handdator

Visa fullständig version : Ett tips på depronalternativ



finnen
2013-08-15, 08:53
Hej

Jag är en gammal avsomnad rc-flygare som tänkte väcka upp intresset med ett depronbygge. Dock hade jag väldigt svårt att hitta depron någonstans. Efter en del sökande lyckades jag dock hitta Ebeco, som jag tror förr tog in depron. Dock har de inte det i sortimentet längre, däremot något som heter Ebisol, vilket verkar vara i stort sett samma sak.

Man hittar deras återförsäljare här: http://www.ebeco.se/aterforsaljare

Jag ringde min närmsta, och de kunde ta in ett paket Ebisol (10 flak a 500x1200x6 mm) för dryga femhundringen, 3mm fanns också tillgängligt. Vi var två som delade, och då känns priset helt ok, och vi lär ha material för många plan.

Jag har inte fått hem det än, så jag vet inte hur det är att bygga med, men jag har sett några som har byggt med det på nätet, och det verkar i princip likvärdigt med depron, dock finns det bara i grått vad det verkar.

McRegor
2013-08-15, 09:45
Hej,
Depron är visserligen styvt och lätt och på det sättet bra men tyvärr tämligen skört så numera bygger vi oftast inomhuskärrorna i EPP istället. I vår klubb finns knappt några inomhuskärror i depron längre även om EPP-kärrorna är lite tyngre. Fördelen är dock att dom ofta håller en hel säsong och inte bara ett par gånger.
Men skall du inte kriga med en massa andra flygare samtidigt så fungerar ju depron rätt OK.
För inomhuskärror så är det 3 mm depron som brukar användas.
Jag använde oftast UHU Por när jag limmade depron för att få en fog som inte var stenhård (som det kan bli med CA-lim för depron). Man kan använda UHU Por både som kontaktlim och på "normalt" sätt - våtlimma brukar vi ofta kalla det.
Lycka till hälsar
Roger

DennanHMFK
2013-08-15, 10:38
om du kollar hos Flitetest.com, så har dom lite olika modeller som dom gör i depron, eller det är väl något liknande med papper på..

ska själv testa och bygga deras FT Versa Wing i 6mm Depron/Kapron.

finnen
2013-08-15, 16:09
om du kollar hos Flitetest.com, så har dom lite olika modeller som dom gör i depron, eller det är väl något liknande med papper på..

ska själv testa och bygga deras FT Versa Wing i 6mm Depron/Kapron.

Det var precis Flitetest som jag hittade ett gäng ritningar på. Jag ska bygga en Nutball till att börja med, så att jag får tillbaka vanan i spakarna, och sen är tanken att göra en Versa Wing. Men tack för tipset!

Angående EPP, finns det några bra tips på var man kan få tag på det? Jag vet att det är mer hållbart, men jag tänkte att jag bygger i depron/episol först i alla fall. Sedan när man vet vad man vill ha för plan kan man göra ett i EPP. Iofs lutar jag mer och mer åt ett balsabygge. Trots att jag höll på på 90-talet har jag aldrig gjort något i balsa. Mitt första plan var en coroplast-trainer, som hängde med läääänge, trots en del grova krascher. Sen fick jag köpa ett balsaplan som jag flög med (som jag tyvärr sålde), men som sagt har jag aldrig byggt något i balsa.

freddan_6
2013-08-16, 21:09
Jag har köpt på epp-versand.de (http://epp-versand.de)

Mr J
2013-08-16, 22:17
Skånehobby och Animatech brukar ha EPP i Sverige.