som klickar konstant i bakgrunden.

/Mats

senmathal
2013-10-10, 18:03
Tur att man får lite hjälp emellanåt.

41281
Helmer Lotass inspekterar nogrant limningen av motorspantet

41282
Och här lite "det-är-mitt-flygplan-maner" Tur att husse rår om Helmer.

41283
Testar tyngdpunkten.

41284
Tyvärr var jag tvungen att såga lite i sittbrunnen. När Balsan torkade efter plankningen
drog den ihop sig så att denna löstagbara del blev lite bananformad. Lösningen blev att såga
ett snitt vid varje sittbrunnsarg. Efter att ha klämt ner enheten på plats limmade jag dit 2 balsa
på insidan och spacklade igen såsgpåret. Nu passar det perfekt och kommer att hållas på plats
av en magnet längst bak och längst fram.

Thomas
2013-10-10, 20:48
Ja, fy katten vad snyggt det blir!!

Sista bilden ser lite dramatisk ut... lite som fältskärens amputationer under första världskriget!

senmathal
2013-10-10, 21:26
Ja det tog emot att sätta sågen i sargen men resultat blev perfekt och blir nog ingen försvagning heller.

/Mats

senmathal
2013-10-11, 18:58
Då var det dags att montera motorn på exakt rätt plats så att
propelleraxeln hittar ut mitt i hålet i kåpan. Hur gör man nu det på rätt sätt.
Jag har sneglat på den lilla gula manicken jag köpte i somras. En lasermätare.

41312

Jag började med att förankra modellen så att den låg stadigt på golvet utan
att rubbas. Sedan satte jag på kåpan och riktade in laserpunkten mitt i centrum
av hålet för axeln. Utan att rubba vare sig modell eller lasermätare tg jag bort kåpan
och passade in motorn så att laserpunkten hamnade mitt i propelleraxeln.

41311
Och resultatet blev full acceptabelt med lite nedåt och högerriktning.

41313
Här en blid på motorinstallationen. Två furulister som går en bit in i kroppen. På var sida
om furulisterna är 3 mm plywood limmade och dessa är limmade mot brandskottet. Ska förstärkas
med trekantlister. Motorn sitter i 10 mm plywood. Som extra säkerhet har jag satt fyra små skruvar från sidan. Hoppas att det ska hålla.

/Mats

jocke1963
2013-10-11, 19:27
Underbara maskiner!!
Vilka härliga vingglidningar vid landningen...


Vekligen snygga kärror! Och skönt prutt-prutt-ljud i dom oxå!
Kanske en anledning att sätta i en metanolare....eller en fet ljudmodul.. ;)

Varför gör man såna där "vingglidningar"? (Antar att det är när de flyger in på sniskan)
Är det för att bromsa farten?
Vindstruten hänger ju rakt ner så det är ju inte pga sidvind iaf...

senmathal
2013-10-11, 21:02
Det är nog precis som du gissar att de görs för att minska farten. Som du ser är det en del träd vid inflygning så landningen måste göras relativt brant. I andra ändan verkar det vara en trafikerad landsväg så det gäller att stoppa i tid. Jag kan tänka mig att det är ganska bra glidtal på en fullskala Klemm och ingen klaff att bromsa med.

Vinglidning är ganska användbart även i modellflyg och är inte så svårt att lära sig. Egentligen bara att ge lämpligt sidroder och sedan styra som vanligt med skevrodren. Modellen kommer då att kana sådär genom luften. Testa på hög och säker höjd. När man väl kan går det att bromsa ganska rejält om man kommer in lite för snabbt vid landning.

/Mats

Mr J
2013-10-11, 21:17
Vingglidning är ett effektivt sätt att minska höjd och fart, det är väldigt enkelt att utföra när man sitter i planet, men ganska svårt att göra med ett radiostyrt plan imho.

Receptet är korsade roder, tex höger skev och vänster sidroder, sen balanserar man det hela med höjdrodret. Enkelt när man sitter i planet, men svårt att få till en vettig glidbana med ett RC-plan.

Thomas
2013-10-11, 21:38
Jo, och sen är det ett "måste" vid sidvindslandningar, i alla fall i ett fullskalaplan!
Men precis vid sättningen ska man trampa sidoroder "åt rätt håll" för att få hjulen parallella med banan...

g-loc
2013-10-12, 19:00
Hittade ett blogginlägg om min klemm med lite bilder och info.
Enjoy!

http://lae.blogg.se/2010/august/flygvapenmuseums-sk-15-i-luften.html

senmathal
2013-10-12, 21:17
Aha! Är den din. Den sidan har jag hamnat på tidigare när jag googlat på Klemm 35. Verkligen snygg med fina detaljer. Om jag kommer upp i den nivån när jag är klar är väl tveksamt. Otroligt fint tagna bilder, ser ut som ett fullstort plan.

Såg att någon gett ett bra förslag på bildtext till sista bilden, "Björn med handen i Klemm" :)

41327

Är lite nyfiken på om du har fjädrande landningsställ på din Klemm? Enligt ritningen är det bara bockad pianotråd vilket jag tycker känns lite tokigt på en så pass stor modell.

/Mats

g-loc
2013-10-12, 21:56
Kul att du gillar den. Skall faktiskt inte ta kredit för bygget även om jag är en hängiven skalabyggare, då denna är byggd av en annan skala flygare för många år sedan. Men jag har tagit den vidare in i elåldren och gjort en rad moddar som gör den ännu bättre. Det är fjädrande ställ på den, och de jobbar fint och tar upp mycket energi. Kan ta lite bilder längre fram till dig. Utan fjädring tror jag du för problem med stället,

Med vänlig hälsning,

Björn

senmathal
2013-10-12, 22:19
Ja det vore jättebra om du ville skicka lite bilder på just stället, särskilt om det fungerar bra. Men gärna bilder av modellen i övrigt också. Du får gärna lägga dom här i tråden om du vill. Ja det är lätt att slå sönder infästningen om man saknar fjädring. Alla landningar vill ju inte riktigt bli sådär fjäderlätta som man hade tänkt.

Kul med en modell som varit med länge och fortfarande flyger och är i så fint skick.

/Mats

Thomas
2013-10-12, 22:43
Har du köpt den av Palle i Oxie??
I så fall är det en riktigt fin kärra!!

jocke1963
2013-10-12, 22:58
Ja det vore jättebra om du ville skicka lite bilder på just stället, särskilt om det fungerar bra.

På filmen ovan på fullskalakärrorna är det ju 2 olika sorters ställ, den ena ser ju ut att fjädra ordentligt, den med hjulkåpor på..

senmathal
2013-10-13, 06:31
Stället med hjulkåpor brukar sitta på en variant som kallas Klemm 35 Spezial men Googlar man på den så kommer endast ensitsiga varianter upp. Den på filmen är ju tvåsitsig. Dessutom finns det en variant med glasad cockpit. En sådan har Mikael Carlson nyligen renoverat och ska visst vara den enda flygande i världen. http://www.sffsto.se/UnikKlemmKl35Dflygerigen.htm

/Mats

Ps
Hittade bilder på nätet av den siverfärgade på filmen, SE-BGA, där främre sittbrunnen saknas. Vet inte om den går att täcka över med plåtar eller om den är ombyggd. Här finns annars fina Klemmbilder. http://www.sffsto.se/TrissiKlemmoverHatuna.htm

Ds

senmathal
2013-10-16, 20:08
Nu tog det tvärstopp med byggandet ett tag. Eller lite småjoks har det väl blivit plus att jag gått och klurat lite på landningsstället. Vet inte om jag kommit någon vart i klurandet mer än att jag vill ha det fjädrande. För att kunna göra stället både fjädrande och någorlunda skalalikt behövs någon form av teleskopfjädring och till detta två rör som går in i varandra. Idag då jag var in på Bauhaus hittade jag eventuellt vad jag behöver och det jag hittade var ett 8 mm och ett 10 mm mässingrör där det mindre lätt glider in i det större utan att glappa. Nu var väl rören inte de mest tunnväggiga så dom är ju inte jättelätta. Jag tror dom hade 0,8 eller 1 mm väggar.

