handdator

Visa fullständig version : Hjälp med val av nybörjarplan.



NapoleonSolo
2013-08-15, 20:03
Hej!

Idag drog jag dram mitt gamla Kyosho nc 26170 piper J-3 cub för att för första gången sedan grabb flyga lite. Dessvärre hade jag lyckats misshandla det så hårt som barn att det inte ens lyfte utan gick en snabb död till mötes.

Jag har dock kommit fram till att det är en hobby värd att ta upp igen, nu när jag blivit lite äldre och förnuftigare. Därför söker jag ett nytt nybörjarplan som går att flyga med i parker.

Eftersom jag är en fattig student söker jag ett plan utan sändare (iom att det följde med 4-kanals med det gamla planet som fungerar som den ska). Jag kollade lite på hobbex och blev inte så värst klok på det, och undrar om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med mitt sökande. Något plan med gott om billiga reservdelar kanske vore värt att satsa på?

Tack på förhand Mvh Dan.

freddan_6
2013-08-16, 05:41
En Multiplex EasystarII eller någon kopia som t.ex. bixler eller "dynam ez hawk". Din gamlar radio är nog inte värd att behålla om det inte är en märkesradio.

McRegor
2013-08-16, 06:22
Nya Bixler 2 tycker jag ser riktigt bra ut av det jag sett så det är nog ett bra alternativ. Sen är både originalet Easy Star och dess kopior (Bixler m fl) i rätt storlek för att fungera bra som nybörjarkärra och även som en kärra för avslappad flygning när man är mera erfaren. Tycker som Fredrik att du skall gå över till 2,4 GHz eftersom det är avsevärt okänsligare för störningar - både utifrån och elektriska störningar genererade i maskinen.
Sen är det väl inte jämt så lämpligt att flyga "i parker" eftersom det dels kan innebära fara för andra som befinner sig där, dels krävs ofta mera utrymme än man kanske tror... Rekommenderar som vanligt att du kontaktar en flygklubb i närheten - om det finns nån - för där får du hjälp, kan flyga på fält avskiljda från allmänheten och inte minst får du träffa likasinnade.
Roger

pgrts
2013-08-16, 08:42
Är din radio en gammal PERFEX 35 MHz så är det knappast något att flytta över till ett nytt plan

bem
2013-08-16, 10:54
Hej,

Gissar att en av de billigare alternativen för dig om du vill ha ett bra nybörjarplan med en hyfsad 2.4 GHz radio (med tanke på priset) är att helt enkelt köpa en Hobby King Bixler version 1.1 i EPO (cellplast) material (finns även en version 2):

Ver 1.1
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Bixler_v1_1_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Throttl e_Left_Radio_.html

Ver 2
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39677__Hobbyking_Bixler_2_EPO_1500mm_Ready_to_Fl y_w_Optional_Flaps_Mode_2_RTF_.html

Se upp om modellen finns i Global eller European warehouse hos Hobby King då det går lite snabbare att få hem den från European.

Har sett ver 1.1 flyga och för det ganska låga priset finns egentligen inget att klaga på.
2.4 Ghz radio är bäst att använda när man kör eldriven modell. (Visst går det att använde 35 Mhz radio om det är det du har men då är det mer saker att se upp med så mottagaren inte störs av fartreglaget och elmotorn, t ex att mottagaren inkl antennen är tillräckligt långt från fartreglaget+motorn.)

Och ta hjlp av nån erfaren flygare i början så kommer det nog gå bra.

/Bo

Fluf
2013-08-16, 11:02
Hej,

Gissar att en av de billigare alternativen för dig om du vill ha ett bra nybörjarplan med en hyfsad 2.4 GHz radio (med tanke på priset) är att helt enkelt köpa en Hobby King Bixler version 1.1 i EPO (cellplast) material (finns även en version 2):

Ver 1.1
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Bixler_v1_1_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Throttl e_Left_Radio_.html

Ver 2
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39677__Hobbyking_Bixler_2_EPO_1500mm_Ready_to_Fl y_w_Optional_Flaps_Mode_2_RTF_.html

Se upp om modellen finns i Global elelr European warehouse hos Hobby King då det går lite snabbare att få hem den från European.

Har sett ver 1.1 flyga och för den ganska låga priset finns egentligen inget att klaga på.
2.4 Ghz radio är bäst att använda när man kör eldriven modell. (Visst går det att använde 35 Mhz radio om det är det du har men då är det mer saker att se upp med så mottagaren inte störs av fartreglaget och elmotorn, t ex att mottagaren inkl antennen är tillräckligt långt från fartreglaget+motorn.)

