handdator

Visa fullständig version : Olika LiPo's laddas olika?



Ålänning
2013-08-03, 19:45
Har 8st 3S 2200mAh LiPo's, fyra sorter.

Fyra av dem laddas helt OK och hamnar på cellspänningar på ca 4,17-4,18V. Dessa ackar fungerar som de ska när jag flyger. Samtliga är svullna och blir alltid varma när jag använt dem. Turnigy och DesirePower.

Fyra andra laddas inte lika mycket och när laddaren anser att de är klara så säger den att det är bara 4,10V i cellerna. Dessa ackar kan jag uppenbarligen inte flyga lika länge på. Dessutom är dom inte svullna eller blir varma och de är lite äldre. FlightPower samt Hextronic.

Varför är det på detta viset? Skillnaden är ju ... dum.

simonarvestrand
2013-08-03, 20:01
accar som blir svullna och varma är i min värld dålig accar och dags att byta ut.
alternativt att du flyger ur dom helt och inte låter 20% vara kvar, kör du ur allt är det stor risk för värme och svullnad.

vad har du för laddare ? låter inte normalt att den stannar vid 4.10

Ålänning
2013-08-03, 20:18
De svullna ackarna vart svullna i tidigt skede. DesirePower-ackarna svällde före dom använts 10 ggr och jag har sällan dragit ur dem så mycket som 70%. Tycker de flesta DesirePower-ackarna sväller, förutom mina 360mAh 2S.

De är inte hårda av svullnad, utan gasmjuka. Funkar hur bra som helst. Aldrig blivit heta, bara ljumna.

Vad gäller de som bara laddas till max 4,10 V.... har tre laddare... två olika Hyperion EOS 5idp (en med inbyggd AC-matning) samt en Turnigy MEGA 400W (som jag knappt använt så mycket till dessa ackar än).

Jag använder oftast timer och brukar sällan flyga under 3,8V när jag inte har timer. Då uppnår jag aldrig 70%. Är oftast på säkra sidan. Med 2S 360-450-ackarna till depronflygen så flyger jag tills "flyget" ger upp och jag måste landa. De laddar jag 70-80% och inget är svullet.

Borde väl köpa nya 3S 2200-ackar, Turnigy NanoTech eller nåt?

simonarvestrand
2013-08-03, 21:06
De svullna ackarna vart svullna i tidigt skede. DesirePower-ackarna svällde före dom använts 10 ggr och jag har sällan dragit ur dem så mycket som 70%. Tycker de flesta DesirePower-ackarna sväller, förutom mina 360mAh 2S.

De är inte hårda av svullnad, utan gasmjuka. Funkar hur bra som helst. Aldrig blivit heta, bara ljumna.

Vad gäller de som bara laddas till max 4,10 V.... har tre laddare... två olika Hyperion EOS 5idp (en med inbyggd AC-matning) samt en Turnigy MEGA 400W (som jag knappt använt så mycket till dessa ackar än).

Jag använder oftast timer och brukar sällan flyga under 3,8V när jag inte har timer. Då uppnår jag aldrig 70%. Är oftast på säkra sidan. Med 2S 360-450-ackarna till depronflygen så flyger jag tills "flyget" ger upp och jag måste landa. De laddar jag 70-80% och inget är svullet.

Borde väl köpa nya 3S 2200-ackar, Turnigy NanoTech eller nåt?

jag har bara zippy 3cell 2200 30c och gensace dom har funkat kanon, har ett par 2200 accar som har närmare 500 laddningar och levererar fortfarande helt ok.

uffe40
2013-08-03, 22:11
Kör bara med DP ackar och upplever inte det du skriver ,visst kan man ha nåt måndagsexemplar men puffar efter 10 laddningar.
För mej låter det som man belastat dom för mycket ,en möjligtvis men inte alla
U

Ålänning
2013-08-03, 22:59
Har använt mina DesirePower 3S 2200 22C till 450-helis och till en Twinstar, inget annat. Kanske 450-helis drar en hel del?! 35A ESC i dem, men vet ej vad elektronik och motorer drar.