Vad tror ni? Blir det för tungt och klumpigt? Jag har räknat ut att rörens vikt kommer att hamna runt 60 g plus ungfär lika mycket pianotråd så runt 120 - 150 gram plus hjul kan vikten tänkas hamna på. Tanken är väl att hitta en tryckfjäder med lämplig hårdhet i rätt diameter. Problemet är väl att hotta en tillräckligt hård fjäder som är så liten. Har dock ev. några hydraulventiler fån en citroên där jag minns att det fanns små kraftiga fjädrar. Om jag nu har delarna kvar.

På bilden nedan ser man ganska tydligt hur det ser ut i fullskalversion. Nu är det inte frågan om något exakt skalabygge utan mera skalaliknande sådär på ett ungefär. Det vill säga ingen bockad aluminiumplåt eller kolfiber :)

41354

/Mats

Thomas
2013-10-16, 20:53
Bygger du ett sådant så blir det väldigt snyggt!! Och jag tror inte den extravikten gör nån större skada.

Hade du sen haft en metanolare eller bensinare i nosen, så hade det inte märkts överhuvud taget!!
:icon_butt:

senmathal
2013-10-16, 22:04
He he! Om jag sätter dit den bensinmotor jag har kommer det att gå åt mycket bly i aktern :) Tror att 30 cc blir lite overkill. Men annars: Bensin -ja tack. El -ja tack. Metanol -nej tack :aetsch: Jag gissar fortfarande att den kommer att hamna runt 4 kg om nu inte färg och klädsel väger mycket mer än jag tror. Björns modell ovan verkar ju flyga bra fast den väger över 5,5 kg.

Någon som har tips på hur jag får till rätt färg på modellen. Har försökt googla lite på flygvapnets färger men inte hittat något klockrent mer än orange och stålgrå. Skulle behöva lite tips på var jag hittar lämplig färg. Jag har inte bestämt mig riktigt hur jag ska måla heller men det löser sig nog. Det blir nog inte aktuellt på den här sidan Jul.

/Mats

LIP
2013-10-17, 08:24
Om du hade tänkt silverlöda rören, tänk på att mässing blir mjuk av för mycket värme = gaslåga.

senmathal
2013-10-17, 09:38
Så långt jag tänkt hitintills så har jag inte tänkt på hur jag ska löda :) På ena sidan skall det väl i varje fall lödas dit någon form av hjulaxel och då tänker jag mig en bockad pianotråd som löds in i ena änden av röret. Där blir det ju en hyfsad lödyta. Problemet är väl bara att pianotråden blir alldeles för glapp i röret. Man skulle behöva en bussning utan på pianotråden som fyller upp. Sedan ska ju dom två inre benen lödas ihop med teleskopbenet eller med hjulaxeln kanske.. Pianotrådar brukar ju dessvärre inte vara så pigga på att bli ihoplödda med varandra. Det blir väl till att vira koppartråd runt lödstället och köra med mycket fluss och putsa ordentligt innan. Ibland har jag lött med VVS tenn som är lite hårdare än vanligt lödtenn för elektronik och liknande.

Nu när jag klurade igår började jag också att fundera på om det istället skulle kunna gå att lösa med bara pianotråd och någon form av torisionsfjäding. Då får man ordna något teleskoprör utanpå bara för utseendet.

Jag klurar vidare och tar gärna emot tips på lösningar.

/Mats

Thomas
2013-10-17, 09:48
Hmmm...

Om man tittar på bilden ovan, och tänker bort stötdämparna, så ser ju resten av stället ut som ett ordinärt pianotrådsställ.
Kan man tänka sig ett sådant, plus ett par fejkade stötdämparben??
Hur du ska löda fast fästpunkter för benen kan du nog själv klura ut.

Bara en tanke för att förenkla det hela en aning...

senmathal
2013-10-17, 10:40
Det jag oroar mig för då de gäller den lösningen är att det ska bli väldigt vingligt vi taxning då fästpunkterna för stället hamnar så nära varandra. Det skulle kännas bättre om den fick stödja på benen ute vid vingarna även om det är lite klurigare att få till. Just nu verkar dock det klurigaste att hitta en fjäder som passar. Dags att gå ut i boden och leta.

/Mats

Fyhren
2013-10-17, 17:43
Hej

Lesjöfors säljer alla typer av fjädrar och har lasttabeller mm.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

senmathal
2013-10-17, 20:28
Jo jag hamnade på deras sida och några andra som sålde fjädrar. Nu försöker jag sätta mig in i hur man tolkar dom olika parametrarna som fjäderkonstant, maxkraft och så vidare. Tyvärr är matte inte min grej så jag blir inte riktigt klok på det jag läser.

/Mats

jocke1963
2013-10-17, 21:11
Jag har en Lesjöfors-åf 700 m hemifrån.
Om du vill kan jag gå dit o kolla..
Men enklast är väl bara att maila dom o berätta om dina önskemål?

senmathal
2013-10-18, 06:03
Jocke:
Det vore ju jättebussigt i så fall. Jag ska fundera lite till och kolla runt lite. Vet egentligen inte ens hur man ska tänka när det gäller fjäderns hårdhet.

Om man tänker sig att modellen väger 4 kg då borde väl fjädern pressas ihop en aning vid låt säga 2 kg belastning eftersom det är en fjäder på varje sida. Men så funderar jag på om fjädern behöver förspännas som det t. ex är på en bil. Det gör ju i så fall konstruktionen lite mer komplicerad så jag hoppas att det fungerar ändå.

/Mats

jocke1963
2013-10-19, 11:37
Satt o surfade runt lite igår kväll, när jag hittade denna trevliga byggtråd.
På denna sida, nr 5, finns det ett landningsställ som kanske ser lite ut som ditt blivande..?
http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=56199&p=5

senmathal
2013-10-19, 14:28
Ja det ser ganska snarlikt ut men jag förstod aldrig om det var någon fjädring på det stället. Tim Hooper är annars en duktig konstruktör och byggare som jag stött på tidigare. Jag har byggt denna Hawker cygnet från en ritning som följde med RCM&e http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=46673 När jag kom till riggningen av vingarna kände jag att jag var tvungen att lägga den åt sidan och börja med något annat. Men jag kommer nog igång med den för att slutföra bygget. Till nästa sommar ska den vara i luften.
41372


/Mats

Thomas
2013-10-19, 15:07
Oj!!
Ytterligare en skönhet "på G".
Den vill vi också se i luften!!

jocke1963
2013-10-19, 17:48
Ja det ser ganska snarlikt ut men jag förstod aldrig om det var någon fjädring på det stället.

Jodå, om du backar en sida i den byggtråden så ser du dessa bilder:

41385

41386

senmathal
2013-10-19, 18:05
Ok! Jag kollade för dåligt. Ja någonting ditåt är väl vad jag har tänkt mig. Det avlånga hålet och skruven i röret var inte så dumt.

Thomas, den ska i luften till sommaren. Eller i bästa fall på vårisen i slutet av mars.

/Mats

senmathal
2013-10-20, 22:29
Här händer inte mycket just nu men lite klurande och testande av landningsstället har det blivit så jag tog ett par bilder av det som blivit hittills.

41426

41427

Sedan får vi se hur det blir i slutänden.

/Mats

senmathal
2013-10-21, 11:56
Eller så köper man färdiga. När jag väl kom på att dom kallas "oleo strut landing gear" kom det upp en del på nätet. Bland annat dessa från HC. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23888__alloy_oleo_strut_140mm_straight_mains_for _60_90_class_2pc.html

41428

Men jag sak kolla om jag får till på egen hand först.

