handdator

Visa fullständig version : FPV49 v3 - Cloudbusting!



markusb
2013-08-19, 18:33
Jahapp, idag var det molnigt..............



YES! :applouse:

Snabbt som tusan ut med nya åbäket...


http://www.youtube.com/watch?v=Ly-AsY0Mz3o

Copterdude
2013-08-19, 19:03
Fränt ! Går bra och stabil den där vingen :)

markusb
2013-08-19, 19:33
Ja den går riktigt fint när man kommer upp, långt från alla skumma byar. Gick fort upp dit oxå, det gillar jag!

neu
2013-08-19, 19:49
Snyggt! Blir sjukt sugen på att bli klar med min rvjet så jag kan göra samma sak! :D

UndCon
2013-08-19, 19:50
Nu blev det fart på saken ;)

//UndCon

Kenneth E
2013-08-19, 19:59
Det så ju trevligt och roligt ut, kan se din setup någonstans?
Ken

markusb
2013-08-19, 20:07
Tack gubbar.

Kennet: Här kommer infon!

NTM 35-42 1250kv motor, 10x4.7 prop
F-60A esc
Corona DS-329MG servon
Frsky mottagare
Sony PZ0420 camera
Sunsky 800mW med 1.3GHz lågpass, 2.4GHz notch, LC matningsfilter och klöverantenn
Gopro hd 1
3S 5000mAh 25C turnigy
Flygvikt 1.8kg

Nere på backen:
Fatshark base brillor
Skewantenn på 1.3 mottagaren
Turnigy 9x med frsky DIY modul, 5dBi antenn och 2W sunhans booster.
Videobooster/splitter från en nackstödsLCD för bil.

Ålänning
2013-08-19, 21:01
Coolt! =) Hur beter sig 1.3, 2.4 och 5.8 i moln?

Fluf
2013-08-19, 22:55
Vertikal dykning genom moln 1:10, läckert.

Skall definitivt kika på den designen för kommande FPVbyggen, kör med en pråm nu ;)

markusb
2013-08-19, 23:45
1.3G video har jag inga problem med i molnen. 2.4G radio funkar fint oxå.
Har aldrig haft nån 5.8G så vet inget om det.
Har nåt fenomen med videolänken som jag måste se över. Tror det kan bero på en gång på gång uträtad klöver ;)
Tappade video idag ca 2km bort.
Har samma setup på spectern och har klockren bild till 5km, längre har jag inte testat än.

Sickan
2013-08-20, 00:55
Så coolt :)

--
S






Sent from my SGP321 using Tapatalk 4

markusb
2013-08-20, 08:41
:) tack sickan

markusb
2013-08-23, 21:57
Oups.. råkade just köpa både en minimOSD och en HKpilot mega till denna oxå ;)

UndCon
2013-08-23, 22:55
Illa - du kunde fått en av mej ;)

markusb
2013-08-23, 23:01
mega eller minim? varför ska du inte ha den då?

UndCon
2013-08-24, 01:02
Jag har en Minim extra som behöver paras ihop med ett intressant projekt typ AttoPilot

flunk
2013-08-24, 09:03
Är det bara jag som hade otur eller har alla hkpilot fel typ av kontakter? Jag fick löda loss och byta till rätt kontakter från Elfa... Ingen kostnad men nån timmes pillande i onödan.

markusb
2013-08-24, 11:15
På min HKPilot stämde dom..
Köpte en NEO-6M GPS och fick en trasig HKPilot på köpet här på forumet, där var GPSen felstiftad i färgerna på GPS-sidan. Den sitter färdigstiftad i den änden när man köper den.
Foliebrott på HKPilot-kortet, fick laga folien för att kunna komma åt ISP-resetpinnen på ATmega2560.
Folien saknades ca 0.5mm, något fel i etsningsprocessen alltså. Den var inte skadad, bara saknades.
Innan jag hittade det...
AutoMUX UART0 har lödpaddar på undersidan av kortet för att kunna byta mode. Default är det en svintunn folie som binder ihop paddarna, som man skär av innan man byglar om kortet. Ena folien var av här oxå. Misstänker fel i etsningsprocessen här oxå.

