handdator

Visa fullständig version : El-Oldtimer behöver drivlina...



Thomas
2013-08-02, 11:40
Häpp!
Pekfingret halkade och träffade "köp-knappen" http://www.ebay.de/itm/Elektrosegelflugzeug-Segler-Antik-Rhon-Gleiter-1540-mm-Schwarz-/350840883299?pt=RC_Modellbau&hash=item51afbf0863#shId
så nu behöver jag en lämplig drivlina till objektet.
Det ska inte vara nå'ra värstinggrejor, det räcker med att man kan ligga och puttra runt fältet på ett par meters höjd.
Gärna nåt lågvarvigt med stor propeller!

Förslag emottages tacksamt!

pgrts
2013-08-02, 18:20
Finns det någon elektrisk diesel på 1,5 cc tro?
320 gram schwer.

Thomas
2013-08-02, 19:17
Mja, en diesel skulle sitta fint!
Men dieselsoppa är ju inte helt lätt att få tag i, och det blir så attans kladdigt.
Måste (motvilligt) hålla med om att el är smidigare, dock inte lika nostalgiskt...

Anders J
2013-08-02, 21:44
Det ska inte vara nå'ra värstinggrejor, det räcker med att man kan ligga och puttra runt fältet på ett par meters höjd.
Gärna nåt lågvarvigt med stor propeller!
Förslag emottages tacksamt!

Tänkte ungefär likadant när jag tryckte på knappen till den här:
40103
Funderar på antingen el eller min OS .20 FS. Har ju iofs också några smådieslar som Patrik säkert gärna hade sett i Vikingen.

Få se om den kan bli klar till nästa Ripavecka? :blush:

pgrts
2013-08-03, 07:39
Tänkte ungefär likadant när jag tryckte på knappen till den här:
40103
Funderar på antingen el eller min OS .20 FS. Har ju iofs också några smådieslar som Patrik säkert gärna hade sett i Vikingen.

Få se om den kan bli klar till nästa Ripavecka? :blush:

Du får se till att lägga på ett par kol och få den klar till nästa helg då det är oldtimertävling i Rinkaby.
Klart sevärt om vädret är rimligt även om man inte själv flyger.
http://smos.homeunix.net/tvlingsk.htm#JUB

Anders J
2013-08-03, 08:41
Du får se till att lägga på ett par kol och få den klar till nästa helg då det är oldtimertävling i Rinkaby.
Klart sevärt om vädret är rimligt även om man inte själv flyger.
http://smos.homeunix.net/tvlingsk.htm#JUB

Om den blir klar till nästa Ripavecka har jag verkligen lagt på ett par kol! :hopelessness:

Jag har hela tiden så många projekt i gång att inga av dem har en tendens att bli klara! :banghead:

Det är länge sedan jag kollade en OT-tävling, få se om jag och vädret är överens nästa helg.

haskell
2013-08-10, 08:32
Väldigt hala tangentbord nuförtiden, även mitt finger halkade på ebay och en likadan blev beställd.
Tyvärr så var paketet demolerat när det kom, så det är reklamerat till UPS.
Har du hittat någon bra drivlina? Först tänkte jag montera en av mina Webra-dieslar men de är på
2,5 ccm så ja tror att det blir för stort och tungt.:)

Thomas
2013-08-10, 09:54
Kul!
Mitt paket var också lite stukat i hörnet, men allt var helt inuti som tur var.
Det är en väldigt "tunn" byggsats, tunn i strukturen (det får inte väga för mycket, vingen väger 103 gram och kroppen 130gram) och ingen "bygganvisnining". Det ska väl iofs inte behövas, Man kan ju se på grejorna hur det ska monteras.
En diesel hade suttit fint, men motorbockarna är väldigt klena (6x6mm) så där får man nog förstärka.
Jag plockade ihop lite lösgodis i fredags på rcflight.se, prylarna kommer nog i nästa vecka.
Motor: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1927
Propp: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1939 (tror jag det var)
Batteri: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1493
Fartreglage: Hade jag ett 30A sedan tidigare

Det blir absolut inget raketmonster, här ska det bara puttras runt fältet (om man nu kan puttra med en elmotor...)

