handdator

Visa fullständig version : Multirotor med bränslemotor?



ulken
2013-08-11, 10:08
Har funderat lite på om ingen byggt en multikopter med bränslemotor? Alltså en liten bensinmotor som driver en generator som ger el till drift samtidigt som den även laddar upp ackar för reservkraft och för "stealthläge" :). I teorin borde det vara ganska lätt, men i praktiken kanske tyngd och vibrationer från motorn/generatorn gör det till en dålig idé?

simonarvestrand
2013-08-11, 10:18
med tanke på hur känsliga stabiliseringsprylarna är för vibbar så är jag skeptisk, men vore tufft.

Zallisen
2013-08-11, 10:20
Nä det är fysiskt omöjligt då energieffektiviteten i bränslemotorerna inte kommer i närheten av ellösningen. Energin du kan producera i jämförelse med vibrationerna och tyngden är på tok för lite.

Ålänning
2013-08-11, 10:22
Sitter ju balanserade bensinmotorer i bensin-helikoptrar som används för att filma ifrån, så det borde väl gå. Governor på bara så du kan ställa varvtalet så det inte vibrerar. =) Sånt fanns för flera år sedan så det är säkert bättre grejer idag. ;-)

Kenneth E
2013-08-11, 10:23
Klart att det går.

Såg en kines som hade tror det var 8 gokart motorer på sin, vet dock om den flugit.

Elektronik går att avvibrera,
Ken

ulken
2013-08-11, 11:41
Jag googlade på bränslemotorer för rc och tog första bästa jag hittade. Den väger ca 600 g och levererar 2.1 HP, vilket blir 1.5 kW avrundat nedåt. Lägger man sedan till en generator, med en uppskattad verkningsgrad på 80% (är jag helt ute och cyklar här?) så har man 1200 W till förfogande som ska delas på elektronik, laddning av backupbatteri och motorer. Säg att vi räknar bort 20 W för laddning/elektronik då återstår 1180 W till motorerna, men där har vi väl en hel del effektförlust i ESC:erna, med tanke på hur varma de kan bli? Vad kan verkningsgraden för ett ESC vara, är 80% för högt räknat? Hur som helst, låt oss räkna på 80%, då återstår 944 W fördelat på fyra motorer, alltså 236 W/motor. Då är frågan om fyra 236 W-motorer klarar att lyfta vikten av allt detta.

Hittade en motor på HK som påstås ha en thrust på 0.937 kg vid 220 W. Då har vi en total lyftkraft på ca 3.7 kg.

Om vi då räknar lite ytterligare på vikten:
Frame med ESC/elmotorer: 1500 g
Bensinmotor: 600 g
Batteri: 500 g
Bränsle: ingen aning, hur stora tankar brukar man ha? säg 300 g?
Generator: en del koppar, så säg 600 g
Totalt: 3500 g

Då har man alltså ca 200 g "tillgodo". Antagligen har jag gjort grova feluppskattningar eller tänkt fel ovan, men det känns som att det teoretiskt borde gå bygga det, med rätt komponenter.

Kenneth E
2013-08-11, 12:04
Jag tror du är rätt på det, båtar fungerar så idag och jag vet att man tittat på liknande lösningar till flygplan.

I en modell borde det fungera då slipper du de stora köttstyckena på 80kg (människan) i genomsnitt som tynger ner allt.

Sedan kan man komplettera med solceller för att öka energi intaget.
Ken

LeoR
2013-08-11, 17:09
Jag hittade denna:


http://www.youtube.com/watch?v=rcubbloN4HU

LeoR
2013-08-11, 17:11
Sen finns det ju denna men undrar om det inte är billigare med fler accar.

http://www.youtube.com/watch?v=n6uC6AasfJo

ulken
2013-08-11, 17:40
Sen finns det ju denna men undrar om det inte är billigare med fler accar.
http://www.youtube.com/watch?v=n6uC6AasfJo
Billigare är det säkert, jag tänkte mest på flygtid, men tydligen drar en bensinmotor ganska mycket, så flygtiden blir nog inte så bra som jag hade tänkt. Hade hoppats på typ flera timmar, men även de små motorerna drar ganska mycket bränsle såg jag. Antar att det är fullt möjligt, men ganska korkat med bränslemotor på multirotorer. Vad flyger militärens drönare med för bränsle eller är det också el? :) Fast det är å andra sidan vingförsedda farkoster och drar nog inte så mycket energi som en multirotor.

Edit: Bränslecell använder tydligen vissa, och kan flyga i 8 timmar i sträck. Inte illa :). http://www.popularmechanics.com/technology/military/planes-uavs/longer-lasting-drones-powered-by-fuel-cells-15425554