handdator

Visa fullständig version : Return to flight!



Elflygarn
2013-07-30, 23:44
Jahapp, så trillade man dit på flygning igen! :)

Jag har haft ett jobb som inneburit enorma mängder resande de senaste åren, så jag har inte riktigt haft tid med flygeriet. Har dock bytt jobb i våras, så nu var det dags igen. Men det är tre år sedan jag sist flög nånting.

Dammade av grejorna och insåg att de modeller som låg på hyllan antingen var gamla och slitna eller av typer jag inte vågar flyga ännu. Jag tänker inte ställa mig och flyga min största maskin, en 1.60 meters F3A-kärra det första jag gör... och den röda Formosan med över 200 starter som jag gjorde mig ökänd med för fem år sedan är i alldeles för skraltigt skick för att jag skall ge mig på att göra mycket annat med den än att plocka delar från den.

Så vad gör man som "ny-nybörjare" då?

Jag gick med i MRFS igen, skaffade mig en 2,4 GHz radio (eftersom 35:an verkar vara hopplöst ute) och satte mig framför Phoenix, 3 timmar om dagen i en vecka i sträck, tills jag kunde flyga och landa det mesta igen. Sedan beställde jag en Bixler 2 från HobbyKing och började limma ihop en depronkärra.

Bixlern har inte kommit ännu, men depronåket är nog klart imorgon. Och det blir tydligen flygväder på torsdag!

McRegor
2013-07-31, 00:31
Har du varit flitig flygare förr så hade du nog kunnat hoppa över steget med Bixlern...:)
Men trots allt bättre än att ta sig vatten över huvudet.
Lycka till i omstarten av vår härliga hobby hälsar
Roger

simonarvestrand
2013-07-31, 08:35
Bixlern kan faktiskt vara lite avslappnande flygning :)

Mr J
2013-07-31, 09:01
Jahapp, så trillade man dit på flygning igen! :)

Jag har haft ett jobb som inneburit enorma mängder resande de senaste åren, så jag har inte riktigt haft tid med flygeriet. Har dock bytt jobb i våras, så nu var det dags igen. Men det är tre år sedan jag sist flög nånting.

Dammade av grejorna och insåg att de modeller som låg på hyllan antingen var gamla och slitna eller av typer jag inte vågar flyga ännu. Jag tänker inte ställa mig och flyga min största maskin, en 1.60 meters F3A-kärra det första jag gör... och den röda Formosan med över 200 starter som jag gjorde mig ökänd med för fem år sedan är i alldeles för skraltigt skick för att jag skall ge mig på att göra mycket annat med den än att plocka delar från den.

Så vad gör man som "ny-nybörjare" då?

Jag gick med i MRFS igen, skaffade mig en 2,4 GHz radio (eftersom 35:an verkar vara hopplöst ute) och satte mig framför Phoenix, 3 timmar om dagen i en vecka i sträck, tills jag kunde flyga och landa det mesta igen. Sedan beställde jag en Bixler 2 från HobbyKing och började limma ihop en depronkärra.

Bixlern har inte kommit ännu, men depronåket är nog klart imorgon. Och det blir tydligen flygväder på torsdag!

Då behöver du bara räkna ut var du kan använda glasspinnar på en Bixler :sarcastic:
Välkommen tebax!

McRegor
2013-07-31, 09:47
Jodå Simon - avslappnande kärror kan man absolut behöva men då föredrar jag personligen nåt roligare och snyggare - t ex den Beaver jag flyger mycket med f n. Men samtidigt kan man inte få för många kärror och Bixlern kan ju till nöds tjänstgöra som seglare också.
Roger

Elflygarn
2013-08-10, 00:18
Satte F22:an på nosen i söndags pga att jag tappade radiokontakten. Acken var asgammal, så jag dissekerade den, och sladdarna satt dåligt inuti, så jag skyllde det på den. Byggde en ny nos och koncentrerade mig på att bygga Bixlern, flög inte mer F22 i veckan. F22:an, en Cessna Bird Dog och gammal depronare flög bra med den radion för ett par dagar sedan, skall tilläggas, liksom min Helios (som jag fick hjälp med, har inte nerver att landa eller starta den ännu).

Jag flög Bixlern idag, i bortre hörnet på Kvarnby tappade jag radion igen. Den gick ner, men inte speciellt illa, EPP bara studsar, ju.

Det visar sig att det verkliga problemet var att jag hade fått ett måndagsexemplar av Kina-radion jag köpte: Om modellen ligger på borden på Kvarnby så tappar den radiokontakt med en 2-antenners diversitymottagare när man står på parkeringen på marknivå. Det är ett par hundra meter för tidigt för att jag skall vara helt nöjd. Synd att min gamla 35:a dog för ett tag sedan. Jag började precis bli riktigt nöjd med radion, sedan hände detta :-(

Elflygarn
2013-08-10, 00:22
Då behöver du bara räkna ut var du kan använda glasspinnar på en Bixler :sarcastic:
Välkommen tebax!

Eftersom kineserna på hobbyking hittat på att man skall skruva fast en EPP-vinge, vilket är ren idioti naturligtvis, så borde man kunna fästa den med glasspinnar i stället. Jag använde dock kardborrband.

simonarvestrand
2013-08-10, 08:19
mina vingar har jag tryckt i kolfiber pinnar i och limmat , även en bit kolfiber längre ut i vingen , vingarna är lite veka från början.

glasspinne hade jag för att laga ett roder ute på fält :)