Mr J
2013-08-10, 11:29
Det blir absolut inget raketmonster, här ska det bara puttras runt fältet (om man nu kan puttra med en elmotor...)

Kan Slammis låta som en HD, så kan nog du låta som en Diesel... :crazy_pilot:

McRegor
2013-08-10, 17:08
Hej,
Vill bara rent allmänt varna för att välja motorer med alltför tunn axel till era utomhuskärror - t ex den som du Thomas valt. Den har 3 mm axel och sen hänger du på en 12" propp. Risken är uppenbar att du kommer att kröka den tunna axeln. Skall du absolut köra på 2S så välj en lite högvarvigare motor och lite mindre propp. Annars skulle jag rekommendera en 3S-ack så får du ner strömmen. 2S på utomhuskärror är rätt ovanligt och det finns nog en orsak som sagt...:)
F ö var det en charmig kärra så den vill vi se mera av.
Hälsningar
Roger

freddan_6
2013-08-10, 20:49
Jag har en Emax motor som är lite högvarvigare (1400 om jag minns rätt), och som har en 8x3,8SF med 3S. Då fungerar 3mm axel.
mvh //Fredrik

Thomas
2013-08-10, 21:22
Hej,
Vill bara rent allmänt varna för att välja motorer med alltför tunn axel till era utomhuskärror - t ex den som du Thomas valt. Den har 3 mm axel och sen hänger du på en 12" propp. Risken är uppenbar att du kommer att kröka den tunna axeln. Skall du absolut köra på 2S så välj en lite högvarvigare motor och lite mindre propp. Annars skulle jag rekommendera en 3S-ack så får du ner strömmen. 2S på utomhuskärror är rätt ovanligt och det finns nog en orsak som sagt...:)
F ö var det en charmig kärra så den vill vi se mera av.
Hälsningar
Roger

Jag ser vad du menar, Roger, och du har nog rätt i mycket.
Nu är jag absolut ingen el-människa, men jag resonerar så här:
*en lågvarvig motor drar större propp än en högvarvig,
*en lågvarvig motor väsnas mindre än en högvarvig,
*en 2-cells acke ger lägre varv än en 3-cells, = väsnas mindre,
*en 2-cells acke drar mindre ström (A) och belastar fartreglaget mindre,
*fullt drag kommer bara att användas vid start och stigning, sen kan motorkraften minskas.

Jag har använt http://www.ecalc.ch/ för beräkningarna, och med den setup'en drar motorn ca 11 A med en statisk dragkraft på nästan 600 gram. Och det är nog vad hela kärran kommer att väga, så det blir nästan 1:1 i dragkraft/vikt.
Så jag är inte det minsta rädd för att draget inte räcker till!

Propelleraxeln får jag försöka vara rädd om!

McRegor
2013-08-10, 22:57
Det låter väldigt "optimistiskt" att den skall kunna prestera 600 g statiskt drag på ca: 75 W inmatad effekt....
Och har du ett 30 A-reglage så lär du knappast behöva fundera på om runt 10 A eller 15 A belastar reglaget speciellt hårt.
För samma inmatade effekt så får du enligt Ohms lag betydligt mycket högre ström genom reglaget med 2S jämfört med 3S.
Sen håller jag med om att en lågvarvig motor väsnas mindre och kan , eller snarare måste, ha en större propp för att få rimligt drag.
Grejen var att med en stor snurra så blir momentet i axeln större när du t ex går på nosen i samband med en landning och då kan den klena axeln lättare krökas än en kraftigare.
Nåja - kan du hålla totalvikten på 600 g så kommer den givetvis att flyga men jag är inte så säker på att du får 1:1 i dragkraft/vikt...
Kärran är hursomhelst "smutt" och tilltalar i vart fall oss som inte tillhör den yngsta delen av modellflygarkollektivet...:)
Så håll oss informerad om fortsättningen...:)
Roger