Och ta hjlp av nån erfaren flygare i början så kommer det nog gå bra.

/Bo

Mitt första plan var en Bixler 1.0, oj vad den flögs, kraschades och hades roligt med. Fantastiskt trevligt och förlåtande nybörjarplan som tål redig misshandel. Lite lim och fibertape så överlever den nästan vad som helst :)

Mycket prisvärd och har ett brett användningsområde och möjlighet till flygstilar. Finns även en uppsjö med modifikationer till den om man vill testa mekande med den när man kört in sig ordentligt (tex en del som kapar vingspetsarna för att få den mer akrobatisk, montera FPV utrustning, flygfilmning med mera).

Bixler (eller snarlika från andra tillverkare) är det jag rekommenderar i nästan alla lägen som förstaplan :)

simonarvestrand
2013-08-16, 11:04
Undvik bixler 2 , man kände direkt när den plockades ur kartong att den va vekare .
en liten krash/hård landning så va hela nosen mos. för att jämföra krashtålighet jämför jag med en krash med bixler1.

Bixler1 . 111km/h nos snett ner i marken skada. stabben gick av lagat på 5-10 min i luften samma dag.
bixler2. max 30km/h samma vinkel samma plats som bixler 1. vinge gick av hela nosen total mos kropp sne , den har aldrig blivit bra igen .

imo undvik bixler 2 bixler 1 är betydligt bättre. bixler2 är dock mer akrobatisk men något långsammare.


//edit

ska väl säga att du inte kommer i närheten av 111km/h med orginal motor,propp setup

McRegor
2013-08-16, 11:16
Ok - jag har inte sett några kraschtester med Bixler 2 på fältet - tyckte bara att den verkade hyfsat bra i utförandet jämfört med tidigare kopior av Easy Star. Så om ni har erfarenheten att 1.1 är bättre så är det bara att rekommendera den istället..:)
Hälsningar
Roger

simonarvestrand
2013-08-16, 11:26
har inte koll på skillnad på 1.1 och 1 så kanske ska vara lite tyst , det är V1 jag jämför med,

simonarvestrand
2013-08-16, 11:35
hittade av en slump ett klipp med en kille som krashar sin bixler 2a.


http://www.youtube.com/watch?v=r0mtx2XTYgM&feature=player_embedded

McRegor
2013-08-16, 11:43
Yes - det såg ju skört ut. Tror knappast att en Easy Star skulle gått i såna småsmulor...
M a o - rena nybörjare bör avhålla sig ifrån Bixler 2 medan vi som är hyfsade flygare kan slå till på en sån om vi vill ha en liknande kärra av nån anledning och med t ex klaffar...:)
Sen finns väl 1.1 i paket med radio som Bo länkat till.
Roger

simonarvestrand
2013-08-16, 11:50
Yes - det såg ju skört ut. Tror knappast att en Easy Star skulle gått i såna småsmulor...
Roger

nope, har sett easystar gå i backen rätt ordentligt utan mer än skråmor efteråt. bixler 1an har jag krashtestat rejält.
det krävdes många hårda krasher innan man fick ge den lite extra vård. men lite tejp så är allt bra igen.
nuförtiden så har den rätt mycket kolfiber i sig också, men den har nog varit med om 3-400 flighter och ett bra gäng krasher.
den lever än.

NapoleonSolo
2013-08-16, 19:31
Tusen tack för alla svar!

Efter att ha skruvat lite på det gamla planet verkar det som att jag skulle kunna få igång det igen. Dock betvivlar jag att det någonsin kommer bli särskilt kraschtåligt igen med tanke på alla fullösningar som krävs. Det bästa vore antagligen att köpa en liknande modell som ni alla föreslår. Angående att hitta någon erfaren flygare tror jag dessvärre inte att jag har tid till det då jag går ett ganska krävande program och dessutom en av de tuffare terminerna.

Angående att flyga i parker så bor jag i Uppsala där det finns väldigt mycket parker som står helt tomma, men det är klart att man borde tänka på säkerheten osv. Om jag får ordning på studierna kanske man kan söka sig till en klubb iofs, men i dagsläget vet jag som sagt inte om jag har tid med det. Annars vet jag helt tomma gärden med väldigt högt gräs där man skulle kunna flyga lite.

McRegor
2013-08-16, 21:58
Se till att ditt försäkringsskydd är OK om du tänker flyga där det finns människor och prylar som kan bli skadade av en kärra på vift.
Roger