handdator

Visa fullständig version : Vad tipsa en fotograf?



Ålänning
2013-08-08, 11:52
Börjar dyka upp fler och fler fotografer (utan tidigare erfarenhet av RC) som vill fota uppifrån. Och ofta blir jag tillfrågad. Vad skall man rekommendera dessa? Svenska firmor i första hand antar jag. Jag vet att tex Prototyp 6 från PitchUp är färdiginställd och komplett bara att i stort sett flyga efter acken laddats, även för nybörjaren.

Vad finns det mer för modeller och firmor som erbjuder en sådan service?

Och om fotografen vill pyssla lite också, vad skall man då rekommendera?
Vissa lägger ju gärna ut flera tusen euro på ett system, andra vill kanske ligga runt 1000-1500 bara.

Idag har jag rekommenderat bland annat hexacopter med pan-tilt-gimbal, Futaba, FatShark FPV samt Naza V2 GPS.
För den billigare har det blivit DJI F450 med tilt, futaba, ingen fpv och naza V2 gps.

Men det finns säkert andra alternativ. Vilka?

Brukar även rekommendera att man skaffar en liten "leksaks"-quad och leker runt med och får lite känsla iaf.

berthrsd
2013-08-08, 19:40
Jag har hört mycket gott om Megakopter... ;)

Jag erbjuder professionella fotosystem med mycket stor flexibilitet i utformning. Har sålt allt från billiga HK quadkit till färdigbyggda fotohexakoptrar med alla tillbehör. Bara skicka mig ett mail på jonas@megakopter.eu

UndCon
2013-08-08, 20:19
För det första så skall du fråga hur mycket de tänkt att investera i.

Anledningen till det är att det kostar rätt mycket pengar att fota från luften.

UAV tillstånd krävs då det är kommersiellt (tänkt att sälja bilderna)
Tillstånd från militären krävs (Säksam)
Ev radioamatörlicens beroende på val av frekvenser
Medlemsskap i lokal RC förening rekommenderas starkt
Försäkringar krävs tex för UAV
(vad händer tex om ni krashar ner på ett hus och det brinner ner och samtliga peroner i huset dör)

Sedan tillkommer all RC erfarenhet och teknisk och elektrisk kompetens - det är inte bara att flyga iväg och fota som tyvärr många tror...

Det låter tyvärr negativt - men det är vad som krävs innan man kan få en bra bild från luften publicerad eller såld.
//UndCon

Ålänning
2013-08-08, 21:14
Berthrsd... aha okej. =) Bra att veta. Hemsida?

UndCon kom in på bra saker också.

Priset, japp, man får vad man betalar för eller vad man kan göra själv för att få det billigare. Brukar dra några exempel. För de som fotar professionellt brukar ett gäng tusen euro inte vara ett problem, för amatörfotografen brukar det blir några tusen euro, med tanke på att de slänger ut flera tusentals euro på objektiv osv... hobbyfotografen däremot så kanske tvekar. =) Så har jag upplevt det. Men du har så rätt, det är dyrare än alla trott.

UAV-tillstånd på Åland/Finland, hm. Kan en ålänning skaffa sådant om den far till Sverige och fotar? Skillnad på länder?

Militären? Vad är det för nåt? Är inte det nåt gammaldags som folk höll på med förr när det var ont om mat? ;-) Skämt å sido, bor på Åland och de lär börja flyga här, men jo, jag kommer säga åt dem och sagt åt dem att det krävs diverse tillstånd etc och att det inte bara är att köpa på multicopter och trycka på "lyft" och sen fota och sen trycka "landa", bara så där.

Radioamatörlicens, har rekommenderat 5.8GHz och laglig styrka, de som frågat har bara tänkt lyfta kameran och fota, inte så mycket längre bort direkt, men möjligheten finns ju alltid. Man ska ju se multin.

Medlemsskap i RC-förening... vilken funkar här? RC Åland är ingen registrerad förening, bara ett namn på en samling vänner som samlats för att RC-flyga, typ.

Försäkringar, japp. Måste höra hur det gick för en yrkesfotograf med detta som jag träffar i morrn, ska montera FPV-grejer för kameran.

Det är alltid bökigare att göra något professionellt än hobbyjoxa, fast bägge kräver att man har huvet på skaft.

Så om allt detta ovan ordnar sig och budgeten skall vara tex, 1000€, 4000€ samt 8000€? Då har man väl täckt in de enklare "färdiga" paketen. Undrar om andra förslag än Megakopter och DJI samt Prototype 6an. Finns det fler "nybörjar-proffs-paket"?

Undras hur det är med alla foton som publiceras i tidningar som fotats av deras fotografer från vår flygklubbs olika flyg... Vad gäller tillstånd etc?

Anders Andersson
2013-10-11, 10:19
HAB i Ljungby har jag just köpt en (svindyr) paparazzo Y6 v2 av, och kommer hänga en sony nex 7 på inom kort. Tror deras maskiner är bra (jag har mycket begränsad erfarenhet av rcflyg), men problemet (och kanske även fördelen) är ju att de designar och bygger grejerna själva. Vilket å ena sidan ger stor flexibilitet, å andra sidan finns inga bruksanvisningar utan du är hänvisad till byggarens pedagogiska förmåga.