handdator

Visa fullständig version : Krasch med DJI 550



Radiogossen
2013-08-07, 16:20
Första "ordentliga" kraschen med min DJI 550. Köpte den av en forummedlem i våras och har trimmats och pysslats med. Senaste tillskottet var en gimbal från Fredrik och Martinez-programmet i kontrollen.
Vid denna flygning var jag ivrig att testa lite nya inställningar för att minska vibrationerna och tanken var att bara köra upp den, rotera lite, och sen landa. Det första gick bra men när nerstigningen påbörjades började den vingla och det blev bara värre tills det inte gick att kontrollera. Kraschen var ett faktum.
Ett träd och min hand mildrade fallet och skadorna inskränkte sig till fästet mellan gimbal och hexan. Och ett stukat finger...
DJI F550 i original
Fredriks bruchless gimbal med 4006-motorer och kontroller från Hong Kong och Martinez program(version ?)
Multiplex radio
Sony NEX 5r

http://www.youtube.com/watch?v=z1E0DJMsn38&feature=share&list=UUfih3uHA6Nz7akzkUalgKCg

Ett tips: försök inte fånga en fallande multirotor med händerna. Jag hade tur.

PS: Har någon något tips på orsak till uppförandet? Hexan var något baktung och jag hade inte ändrat inställningarna i NAZA:n efter jag monterat gimbal med kamera.

Ålänning
2013-08-07, 18:15
Två vilda tankar:

Antignen att motorerna tilläts varva ner för mycket -> obalans. Hur ställer man sånt? Detta måste ju ändra med vikten.

Eller att den där PI-delen för roll och pitch hade fel gain-värden, om man snackar KK2-språk, dvs att den kompenserar för mycket.

Är ju rätt vanligt att folk inte får ner sina små kvaddar... värst när det blåser. Ju mer det blåser, desto mer stiger dom och desto svårare få ner, i alla fall det jag sett. Dom är ju färdiginställda (pratar om de där allt-i-ett-paketen) och de håller ju varv på motorena så de inte välter, och ska man ner och vinden får dem att luta så parerar de emot och det slutar med att dom inte kommer ner så lätt. =) Tvingar man ner dem, så blir det vobbel och krasch.

simonarvestrand
2013-08-07, 23:57
Första "ordentliga" kraschen med min DJI 550. Köpte den av en forummedlem i våras och har trimmats och pysslats med. Senaste tillskottet var en gimbal från Fredrik och Martinez-programmet i kontrollen.
Vid denna flygning var jag ivrig att testa lite nya inställningar för att minska vibrationerna och tanken var att bara köra upp den, rotera lite, och sen landa. Det första gick bra men när nerstigningen påbörjades började den vingla och det blev bara värre tills det inte gick att kontrollera. Kraschen var ett faktum.
Ett träd och min hand mildrade fallet och skadorna inskränkte sig till fästet mellan gimbal och hexan. Och ett stukat finger...
DJI F550 i original
Fredriks bruchless gimbal med 4006-motorer och kontroller från Hong Kong och Martinez program(version ?)
Multiplex radio
Sony NEX 5r

http://www.youtube.com/watch?v=z1E0DJMsn38&feature=share&list=UUfih3uHA6Nz7akzkUalgKCg

Ett tips: försök inte fånga en fallande multirotor med händerna. Jag hade tur.

PS: Har någon något tips på orsak till uppförandet? Hexan var något baktung och jag hade inte ändrat inställningarna i NAZA:n efter jag monterat gimbal med kamera.

anledningen till vobblet är för att du inte justerat några pidparametrar, eller gainer eller vad det nu heter i nazan kommer inte ihåg. ändrar du vikten på maskinen måste du börja om med justeringarna .

Sickan
2013-08-08, 07:39
När du fått ordning på inställningarna efter nu efter uppgraderingen så kan du träna på att komma ner. Det är svårt att går rakt ner utan vobbel genom din egen oroliga luft, så prova att röra dig samtidig åt något håll, behöver inte vara överdrivet mycket eller lägg den i en cirkel och gå ner samtidigt.

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2