Kvalitetskontrollen brister som vanligt, men det är billigt om man har tur att få ett fungerande exemplar :) hehe

markusb
2013-08-24, 11:17
På tal om HKpilot... fick just precis mail om att den blivit skickad från HK. Det gick jävligt snabbt från att jag la min order igår måste jag säga!
Har dessutom fått mina ordrar på mindre än 2v dom sista gångerna, då med billigaste frakten dessutom.

flunk
2013-08-24, 11:43
Till hkpilot får man ju dessutom köpa till kablage, skal etc. Fortfarande billigt men lite mkt strul i onödan.
Min hkpilot ska jag flytta från min tbs discovery quad till en phantom vinge.
Quaden får en äkta 3dr apm 2.6 som ligger på posten och väntar... :)

markusb
2013-08-24, 12:29
Vad skiljer 2.5 och 2.6?

flunk
2013-08-24, 14:56
På 2.6 sitter kompasschippet i gpsmodulen vilket gör att det är lättare att isolera från magnetiska och elektromagnetiska störningar. I övrigt är de lika.
På 2.5 kan man visserligen koppla ur kompasschippet och använda den nya gpsmodulen så skillnaden är minimal...

LeoR
2013-08-24, 15:14
På min HKPilot stämde dom..
Köpte en NEO-6M GPS och fick en trasig HKPilot på köpet här på forumet, där var GPSen felstiftad i färgerna på GPS-sidan. Den sitter färdigstiftad i den änden när man köper den.
Foliebrott på HKPilot-kortet, fick laga folien för att kunna komma åt ISP-resetpinnen på ATmega2560.
Folien saknades ca 0.5mm, något fel i etsningsprocessen alltså. Den var inte skadad, bara saknades.
Innan jag hittade det...
AutoMUX UART0 har lödpaddar på undersidan av kortet för att kunna byta mode. Default är det en svintunn folie som binder ihop paddarna, som man skär av innan man byglar om kortet. Ena folien var av här oxå. Misstänker fel i etsningsprocessen här oxå.

Kvalitetskontrollen brister som vanligt, men det är billigt om man har tur att få ett fungerande exemplar :) hehe

Fick pengarna tillbaka för det kortet så det var inget större missöde. Funderade om jag skulle köpa ett äkta istället men musen är ju så hal så jag råkade komma åt buy knappen.

markusb
2013-08-25, 17:18
Scary cloudbusting....


Idag blev det nästan en crap i brallan när videon dog för mig.. Ingen smart elektronik än som tar hem den om något händer.
Blir fint med APM 2.5 på denna oxå.
Måste få tummen ur och bygga ny klöverantenn... det duger inte med gamalt uträtat, kraschat skit..


http://www.youtube.com/watch?v=3BDuAajfDUw

Flahultarn
2013-08-25, 21:09
Häftigt med sol och skugga! På vilken höjd hade du molnbasen idag?

UndCon
2013-08-25, 21:37
Har du ingen OSD ännu? jag har flera SimpleOSD liggandes.

Ålänning
2013-08-25, 22:50
Hihi! Kul film. Tur i oturen. Hur länge räckte acken? Hur högt?

markusb
2013-08-25, 22:59
Flahultarn, har inte en susning. Gissar runt kilometern. Gick iofs rätt fort upp dit, tog knappt två minuter.. kanske 800-1000m eller så.

Tack ålänning :)

Har ingen OSD i vingen än. Har beställt en APM 2.5, gps och en minimOSD till som ska monteras, sen har jag koll på läget.
Ska bara bestämma mig för vilken strömsensor jag ska ha... ev bygger jag en själv.
Ska bli gött med en räknare som visar förbrukade mAh och spänning i glasögonen, då har man bra koll och slipper kanske såna häringa hjärtklappningar.

Flygtiden beror ju sjukt mycket på hur hårt man gasar och i detta klippet var det fullt ös nästan hela tiden.
Tror jag flög strax under 10min.

Det skumma är att jag bara fick i 3510mAh i ett 5000 ack. Måste lastat det gamla acket för hårt.
Brukar flyga ur det ca 4200mAh i Spectern utan problem.

Nicke, har en sån jag oxå men väntar med montering till jag får hem grejjerna som ska sitta på sen.


Vad har ni för erfarenheter av Zippy-ackarna? Själv har jag bara flugit blåa turnigy genom åren. Zippy är lite lättare med samma C och mAh såg jag.

Sickan
2013-08-26, 08:14
Oops :) Härligt att se hur lugnt och metodiskt du hanterade incidenten!

--
S


Scary cloudbusting....


Idag blev det nästan en crap i brallan när videon dog för mig.. Ingen smart elektronik än som tar hem den om något händer.
Blir fint med APM 2.5 på denna oxå.
Måste få tummen ur och bygga ny klöverantenn... det duger inte med gamalt uträtat, kraschat skit..

markusb
2013-08-26, 10:13
Lite förvånad själv.. Hade det inte varit min så hade jag nog bara lagt sändaren på bordet och gåt.. Game over typ ;)

Kenneth E
2013-08-26, 10:21
Jag har också samma problem som du har, tappar video när jag kör för mycket motor. Det beror på att batteriet inte orkar hålla upp spänningen med det givna strömuttaget, ett par ackar med bättre urladdningskurva är att föredra(det är det som skiljer och kostar mellan billiga och dyrare batterier).

