handdator

Visa fullständig version : Orolig yaw med TBS Discovery..



slaffe
2013-08-14, 23:45
Tidigare hade jag en F450 ram och yaw på den maskinen var perfekt, snurrade mjukt och fint.
Uppgraderade mig till en TBS Disc.. Vid yaw vill quaden inte snurra mjukt, utan den hoppar till när jag kör yaw. Har provat att ändra gains men det blir ingen märkbar skillnad. Det är som att motorn får ett jävla gaspåslag och lyfter quaden snett frammåt samtidigt som den snurrar.

Kör jag yaq jätteförsiktigt märker man inget, men vid lite hårdare så hoppar den.

Kan detta bero på utformningen på maskinen? Att armarna är mera spindel designade och inte alls lik en F450?

Har även försökt ändra CG ifall det var så att maskinen överkompenserade eller dyligt, men ingen lycka där heller.

Tips?

neu
2013-08-15, 00:40
Har samma fenomen på min disco men har inte bryt mig eftersom jag flyger min väldigt aggressivt och använder yaw väldigt lite för sig själv.

HangerS
2013-08-15, 10:40
Hmm jag känner inte att jag upplevt dom fenomenen alls på min.
Vad har du för kontrollerkort och vart har du placerat den på chassit?

simonarvestrand
2013-08-15, 10:52
Hoppar den vid stopp när du kör yaw?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Ålänning
2013-08-15, 12:03
Placering av FC låter sannolikt...

Sickan
2013-08-15, 12:17
Två saker jag tänker på, det ena är att det är lätt att ge lite gas vid Yaw, av misstag och det andra är att jag märkt att Nazan har en tendens att "hoppa" till lite vid Yaw i Atti och GPS-Atti. På Nazan fick jag det hyggligt med Atti gains justering men när man "flyger" är det ett icke problem. När det gäller mina OpenPilot kort märker jag det inte alls.

--
S

slaffe
2013-08-15, 16:22
Alltså när jag hovrar och ger lite yaw, så tiltar quaden frammåt när den motorn börjar snurra snabbare, den lixom skuttar till lite, vinklar sig lite i luften. Har inte haft detta problemet innan, inte såhär markant iallafall. FC är Naza, placerat som sig bör på bottenplattan vid markeringen för FC. Har precis bytt till EzUHF och verkar ha blivit värre sedan jag bytte från min 2.4 modul till UHF..

Såhär ser problemet ut, dock inte lika aggresivt som i filmen. Men den tenderar till att hoppa sådär.
0:26 in https://www.youtube.com/watch?v=W1mA4pj7hLg

Ålänning
2013-08-15, 16:28
Går det att ställa värden för det ena och det andra för varje motor så som man gör i tex KK2ans Mixer Editor? Där sätter man ju värden på hur varje motor ska reagera när du spakar med sidoroder. Den där quaden du har så har väl inte motorerna kvadratiskt placerade så det blir väl inte samma?

Sickan
2013-08-15, 17:42
Vad är det för ESCar, kanske en kalibrering av dem, radion och Nazan kan lösa det?

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

slaffe
2013-08-15, 18:32
Vad är det för ESCar, kanske en kalibrering av dem, radion och Nazan kan lösa det?

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Kör med mina Opto 30A ESC som jag hade till F450 tillsammans med NAZAN. Har turnigy 9X med EzUHF Diversity.. När jag kör igång coptern så får jag ingen reaktion på gaspådrag innan 50%, men efter det så hoppar det igång. Verkar inte vara 50% throttle problemet som blev med EzUHF efter 1.30 firmwaren, då ESCarna inte ens hoppar igång och skickar ström till motorerna innan 50%. Mina startar ju faktiskt men får ingen reaktion under 50%

Så därför tror jag att denna throttle problemet är NAZAN som styr. Tänkte ut och testa lite mera med yawen senare. Enligt Youtube filmens kommentarer verkar många ha det problemet :S
Lste någonstans att DJI ESCarna ska inte kalibreras då dem är kalibrerade i fabrik för att vara optimerade med nazan :S

neu
2013-08-15, 20:49
Att den inte startar innan 50% gas kom med den senaste firmwaren till naza och det är därför jag stannar på 1.18(tror jag)

Sickan
2013-08-15, 21:11
Fast det uppgradering, bland annat, innebar var väl att motorerna startar med den lyfter inte förrän vid 50%?

--
S

neu
2013-08-15, 21:19
Så var det kanske. Har inte den uppdateringen har bara läst lite kort om den.

Sickan
2013-08-15, 22:24
Osäker men jag tror det :)

--
S

2013-08-16, 15:43
Motorerna ska starta och varva upp innan 50% men lyfter vid gas över 50%. Till skillnad från vad många skriver så kan min naza discovery lätta väldigt mjukt och fint med v2 fw så jag gillar den

Sickan
2013-08-16, 15:48
Håller med dig @PÖ, den har aldrig varit så mjuk och fin i sina rörelser, speciellt start och landning. Grabben gillar den mycket :)

--
S

slaffe
2013-08-16, 17:55
Motorerna ska starta och varva upp innan 50% men lyfter vid gas över 50%. Till skillnad från vad många skriver så kan min naza discovery lätta väldigt mjukt och fint med v2 fw så jag gillar den

Håller helt med dig om att start och landning är betydligt mjukare nu med v2 fw.

simonarvestrand
2013-08-16, 20:27
testad naza på min hexa idag med v2 , lite onödigt tycker jag att man måste gasa 50% men det är klart då har den ju möjlighet att ha lite mer gas vid liftoff så det blir lättare.

ruggigt mjukt och fint gick den , precis så tråkig som en naza ska vara :)