/Mats

Thomas
2013-10-21, 13:02
Egentillverkade känns ju mycket lyxigare!
Då kan man ju skryta med att "dessa har jag gjort alldeles själv"!

senmathal
2013-10-21, 15:36
Det finns ett folk av en särskild sort nere vid piteälva och våran slogan är jädrigt kort det kan vi göra själva. Fast det skall väl egentligen vara Ångermanälva om det är jag som sjunger :)

Jo absolut är det roligare att görat själv. Och det ska nog gå att få till något användbart till slut. Det kluriga tycker jag är att löda i pianotråd. Det är som om det inte vill ha med tenn att göra och hårdlödning brukar inte heller sitta bergsäkert. Men putsar man och rengör noggrant kanske det går.

/Mat

LIP
2013-10-21, 16:03
Använd lite lödvatten, eller saltsyra.
Men du måste tvätta ordenligt efteråt, har lätt för att rosta.

flygrc
2013-10-21, 16:55
Eller så köper man färdiga. När jag väl kom på att dom kallas "oleo strut landing gear" kom det upp en del på nätet. Bland annat dessa från HC. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23888__alloy_oleo_strut_140mm_straight_mains_for _60_90_class_2pc.html

41428

Men jag sak kolla om jag får till på egen hand först.

/Mats

Fast då får han nog vänta längre, -6på saldot. Väldigt prisvärt annars :)

senmathal
2013-10-21, 19:19
Jo men det här är ett långtidsprojekt så ett halvår hit eller dit har inte så stor betydelse :) Nu har jag dessutom kört fast i ritningsläsningen och lyckas inte få dit bitarna på rätt plats. Då det är flera lager av delar ovanpå varandra och streckade linjer som ett plockepinn är det inte helt lätt. Särskilt då byggbeskrivningen är på ett för mig oläsligt språk. Men när man väl limmat dit en bit med epoxy brukar det genast stå klart hur det egentligen skulle ha varit. Nämligen ytterligare en list under den del man just limmat fast.

/Mats

qrt
2013-10-21, 20:24
Jo men det här är ett långtidsprojekt så ett halvår hit eller dit har inte så stor betydelse :) Nu har jag dessutom kört fast i ritningsläsningen och lyckas inte få dit bitarna på rätt plats. Då det är flera lager av delar ovanpå varandra och streckade linjer som ett plockepinn är det inte helt lätt. Särskilt då byggbeskrivningen är på ett för mig oläsligt språk. Men när man väl limmat dit en bit med epoxy brukar det genast stå klart hur det egentligen skulle ha varit. Nämligen ytterligare en list under den del man just limmat fast.

/Mats

Låter väldigt bekant på något sätt Mats :)
/Kurt

Thomas
2013-10-22, 06:49
Nu ska du ju abselut inte ha sådana ben till denna kärran, men www.sdshobby.com (http://www.sdshobby.com) har fina spiror till hyfsade priser! Flera sidor att bläddra igenom.
Kanske till framtida projekt??
http://www.sdshobby.com/rc-airplane-accessories-landing-gear-c-2250_2283.html?page=6

senmathal
2013-10-22, 22:35
Ja där fanns det alla varianter och storlekar.

/Mats

senmathal
2013-10-27, 05:40
Mycket pyssel men lite märkbara resultat. Jag tycker alltid det är kommer till en punkt där det är svårt att komma vidare med byggen. När det mesta är träfärdigt men det trots allt är en massa småpyssel och justeringar som ska göras. Det beror väl kanske på att det inte blir så mycket synliga resultat som gör att det känns så segt. Inte mycket att lägga ut några bilder på. Sedan har jag svårt att ta tag i saker när jag inte har allt material hemma så att det går att slutföra delen. En egenhet jag har är också att jag inte gör varje del riktigt klar innnan jag börjar med nästa del. Så har jag t. ex två vingar som är nästan klara och en flygkropp som är nästan klar och en stabbe som är... osv.

Dessutom lyckades jag igår få två hål att hamna helt fel trots noggrant mätande och kollande. Det var hålen till två styrtappar till den löstagbara stabben. Två tappar av rundstav ska sitta limmade i stabbens bakkant och motsvarande hål sitter i en plywoodbit i kroppen. Sedan ska det sitta en nylonskruv i framkant på stabben. Men nu hamnade hålen av någon märklig anledning fel och hål är ju inte alltid så lätt att flytta :) Det får nog bli en fastlimmad stabbe istället. Så stor är inte modellen att den inte går att transportera med stabben på.

Ja det var lite filosoferande och klagande men det här är jag väl helt ensam om antar jag :) Att köra fast och att göra fel menar jag.

/Mats

qrt
2013-10-27, 07:13
Sitter i samma sits som du Mats, mycket småpyssel med väldigt lite konkreta resultat.
Upplevde samma när jag byggde CUBen, de sista bitarna tog en evighet. Så du är inte
ensam :):), inte en chans !

mhv/Kurt

LIP
2013-10-27, 09:30
Mycket pyssel men lite märkbara resultat. Jag tycker alltid det är kommer till en punkt där det är svårt att komma vidare med byggen. När det mesta är träfärdigt men det trots allt är en massa småpyssel och justeringar som ska göras. Det beror väl kanske på att det inte blir så mycket synliga resultat som gör att det känns så segt. Inte mycket att lägga ut några bilder på. Sedan har jag svårt att ta tag i saker när jag inte har allt material hemma så att det går att slutföra delen. En egenhet jag har är också att jag inte gör varje del riktigt klar innnan jag börjar med nästa del. Så har jag t. ex två vingar som är nästan klara och en flygkropp som är nästan klar och en stabbe som är... osv.

Dessutom lyckades jag igår få två hål att hamna helt fel trots noggrant mätande och kollande. Det var hålen till två styrtappar till den löstagbara stabben. Två tappar av rundstav ska sitta limmade i stabbens bakkant och motsvarande hål sitter i en plywoodbit i kroppen. Sedan ska det sitta en nylonskruv i framkant på stabben. Men nu hamnade hålen av någon märklig anledning fel och hål är ju inte alltid så lätt att flytta :) Det får nog bli en fastlimmad stabbe istället. Så stor är inte modellen att den inte går att transportera med stabben på.

Ja det var lite filosoferande och klagande men det här är jag väl helt ensam om antar jag :) Att köra fast och att göra fel menar jag.

/Mats

Du är definitivt inte ensam om att stöta på "patrull" det kan jag intyga som har hållit på så pass länge med mitt modellflyg.

På "patrull" stöter man ju för jämnan, men det är då det roliga börjar.....att få lösa problem menar jag.
Det är en av tjusningarna med modellflyg, att få lösa problem.

senmathal
2013-10-27, 12:59
Lasse
Du har så rätt! Motgångar är till för att övervinnas. Ofta gäller det väl att övervinna det första motståndet till att sätta sig vid byggbordet. Efter en stund brukar engagemanget komma och bitarna komma på plats. Konsten att göra just denna lilla detalj till en utmaning. En svaghet jag har är dock att ha tålamod att göra saker i rätt ordning även om en annan ordning är teoretisk möjlig. Ibland kan det kännas roligare att ta itu med något som borde vänta ett tag för att det då blir mycket enklare med resten av bygget.

Kurt
Alltid tröstande att det är fler som upplever samma sak. Jag gissar att det finns ganska många byggen ute i landet som aldrig kommer att bli klara. Men till den gruppen hör ju inte vi :)

/Mats

Thomas
2013-10-27, 14:17
Ibland är det nästan roligare när man lyckas 'få till' alla smådetaljer! Det är ofta dom som piffar till'et lite.
Det kan räcka med några småskruvar, lite dekorlister, lite färg...

Bara till att bryta ihop och komma igen!!

senmathal
2013-10-27, 15:24
Ibland är det nästan roligare när man lyckas 'få till' alla smådetaljer! Det är ofta dom som piffar till'et lite.
Det kan räcka med några småskruvar, lite dekorlister, lite färg...

Bara till att bryta ihop och komma igen!!