Jag är nu ute efter ett par värsting batterier själv, vi får se vilka det blir. Men HK är uteslutet. Satsar nog på Hacker eller något annan känt tyskt märke.
Ken

Halcon
2013-08-26, 11:22
Jag har också samma problem som du har, tappar video när jag kör för mycket motor. Det beror på att batteriet inte orkar hålla upp spänningen med det givna strömuttaget, ett par ackar med bättre urladdningskurva är att föredra(det är det som skiljer och kostar mellan billiga och dyrare batterier).

Jag är nu ute efter ett par värsting batterier själv, vi får se vilka det blir. Men HK är uteslutet. Satsar nog på Hacker eller något annan känt tyskt märke.
Ken


Kenneth,
jag har kört med Hyperion väldigt länge utan några problem överhuvudtaget (ca3-4 å nu).
Kan inte säga detsamma om HK accar ..

Vet inte om du såg i igår att jag hade Hyperion i min Parkmaster oxå.

www.hyperion-eu.com (ligger i Danmark)

markusb
2013-08-26, 11:26
Beställde en buck boost igår. Den bör lösa mitt problem.
Hoppas bara att den inte sjunger för mycket på radiobandet.. Men det går ju skärma med folie isf.

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=190863395227

flunk
2013-08-26, 15:03
Lite förvånad själv.. Hade det inte varit min så hade jag nog bara lagt sändaren på bordet och gåt.. Game over typ ;)

Haha... Snyggt räddat!

Har bara lyckats köra ur acken en endaste gång och det var min allra första FPV-flygning. Hade så kul så jag glömde av tiden och förbrukningen. Det var då jag lärde mig att det tusan är enklare att landa med videobrillorna på än utan... :) Fartreglaget slog av på låg höjd så jag hade inte en chans att hinna ta brillorna och landa visuellt.

markusb
2013-08-26, 20:16
Testade det i början av karriären oxå... flera gånger... med en trikopter ;)

Stiffe
2013-08-27, 23:42
jag har kört med Hyperion väldigt länge utan några problem överhuvudtaget (ca3-4 å nu).
Kan inte säga detsamma om HK accar .. Ursäkta jag kapar lite , låter ju väldigt bra letar efter lite bättre lipos , Zippy funkar ett tag och är billiga och går byta ut ofta men ibland håller de inte så länge , mina jag köpte i våras börjar ge sig nu efter ett 30 tal laddningar , vilka Hyperion använder du ?

Halcon
2013-08-28, 17:46
Ursäkta jag kapar lite , låter ju väldigt bra letar efter lite bättre lipos , Zippy funkar ett tag och är billiga och går byta ut ofta men ibland håller de inte så länge , mina jag köpte i våras börjar ge sig nu efter ett 30 tal laddningar , vilka Hyperion använder du ?

Stiffe,
jag har alla möjliga storlekar 2S, 3S, 4S och har haft 5s och 6S oxå i olika mAh från Hyperion, aldrig några problem. Några ackar måste vara uppe i över 100 laddningar nu. Ser att det kommit 45C accar från dem nu oxå men jag har 35C eller lägre på alla mina.
Kanske finns det något annat märke som "gäller" (dvs är poppis nu) men jag ville bara tipsa om vad som funkat för mig.
Folk tycker kanske de är för dyra men vad kostar det inte att ersätta en modell som trillar ner pga dålig acc? Ändå har priserna på Hyperion halverats (minst!) sedan jag köpte mina.

markusb
2013-09-09, 13:20
Damn.. beställde två st boost-buck från ebay.. idag kom paketet.
Fick 10st! Sitter ihop 5 och 5 från tillverkningen. Tror kinessommarjobbaren missade att man ska dela dom innan dom skickas :)

30:- inkl frakt från hongkong.

http://s19.postimg.org/nu6v1r0sj/IMG_4829.jpg

flunk
2013-09-09, 13:53
Hahaha! Sjukt billigt blev ännu billigare!

markusb
2013-09-09, 15:00
Ibland ska man ha tur oxå ;)
idag kom APM2.5 oxå, som ska sitta på vingen.
Väntar på strömsensorerna nu bara.

UndCon
2013-09-09, 15:45
Tur i oturen ;)

markusb
2013-09-14, 12:11
Gött, en apm2.5 med gps och osd har just monterats på vingen.
Även boost-buck omvandlare på videomatningen.

Hoppas på lite lugnare vind framåt kvällen så blir det test.