handdator

Visa fullständig version : Propelleravstånd



kenj
2013-08-23, 17:09
Hej
Nån som kommer ihåg hur det var med minsta propelleravstånd?
Var minst en propellerlängd eller var det en halv?
Mvh kenj

Zallisen
2013-08-23, 18:32
Varför skulle det vara ett minimum? sett många små quads som har kanske 1-2CM mellan yttersta vingspetsarna på propellrarna. Men ju högre avstånd ju stabilare blir de antar jag.
Tror dessa två filmerna visar på två ganska tighta konstruktioner. :)


http://vimeo.com/72286372


http://vimeo.com/67990073

kenj
2013-08-23, 19:10
Hej
Jag kommer ihåg att det fanns en formel för största verkningsgrad på propellrar, och i den var det ett minsta avstånd för att inte turbulensen skulle slå ut och eller förstöra luftströmmen runt bladen.
Kunde allt detta för trettio år sedan, men som sagt "minnet är bra men kort". :stupido2:
Mvh kenj

Zallisen
2013-08-23, 19:25
Ja på så vis kanske det kan göra en liten skillnad men jag tror det spelar kvitta när man bygger multirotors, inte sett nån som sitter å försöker bygga en perfekt aerodynamisk flygkropp heller. :)

kenj
2013-08-23, 21:50
Hej
Näe det var väl inte riktigt det jag var ute efter, det jag tänkte var en stabil plattform utan yttre påverkan förutom väder och vind.
Vilket gör att den flyger så mycket mer stabilt och mindre för "hjärnan" i farkosten och den "lilla" grå bakom spakarna att göra.
Om inte annat vore det roligt att få minnet uppdaterat om formeln som försvann :stupido2:
Mvh kenj

kenj
2013-08-23, 21:53
Hej
Vad gäller aerodynamisk flygkropp kan vi nog prata länge (kolla NASA) eller alla andra som bygger flygande föremål :alberteinstein:.
Mvh kenj

Kenneth E
2013-08-23, 22:04
Tyvärr pressar motorerna ner luften under MK'n och det bildas virvlar typ som en donut runt om. Så det här med prop avstånd gäller inte här skulle jag tro, det är så många fler faktorer som stör.

Jag skulle säga, bry dig inte. Men visst skulle det var effektivare med rör runt propparna men sedan kommer vikt och systemets tröghet inverka på prestandan, så vinsten förloras.

Tips, håll det så enkelt som möjligt-satsa på stora propellrar och långsamgående motorer så stör det mindre, samt bygg lätt.
Ken

kenj
2013-08-24, 01:25
Hej
Det var det formeln handlade om "virvlarna".
I modellsammanhang kanske det inte är så noga eftersom det inte sitter någon dödlig vid spakarna.
Jag borde kunna det där då det var ett av ämnena jag studerade, men som det är med studier så glömmer man bort sakerna dan efter.
Eller som i mitt fall, av för hög ålder utan att ha tillämpat kuskapen i mer än några år.
Enda kunskapen av strömmningar som jag tillämpat under mer än några år är "hemisfäriska strömningar i cylindrar överstigande 500 kubiktum".
Eller hur mycket man kan stroka en harley innan den ramlar isär.
Vilket i det första fallet har lett mig till CSI arbete för att leta reda på dom saknade kolvarna som senare hittats 500 meter från motorn några ggr.
Och i det andra massiva plåtarbeten på soppa/oljetank och brinnande byxben.
Detta var nog ganska "kraftigt off topic" eller:vroam:
Mvh kenj

Ålänning
2013-08-24, 20:50
Ju närmare varann propellrarna är, desto mer vibrationer borde det väl bli.
Virvlarna (vortex) som skapas under skapar väl ett inducerat motstånd och ju mer sånt, desto sämre.
Men om det spelar nån roll i detta fall, vid hovring så kanske det märks, men inte så mycket om man ger tex full spätta rakt upp.
Finns ju olika propellrar också. De har olika spetsar.