pgrts
2013-08-11, 11:30
..
Grejen var att med en stor snurra så blir momentet i axeln större när du t ex går på nosen i samband med en landning och då kan den klena axeln lättare krökas än en kraftigare... Kärran är hursomhelst "smutt" och tilltalar i vart fall oss som inte tillhör den yngsta delen av modellflygarkollektivet....Roger
Inga problem - Thomas gör alltid fina landningar.
http://ripamfk.com/bilder/201307/130706-33.JPG
Men så finns det ju något som kallas för propsaver om man nu skulle råka på en ojämnhet som bromsar planet.
Smutta plan i mängd (http://ripamfk.com/bilder/otsm13/index.htm)har jag tittat på denna helgen.

McRegor
2013-08-11, 13:10
Nja - proppsaver går bra på inomhusflyget men jag skulle nog undvika det på lite större kärror utomhus. Då kanske proppen lämnar motorn innan kärran lämnar marken...:)
Men som bilden visar så blir det nog inga problem...:)
Roger

Thomas
2013-08-11, 13:50
Inga problem - Thomas gör alltid fina landningar.
http://ripamfk.com/bilder/201307/130706-33.JPG
Men så finns det ju något som kallas för propsaver om man nu skulle råka på en ojämnhet som bromsar planet.


Men propellern e heel!!

pgrts
2013-08-11, 15:47
Nja - proppsaver går bra på inomhusflyget men jag skulle nog undvika det på lite större kärror ..
Roger
Smaken är som ..........
Jag har alltid kört med propsaver och gummiband till min Mini Ultra Stick utan att proppen har gett sig av och den borde ha mer än dubbla effekten mot vad Thomas behöver till sin oldtimer. Det är nog kvaliteten på stålet I motoraxeln som är viktigare än att den har stor dimension. Och så försöker jag förstås montera motorn bak brandväggen så att det inte blir så stort moment.

freddan_6
2013-08-11, 16:58
Propsaver fungerar på plan upp till cirka 300 gram, sen kan det bli skakigt. Ett annat sätt på utomhusflyget är fällbara propellrar. De tyska är väldigt mycket bättre än de kinesiska jag provat. Jag föredrar aeronaut. Det ser kanske inte lika snyggt ut men propellrarna håller väldigt bra.

Thomas
2013-08-11, 17:24
Njae... tanker är bra, men,
fällbar propp på en Oldtimer?? Knappast.
Helst en träpropp!

McRegor
2013-08-11, 19:20
Håller med Thomas att en folding-propp nog inte hör hemma på en Oldtimer men på min Mini Ultra Stick har jag kört det sen den var ny - kanske för 6 år sedan... Bara ett blad har gett upp men det var under en kall vinterdag då den ställde sig på nosen. Apropå Mini Ultra Stick så matar jag in ca:350 W i min men jag skulle absolut inte ens fundera på gummiband för att hålla fast en propp på den motorn...:)
Men annars rekommenderar jag absolut folding-proppar - och håller med Fredrik att det skall vara tyska blad. Sen kör jag vanligtvis med MP Jet's nav/spinners.
Roger

Thomas
2013-08-13, 23:05
Nu du Roger, är det bara motorkåpan som fattas!
Det blir fullt tillräckligt drag med en 11x7-propp och 2-cells acke.
Jag blev lite impad när jag vägde den, ca 650 gram flügvikt, vilket blir ungefär 27 gram/kvdm i vingbelastning!
Frågan är bara när man kan flyga den, här i Skåne lyser vindstilla kvällar med sin frånvaro...

40400

40401

pgrts
2013-08-14, 06:16
Det ska bli fiiint väder på Ripa I kväll enligt prognosen.

McRegor
2013-08-14, 06:34
Bara att "trimma" motorn Thomas - mera fart = lättare att flyga när det blåser...:)
Ser fram emot en premiärrapport.
Härlig "glidare" men ser väldigt skör ut. Inga problem när man flyger men större problem vid transporten - det är i alla fall mina erfarenheter. Nästan alla skador sker ju när man bär kärran eller lastar in/ut i bilen...
Hälsningar
Roger

Thomas
2013-08-14, 06:42
Det ska bli fiiint väder på Ripa I kväll enligt prognosen.

