handdator

Visa fullständig version : Piratkopior av Futaba?



Humlas
2013-08-21, 06:55
Förekommer det piratkopior av Futabas sändare?

Har köpt en begagnad 6EX-2.4GHz, som nybörjare vill jag testa lite och 6 kanaler kommer att räcka ett tag för mig.

Men Futaba ska väl vara något av ett premium märke? Tycker att denna är väl så plastig, öppna upp den och kvalitén på innehållet ser inget vidare ut.

Menyer och programmeringen stämmer med manualen som finns att ladda ner på minicars.se

senmathal
2013-08-21, 07:39
6 EX tillhör väl Futabas billigare Radio och kvaliteten är därefter. Skulle tro att det är mera den upplevda kvaliteten som känns billig. Fungerar gör den säkert. Jag har aldrig hört talas om piratkopior men det innebär ju inte att det inte skulle finnas.

/Mats

numnutchris
2013-08-21, 07:44
Ta bild. Fast den är gammal, konstruktionen, och var instegsradio så enda metallen i den var väl i princip rasterblecket och skruvarna typ. Ja, och en del kablar mellan korten jämfört med modernare radios.

McRegor
2013-08-21, 07:50
Den du köpt är väl i princip den enklaste och billigaste av Futabas sändare så likväl som en Mercedes S-klass har ett "något" bättre utförande än en A-klass så är det givetvis likadant inom denna bransch. Frånsett utförandet så är ju programvaran i 6Ex tyvärr inte speciellt "inspirerande" jämfört med Futabas lite dyrare sändare. Även om du anser att 6 kanaler räcker långt så är det ofta programvaran som är den verkliga begränsningen tillsammans med en liten display som kan göra det knepigt att programmera sändaren. Jag brukar alltid rekommendera folk att satsa lite mera på sändaren än dom tänkt för det brukar man ha igen i enklare handhavande, bättre känsla och längre användbar "livslängd". Och sändaren är ju länken till kärran så den skall vara både pålitlig och trevlig att använda.
Roger

Humlas
2013-08-21, 08:29
Den du köpt är väl i princip den enklaste och billigaste av Futabas sändare så likväl som en Mercedes S-klass har ett "något" bättre utförande än en A-klass så är det givetvis likadant inom denna bransch. Frånsett utförandet så är ju programvaran i 6Ex tyvärr inte speciellt "inspirerande" jämfört med Futabas lite dyrare sändare. Även om du anser att 6 kanaler räcker långt så är det ofta programvaran som är den verkliga begränsningen tillsammans med en liten display som kan göra det knepigt att programmera sändaren. Jag brukar alltid rekommendera folk att satsa lite mera på sändaren än dom tänkt för det brukar man ha igen i enklare handhavande, bättre känsla och längre användbar "livslängd". Och sändaren är ju länken till kärran så den skall vara både pålitlig och trevlig att använda.
Roger


Jo jag är medveten om att det är en av de enklaste i Futubas serie. Men antog att även radiofabrikanter är måna om varumärket och håller hög kvalitet på alla modeller. På samma sätt som man kan förvänta sig mer kvalitet från en Mercedes A-klass jämfört med en Dacia.

Eric
2013-08-21, 08:43
Ta bild. Fast den är gammal, konstruktionen, och var instegsradio så enda metallen i den var väl i princip rasterblecket och skruvarna typ. Ja, och en del kablar mellan korten jämfört med modernare radios.

Själv har jag en 6ex. 2,4 futaba. Den funkar jätte bra till mina små epp plan/Båtar .
Till mina större plan har jag en Graupner mc22s ombyggd till 2,4 med rasst modul från Robbe.

Futaba radion finns även idag, så den är inte värst gammal
http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=70160 omkring 1500 svenska kronor ny
Allt beror på hur mycket man vill eller kan lägga på en radio.
Som nybörjare köper man ju inte en radio för 5 tusen direkt.
Man kanske tröttnar efter den första kraschen. Även en Futaba radio för 5 tusen är gjord av plast.

McRegor
2013-08-21, 09:43
...Även en Futaba radio för 5 tusen är gjord av plast.
Det är inte bara ytterhöljet som gör radion - det finns en hel del i innehållet som skiljer t ex en Ex6 ifrån t ex en T14SG.
Och "plast" är ett vitt begrepp. Vill du ha t ex alu i höljet så rekommenderas en Jeti-sändare men den är en aning dyrare än T14SG...:)
Roger

Tobbepostis
2013-08-21, 16:04
Det viktigaste är väl radioöverföringen mellan sändare och flygplan.Den har ju Futabas idiotsäkra FASST teknologi eller hur?:thumbup:
Tobbe

numnutchris
2013-08-21, 17:21
Jo jag är medveten om att det är en av de enklaste i Futubas serie. Men antog att även radiofabrikanter är måna om varumärket och håller hög kvalitet på alla modeller. På samma sätt som man kan förvänta sig mer kvalitet från en Mercedes A-klass jämfört med en Dacia.

Tror inte du behöver oroa dej för plastigheten = dålig kvalitet, om du har en som fungerar. Har för mej futaba satte kort antenn på 6ex 2007 och jag har en rätt tidig sådan; som tredje ägare inom klubben (och den köptes begagnad av någon i klubben fb.) Den har mao flugit mycket, även om den numera degraderats tilll elevradio.