handdator

Visa fullständig version : Glöd volt?



rnermfors
2013-08-01, 16:08
Någon som vet om glödstift 4-takt tål 3,3 volt.
Hade en liten tanke att köra ombordglöd på lipo med ubec. Jag hittar ingen ubec som ger mindre än 3,3 volt. Kanske någon vet om det finns?
Har en 5000mamp nimh men den tar slut ganska snabbt och tar lång tid att ladda. Dessutom ger den bara 1,2-1,5 volt ut. Lite långa kablar och flera cylindrar så verkar det bli lite svagt.

Tacksam för svar

Mvh Robban

feffe
2013-08-01, 16:12
Jag tror att alla glödstift tål ca 1,5 volt

kenj
2013-08-01, 16:53
Hej
Max 1.5v.
Mvh KenJ

Kenneth E
2013-08-01, 17:01
Glödstift finns i både 1.5 och 3 volt utförande.

1.5volt drar ett par ampere, så låt säga att du har en acke på 1.2 volt med 5000mAh, då kan ditt glödstift glöda i minst 2 timmar.

Dock tycker jag att du skall mäta både hur mycket volt stiftet behöver och hur många ampere det drar då.

Vet du inte kan hjälpa dig mäta.
Ken

rnermfors
2013-08-01, 18:48
hej och tack
Med 2 stift bör det bli c:a 1 timme med full power. Jag är ganska säker på att det är 1,5 volt stift för dom glöder bra. 1 timme är inte så mycket när man sen ska ladda i 10 timmar. Ombordglöden går på när jag har mindre än halv gas så den forbrukar ju en del innan man är i luften och efter. En Ubec som ger 1,5-2 volt hade varit det ultimata tycker jag.

Var kan man köpa glödstift som tar 3 volt? Heter dom något speciellt?

Eller ubec?

Mvh Robban

bokis
2013-08-01, 19:00
Om du har en tvåcylindrig så finns det Microsens ombordglöd http://www.microsens.at/shopping/index.php/cat/c1_GLOW-Serie.html och jag tror också att simprops http://www.simprop.de/Seiten/Modellbau/0101109GlowStar.htm finns o köpa..
Att hålla på med trevoltsstift är väl ännu krångligare och den förbrukningen du talar om är jag inte ens i närheten av på nån av dessa...

Michael
2013-08-01, 19:44
Glödstift drar ofta avsevärt mindre ström när motorn går än vad det gör när motorn inte är startad.
En NimH-ack på 5Ah räcker riktigt länge om du använder den som ombordglöd.
Kan du ställa "tändpunkten för din ombordglöd bör du kunna minska den till avsevärt mindre än halvgas, ungefär kvartsgas brukar vara lagom.

rnermfors
2013-08-01, 20:20
Mikael:Kollade det här med när den skulle stänga och har nu dragit ner den till en bit över tomgång. Det bör ju spara en del.

Bokis: Kollar först om jag får rätt på den( http://www.westonuk.co.uk/westonuk2_053.htm )jag har annars får det bli en med lipo som du föreslog.

Mvh Robban

Kenneth E
2013-08-01, 20:52
Vad är det för ackar som behöver laddas i 10 timmar?
Klart att du kan ladda på fältet med högre styrka, se bara till att när du kommer att cykla ackarna en gång.

Själv laddar jag mina nimh på 20 minuter, med övervakning förstås.
Ken

kenj
2013-08-02, 00:57
Hej
Du kan sätta på ett motstånd som sänker voltantalet till 1.5v.
Mvh KenJ

Ålänning
2013-08-02, 09:07
Hej
Du kan sätta på ett motstånd som sänker voltantalet till 1.5v.
Mvh KenJ
Du menar väl två likadana motstånd i serie och så tar man ut 1,5V emellan? Spänningsdelare.

Kenneth E
2013-08-02, 09:14
Du menar väl två likadana motstånd i serie och så tar man ut 1,5V emellan? Spänningsdelare.

Vilket alstrar värme och det hela drar ännu mer effekt.

Det finns andra trix.
Ken

metric
2013-08-02, 09:40
Om man har ett fartreglage till borstad elmotor som klarar strömmen.
Borde man kunna använda detta för att driva glödstift.
Jag använder ett sådant tillsammans med en servotestare för att skära frigolit, med bra resultat.

McRegor
2013-08-02, 10:18
Börja känna lite vibbar av det kända tyska ordspråket "Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"...
Roger

senmathal
2013-08-02, 13:15
Brukar det inte rekommenderas långtidsladdning för NiHm ackar så vitt dom inte är avsedda för snabbladdning. Tror i regel inte den typ av ackar som vanligtvis förekommer i vår hobby är gjorda för snabbladdning. Det var väl mer vanligt på batterimaskiner innan lipo började användas i dessa. Åtminstone var det rådet jag fick när jag funderade på om jag kunde ladda ackarna lite snabbare med min iCharger.

/Mats

rnermfors
2013-08-02, 16:28
Tack för alla svar och tips.
Jag laddar 1/10 av capasiteten på nimh. Har hört att dom håller bättre då. Kanhända jag trycker i 300 på en 2000 men inte mer.
Ha en go helg alla glada, imorgon blir det flygväder.

Mvh Robban

kenj
2013-08-03, 23:14
Hej
Kanske skulle ha utvecklat lite.
Det var ett effektmotstånd jag menade, då räcker det med ett om det finns ett med rätt ohm tal.
Annars kan man bygga en step-down krets, dom kanske drar mindre kräm än motstånd.
Sök på nätet så hittar du garanterat en hög scheman.
Sök på "step-down circuits schematics"
Mvh KenJ

AM
2013-08-07, 22:00
IGS'arna klarar upp till 4.2 volt...

kenj
2013-08-08, 09:55
Hej
Kolla den här kretsen http://www.svensktmodellflyg.se/elektronik.asp?id=13
Mvh kenj

rnermfors
2013-08-08, 20:00
Jag och lödstationen är inte så goda vänner precis. Jag får nog hålla mej till färdigtillverkade grejer.
Tack i alla fall. Kan ju vara till hjälp för många andra som är bättre på det här med löda och elektronik.
Mvh Robban

kenj
2013-08-10, 11:00
Hej
Du känner inte någon som kan hjälpa dig att löda ihop den och tillverka kretskortet?
Mvh kenj

Snickarjävel´n
2013-08-10, 12:32
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__35848__Two_Cylinder_Engine_R_C_Glow_Plug_Driver. html