Säääkert!
7 m/s NV enligt "vackertvader.se".
Möjligen duggregn också...:banghead:

Thomas
2013-08-14, 06:48
Bara att "trimma" motorn Thomas - mera fart = lättare att flyga när det blåser...:)
Ser fram emot en premiärrapport.
Härlig "glidare" men ser väldigt skör ut. Inga problem när man flyger men större problem vid transporten - det är i alla fall mina erfarenheter. Nästan alla skador sker ju när man bär kärran eller lastar in/ut i bilen...
Hälsningar
Roger

Var nu inte så förbenat negativ Roger!
Ge kärran en chans.
Som jag sa, den ska INTE ut när det blåser, det orkar nog inte det lilla sidorodret med.

Skör? Nja, det är ju en tunn fackverkskonstruktion som hålls samman av plastklädsel, ganska normalt i dagens ARF:er.
Men det medhålles, den SER skör ut.

Jovisst, några stukade stabbar har det väl blivit vid oönskad närkontakt med dörrkarmar och liknande. Gäller att vara försiktig.

McRegor
2013-08-14, 07:57
Jo du Thomas - listan kan göras nästan oändligt lång över hur många småskador man åsamkat kärrorna under olika former av transport. Tur att det inte händer lika mycket när man flyger.
Byggde en Acrorat en gång, konstruerad av kompisen Kristian, och han hade verkligen gått in för att göra kroppen skör med en fackverkskonstruktion av tunna, tunna lister... Jag undrar hur många sådana kärror som gått sönder när kompisar skulle lyfta kärran och tummen gick rakt igenom klädseln... Så det blev mer eller mindre helplankning "inifrån" på stora delar av kroppen för att man skulle få ha den hyfsat hel efter en kväll på fältet...:)
Roger

Mr J
2013-08-14, 08:24
Det ska bli fiiint väder på Ripa I kväll enligt prognosen.

Ha! Ni får säkert monsunregn som vi andra, och får trycka ner kvällens grillkorvar igenom snorkeln... :sarcastic:

pgrts
2013-08-14, 22:26
Ha! Ni får säkert monsunregn som vi andra, och får trycka ner kvällens grillkorvar igenom snorkeln... :sarcastic:Det var som vanligt en riktigt fin och solig Ripakväll med svaga vindar.
http://www.ripamfk.com/bilder/201xxx/index.htm#14

Mr J
2013-08-14, 23:26
Äsch! I Malmö hade man ledigt kunnat dränka en delfin idag... :sarcastic:

Thomas
2013-08-15, 06:48
Ikväll ser prognosen liiite lovande ut för en premiärtur Kvarnlanda...

McRegor
2013-08-15, 07:37
Ikväll ser prognosen liiite lovande ut för en premiärtur Kvarnlanda...
Då håller vi tummarna, Thomas !
Lycka till hälsar
Roger

Thomas
2013-08-15, 21:35
Tid: Klockan 20:42, *pip*,
Plats: NetonNet's parkering, Väla södra, Helsingborg,
Väder: Max 2 m/s, sydlig vind,
Medverkande: "Renus" Oldtimer och en premiärsugen pilot.

Slå på radion, i med en 2-cells acke, taxa lite på asfalten, lite dålig roderrespons utan sporrhjul, ställ upp mot vinden, och...
IVÄG!!
Stiger som en kork med motorn på trekvartsgas! Och motorn hörs knappt!
Dra ner gasen till 1/3, och den bara flyyyter...
Och det lilla sidorodret är verkligen effektivt.

Härlig kärra, kör nå'ra svängar, typiska parasollvinge-egenskaper med endast sidoroder, d.v.s. lite slängig/gungig i rörelserna.

Okej, provar väl en inflygning/landning då, riktar in mot vinden...och parkeringen räcker knappt till!
Flyter verkligen ut i landningen. Men rullar ett par, tre meter innan den stannar.