Just det håller jag med om men det känns som att dom detaljerna kommer i ett senare skede i bygget. Jag tycker även att det är ganska roligt att klä modeller även om det kan kännas lite vemodigt att klä in ett vackert balsaskelett. Nu tror jag dock att jag ska satsa på att göra varje del klar och då ska jag börja med vingarna. In med ett servo i den vinge där det fattas och så fixa länkaget till skevrodren. Sedan ska dom oplankade sidorna plankas.

/Mats

Ålänning
2013-10-27, 18:47
På samma ställe jag med och stampar just nu, flyget (Piper Cherokee) nästan träklar, men liiiite smått kvar, sen är den helt träklar, bara nån timme till, men ändå. Blev att göra några metanolhelis (2st Raptor 50 och en Airskipper 50) och multikoptrar (2st DJI F450) flygklara istället. :-D Men har under denna tid kommit fram till att jag inte lockas så mycket mer av ARF-flyg utan det är nog kit som gäller, så det kan vara bra komma bort en stund och fundera lite. Ett kit står redan o väntar och nästa beställs nog ... snart. =)

senmathal
2013-10-28, 20:32
Är det någon som har koll vems denna modell är? dogulasdc3 har han som nick på tuben. http://www.youtube.com/watch?v=Ub1J1CV8kyM Snygg modell, snyggt filmat och snyggt flugit.

/Mats

Victorbjörkman
2013-10-29, 19:23
Härlig film, hade varit kul att veta vad det sitter för motor i modellen.

senmathal
2013-10-30, 06:21
Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

/Mats

senmathal
2013-10-30, 17:49
Ett paket igår och ett paket idag :)

Efter att först gjort fel och sedan gjort om och gjort nästan rätt är det nu en avtagbar
stabilisator på Klemm kl 35. Nästan rätt blev det för att jag inte tänkte mig för när jag limmade
in två stycken styrpinnar av rundstav i stabbens bakkant. Jag borrade dels in lite för stora rundstavar plus att dom skulle sitta i överkant på bakkantlisten. Anledning till det är att det
vara tänkt att sitta en pinotråd mella höjdroderhalvorna och ett roderhorn mitt emellan inuti
kroppen. Så är det på orignalet. Nu får det bli ett roderhorn på varje höjdroderhalva i stället då
rundstavtapparna hamnar i vägen för pianotråden.

41536
Här är stabben på väg att skjutas in under fenan som hänger i luften i framkant, allt enligt ritningen.

41537
Här syns skruven som håller stabben i framkant.

41538
Här är innehållt i det ena paketet på väg att hitta sin plats. Jag missade att
den delen fanns att köpa när jag beställde ritningen. Denna plastövergång skruvas
fast med små skruvar vilket är en förutsättning för att stabben ska gå att demontera.

41539
Här sitter den på plats. Jag får väl säga att den passade rätt bra med tanke på att jag tillverkat både fena och stabben utan att ha tillgång till den här biten.

41540
Här kan innehållet i det andra paketet anas innanför mässingrören. Det var tre par
fjädrar i lite olika hårdhet för att om möjligt ett par skulle passa. Efter lite experimenterande kan jag nog konstatera att jag träffat ganska rätt. Dessutom verkar fjädringsvägen bli längre än vad jag trott. Jag hade nog inte lyckats tolka alla specifikationer rätt. Men vad gör väl det när det blir fel åt rätt håll så att säga.

Ja det var lite små uppdateringar. Nu behöver jag skaffa mer pianotråd för att kunna färdigställa ställen. Det jag klurar på är hur jag bäst ska få till en vettig infästning upptill som ska vara ledad utåt och inåt.

/Mats

senmathal
2013-10-30, 19:24
Ett sporrställ :)
41543

Efter önskemål men gick ej att lägga bild i pm av någon anledning
så nu får bilden ligga här till allmän beskådan.

/Mats

Thomas
2013-10-30, 20:13
Snyggt jobbat, Mats!!

jocke1963
2013-10-30, 22:23
Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

/Mats

Enligt kommentarerna under filmen är det en Saito 180.
Maila honom via Youtube och fråga, vetja..?

senmathal
2013-10-30, 22:28
Jasså det såg jag inte. Jag undrar om det kan vara samma modell som i filmen som finns med på denna sida. http://www.pefilm.se/Barkarby%2007/Sidor/Barkarby_07.html

/Mats

senmathal
2013-10-31, 10:00
41545

Ett första ställ med prototypen monterat på modellen. Nu är det bara att hoppas att infästningen
vid vingen håller. Men det är ganska mycket 3 mm plywood just där.

Jag tror att första fjädern blev lite för mjuk så jag satte dit en hårdare. Nu fjädrar den i och för sig inte
ner någonting av planets vikt men man behöver inte trycka mycket på modellen för att den ska göra det.
Om det handlar om att spara infästningar gissar jag att det är bättre än om det slår igenom.

Övre infästningen för fjäderbenet löste jag med ett roderhorn av plast. Den enda belastning som uppstår
här är rakt uppåt så jag tror att det ska hålla. De övriga krafterna tar dom andra två benen upp.

Kom gärna med synpunkter om ni ser brister konstruktionen. Stagen som går in mot kroppen ska göra nya och benet ska då luta lite inåt i överkant för att likna originalet.

Någon som har en ide var jag skulle kunna hitta en liten gummidamask att sätta över skarven mellan ytter och innerrör. Det brukar sitta en sådan på fullskala. På wirar brukar det väl kunna sitta en damask mellan inner och ytterwire, men man vill ju inte köpa ett par nya bromswirar för att få tag på damasker :)

/Mats

qrt
2013-10-31, 10:26
Prova med krympslang där du bara värmer det övre röret.
/Kurt

senmathal
2013-11-02, 06:21
Ska testa det tipset. Problemet är möjligen att det övre röret har mindre diameter. Annars gissar jag att det finns någons passande damask därute någonstans. Det gäller bara att få ögonen på den.

/Mats

Lelle
2013-11-02, 07:12
Köp annars en bit svart gummislang för bensin på t.ex en bensinstation så får du en lite större diameter på damasken. Slangarna finns också i olika dimensioner så då får du kanske en damask som ser "naturlig" ut. Innerdiametern är också ganska liten så det skulle nog funka att trä den över staget. Limma fast den med epoxy.

Trevligt bygge! :)

senmathal
2015-07-18, 17:18
Ungefär 1 1/2 år sedan sist så det är väl hög tid att sätta lite fart igen :) Till mitt försvar få jag väl framhålla att jag färdigställt ett annat ritningsbygge som premiärflugits i dagarna.

53397

Jag fortsätter där jag slutade och klurar vidare på det fjädrande landningsstället. Jag har smitt till en liten mässingsplåt som sammanbinder hjulaxel fjäderben länkarmsstagen. Jag hoppar att det håller ihop.

53395 53396

Nu är det andra sidan kvar sedan står den på egna hjul.

/Mats

senmathal
2015-10-25, 17:00
Det har inte blev så många inlägg på sistone mest beroende på bekvämlighet. Datorns Bluetooth har lagt av vilket innebär att jag måste leta fran en sladd för att flytta bilderna från telefonen. Men nu tänkte jag att jag skulle lägga in några bilder på lite av det som har hänt sedan sist.


55259
Träjobbet börjar bli klar men lite småpyssel fattas plus lite spackling och justeringar.

55260
Lite speciell utseende och fastsättning på fenan. Tanken är att stabben ska gå att demontera genom att lossa skruven, lyfta lite i framkant och drar ut den ur två små styrtappar som sitter i i fenan. Allt enligt ritning. Tyvärr kommer det inte att vara särskilt lätt att lossa roderlänkaget så rodret kommer nog att sitta där det sitter.

55261
Alltihop döljs sedan av en plastbit som fortfarande finns att köpa färdig liksom motorkåpan.


55262
Landstället på plats med damask efter tips från Jörgen Nathorst-böös. Beskirving finns i Kjell Nilssons Tiger Moth tråd. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43327-DH82-Tiger-Moth-skala-1-3-ny-dokus%C3%A5pa/page12

55263
Ett återanvänt sporrhjul från en Super Cub. Passar så där men få duga, blir kanske bättre när det blir målat svart.

