handdator

Visa fullständig version : Vad/vilka tillstånd måste man inneha för att flyga och fota/filma med Quad?



Steflo112
2013-08-23, 19:55
Hej
Jag har fått två kommersiella fotouppdrag med min quad. Båda företagen kräver dock att min firma (enskild) har tillstånd för detta. Vad behöver jag? Jag har hittat flera motstridiga uppgifter, bl.a. om man håller sig under 400 fot behövs inga tillstånd eller om farkosten väger mindre än 3 kilo, så behövs det inte heller något tillstånd.
Är det någon som vet vad som verkligen krävs?

Stefan

Radiogossen
2013-08-23, 20:31
Ja, Transportstyrelsen vet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

Quaddaren
2013-08-23, 20:48
Du måste ha tillstånd från Transportstyrelsen UAS 1A alternativt UAS 1B, beroende på vikt.
Du bör även ha en ansvarsförsäkring för tredje man ( Kan man få efter att tillståndet är utfärdat, t.ex. hos INTER HANNOVER )
Sedan måste du skicka filmen eller bilderna till försvaret för granskning innan du får sälja dom.
Detta gäller egentligen alla filmer som läggs ut någonstans, youtube eller liknande. Även privata filmer tagna från luften skall granskas innan spridning. Det tänker nog ingen på med tanke på alla forumfilmer som finns.

Steflo112
2013-08-23, 21:12
Tackar. Då är det bara att börja fylla i formulär.
Jag undrar om det finns någon som följer alla dessa regler?

cyberpete
2013-08-23, 21:45
Finns säker många som följer dom reglerna men många gånger fler som inte gör det. Har själv gjort jobb åt ett företag som tjänar miljarder per år men som inte haft krav på något från mig.

Men rätt ska vara rätt, man ska ha alla rätta tillstånd och försäkringar.

SteffeB
2013-08-23, 22:25
Som svar på din frågs Steflo så följer jag alla de här reglerna. Skulle själv tycka det kändes olustigt att flyga kommersiellt utan att ha allt ordnat. Och då vill jag inte agera polis.

Man gör ju av någon anledning alltid saker man ångrar. Skulle nog bli ett riktigt "turn back time moment" om en olycka skulle ske under ett uppdrag där man inte följt regler/har försäkring osv...

Det är som en bilförsäkring. Inte skulle då jag komma på tanken att skita i den trots att det "aldrig" händer något? :)

Quaddaren
2013-08-23, 23:06
Att jag började med multikoptrar var en följd av att jag arbetar med besiktningar mm i mitt företag.Vi jobbar bl.a med ROV,
fjärrstyrda undervattensfarkoster och har alltid haft alla företagsförsäkringar och ansvarsförsäkringar som behövs.När det blev aktuellt att bredda besiktningsområdet med UAS farkoster var det bara att fixa alla papper och tillstånd även för dessa. Skall man jobba seriöst så är det bara att betala de ca. 3 - 4.000:- som tillstånd, försäkringar kostar.

Steflo112
2013-08-24, 19:57
Det jag kommer att filma är kommunal/statlig egendom och det kommer aldrig att publiceras någonstans.
Jag kommer inte ens att få skicka filmerna till försvarsmakten för uppdragsgivaren.
Det här blev krångligare än jag trodde. Vill helst inte släppa detta eftersom dom vill ha återkommande flygfotografering.
Jag kan tyvärr inte ens berätta vad som skall fotas.
Dom hade tidigare en som skötte detta och han körde utan något tillstånd alls. Han sa att quaden kostaden 250000 SEK.
Han hade t.om. en octo som gick att köra där folk befann sig, kände den kontakt med en människa så stannade den proppen och octon flög vidare. Bra va? Undrar vilken typ av multirotor han hade egentligen.

Quaddaren
2013-08-24, 22:51
Det spelar ingen roll vad din beställare gör med bilderna, du publiserar dom för din kund. Så fort du tar betalt för ditt arbete är det komersiellt och tillstånden krävs och även svängen genom Försvaret. Det är inte upp till din kund att bestämma om bildena skall granskas, det är ditt ansvar innan du överlämnar dom. Att din beställare tidigare nyttjat en skummis utan tillstånd och som uppenbarligen kunnat lura i dom vad som helst visar ju bara att dom genomskådat denna figur och nu vill göra det seriöst. En octo på rymmen i 50 km/tim kan skada en människa rätt mycket oavsett om propellrarna snurrar eller inte. Men som sagt, man kan lura i folk vad som helst. Om du förklarar för din kund vad som gäller så tror jag säkert att dom inser hur allt skall gå till.
Lycka till med ditt tillstånd, och kan man tjäna några kronor på sin hobby så är det bara roligt.