Kör en start till, denna gången med 30% expo på både sido- och höjdroder för att lugna ner rörelserna runt mitten av spakrörelserna.

Sammanfattning:
En perfekt lugnväderkärra för vindstilla sommarkvällar!
Synd bara att sommaren nästan är slut...

McRegor
2013-08-15, 21:52
Grattis Thomas,
Det är alltid lite nervöst inför premiärer men jäkligt skönt när allt går bra.
Hälsningar
Roger

haskell
2013-08-16, 11:27
Grattis, det låter betryggande. Jag väntar nu på en ny kärra från Tyskland. Får även behålla den som kvaddades i frakten. Håkan:1headbang::1headbang:

McRegor
2013-08-16, 11:45
Går dom att köpa fortfarande ? Vad fick ni betala inkl frakt (kanske redan framgått men är lite lat just nu) ?
Roger

Thomas
2013-08-16, 12:36
Jag kan inte se att han har fler kvar, men du kan ju alltid slänga iväg ett mail och fråga. Hans hemsida på ebay.de: http://www.ebay.de/sch/the_renus/m.html?item=350840883299&pt=RC_Modellbau&hash=item51afbf0863&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

Priset var 49.90 EUR och frakten med UPS hem till dörren 16.50 EUR.
Helt OK pris tycker jag...

McRegor
2013-08-16, 13:11
Tack Thomas - kommer nog att göra det.
Hälsningar
Roger

haskell
2013-08-16, 18:51
När mitt paket anlände så låg det en broschyr från dem med en massa olika flygetyg,bla denna.4-färfgsbroschyr,så om du kollar på webben eller ringer som jag fick göra för att få ordning på reklamationen. Det var UPS somstrulade.
:1headbang:

Thomas
2013-08-16, 19:42
När mitt paket anlände så låg det en broschyr från dem med en massa olika flygetyg,bla denna.4-färfgsbroschyr,så om du kollar på webben eller ringer som jag fick göra för att få ordning på reklamationen. Det var UPS somstrulade.
:1headbang:

Den broschyren fick aldrig jag...:girl_cray3:
Har du den kvar?
Kan du scanna den?

haskell
2013-08-16, 22:09
Den ligger på jobbet,så på måndag fixar jag det.:thumbup:

McRegor
2013-08-16, 22:13
Då avvaktar jag nog till dess du lagt ut hans katalog. Är som sagt lite småsugen på nåt flygetyg i denna stil - det har väl antagligen att göra med att undertecknad även börjar bli lite "vintage" eller vad vi nu skall kalla oss som är på andra halvan...:)
Hälsningar
Roger

Thomas
2013-08-16, 23:28
Heders, Haskell!!

McRegor
2013-08-17, 00:11
Detta är gissningsvis hans hemsida - http://www.arkai-shop.de/de/Arkai-Shop/Luft.html
I alla fall har dom kärran Så - jag la en beställning, betalade med Paypal och sen fick jag (om jag fattade det rätt) ett meddelande att dom inte hade den på lager och ändrade min beställning till 0... Kul när man redan pröjsat. Nåja - jag mailade dom och frågade om jag uppfattat det rätt och påpekade att jag ville ha en kreditering omgående i så fall.
Roger

Thomas
2013-08-17, 11:17
Attans Otur...
Jag hittade den också på den sidan du angav, dock 10 EUR dyrare än på ebay.
Hoppas det löser sig med krediteringen/återbetalningen.

Och... vikten på kärran på hemsidan måste vara tom kärra, min kom upp i 650 gram matchvikt flügfärdig. Helt Okej!

Thomas
2013-08-17, 11:31
Jag hittade en till på ebay.de, http://www.ebay.de/itm/Antikgleiter-Schwarz-Balsa-Segelflugzeug-Segler-Motorsegler-RC-Flugzeug-/200909796478?pt=RC_Modellbau&hash=item2ec728347e dock lite dyrare.
Kan det kanske vara samma säljare?? Tycker sortimentet ser bekant ut...
Släng iväg ett mail och kolla lagerstatusen, kanske??

