handdator

Visa fullständig version : JR XG8 Trim VS Subtrim



Medeashusse
2013-08-20, 00:29
Om jag under en flygning måste trimma nedåtroder fyra "blippar", vad motsvarar det på subtrim?
Blir lite konfunderad då trim inte har någon skala utan bara just "blippar" och subtrim har en lång numerisk skala?
Är en "blipp" ned = down 1 på subtrim? Jag tror ju egentligen inte det då subtrim har en skala från 0 - 340.

Tänker jag fel och ska egentligen inte använda subtrim till detta?

Frågar hellre än drämmer stenhårt i backen....

Fluf
2013-08-20, 09:54
Subtrim vill du använda för att få servona helt centrerade och få dem i exakt 90graders vinkel mot stötstången så att du får exakt spegelvänd effekt när servot vrider sig medsols som motsols.

Trim är huvudsakligen för att justera småskillnader såsom olika viktförhållanden om du får en mindre ändrad tyngdpunkt med olika batterier och utrustning ombord.

Om du varje flygning behöver 4 klick är det optimala att justera stötstången så att modellen flyger rakt med centrerat servo och centrerad trim, därför jag älskar gängade clevis, då kan man enkelt skruva in eller ut en eller ett par gängor för att få planet helt mekaniskt intrimmat.

Men att flyga med 4 klick är ingen biggie, de flesta bryr sig inte om att justera stötstänger för det lilla.

Mr J
2013-08-20, 10:02
Subtrim används mest vid installation för att man ska ha fulla trimmöjligheter på de vanliga trimmarna under flygning.
På vissa sändare, som min JR PCM 9XII står trimvärdet i displayen, det kan man använda i subtrimmen, och sen nolställa trimmarna.
Men det verkar inte som XG8:an visar värdena, så du får nog prova dig fram, sätt en linjal vid ett roder och trimma några steg och mät, nollställ sen och se hur mycket subtrim som motsvarar

Medeashusse
2013-08-20, 13:49
Då tror jag att jag är med i matchen!

Om man måste trimma så brukar man efterjustera stötstänger och tyngdpunkt för att balansera planet.

Subtrim ska jag använda när jag installerar servon etc för att få dom i exakt position tex om servoarmen kuggar fel en kugge när monterar den.

Har jag fattat rätt?

Annars så har jag nu räknat ut att det går 14 subtrim på 1 trimblipp, men har inte kollat om det stämmer i verkligheten, än.