handdator

Visa fullständig version : DJI Flight Controllers?



Ålänning
2013-08-06, 23:00
Tjoh!

Vad finns det för varianter, gamla som nya, versioner?

Dessa har jag greppat:
DJI Naza
DJI Wookong

Och så finns det nån M Lite?!
Och dessa V2 och inte?
Vissa med GPS, andra inte.
Vissa moduler kan man köpa till efteråt?
V-Sen hade en bekant på sin Lite!? Och en anann hade nån annan variant (i samband med V2) på sin som skulle lysa grönt.
Nån sa att man kunde uppgradera V1 till V2 genom att köpa nån grej.
Huh?

Nån som ork rabbla upp dem?
Som sagt, inte vad som endast är nyast idag, utan vad som finns i tidigare versioner med, folk säljer ju beggat.

=)

Henke.a
2013-08-07, 09:47
Den gamla nazan (v1) kan användas med eller utan gps (tillbehör) den går även att uppgradera till v2 genom ny mjukvara och byta becen till v2


V2 är den nyaste av dem och kan köras med eller utan gps

Lite är samma som v1 men går inta att uppgradera till v2 om jag har förstått det rätt, tror att även denna finns med eller utan gps

Wookong har jag tyvärr ingen kunskap om..

"M" står för multirotor
"H" står för heli (singelrotor)

Finns mer här: http://www.dji.com/whats-difference-of-naza-m-litenaza-m-v1naza-m-v2/

// Henke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ålänning
2013-08-07, 12:20
Så en DJI Naza "V1" som uppgraderas till "V2" blir samma som en ny DJI Naza V2?

Henke.a
2013-08-07, 14:11
Ja och nej, den nya ska hitta sateliter snabbare bland annat hela uppstarts processen ska vara snabbare än v1 men annars så blir det samma dock tror jag att det lönar sig att köpa v2 framför v1 och uppgradera (pratar nu om nyköp)

Ålänning
2013-08-07, 14:20
Att hitta satelliter snabbare innebär alltså att om Nazan tappar satelliter så blir det samma problem -> inte lika exakt "farkost" med DJI Naza uppgaderad till V2 som DJI Naza V2? Frågan är hur ofta Nazan tappar satelliter under flygning? Hur många är minimum för Nazan för att den ska ge "grönt ljus"?

Tänkte mer på skillnaden att köpa en beg Naza V1 mot att köpa en Naza V2, är det värt satsa dom extra slantarna, eller får man ett bra system fast man köper beg och uppgraderar. Säkert nån här som gjort det. Å andra sidan vet jag inte ens vad grejerna kostar... några tusenlappar på ett cirka. =)

2013-08-07, 17:57
V1 och v2 har exakt samma firmware och enligt några som har plockat isär gps-modulerna så är dom också likadana och passar mellan systemen.

Det mesta verkar peka på att det bara är led-modulen och pmu'n som är nytt med v2

Sickan
2013-08-08, 07:58
Man har säkert en strategi med att kunna använda samma kringutrustning som till WKMen på sikt, eftersom v2 har en CAN BUS där man skulle kunna koppla in iOSD, Bluetooth modul eller Zenmuse.

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Ålänning
2014-03-31, 22:43
Lurar lite på skaffa en Naza för att se vad det är för nåt, men helst för att få nytta av den. Har lite beslutsångest, men inbillar mig att jag vet vad jag vill. Skaffa två användbara multikoptrar.

1. Har en DJI F450 med KK2 (med stum GoPro) som jag vill ha GPS på (Naza-M Lite eller Naza-M V2?). Dock är jag inställd på att tröttna på denna för det är ändå en TBS Discovery Pro jag vill ha. Alltså FPV-kärra för att filma med BL-gimbal och GoPro. Är det ens Naza jag borde ha till en sådan? TBS Disco Pro ska man väl ha Alexmos-styrning eller nåt gimbal'n? Men Naza och busflyga lär ju ska va lite segt? Vill ju kunna "snyggfilma" mjukt.

2. Har också en till DJI F450 med KK2 som även styr en gimbal till en GoPro. Denna borde ju en Naza-M Lite med GPS eller V2 med GPS funka bra till? Denna vill jag använda för digital stillbildsfotografering endast. Alltså flyga upp quaden till en punkt i skyn, dra ner goggles och FPV-styra in kameran på rätt och ta kort. Sen skjuta upp goggles och flyga ner quaden. Denna har jag också redan planerat att tröttna på för jag vill ha en hexa som fotograferingsplattform.

Jag är RC-flygare, men vill ha en film-multikopter och foto-multikopter för jag gillar även fota och filma för eget bruk. Något fungerande koncept som man slänger in i bilen när man vill fara och filma eller ta nån bild. Inte utvecklingsplattformer utan nåt som blir klart.

Tips?

(ska skaffa en APM 2.6 också, men den kommer hamna i ett flyg. APM:Copter är väl ifos rätt OK också, pillat lite på det redan).

2014-03-31, 22:48
En Pixhawk kanske? :-P
Alexmoskortet är redan inbyggt i Disco Pro-plattan

Edit: Aha. Såg nu att du redan övervägt Pixhawken

Ålänning
2014-04-02, 21:07
PixHawk verkar inte vara riktigt klart än... =) Men tills dess jag har en TBS Disco eller QAV så kanske! PixHawk är väl efteröljaren till APM 2.6 / ArduPilot 2.6?

berthrsd
2014-04-09, 07:56
Kika även på Zero Tech YS-S4... Samma prestanda som Naza, fast med fler funktioner och ett mycket trevligt pris.

Ålänning
2014-04-09, 20:23
Det va nåt nytt, aldrig hört! Är det kinesjox eller helt enkelt nåt bra som man bara missat? GPS? Var hittar man? Borde väl var ny tråd för den... =)

berthrsd
2014-04-10, 07:18
Tja... Dom tillverkas i Kina, precis som all annan elektronik... Men jox är det absolut inte. Jag får en massa skäll om jag talar om vart man köper dom, men om du tittar under företagsannonserna så hittar du dom :)

Kenneth E
2014-04-10, 12:24
Jag flugit med min i ett par år, så någon nyhet knappast

berthrsd
2014-04-10, 14:01
Dock är både YS-X4 och YS-S4 nyligen uppgraderade till version två, så dom är nya...

Ålänning
2014-04-10, 20:30
Jag hittade. =) Måste läsa på lite då före man köper en Naza till ena quaden. Är ju bara för att testa o prova, vem vet, kanske det blir till foto-hexa sen.

Kenneth E
2014-04-10, 21:43
Jag hade då inte köpt en Naza om denna skall jämföras med ZeroUAV S4 eller X4. ZeroUAV är bara så mycket bättre och är DJI värsta konkurrent och bevisar det i deras produktportfölj.