Mr J
2013-08-17, 11:39
Här finns den i lager: http://www.modellbau-welt.eu/Modellflugzeuge/Segler---Gleiter-25/Antikgleiter-Schwarz-25570.html

Den finns även i gult: http://www.modellbau-welt.eu/Modellflugzeuge/Segler---Gleiter-25/Antikgleiter-Gelb.html

Thomas
2013-08-17, 14:19
Inte helt lätt att fota och flyga samtidigt, så det får bli en stillbild.
Råå Vallar en lördageftermiddag (d.v.s. idag) med svag vind från sydväst...

40445

McRegor
2013-08-17, 15:01
Hej Boys,
Det löste sig - måste varit en missuppfattning från min sida att dom var slut.
Troligen får jag en röd kärra eftersom jag fick välja. Kunde ev finnas i gult också.
Jo - jag såg att den var lite dyrare än era men hittade ingen billigare. Frakten var 15,9 Euro eller nåt sånt. Egentligen en helt onödig kärra men jag charmades av oldtimer-looken...:)
Säljaren verkar heta Arndt Kaimer med firma Arkai.
Den fanns även att beställa via Amazon.de men då var frakten ytterligare lite dyrare.
Roger

Thomas
2013-08-17, 15:54
Skönt att det löste dig!
Kul att det finna andra färger också.
Javisst, helt onödig i mitt hobbyrum också, men jag kunde inte låta bli. Och priset är ju rimligt.

Och...
DEN KAN/SKA//BÖR/FÅR INTE HOVRAS!!
(möjligen en stor försiktig looping...)

Thomas
2013-08-17, 16:09
Sådärja!
Laddat första acken, en 2-cells 1800 mAh.
Säkert minst en kvart i flygtid på kvarts- till halvgas, och jag fick i 518 mAh!
Borgar gott för långa flygningar...

McRegor
2013-08-17, 17:58
Jo - det var skönt att det löste sig men det visade sig att den röda trots allt var slut - suck. Svart och gul finns dock - vilken färg tror ni är trevligast på den kärran ?
Måste man ha såpass tung ack ur TP-synpunkt eller skulle det fungera med avsevärt mindre ? Har några 3S730 som i så fall borde sitta som en smäck med tanke på hur lite effekt som tydligen behövs...:)
Roger

Thomas
2013-08-17, 18:10
Gul låter kul!
Men den kanske blir lite blek mot det rena träet.
Jag har i tankarna att 'pimpa' min med lite gula eller röda outlines mot det svarta på vingen, och gul eller röd nos som går över i långa strimmor mot bakdelen av kroppen.

Lite åt det här hållet:
http://www.kbvp.com/sites/default/files/images/Meyers%20OTW%209497.preview.jpg (http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&docid=GOu9a-yFK39jeM&tbnid=jUGSiprlcsb26M:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.kbvp.com%2Ftaxonomy%2Fterm%2F 702&ei=9Z8PUu2ZLPPE4gS514CoCA&bvm=bv.50768961,d.bGE&psig=AFQjCNHMmy9mjJTjJ9WKiAGd3CNYlb1KdA&ust=1376842075826803)

McRegor
2013-08-17, 18:20
Jo, det beror ju lite på vilken gul nyans det är. Även jag funderar på om det kan bli lite blekt. Hur upplever du den svarta ? Passar den bra ? Inga problem med att se kärran på lite avstånd ? Ser fram emot bilder på din kommande pimpning...:)
Roger

Thomas
2013-08-17, 18:40
Jodå, den syns alldeles utmärkt mot himlen!
Bild på pimpning kommer...

Thomas
2013-08-17, 21:30
Nåt sånt här, kanske??
40446 40447

Kameran ljuger lite, motorkåpan är inte alls så orange i verkligheten...

I morgon är det vingarnas tur!