55264

Lite radioinstallation. Kolfiberrör till höjdrodret vars roderhorn sitter inne i kroppen mellan roderhalvorna. Till sidorodret blev det wirestyrning plus ett kolfiberrör till sporrhjulet.

Det var det för den här gången. Jag hoppa att det inte ska dröja lika länge till nästa gång. Fast nu är det i ett läge där utfört arbete inte blir några bildliga sensationer.

/Mats

kjni
2015-10-25, 20:16
Ser ut att bli toppenbra! Hoppas få se den flyga - Östersundsträffen kanske?

MVH
Kjell

senmathal
2015-10-25, 20:33
Tja varför inte en utflykt västerut. Jag vet ju var ni håller hus efter den trevliga flygdagen i somras. I alla fall ska den vara klar till sommaren.

/Mats

Thomas
2015-10-25, 21:33
Ser oförskämt fint ut Mats!
Fortsättbara, sommaren är snart här....

senmathal
2015-10-25, 23:20
Tack tack!

/Mats

Ålänning
2018-07-05, 12:04
Hur går det med bygget? :-)

Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13599

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13600

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13598

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13601

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13602

ChristerL
2018-07-05, 13:55
Hur går det med bygget? :-)

Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13599

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13600

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13598

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13601

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13602

Om du har Facebook kan du följa deras resa. Sök på "Early bird Håtuna"

senmathal
2020-02-10, 18:06
Jag trodde att jag började med den här modellen för ett par år sedan men ser nu att jag postade första inlägget 2013 och sista uppdateringen 2015. Sedan har jag inte ens observerat att Ålänningen frågat hur det går. Ja tills nu har det väl inte gått något alls men modellen har stått i ett hörn i TV-rummet och gjort sig påmind. Tur att katterna är snälla och varken duggat eller hoppat sönder den.

Om jag får skylla ifrån mig har all tid de två sista åren gått åt till att bygga ett isolerat dubbelgarage till mina Citroener. En annan hobby jag har. Nu tänker jag dock kavla upp armarna och göra den klar inför sommaren. Får se hur jag lyckas :)

Jag måste också hitta en prisvärd elsetup till modellen. Lite tråkigt med el men jag är trött på metanolkladdet och den är för liten för bensin. Jag hoppas att den ska klara sig på 5s då jag har ett antal sådana batterier. Jag flyger en aningens mindre modell med 5s och den är det vertikalprestanda på och det ska det inte vara på den här.

/Mats

Thomas
2020-02-10, 19:09
Nu har jag inte läst hela den lååånga byggtråden, men vad blev det för spännvidd och vikt?

Jag tänkte att det finns ju små ​fina bensinare, ner till 9 cm3 idag...

senmathal
2020-02-11, 08:06
Jag kommer knappt ihåg själv men enligt tillverkaren är spv 2040 och vikten 3700g. Om min modell hamnar på dessa 3700 är jag dock osäker på. Krick uppger att modellen ska kunna flyga med 7,5 cc tvåtakt men då gissar jag att det behövs asfalt för att komma i luften.

Jo visst finns det små bensinmotorer men jag gissar att driftsäkerheten på dom inte är så mycket bättre än en glödstiftmotor i samma storlek. Dessutom är motorspantet redan avpassat för el. Annars har jag experimenterat lite med en ASP 10 cc fyrtakt som jag kört med tändningen men då med metanol som bränsle. Det var ett tag sedan nu men den gick väldigt fint med stabil tomgång och trottlade fint. Men planen är att sätta den motorn i en gammal Cub.

/Mats

senmathal
2020-02-12, 16:59
Jag provvägde modellen idag för att få en liten uppfattning om var det kommer att hamna. Jag vägde modellen träfärdig utan klädsel med alla servon monterade. Ack och motor lade jag löst på modellen plus att jag lagt till 100 g för ett fartreglage. Vikten hamnar då på 3200 g så jag borde rimligen komma en bit under 3700 g. Jag vet inte vad klädseln kan väga men jag vill ha en rejäl klädsel typ Solartex. Sen ska den ju lackas också men klädsel och färg kan ju inte väga 500 g.

Jag har kollat lite på olika motoralternativ och det verkar inte så svårt att hitta en setup för 5s som klarar modellen. Men tyvärr har jag glömt av alla olika värden på elmotorer och vad dom står för så jag får läsa på. På t. ex. Rc-flight har dom specat lämplig modellvikt så då kan man ju få en liten uppfattning. Sedan är det väl frågan om vad man vill ha för karaktär på modellen. Det är ju en oldtimer som inte ska flyga omkring som en raket med vertikalprestanda.

/Mats

Peo
2020-02-12, 19:45
Jag har haft denna i en Hangar 9 Cub 2m spännvidd och ca 3800g:
EMax GT 4020/07 620kv 15 x 6 propp, 60amp reglage och 5s 4000mah.
Denna setup räckte till mer än väl!
Går att belasta motorn med mera propp men då behöver du 80 amp reglage.

Mvh/Peo

senmathal
2020-02-12, 22:29
Det var en av dom motorer jag kikat på. RC-flight anger en modellvikt mellan 2000-4700 för den motorn. Och som du säger 60 A eller 80 A reglage. Jag har även kikat på den här https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=8747&p=leopard-5055-650-kv-4020 Fördelen men den är att den passar monteringshålen i spanten som jag gjorde när jag provmonterade en Hacker motor som jag har till en annan modell. Tanken var väl att köpa en likadan men tycker den är onödigt dyr om än väldigt bra.

/Mats

Peo
2020-02-13, 06:36
Något högre kv så den lär bli kanon med en 15 x 6 propp och 5s.
Skulle tro att du hamnar lite över 60amp så ett 80 amp reglage behövs nog.
Jag har HobbyWing 80 amp reglaget som RC Flight föreslår i en kärra och det fungerar jättebra.

/Peo

senmathal
2020-02-13, 14:15
Det är bra om jag kan komma upp lite i propellerstorlek. Jo jag tror att Hobbywings reglage håller hög kvalitet för priset. Jag har ett sådant också i en modell men är osäker på vilken storlek det är på det. Motorn är i alla fall en E-max 2826/06 710 KV och även den har fungerat klanderfritt.

/Mats

senmathal
2020-02-19, 22:38
Lite uppdatering med okommenterade bilder så här efter drygt 4 år.

69972 69973 69974
69975 69976 69977


/Mats

Thomas
2020-02-20, 05:33
Vad har du gjort på bild nr 3?
Plockat bort locket på servot??

uffe_46
2020-02-20, 08:23
Ser ut som justerbara servo armar på skeven, de har jag väldigt dålig erfarenhet av, hade sådan på höjden min MP Tucan den gick av i luften och en riktigt fin krasch blev naturligtvis följden :concern:

senmathal
2020-02-20, 08:56
Thomas:
Den bilden kom med av misstag :) Kabeln var skadad längst in mot servot så jag har klippt bort en bit och lött om den.

Uffe:
Det låter ju inte så bra. Dom följde med Hitec servot och jag tycker det verkar konstigt om dom har en benägenhet att gå av. Det var inte så att armen gick av vid själva kraschen och att det var något annat fel som orsakade kraschen? Dom verkar ju inte klenare än andra servoarmar. Vad var det för fabrikat på ditt servo/servoarm?

/Mats

uffe_46
2020-02-20, 09:46
Det är Corona DS-329MG Digital Metal Gear Servo och det var den justerbara armen på bilden som gick av och jag är 98% säker på att den gick av i luften för jag var 20 meter upp modellen vände nos mot backen och jag såg att skeven funka på väg ner och loggen i radion visade att jag drog höjd på vägen ner
69982

Efter reparation så är jag ganska säker på att den biten kommer att hålla :sarcastic:

69983

Corona DS-329MG Digital Metal Gear Servo

senmathal
2020-02-20, 10:11
Det verkar skumt. Det är ju inte någon jättestor modell det satt i vad jag förstår. Men jag litar nog på mina Hitecarmar ändå. Så vitt det nu inte dyker upp fler med samma erfarenhet. Däremot funderar jag på att byta servot jag lött om. Ett nytt kostar ju inte så många kronor.

