handdator

Visa fullständig version : Prototype 6



fotografen
2013-07-24, 22:12
Hejsan
Är det nån här som har erfarenhet av PROTOTYPE 6 (http://www.pitchup.se/prototype-6) och kan berätta lite om den?
Är den stabil?
Vad kör du med för kamera utrustning på den om du använder något?
För / Nackdelar ?

fotografen
2013-07-28, 20:14
ingen som har koll alltså?!

simonarvestrand
2013-07-28, 20:26
ingen aning , men det jag är rätt säker på är att pitchup tar överpris

Kenneth E
2013-07-28, 21:45
Helt rätt, jag stod i butiken o undrade vad som kostade så mycket - absolut inget märkvärdigt, lika så gällande S800:an - va f-n är det som kostar, avtagbara armar som man endast kan ta av ett par gånger innan de fallerar. Allt resultat hänger på deras gimbal, men kopterna är skräp.

Ken

Ålänning
2013-07-28, 22:05
Idag har jag flugit en Prototype 6! =) Den var färdigbyggd och inställd osv, är väl perfekt för en som inte pysslat med RC förr? I med acken, lite småprat och så testflögs det. Andra acken... full spätta hit och dit och högt. RTH testades mm.

Utrustad med kolfiberproppar, komplett Crane, Naza V2, OSD, sändare, ackar laddare osv i paketet. Fick sedan en Nex5 monterad ikväll, i morrn skulle tydligen FPV-paketet på.

Kanske "fotografen" är ägaren!?

Jag tycker den flög bra. Cranen verkade inte riktigt hänga med och ibland "glitchade" hexan, så finns väl en del tweakande kvar men nog har den väl potential. Såg RTH med en DJI F450 idag med DJI Naza Lite M och den var inte alls lika exakt.

Det där med att vika ihop vet jag inte om gjorde så mycket nytta, borde fraktas i en ställning istället. GPSen är lite utsatt också. Kåpan är väl fin, men sätter man dit acken måste man nog klippa i kåpan för att den på plats, kablar tar i.

Motorerna lutade lite konstigt. 3 st lite vinklade, 2 st inte alls, 1 st vinklat en hel del!?

Ålänning
2013-08-10, 00:01
Har hjälpt till o fixat på en Prototype 6 idag heeela dagen. Fixat på FPV, OSD osv.

Mycket grejer blir det!
- Ram
- 6 st motorer
- 6 st ESC
- 6 st kolfiberpropellrar
- Stora acken
- Liten ack för videosändare
- S-Bus mottagare (Futaba 8)
- Flight Controller med gyro etc (DJI Naza-M V2)
- DJI GPS
- DJI PMU
- DJI OSD
- DJI LED-modul
- Gaui Crane Servostyrd gyrostabiliserad gimbal
- Sony Nex5
- UBEC
- Videosändare (Fat Shark 250)
- HDMI-2-RCA-converter
- 3st hembyggda kablar för video, USB-strömmatning & OSD
- Och säkert nåt jag glömt...
Samt så är det ju sändare och Fat Sharks mm ...

Provflygas igen i morrn och börja tweaka en massa.

Nu vill jag få klar mina DJI-quads så jag kan uppgradera! :-D

DrHanke
2013-08-10, 21:05
Det dyra med en riktig ram är utvecklingskostnaden, materialen är relativt billiga tillika att skära ut materialet. Jag har själv under semestern byggt egen ram och tre axlig bortslös gimbal. Och jag kan säga att det är stor skillnad på billigt och dyrt. Många tror att HK saker funkar för det ser lika ut, efter att varit med om en resa från tanke till färdig så har jag lärt mig massor och förstår varför en del kostar å en del Kina är billigt.

Bara balanseringen och upphängning av kamera är en vetenskap om det skall bli perfekt! Därav så har tex DJI bara till sin Zenmuse fäste för en kamera, eftersom det är helt individuellt till varje för absolut 100% perfektion. Nyligen släpptes en för GoPro 3 och de har lagt ner otroligt mycket tid på den för att den skall så bra det bara går, et går inte att köra en GoPro 1 eller 2 i den just pga hela balanseringen mm.

Exempel på gimbal för en Sony CX730, inte helt inställd ännu men ändå bra resultat. Den är helt modulär och passa min X8:a samt fristående "handhållen". Pris, skulle ja sälja den komplett inställd för en Sony så skulle priset ligga runt 25.000:- Dyrt? Nej absolut inte, bygg en själva ska ni få se :)


https://www.youtube.com/watch?v=PtceGKK5UKs

Ålänning
2013-08-11, 10:27
Kul projekt! =) DJI's Zenmuse, den dyra, är sanslöst bra jo. Mövi 10 såg jag en film på igår, coolt stativ.

Du har så rätt! Multikoptern flyger bra, inte så svårt få dem att flyga bra efter lite nerlagd tid. Men gimbalen... Hm, kräver lite mer tid jo. Gaui Crane'n som denna har med dämpare osv är för just för en Soney Nex5R, men kameran passar skitdåligt i gimbalen. ?!!? Ska bli kul se hur det går för han.