McRegor
2013-08-17, 23:22
Det blev ju jättebra. Får nog bli en svart i brist på röda - det går ju helt klart att göra den fräckare för det har ju du Thomas visat. Dock tycker jag inte riktigt att hjulen passar in - de måste nog bytas eller pimpas även de...
Skulle man vara tidstrogen (nåja - lite i alla fall) så ligger det en liten 0.061 glödare med trottel och ljuddämpare och väntar på att bli körd. Men så tidstrogen tror jag inte jag blir...:)
Han säljer ju en tysktillverkad liten diesel också som väl vore den riktiga pricken över i:et - men den var inte direkt billig - http://www.arkai-shop.de/de/arkai-Dieselmotor-098-ccm-.html
Vad tror ni om en el-seglare av typ gammatl klassiskt balsa-bygge - http://www.arkai-shop.de/de/Thermikbooster-Elektrosegler.html
Inte mycket pengar att bråka om men man vet ju inte hur väl den flyger...
Roger

Thomas
2013-08-18, 19:59
"Pimp My Ride..."

40474 40473 40475

Hittade ett par 'anspråkslösa' dekaler oxå...

40476

haskell
2013-08-19, 10:04
Hej,

nu har jag skannat den broschyr jag fick med mitt paket. Läs och njut.:)


4048340484

McRegor
2013-08-19, 11:47
"Pimp My Ride..."

40474 40473 40475

Hittade ett par 'anspråkslösa' dekaler oxå...

40476
Snyggt - ja, kanske inte dekalerna då - men annars...:) Får se om jag klarar av att matcha ditt jobb men det är tveksamt.
Och nu är min svarta på väg till husse...:)
Roger

Thomas
2013-08-19, 12:37
Hej,

nu har jag skannat den broschyr jag fick med mitt paket. Läs och njut.:)


4048340484

Tackar!!

McRegor
2013-08-26, 11:00
Fick min snabbt levererad - den kom i mitten av förra veckan direkt fram till ytterdörren och lyckligtvis var en av sönerna hemma och tog emot paketet...:)
Kollade som hastigast och ena vinghalvan var nog aningen skev men hoppas kunna räta upp den med lite värme.
Måste leta rätt på nån motor som passar bland alla rovor som inte används f n...:)
Hur stora servon har ni - typ 9 g eller ? Det borde väl inte behövas speciellt mycket kraft till denna stillsamma kärra.
Får se om jag hinner sätta mig och montera denna vecka men förr eller senare blir det givetvis...:)
Roger

Thomas
2013-08-26, 12:23
Tjusigt!
9-grams servon räcker nog, jag har för mig att jag satte 15-grams i min.
Mitt motorpaket räcker och blir över, jag puttrar runt på 1/3-dels gas.
Och "lagom" utslag på rodren, jag har 40% expo.

McRegor
2013-08-27, 21:23
Hej,
Fick nån av er någon form av monteringsanvisning - eller skall man gissa vad småbitarna i påsen skall användas till?
Det går väl det också men en liten skiss hade ju inte skadat....
Roger

Thomas
2013-08-27, 21:29
Nä, jag fick inte heller nån "bygganvisning". Och vad bitarna i påsen ska vara till kan man bara gissa. Jag tror inte jag använde någon av bitarna.
Jag gjorde i alla fall ett par plywoodplattor och klädde med svart oracover, och satte som förstärkning/gummibandsskydd över framkant och bakkant av vingskarven. Lite ´Oldschool´, typ.
Men det hade inte gjort något om man hade satt TVÅ gummibandspinnar med lite mellanrum på vinggondolen, nu blir det lite svajig vingmontering...

McRegor
2013-08-27, 22:47
OK - då får man gissa lite. Använde du motorfästet (för elmotorn) som levererades med ? Det verkade lite klent om det nu inte var tänkt att det skulle förstärkas med nån av de odefinierade träbitarna...
Jag har slängt iväg ett mail till Herrn Arndt Kaimer med frågan om det finns nån "Bauanleitung" till denna kärra...
Roger

McRegor
2014-01-27, 11:32
Lyfter denna tråd för min lilla oldtimer tillbringar fortfarande sin törnrosasömn i sin lilla kartong. Men förhoppningsvis blir det successivt lite lugnare med byggande och reparerande av inomhuskärrorna så jag hoppas att inom kort kunna väcka den lille och starta ihopmonteringen. Hur var det Thomas - behövs det såpass tung ack som din för att klara TP ?
Roger