/Mats

kay.krut
2020-02-20, 10:13
Servoarmarna är förmodligen den svagare länken i ett styrsystem. Dom ska tåla spännkraften från en hårdhänt modellbyggare, dragkraften från rodret, värme, kyla och mer därtill. Så de där klena justerbara armarna är nog bara lämpliga för mindre modeller där belastningen är låg.
I dag finns det aluminiumarmar till de flesta fabrikat och dem kan man lita på. De kostar inte skjortan men ökar tillförlitligheten betydligt. Det är ingen höjdare när man förlorar en modell som man lagt ner stor möda och tid på och som kanske kunde ha räddats av ett par riktiga servoarmar för några tjugor. Bara ovissheten om vad som orsakat kraschen kan vara irriterande, så det gäller att eliminera riskerna.

Kay krut

senmathal
2020-02-20, 10:56
Hur många kg dragkraft tror ni att det klarar och vad behövs på skevrodret på en 4 kg modell?

/Mats

senmathal
2020-02-20, 12:40
Nu har jag i alla fall testdragit det till 15 kg utan att det gick av. Visst, det blev lite deformerat vid runt 10 kg men nu ska det sitta på skevrodren i en 4 kg modell så jag är inte särskilt orolig.

/Mats

Lars 41an
2020-02-20, 19:38
Bra montering av skevroderservot!
Servot sitter i vingen och inte i servolocket, stabilt! Ändå går det lätt att lossa servoarmen om man skulle vilja vrida den ett steg på servots splines.

Det går också lätt att byta till en normal servoarm med centrumhål och några stötstångshål i ett stycke.
Varför behöver du en justerbar servoarm till skevrodren? Det har jag aldrig använt. Justerbar servoarm använde jag bara till trottelservot på den tiden när jag inte kunde finjustera ändlägena i sändaren. Man har ju ett fixerat avstånd mellan tomgångsläget och fullgasläget på en modellmotorförgasare.

Det är andra tider nu. Om man över huvudtaget använder kolvmotor så kan man finjustera i moderna sändare. Jag har lagt några justerbara servoarmar åt sidan.:( Skall kasta dem i plastskroten nu...

Lars

senmathal
2020-02-20, 22:56
Monteringen av servot har jag använt på andra modeller och det har fugerat bra. Enligt ritningen ska det monteras i en förstärkt sprygel men då blir det ju i stort sett oåtkomligt sen. I och för sig skulle man väl kunna lämna sprygeln öppen uppåt men jag tycker det här blir bättre.

Anledningen till servoarmen har ingenting med justerbarheten att göra utan det var det enda som fanns till hands i rätt längd när servona skulle monteras. Det är inte säkert att det är den armen som sitter där när den väl är flygklar. Jag kollade nu och det kan nog gå med en lite kortare arm och det är ju bättre för servot. Det blir bättre precision om man slipper begränsa servots rörelse så mycket. Dessutom blir det ju mindre påkänningar på dreven när man stöter i något. Det är jag nämligen bra på:)

/Mats

senmathal
2020-02-21, 17:42
Passade på att snickra ihop en propellerbalanserare. Lite golvlister ett par neodynmagneter, en gammal balanserare och två M8 skruvar som går lagom trögt gängade direkt i träet. Är tanken med magnetbalanserare att axeln ska sväva fritt på ena sidan eller ska man justera den så att det precis tar i på båda sidor? Tyvärr är konorna för små för propellern som ska sitta på Klemmen. Men jag tror det finns likadana med större konor.

70003

/Mats

Thomas
2020-02-21, 18:43
Det ser väl himla bra ut!
Min "Kina-balanserare" ser ut sådär ungefär, spetsarna på axeln passar preciiiiis mellan magneterna.
Och den är "frihjulande"...

senmathal
2020-02-21, 18:50
Tack!
Den går i alla fall otroligt lätt att snurra och det går att justera så att den svävar fritt på ena sidan. Ser lite magiskt ut.

/Mats

Kawa
2020-03-02, 19:28
Hej,

Blev inspererad av din balanserare så här blev min fungerar bra,
Två rostfria M6 med pålimmade magneter,
//Kenneth



7004070039

kay.krut
2020-03-03, 13:06
Verkligen fiffig balanserare. Helt klart att det inte behöver kosta skjortan för att få balans här i livet !
Kay krut

senmathal
2020-03-15, 20:46
Här är det dåligt med uppdateringar men lite blir det gjort i alla fall. Ena vingen fick utgöra försöksobjekt för mitt första försök med Koverall. Visst är det lite fler moment än med en klädsel med lim som Solartex. Men resultat blir bra även om man får testa sig fram lite i början. Framförallt sträcker den som ett trumskinn vilket ställer krav på limmet om det inte ska släppa då man värmer.

70116

/Mats

senmathal
2020-03-18, 21:10
Idag kom det två gubbar som trotsade inreseförbudet till Sverige. Den ene är lite blek än så länge. Vet inte om det var dåligt flygväder så han blev sjuk. Hoppas han inte har corona bara.

70137

/Mats

senmathal
2020-03-27, 17:07
En liten uppdatering med bilder på modellen påklädd. Nu återstår att klura ut hur jag ska lacka modellen och med vilken färg. Helst vill jag sprutlackera den. Spruta och lite sprutvana finns men frågan är vilken färg man ska använda. Billack kanske är det bästa men det kanske finns enklare varianter.

70181701827018370184

Vingroten in mot kroppen är klädd med glasfiber och epoxi. I övrigt är modellen klädd med Koverall. Det är första gången jag testar det men inte sista. När man väl kommit på hur det ska gå till är det ett smidigt material och bra vill det bli.

/Mats

Flygsmurfen
2020-03-27, 17:23
Snyggt!
Nästan synd att måla :-)

// Mats W

kjni
2020-03-27, 18:43
Den blir fin!

Med vänlig hälsning,
Kjell

senmathal
2020-03-27, 19:00
Tack Kjell och Mats!

Ja ibland tycker man nästan att det är synd att klä en träfärdig modell. Ett pinnabygge är nästan snyggast naken.

/Mats

Thomas
2020-03-27, 21:21
Schnyggen!
Med elsnurra i nosen kan du väl måla den med nån halvblank kulör...

senmathal
2020-03-28, 00:26
Jag har försökt att leta någon typ av snickerifärg som går att spruta men tycker inte jag hittar något. Jag tror jag ska gå in och fråga på en färghandel. Men det måste vara en färg som går att bryta till rätt kulör också. Det ska vara dom klassiska skolflygfärgerna, orangea vingar och mörkgrå kropp.

/Mats

Victorbjörkman
2020-03-30, 22:50
70201Jag har sprutat Beckers Symfoni akrylat lackfärg med gott resultat (motorkåpa). Tunna med vatten till önskad viskositet bara. Eftersom jag kör metanol så har jag lagt bränslesäker klarlack på efteråt. Då får man se till att allt är riktigt genomhärdat och bra mellanslipat innan lacken läggs, annars kan det bli pannkaka av allt.
mvh Victor.

senmathal
2020-03-30, 23:17
Det där Pawneen såg ju jättefint ut. Var det helblank lack du använde. Vad använde du för spruta och vilken storlek på munstycket? Jag undrar om det är samma färg som Alcro servalack? Jag testade nämligen att spruta en vinge med den färgen. Det var väl inte direkt som att spruta billack kan man väl säga. Det blev nästan lite som silikonögon men någon silikon var det nog inte på vingen jag lackade. Jag hade färgen ganska tjock för dom varnade på färgaffären att färgen kunde tappa sin bärighet om man spädde den. Men lite kunde man späda vilket jag gjorde. Vet inte om jag skulle ha haft större munstycke för det kom inte så mycket färg ur spruta.

