handdator

Visa fullständig version : Hur seriekopplar man två battier?



jesse78
2013-08-07, 13:18
Hej,

Är ute efter att seriekoppla två batterier för att få fler mAh till en liten helikopter.
Jag förstår att det måste vara två st batterier med lika många celler men hur gör jag, var ska rött/svart lödas?

McRegor
2013-08-07, 13:26
Mera kapacitet = parallellkoppling. Högre spänning = seriekoppling.
Eftersom du troligen är nybörjare inom elflyget så rekommenderar jag dig att köpa nya ackar istället. Sen är frågan hur stora ackar helikoptern klarar av (viktmässigt)...
Roger

jesse78
2013-08-07, 13:28
Nu var ju frågan hur man faktiskt kopplade kablarna för att få fler mah timmar, antar att du är nybörjare som mig :)


Mera kapacitet = parallellkoppling. Högre spänning = seriekoppling.
Eftersom du troligen är nybörjare inom elflyget så rekommenderar jag dig att köpa nya ackar istället. Sen är frågan hur stora ackar helikoptern klarar av (viktmässigt)...
Roger

McRegor
2013-08-07, 13:35
Jag svarade på frågan = mera kapacitet = "fler mAh" = parallellkoppling.
Sen tyckte jag inte heller att du som nybörjare skall köra med parallellkoppling av ackar även om det går.
Är det en mindre kopter så kostar inte nya ackar speciellt mycket. Men högst troligt kommer du att få problem med den mervikt det innebär att t ex dubblera kapaciteten.
Roger

jesse78
2013-08-07, 13:52
men hur parallelkopplar man två batterier??

dvogonen
2013-08-07, 14:30
Rött till rött. Svart till svart. Resultatet är ett kombinerat batteri med samma spänning (Volt) men dubbelt så många mAh

freddan_6
2013-08-07, 14:33
Om spänningen är lika mellan batterierna inom cirka 0,1V går det att koppla + mot + och - mot -. Men som Roger säger köp nya batterier i stället för att experimentera. Om du kopplar fel kan det börja brinna. Om du har för stor spänningsskillnad mellan batterierna kan du förstöra batteriet med lägst spänning genom att det laddas för snabbt.