Thomas
2014-01-27, 12:20
Njae, det behövs nog inte. Men den lilla extra vikten märks apselut inte! Och 1800 mAh-acken räcker säkert till 20-30 minuters flygning om man puttrar runt lite 'ekonomiskt'.
Flygegenskaperna är typiskt "flatbottnade" (alltså vingprofilen!), drar man på fullgas stiger den, drar man av gasen sjunker den. Så på kvartsgas till halvgas flyter den riktigt bra.
Alternativet skulle vara att rikta motorn mer neråt för att motverka stigtendenserna, men detta flygsättet kan jag leva med...

McRegor
2014-01-27, 13:18
Tack Thomas. Har några 3S730 som jag funderade på men å andra sidan har jag ju också några 3S1800 som bara är ca: 30 g tyngre än dina ackar så dom skulle säkert också kunna fungera - och då lär man väl inte behöva ladda många gånger under säsongen...:)
Nåja - måste kolla igenom motorlådan först och se vad jag hittar. Såvitt jag förstår av din setup så behövs det ju inte speciellt mycket kraft i nosen.
Nog dags att dra igång byggnationerna inför våren för det ligger också en seglare i en kartong och även den vill gärna bli byggd (och elkonverterad) för att känna på den härliga vårluften vad det lider.
Roger

McRegor
2014-05-19, 21:28
Lyfter denna tråd eftersom min lilla svarta nu nått byggbrädan efter att jag premiärat min elkonverterade Fling 2M idag och dessutom "återpremiärat" en RC Factory Yak (1-meters) som legat och väntat på att få motorfästet utbytt - vilket skett nu och idag flög den liksom Flingen.
Så nu har den lilla lättviktaren från Tyskland tagit plats på byggbrädan. Är fortfarande lite tveksam till motorvalet eftersom Thomas visat att det inte behövs mycket kraft till denna kärra. Sen måste jag åter säga att motorfästet är det största skämt jag sett på en ARF-kärra men det är ju i o f s inga problem att modifiera det.
Hittade nyligen en "Bauanleitung" till denna kärra på nätet och motorfästet är tänkt till en borstad 400-motor med fastsättning a'la Gårdstads ElLajban.
Nä - nog surrat. Nu måste jag börja med att bestämma vilken av mina rovor som skall sitta i nosen...:)
Roger

Thomas
2014-05-19, 21:43
TJUUUUUUUUSIGT, Regor!

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag förstärkte motorfästet, men med den motorn och acken jag har så puttrar jag lätt runt sådär en tjugo minuter.

Riktigt rogivande, och med det där gammeldags, lite slängiga flygsättet som en sidoroderkärra har...

Jag var förresten på en liten utflykt för nån vecka sen:


https://www.youtube.com/watch?v=kIu9-xm2xm0&list=UUMBzEFP_v2NWzGaCq4o5sKA

McRegor
2014-05-19, 22:34
Hej Thomas,
Nu är motorn utvald och ett anpassat motorfäste är påbörjat. Det blev en helt oanvänd Apache 55 g-rova (MFT sålde dessa för länge sen) med ett lågt KV (750) så 3S-ack och relativt stor propp får det bli.
Förhoppningsvis hinner jag göra klart motorfästet imorrn men är det fint flygväder efter jobbet så prioriteras sådana aktiviteter framför att tillbringa kvällen i byggboa...:)
Trevlig liten film från ett synnerligen välordnat fält. Filmade du med din lilla Sony äventyrskamera ?
Jag återkommer säkert med flera frågor, Thomas !
Hälsningar
Roger

Thomas
2014-05-19, 22:49
Jupp!
Sony HDR-AS15 på kepsskärmen!

Sidorodret på kärran ser löjligt litet ut, men är synnerligen effektivt!
Nån centimeters utslag åt varje håll räcker, åsså litta expo!

genland
2014-05-19, 22:53
Så snyggt Thomas.

Rent utav rogivande!

Med vänlig hälsning Kent