Nu blev resultatet bra mycket bättre när färgen torkat. Det verkar som att den sträcker ut sig en hel del när den torkar. Jag lade inte på någon grundfärg vilket jag nog skulle gjorde för att få en mer enhetlig yta. Nu ville ådringen i balsan skina igenom. Men det är väl bara att göra nya försök.

/Mats

zeno
2020-03-31, 14:51
70201Jag har sprutat Beckers Symfoni akrylat lackfärg med gott resultat (motorkåpa). Tunna med vatten till önskad viskositet bara. Eftersom jag kör metanol så har jag lagt bränslesäker klarlack på efteråt. Då får man se till att allt är riktigt genomhärdat och bra mellanslipat innan lacken läggs, annars kan det bli pannkaka av allt.
mvh Victor.

Vad använde du för bränsletålig lack?

Victorbjörkman
2020-03-31, 22:25
Tack! Ja det stämmer, skall ju egentligen vara mycket mattare. Men jag valde att inte lacka hela modellen utan bara göra om dekoren från original hangar 9 till denna. Så kulören stämmer inte hundra med förlagan heller, men nära nog för mig.
angående färgen kan jag tyvärr inte svara på om den har liknande egenskaper eller inte, men jag rekommenderar dig att testa att tunna den merpch lägga ett par lager istället. Bör vara ungefä samma samma.
lycka till!70204

Victorbjörkman
2020-03-31, 22:27
Lustrecote heter den, tillverkades av Topflite. Men jag tror tyvärr inte den finns längre.

senmathal
2020-04-01, 05:59
Jag testade att rolla färgen med en korthårig roller och det blev nästan bättre resultat. Måste dock måla två varv. Men det är möjligt att man skulle kunna förtunna mer och få det att fungera bättre med spruta. Men som sagt avrådde han i butiken för att späda färgen för mycket. Det skulle förändra egenskaperna på något sätt.

/Mats

Thomas
2020-04-01, 09:18
Dessa skumgummirollers har jag använt med gott resultat till alkydfärg ('Servalack').

https://www.hornbach.se/shop/Lackroller-skum-5-pack-5-cm/3844150/artikel-detaljer.html

Billiga och bra!

senmathal
2020-04-02, 21:37
Nu är det mesta målat och resultatet får väl duga. Det brukar se bättre ut efter lite utsmyckning med kronmärken och andra beteckningar att fästa ögonen på. Kronmärket på vingen är bara ett vanligt A4 papper som jag testade att dra ut på och är bara ditlagt. Jag har inte funderat klart på hur jag ska fixa dom dekaler som ska vara på modellen. Dels ska det vara kronmärken på vingar och på sidan på kroppen och så ska det stå 78 på fenan och på motorkåpan. Sedan tror jag det är några siffror framför stabben också. Det är möjligt att jag kontaktar någon firma som håller på med sånt.

70214

/Mats

Victorbjörkman
2020-04-03, 05:09
Vackert!! Jag blir avundsjuk, haha!

zeno
2020-04-03, 07:25
Tjusigt, bra jobbat!

Har för mig MBS har kronmärken-dekaler.

senmathal
2020-04-03, 07:52
Tack tack!

MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

/Mats

zeno
2020-04-03, 12:25
Tack tack!

MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

/Mats

Släng ut en blänkare på Köp/Sälj-delen kanske. Vill minnas att det var någon herre här på forumet som inte allt för länge sedan investerade i en plotter eller schablonskärare eller vad det kan tänkas heta.
Kan vara värt en sockerkaka eller två ;)

senmathal
2020-04-03, 14:49
Tack för tipset! Men jag var in på en skyltverkstad idag och beställde både kronmärken och siffror. Han var väldigt noga med att få exakt rätt snits på siffrorna. Han ändrade och grejade i sitt dataprogram tills allt såg ut som det skulle. Kronmärkena hade jag på en datafil. På måndag åker jag och hämtar mina dekaler. Det blir kul att se hur det tar sig ut.

/Mats

senmathal
2020-04-03, 17:41
Jag har varit lite nyfiken vad vågen skulle hamna på med modellen klädd, målad och flygklar. Enligt ritningen skulle flygvikten vara 3700 gram och min hamnade 3736 så det får väl anses godkänt. Men klädsel och färg blev tyngre än jag trott.

/Mats

senmathal
2020-04-03, 18:22
Nu är det mesta delarna på plats. Nästa jobb blir att montera tillbaka skevroderservona och lirka ut kablarna genom vingen.

70215


Sidrodret styrs av wirar som var lite luriga att få tillbaka ut genom de små hålen i kroppen. Men det lyckades till slut genom att fästa wiren i tunn pianotråd. Det sitter gängade wireändar och det vara precis att dom kom igenom rörstumparna som ska guida dem ut ur kroppen. Om någon undrar över den vita plastbiten så tillhör den övergången mellan kropp och vinge och är inte färdigmålad. Man måste ju ha något att hålla i då man målar :)
70216

/Mats

Flygsmurfen
2020-04-03, 21:30
Snyggt som 171!
Den kommer att flyg fint.
Hur gjorde du för att få rätt färg på kronärkena?
Hade du färgkoder? RAL.nr Pantone.nr?
Vill gärna veta inför kommande bygge.
Vad kostade det att få dina emblem gjorda?
Är de printade eller skurna i vinyl etc?

// Mats W

senmathal
2020-04-03, 22:13
Jag gjorde kronmärket i något enkelt ritprogram i datorn och valde färger som jag tyckte såg så lika ut som möjligt jämfört med bilder på nätet. Sedan om dom verkligen överensstämmer med originalet vet jag inte. Jag har i och för sig en bok som heter Kronmärkt där det finns färgkoder men efter ett amerikanskt system som i alla fall inte färgaffären kunde blanda efter. Det heter FS 595 (federal standard). Jag Googlade färgnumret för kroppen och vingen och hittade färgerna på nätet. Väl i färgaffären jämförde vi deras färgkarta med bilder jag hade. När det gäller kronmärket borde det väl vara ganska lika som svenska flaggans färger och dom borde gå att hitta. Det går säkert att googla sig fram till ett användbart färgnummer på kronmärken också. Sedan har det nog skiftat en del och inte sällan är färgerna mer eller mindre blekta.

Dekalerna ska vara printade. Han hade faktiskt några kronmärken sedan tidigare som var skurna. Men nu hade han skaffat utrustning för att printa. Priset frågade jag aldrig efter utan det får jag se på måndag.

/Mats

senmathal
2020-04-06, 15:48
Idag var jag och hämtade lite dekaler på skyltverkstan. Nu fattas inte mycket förrän den är flygklar. Egentligen bara lite barmark.

70269
Bokstäverna blev en aning för stora och kronmärket på kroppen lite för litet. Men det jämnar väl ut sig :) Så noga är det inte. När det begav sig var det dessutom kronmärken bara på undersidan av vingen men det flygplan jag har haft lite som förebild har dom även på ovansidan.

/Mats

Thomas
2020-04-06, 16:06
Så grann, så hälften kunde vara nog!
:applouse:

Nu ser vi fram emot premiärvideon då...
:lollypop:

senmathal
2020-04-06, 16:55
Tack tack Thomas! Jag är tyvärr dålig på att filma och särskilt då jag flyger. Men det ska bli spännande att få ta upp den i luften men det dröjer nog ett tag för här ligger snön kvar. Men då hinner jag å andra sidan gå igenom allt både en och sju gånger. Sedan ska jag nog köra lite avrostning med någon äldre kärra först då det blev lite fluget förra sommaren.

/Mats

senmathal
2020-04-06, 20:25
Någon som har tips på något klurigt sätt att få till en täcklist över vingskarven som liknar det här på bilden. Det behöver inte vara alldeles exakt men någonting c:a 10 mm bred. Listen måste gå att måla i vingens färg.