Steflo112
2013-08-25, 00:41
Jag måste kolla upp detta ordentligt innan det här blir av.
Kunden tillåter inte att bilder skickas till någon. Jag tror dessutom, i det här fallet, att försvaret förstår problematiken.
Får kolla med försvaret om det räcker att berätta var filmning kommer ske. Om inte det duger får min kund lösa problemet.
Och ang. skummisen. Han har ett registrerat fotoföretag (AB) men just flygfoto är väl inte huvudsysslan. Jag tror nog att allt detta är så nytt för de flesta, så därför vet man inte riktigt vilka regler som gäller. Jag kommer fixa mina tillstånd iallafall.
Tackar för all hjälp och vi får hoppas att vi får fortsätta att utveckla denna roliga hobby i rätt riktning.

frznlogic
2013-08-25, 08:24
Man kan ha egengranskningsrätt från militären. Då behöver du inte skicka in bilderna.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Mikael Wijk
2013-08-25, 08:45
För att få egen granskingsrätt behöver man dock ha skickat in att antal filmer för granskning tidigare med sådan frekvens att det blir för mycket jobb för FM att granska. Det var den infon jag fick när jag frågade.

//Micke

Quaddaren
2013-08-25, 11:10
Kontakta eva.brostrom@mil.se så kan hon tala om vad som gäller bildgranskning.

Steflo112
2013-08-25, 11:41
Tack
Kontaktar henne imorgon

wrep
2013-08-29, 09:50
Har du fått något svar? Intressant att höra vad de själva svarar :-)

Steflo112
2013-08-30, 00:15
Har du fått något svar? Intressant att höra vad de själva svarar :-)

Detta svarade Eva:

"Försvarsmakten har till uppgift, enligt lag, att granska alla flygfoto/filmer som skall publiceras."

Så jag har ställt två följdfrågor, vi får se vad Eva svarar på det. Återkommer
//Stefan

UndCon
2013-08-30, 13:10
Jag förklarade problemet med att om jag skulle skicka in filmer inspelade i HD så måste dom ordna med en FTP som man kan ansluta till och dessutom ha en fet lina annars kommer det ta evig tid att skyffla all råfilm till dom.

Förmodligen kommer vi inte hinna föra över filmen innan det är dags att skicka nästa film....

Det gick sådeles bra att få självgranskningsrätt utan att de kollat på filmer innan.
(kan tillägga att det var säksam syd som jag haft kontakt med)

Anders Andersson
2013-10-11, 10:08
Jag mejlade med Eva på försvarsmakten häromdan, och hon skrev så här:Vi har som policy att kunden lämnar in ett par tre fyra omgångar som ni önskar få granskat för publicering.Det innebär att när du har foton för publicering skickar du dem till mig, antingen per mail om det är ett fåtal eller CD skiva/USB per post.
Därefter kan ni söka självgranskningsrätt genom att presentera typ av foton samt område ni önskar ha självgranskningsrätt i.

Vad gäller tillståndet från Transportstyrelsen trodde jag (innan jag läst reglementet) att det handlade om nåt slags formalia, en extra pungskatt att utkräva av kreativa medborgare eller nåt. MEN! Det är ju för fan 40 sidor paragrafer som ska vara uppfyllda för att tillstånd för kommersiell flygning ska få ske! Jag måste genomgå medicinsk undersökning, göra uppflygning för Transportstyrelsen, föra loggbok över flygningar, kunna visa plan för underhåll, ha en teknisk chef, en flygchef och en befälhavare (som iofs kan vara samma person). Med mera, med mera. Ni som har det här tillståndet, i mitt fall UAV 1b, har ni verkligen gått igenom den här skärselden???

UndCon
2013-10-11, 10:18
Om du vill flyga kommersiellt måste du helt enkelt följa deras regler. Hur noga dessa följs får var och en stå för.

Jag har valt att inte gå den vägen just på grund av dessa regler som inte är anpassade för vår nisch -jag flyger helt för eget bruk - även om det sker på "uppdrag" av andra.

Jag har haft UAV 1a själv - men har valt att avstå pga för höga årliga kostnader.

