handdator

Visa fullständig version : Orange flightstabiliser



Uno
2013-08-14, 15:56
Har skaffat en Orange 3axis flightstabiliser V2 från HK. Ingen manual förstås men jag har kollat en massa klipp på Youtube som inte gör mig så mycket klokare. Kopplar upp 2 skevservon och det fungerar med att servona kompenserar när man rör fidusen i rollplanet men servona svar inte när jag rör spaken på sändaren. Vad göra? Tänker prova denna i min Fly Fly Hawker Hunter Edf. Har Futaba 8-kanals mottagare med skevservon på kanal 1 och 7, höjdservon på kanal 2 och 8 och sidorodret på kanal 4 tillsammans med noshjulsstyrningen. Landstället ligger på kanal 5. Tänkte lägga gyro till/från på en switch på kanal 6.
Tacksam för hjälp Uno.

numnutchris
2013-08-14, 16:12
Utgår från att du kopplat in mottagaren mot RX3:an och gjort det rätt - vilken mottagare? Råkar du köra den i highspeed så pröva ställ den i normal läge.

Mr J
2013-08-14, 16:14
Du kan inte ha skevservona på olika kanaler när du använder stabilisern.
Kör skeven på en kanal så fungerar stabilisern som en Y-kabel.
Till höjden måste du också använda en kanal, du kan sätta en Y-kabel efter stabilisern.
Tyvärr är det många med Futaba som har upplevt ryckningar i servona med Orange stabilisern, men du kanske har tur.

Lycka till!

Fluf
2013-08-14, 16:21
Om skevservona skall gå åt samma håll (vilket jag antar att de gör på din kärra) kopplar du dem med Y-kabel på ena Aileron ut, skillnaden mellan de två olika aileron ut är endast riktningen (den ena är bara inverterad).

Skevroder ut (till servone) på port 5 (AIL-R) eller 8 (AIL-L)
Skevroder in (från sändare) på port 4 (AIL)
Gyro av/på från kanal 6 in på port 1 (AUX)

Aktivera möjlighet att styra gyro av/på genom att flytta dip-switch AUX CTRL till på (annars är den på hela tiden).

Börja med att sätta gain på 50-60% ungefär, starta alltid med gyro av tills den är intrimmad. Vobblar den så sänk gainen, vobblar den inte höj gain lite.

Med original firmware stretar den emot din input lite, dvs den kompenserar även emot dina spakutslag när den flyger vilket kan bli rätt irriterande. Det finns dock en hel del 3e parts firmware som man kan exprimentera med.

Jag tyckte personligen att detta var ett trevligt litet gyro att ha på mindre plan för att göra dem mer vind-tåliga men på större använder jag hellre ett OK headlock heli-gyro för att hålla vingarna på plats.

EDIT;
Denna har jag med fördel använt på en och flera stycken i både Bixler och EPP-FPV med lyckat resultat.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15318__HobbyKing_GA_250_MINI_MEMS_Gyro.html
Fördelar är att gain ställs från radion, och med en 3position kan man växla mellan headinghold, valig rate och helt av enkelt eller ha en vrid-pot för att trimma in gainen. Hadlock är riktigt nice när man glider runt, skevrodren håller vingarna plana när man svänger runt med sido-roder :)

Resultat av 3-axis gyro med för mycket gain vid start ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Fd94SbcQliY

Mr X
2013-08-14, 17:57
Manual: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/797285971X640226X4.JPG

Uno
2013-08-14, 18:26
Tack för svar. Nu har jag skapat ett nytt modellminne i min Futaba T8FG med ett servo till skev och ett till höjd och ett till sida.
Har en Orange FASST 8kanals mottagare. Kanal1 skev, 2 höjd, 4 sida. Allt utom skev fungerar från sändaren. Har provat både AilL och AilR. Alla axlarna inkl skev fungerar när man rör gyrot. Kanal 5 och aux på gyrot fungerar inte för att slå till/ från gyrot.
Vad kan det vara?
MVH Uno.

Uno
2013-08-14, 18:43
Har nu provat i lägena V-tail och delta och dessutom provat med att justera gain i ändlägena. Skevroder funkar INTE.

lassebetong
2013-08-15, 13:25
Fick själv inte on/off funktionen att fungera ibörjan.
Läste sedan någonstans att det var viktigt att den switchen som användes för on/off gick från -100 till +100.
Ändrade i min radio och fick igång funktionen.

Fluf
2013-08-15, 14:11
Kass enhet låter det som då :(

Mina två har fungerat bra (lite mycket servo-jitter när planet är på backen bara).

Uno
2013-08-15, 18:17
Hur gör man för att skicka tillbaka grejor till HK? Stabilizern kostade bara 17 dollar men den är lätt och kan ju skickas i ett brev.
Vet att när man köper billigt kan det bli så här men hav hav några små giron från HK till sleven som funkat.
Mvh Uno

simonarvestrand
2013-08-15, 22:25
ta deras chatt och prata med dom, sen får du säkert skicka nån bild eller nått och får förmodligen pengar på hobbykingkontot, jag har inte behövt skicka tillbaka något endast skicka bevis på att det inte funkar.

Uno
2013-08-16, 13:26
Tack för tipset!
Har chattat med dom och dom ville ha en film för att skicka en ny. Undrar om den skall ligga i tullen i en vecka också.
Mvh Uno.

henke2
2013-08-16, 14:24
Jag har ett par version 1 som du kan testa med. Funkar helt okej, även om jag föredrar att ha gain från sändaren.

Uno
2013-08-17, 11:02
Låter bra Henke. Vi träffas väl till helgen i Ljungby.
MVH Uno.

markusb
2013-09-10, 17:53
Uno, jag fick din stab med posten idag.
Har ryckt kortet ur kapslingen och synar den nu...
Gyro-chippet är en ITG-3205. En lödbrygga finns mellan ben 20 och 21, http://www.geeetech.com/wiki/index.php/ITG3205_Triple_Axis_Gyroscope_Breakout
Om det orsakar felet vet jag inte än. Ska prova innan och efter jag tar bort bryggan.

Ser ett 0805 motstånd som är svagt lila i anslutningarna. Kan ev vara avbrott pga värme. Skall mäta upp senare.

Jag har inte utrustning att provköra den här i lägenheten utan får ta det till helgen.
Hoppas jag kan hitta vad som är fel med den, det är alltid en rolig utmaning att felsöka såna här grejjer.

markusb
2013-09-15, 11:38
Slog just ett öga på den. Det var endast aileron som inte fungerade. Alla andra kanaler från rx svarade stabben på.
Felet lokaliserades snabbt till en liten 1k 0805 resistor. Seriekopplad från rx aileron in till atmegans ingångspinne.
Det var avbrott i motståndet.

HKs QC hade upptäckt detta om dom hade haft en testbänk där samtliga in och ut kontrollerades...
Vad gör dom på QC? Kollar bara så plastlådan verkligen är orange?