handdator

Visa fullständig version : Vilka bättre ackar?



magnusvr
2013-08-08, 19:45
Hej!

Har hållt på ett par år med Multikopters nu och alltid köpt från Hobbyking, på senaste tiden Nanotech.
Måste säga att det för mig mest verkar vara skit!
Har kört både 3S och nu senast 4S. Tre stycken 3300mAh 50-70C 4S ackar, som efter 4-10 ackar är lite eller helt "puffade".
Mina äldre 3S-ackar (också Nanotech) som nu är 1-2 år gamla är delvis puffade, men ger oavsett puffning eller ej så verkar ålderna göra att de bara håller 50% av kapaciteten när jag laddar dem (efter att ha kört tills lipovarnaren piper).

Frågan är, vad ska man köpa istället?
På mitt senaste bygge, en tung Octocopter, använder jag dem visserligen hårt, behöver 100Amp kontinuerligt.
4S och 3000-5000 verkar lagom.
Vill heller inte lägga flera tusen bara på batterier.

1. Vad kan ni rekommendera och varför?
2. Vad är era egna erfarenheter av lipo och åldersbeteende efter 1-2 år?
3. Vad är era egna erfarenheter av Nanoteck efter 10 cykler eller ett år?

Mvh
Magnus

simonarvestrand
2013-08-08, 20:04
1.Rekommenderar Gensace , dom verkar hålla vad dom lovar när det gäller c värde, 25c accar som inte blir hälften så varma som en 30-35 c av valfritt kinamärke i helikoptrar märker man verkligen att dom levererar full hela tiden.

2. Det beror helt på vad det sitter i, känns som det tar lite hårdare på accarna när man har dom i multirotorer har där accar som varit mer eller mindre färdiganvända efter ett år och kanske 50-100 flighter sen har jag accar i 600size helikoptrar som gått mellan 200-300 flighter och fortfarande funkar lika bra och inte är nått svällda .

3. Nanotec 3cell runt 2200mah går massa flighter, nanotec 6cell runt 3-4000mah katastrofalt dåliga accar som puffat redan efter 2-3e flighten, turnigy icke nano håller betydligt bättre kvalitet och livslängd.

Langelus
2013-08-08, 22:05
På vårt fält brukar vi kalla Nanotech för kinapuffar :)

Vanliga blåa Turnigy har fler haft framgång men om budgeten tillåter så är GensAce riktigt bra för pengarna enligt min erfarenhet.

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Kenneth E
2013-08-09, 07:34
Själv kör jag med Turnigy/Zippy 4S 8000, kör ur dem till cirka 5000, har gjort hundratals flygningar på mina tre paket som jag har.

Drar du ur batterierna för mycket svullnar dem, laddar du merän 4.2 svullnar dem.
Ken

simonarvestrand
2013-08-09, 09:24
Själv kör jag med Turnigy/Zippy 4S 8000, kör ur dem till cirka 5000, har gjort hundratals flygningar på mina tre paket som jag har.

Drar du ur batterierna för mycket svullnar dem, laddar du merän 4.2 svullnar dem.
Ken

problemet med nanotech puffarna är att du inte behöver köra ur dom för att få puffning.

magnusvr
2013-08-09, 11:17
JAg tror ni har rätt,
jag har också haft bättre tur med Zippy och de vanliga blå ackarna som inte är Nanotech. Hm! Värt att tänka på!
Sedan drar jag ur mina ganska hårt, kör tills lipovarnaren ljuder och ibland tar det 30 sek till att landa när den först börjar meddela sig. Kanske det som är felet, att man bara ska tu ut 70% ur dem och inte 90%, som jag gör. Trist.

GenAce, ska kolla upp dem!

/Magnus

simonarvestrand
2013-08-09, 14:08
rubinrc.se har faktiskt vettiga priser på gensace, om det är storlekar han inte har hemma går det att skicka ett mail så kommer dom hem i nästa order