handdator

Visa fullständig version : Få bort epoxy?



Burten
2013-08-22, 09:00
Fick min nya Spy Hawk igår som jag beställt, och hade bråttom ut och flyga innan det blev mörkt.
Så jag limmade snabbt ihop delarna och upptäckte att jag råkat limma ena vingen några millimeter längre ut än den andra, och det är en sak jag stör mig på.

Har ni några tips på hur man kan lösa upp epoxyn utan att skada frigoliten?

McRegor
2013-08-22, 09:50
Det är nog tyvärr en "lärpeng" du får ta. Epoxy brukar vara avsevärt starkare och hårdare än olika former av plastskum så att lösa upp epoxin kan du nog glömma. Möjligen kan du skära bredvid limfogen och limma om grejorna men är det inget som påverkar flygegenskaperna så skulle jag personligen avstå ifrån att testa även en sån ombyggnad.
Roger

freddan_6
2013-08-22, 11:58
En av nackdelarna med epoxy är att den är så hård. Har du klantat dig när du blandade så är den kanske inte genomhärdad efter 24h, och du kan skära upp med en kniv. Men var försiktig, skummet i kropp och vingar är väldigt mycket mjukare, och skär du utanför den hårda epoxyn så skär du kanske sönder planet. Jag limmar hellre med UHU-Por eller PU. Då har jag lite längre tid på mig att rätta till fogarna.

Burten
2013-08-22, 12:21
Ajdå, då vet jag.

Tror nog inte att jag kan skära heller eftersom jag satte även lim innan jag tryckte fast vingarna.

Flög med den igår och den gick hur fint som helst luften, så jag tror inte det påverkar flygandet någonting.
Mest pga utseendet jag retar upp mig på :P Handlar bara om 2 - 3 millimeter.

Burten
2013-08-22, 22:08
Det löste sig tillslut :rofl:
Var ute och flög och gjorde en hastig dykmanöver för att sedan stiga igen i full fart, så lossnade vingen i luften och planet störta ner i backen.

Var då lätt och bara peta ut den andra vingen genom springan vingen satt i.
Dåligt lim verkar det vara, när vingarna lossnar sådär. Hände ju likadant med förra planet också.

dvogonen
2013-08-22, 23:37
Prova PU-lim istället för epoxi. Det biter bättre på foam och fyller ut hålrum och springor bra. Dessutom är det mycket billigare.

McRegor
2013-08-23, 06:22
PU-lim är bra men det expanderar under härdningen så delarna måste fixeras ihop ordentligt - annats blir det ingen succé.
Normalt fungerar UHU Por lika bra och det kan användas som kontaktlim eller vanligt lim (s k våtlimning). Enda (?) nackdelen är väl att det kan påverkas av stark värme - t ex att kärran ligger i bilen en solig sommardag - vilket kan göra fogen mjuk.
Roger

freddan_6
2013-08-23, 07:14
Men innan du limmar om tar du bort den gamla epoxyn. Epoxy har tre nackdelar eller egenskaper
1) Allergiframkallande - använd alltid nitrilhandskar
2) Tungt - ta bort allt överflöd
3) Hårt som tusan när det är genomhärdat.

Burten
2013-08-23, 10:07
Har tyvvär inge PU-lim hemma :/

Däremot locktite 406 har jag, tror ni det kan gå att limma med det? Eller är det kanske bättre då att använda limmet som följde med planet istället?

McRegor
2013-08-23, 10:25
Ja - det kan ju hända att det som följde med var anpassat till kärran så varför inte testa ?
Som jag sa - för att PU-lim skall fungera så måste bitarna sitta väl fixerade mot varandra under härdningen och det är inte jämt så lätt. UHU Por fungerar däremot i de flesta fall. Själv våtlimmar jag oftast för då är det enklare med inpassningen tycker jag.
Loctite 406 är ju ett CA-lim och det fungerar nog inte på alla "skumplaster". För EPP och EPO brukar dessa vanliga CA-lim fungera men inte för EPS och depron t ex...det smälter helt enkelt dessa plaster.
Sen är inte heller CA det bästa om du har lim kvar ifrån tidigare limningar. Så iväg och handla en tub UHU Por...:)
Roger

dvogonen
2013-08-23, 12:39
Har tyvvär inge PU-lim hemma :/
Däremot locktite 406 har jag, tror ni det kan gå att limma med det? Eller är det kanske bättre då att använda limmet som följde med planet istället?

Det är en bra idé att köpa hem lite olika sorters lim för att undvika stillestånd. Olika limmer är absolut nödvändiga för att hålla planen flygande. Alternativet är att aldrig krascha eller sätta ned planen hårt. Hitintills har jag aldrig träffat någon som lyckats helt med det :-)

Jag använder hela tiden tunnflytande CA, tjockflytande CA med härdare och PU-lim. Ibland tar jag till UHU Por, smältlim och Epoxi. Allihop har sina speciella användningsområden.

Något annat som är bra att skaffa i förebyggande syfte är glasfiberförstärkt packtejp. Lätt, superstarkt och sitter kvar tom på EPP. De sorter jag testat har en helt överlägsen förmåga att fästa på foam jämfört med alla andra sorters tejp. 3M säljer tejpen under namnet Extreme Packing Tape. Tyvärr omöjlig att få tag på i Sverige. De kinesiska varianter som HobbyKing och BangGood säljer är också mycket bra.