70272

/Mats

jornat
2020-04-07, 15:30
Jag har använt 0,4 mm plywood. vill man sen göra det lite extra kan man ju använda 1/2 runda "plastpinnar" ovanpå. https://evergreenscalemodels.com/collections/14-35cm-white-opaque-polystyrene-half-round



70277

senmathal
2020-04-07, 16:27
Jag kom på en fråga till som svaret säkert är både enkelt och självklart på. Hur får man bäst till det svarta halkskyddet längst in på vingen. Jag har dels tänkt på att limma dit våtslippapper men även att bland in något i svart färg som ger en sträv yta t. ex. sågspån.

/Mats.

ChristerL
2020-04-07, 16:45
Jag skulle nog göra täcklisten i 0,4 mm glasfiberplatta, eller ännu bättre offsetplåt.

Halkskydd har jag fått tips om att göra genom att först måla svart, sen innan det torkar pudra på microballonger. (Kanske det skulle fungera med riktigt fin sand?) Sen troligen ett lager svart färg till.

Har inte själv provat, men gör det på annan yta än modellen först! :-)

PS. Riktigt snygg Klemm!

senmathal
2020-04-07, 17:49
Tack tack!

Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag inte byggde upp en list med glasfiber och epoxy som varit fixerad på vingen och liksom trycks över kanten på mittdelen. Det hade ju räckt om den bara gått 1 mm in så den precis täckt skarven. Offsetplåtar är ju ofta använda men jag har aldrig fått Kläm på var man får tag i sådana. Tryckerier pratas det om men det finns väl inte många sådan i Sverige idag. Jag har i och för sig några jättetunna mässingplåtar men inte nog långa.

/Mats

ChristerL
2020-04-07, 18:09
Mats,
Hur långa och breda behöver du? Kan nog skicka lite plåt om de går ner i ett större kuvert. Så har du att prova med!

senmathal
2020-04-07, 19:53
Det vore ju toppen! Dom behöver vara 45 cm långa och 15 mm breda ungefär.

/Mats

Fyhren2
2020-04-09, 00:04
Hej

Mässing är väl onödigt tungt även om den är tunn.Glödgas mässing blir den mjuk o fin .
Man kan köpa AL-plåt 0,5 mm på slöjddetaljer - formatet är också ganska stort- annars kan man nita ihop eller limma med JP-Weld och således göra en hel remsa som viks runt vingen och låses med skruvar på undersidan. Ölburkar brukar vara gjorda av tunn AL-plåt också, dock oftast tunnare är 0,5 mm men värt att prova.

PF

Ålänning
2020-04-09, 09:41
(nu vill man ju ha en Klemm...)

senmathal
2020-04-09, 21:33
Ja en Klemm måste du ha :)

Idag var jag i ute på gården för lite markkörning. Jag har varit lite orolig för att sporrhjulet inte skulle hålla och det gjorde det inte heller. Styraxeln eller vad man ska kalla det var lite kort på sporrhjulet jag hittade så jag hade skarvat det med en bit 5 mm pianotråd och trätt ett mässingrör över skarven. Tyvärr hamnade skarven precis i kanten utanför kroppen så det blev en perfekt brytpunkt där. Nu har jag gjort om så skarven hamnar högre upp inne i kroppen så påkänningen borde bli betydligt mindre. Axeltappen som sticker utanför kroppen är nu en hel del kortare så momentet blir mindre. Inte så skalalikt men det funkar. Helst skulle det ha varit någon typ av fjädring på sporrstället. De främre hjulen sitter ganska långt fram så det bli ganska mycket vikt på sporrhjulet. När det sedan slår i ojämnheter blir det ganska stor påkänning. Fördelen är väl att den inte kommer att ha så lätt för att stå på näsan vid landning.

70301

/Mats

senmathal
2020-04-17, 12:16
Med hjälp av offsetplåtar som Christer L varit behjälplig med har jag fått till en täcklist över vingskarven, Den är limmad på vingen med ett par m.m. utstick som går in över mittdelen. Jag trodde det skulle vara besvärligt att göra så på grund av knäcken på vingen men det gick bra.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=70368&d=1587121702&thumb=1 (http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=70368&d=1587121702)

/Mats

senmathal
2020-04-21, 22:23
Då så var premiärturen avklarad. Måste säga att jag var rätt nervös efter att modellen väntat så länge på att bli färdig. Men vädret var osannolikt bra i Härnösand idag. 17 grader varmt och knappt någon vind. Hur gick det då? Jo rätt bra får jag väl säga men lite trim behövdes det som vanligt. Ganska känslig på rodren så man behöver inte särskilt stora utslag. Nu har jag inte flugit på länge så finmotoriken är väl inte helt upptränad. Jag värmde upp men min E.F. Edge 540 för säkerhets skull. Efter några vänder så började jag komma underfund med hur den skulle flygas. Landningen gick bra även om jag var rädd för klipptendenser. Dom finns nog där så man ska inte komma in för långsamt på finalen. Men den flöt ut bra och landade utan studs.

Tyvärr blev det ändå en mindre malör. När jag skulle ta upp den en tredje gång var det som att den gick lite tyngre i gräset så jag fick ge full höjd för att inte stå på näsan. Naturligtivs lättade den innan jag hann med och överstegrade och vek sig mot ena vingen. Det dunsade till rejält med en piruett på marken men skadorna blev väldigt begränsade. Jag tror landningsstället är lite för vekt så att hjulen vill vrida sig utåt och bromsa. Möjligen att ena hjulet lutade lite inåt och släpade landställsbenet. Jag får se om jag kan räkna ut något sätt att styva upp det hela.


70454 70455

/Mats

Flygsmurfen
2020-04-22, 10:27
Grattis till lyckad premiär.
Måste kännas skönt at få den i luften?

// Mats W

senmathal
2020-04-22, 11:11
Tack tack. Jag det var skönt att få det gjort. Nu håller dom små skadorna på att vara åtgärdade och jag har försökt styva upp landstället en aning. Få se om det räcker. I annat fall får jag göra om det lite mera rejält. Men det som fungerar bra är själva fjädringen i teleskopbenen.

Det är svaga vindar även idag så det kanske blir en vända till fältet.

/Mats

ChristerL
2020-04-24, 12:56
Grattis till provflygningen! :applouse:

Hoppas du får ordning på landstället!

senmathal
2020-04-24, 19:30
Tack tack.

Jo jag tror att det ska fungera med landningsstället nu. Det var nog det mossiga gräset mer än landningstället som gjorde att det gick tungt. Jag försökte smyga upp den lite snyggt och skalalikt men drar man på lite mer bestämt går det bättre.

/Mats

senmathal
2020-05-25, 21:47
Nu har jag flugit lite mer med modellen och jag är väl inte riktigt nöjd med flygegenskaperna. Den är lite lynnig och överreagerar på höjdrodret i lägre hastigheter. Jag har försökt åtgärda det genom att flytta fram tyngdpunkten och lite bättre har det väl blivit. Men nu är nog TP lite för långt fram. Den känns framtung just då den ska lyfta och vill gå lite på näsan första metrarna i luften. Utöver detta så har den tydliga klipptendenser och vill till och från dippa ena vingen och den känns lite vinglig och lynnig då man ska landa. Har man för hög fart vill den gärna studsa lite okontrollerat så att den viker sig och dimper ner på vingen. Har redan fått laga infästningen av ena vingen en gång. Det stora misstaget var nog att inte bygga in någon skränkning i vingen. Det var inte någon på ritningen och jag gjorde efter den. Tyvärr. Större delen av vingen är plankad så det finns ingen chans att vrida till den heller.

Trots att den är som den är vid landning flyger den fint när den väl är i luften och med lite fart. Den kräver sidroder i svängarna för att flyga bra och även en del motskev när den väl har lagt sig i bankning. På så sätt är den rolig att flyga och man får vara aktiv med spakarna.

Jag kanske får bygga nya skränkta vingar till vintern. Om den fortfarande är hel vill säga.

/Mats