Flyger man som fotograf eller liknande måste de flesta ha UAV 1b då man ofta flyer med större/tyngre saker

henke2
2013-10-11, 11:13
Vad gäller tillståndet från Transportstyrelsen trodde jag (innan jag läst reglementet) att det handlade om nåt slags formalia, en extra pungskatt att utkräva av kreativa medborgare eller nåt. MEN! Det är ju för fan 40 sidor paragrafer som ska vara uppfyllda för att tillstånd för kommersiell flygning ska få ske! Jag måste genomgå medicinsk undersökning, göra uppflygning för Transportstyrelsen, föra loggbok över flygningar, kunna visa plan för underhåll, ha en teknisk chef, en flygchef och en befälhavare (som iofs kan vara samma person). Med mera, med mera. Ni som har det här tillståndet, i mitt fall UAV 1b, har ni verkligen gått igenom den här skärselden???

Det låter väl som rimliga krav, om inte annat är det ju bra att öppna ögonen för nybörjare inom RC -världen att det krävs en hel del av pilot/mekaniker för att hålla en hög och säker nivå.

Quaddaren
2013-10-11, 11:28
Om man fyller i ansökan uas-1b hos transportstyrelsen ( 1 sida ) och sedan uppfyller dom specifika kraven
Fixar försäkring och betalar ett antal tusenlappar så är kraven rimliga. Oavsett vad man sysslar med för komersiella uppdrag så finns det oftast ett antal kriterier som skall uppfyllas.


Specifika krav


Förutom de grundläggande kraven finns det specifika krav som ska vara uppfyllda eller ska kunna uppfyllas vid flygning.


Innan en flygning genomförs ska operatören upprätta ett flyg- och säkerhetsområde. Området ska ha ett tillräckligt stort säkerhetsavstånd (dock minst 50 m) till människor, djur och egendom som inte hör till flygningen, så att ingen eller inget kan komma till skada under flygningen.


En flygning får inte ske på en höjd som är högre än 120 m (400 ft) över marken eller vattnet. Det omgivande luftrummet ska kunna övervakas för att avbryta en flygning om något annat luftfartyg närmar sig området.


Flygningar ska ske så att luftfartyget är väl inom synhåll för piloten (utan hjälp av visuella hjälpmedel, till exempel kikare) och inom luftfartygets operativa räckvidd. Hänsyn ska tas till annan pågående aktivitet, topografi och eventuella hinder, atmosfärisk påverkan på radioförbindelse, störning på använd frekvens, väderpåverkan etc.


Innan en flygning genomförs ska den planeras och förberedas med hjälp av till exempel en flygkarta, för att säkerställa inom vilken typ av luftrum som flygningen kommer att utföras. Flygning i kontrollerat luftrum, trafikinformationszon (TIZ) samt trafikinformationsområde (TIA) får bara ske efter tillstånd av och på de villkor som lämnas från berörd flygtrafikledning för det aktuella luftrummet.


Verksamheten får inte utföras under mörker utan särskilt tillstånd.


Piloten
Piloten ska vara väl förtrogen med luftfartygets funktion och styrning, samt ha förvissat sig om att flygningen kan utföras på ett säkert sätt.
En pilot ska vara utsedd till befälhavare för varje flygning.
Operatören ska säkerställa att systemet underhålls enligt tillverkarens anvisningar samt att systemets status ses över innan en flygning genomförs
Piloten ska förvissa sig om att systemet bibehålls intakt under hela flygningen.
Luftfartyget
Om luftfartyget är utrustat för automatisk flygning enligt en programmerad flygrutt, ska det alltid finns en möjlighet att kunna ta över styrningen för att säkerställa att undanmanöver kan utföras.
Varje UAS ska vara utrustat med ett inbyggt felsäkerhetssystem som på något sätt kan avbryta flygningen.
Haverier eller incidenter som har medfört skada på människor, djur, eller egendom på marken eller i luften ska anmälas till Transportstyrelsen.
Utförda flygningar ska dokumenteras i en loggbok eller motsvarande. I dokumentationen ska datum, pilot, luftfartygsindivid, start- och landningsplats, flygtid, total flygtid, typ av uppdrag samt eventuella avvikelser framgå.
Luftfartyget ska vara märkt med operatörens namn och telefonnummer samt med det tillståndsnummer som tilldelats av Transportstyrelsen.
Operatören ska vara försäkrad i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 785/2004 av den 21 april 2004 om försäkring för lufttrafikföretag och luftfartygsoperatörer.