handdator

Visa fullständig version : Inställningar CC3D



uffe40
2013-08-26, 17:56
Hejsan har precis installerat mitt först cc3d kort ,har bara provat kk2 tidigare.
Nu har jag provflugit med grundinställningarna och ska väl tillägga att jag flyger en Tricopter.
Vill gärna ha lite tips på hur man ställer in kortet bäst och vad man ska ändra på,
Har inga switchar ikopplade vet inta vad man ska ha om till
Tacksam för tips
Mvh uffe

simonarvestrand
2013-08-26, 18:31
skulle kunna skapa en monstertråd här men har lite fpvfilm att redigera så jag tipsar helt enkelt om den optimalatråden
på openpilots forum .
http://forums.openpilot.org/topic/14504-cc3d-tuning-thread/

Det är inte helt dumt att ha en pott eller två på radion inprogrammerad då kan man använda txpidmodulen som förenklar trimningen lite. om inte jag minns fel så finns även länkar till den i samma tråd.

uffe40
2013-08-26, 18:34
Tack för det,,ska kolla men det vore enklare om det var på modersmålet��

simonarvestrand
2013-08-26, 19:50
men det är kul att lyssna på australiensare :)

ska nångång försöka göra en egen hjälpfilm men man ska ju få tid till det också

jonte_malmö
2013-08-27, 15:53
Tjena.. tä kte fråga nån som kanske vet vad jag har för problem med min cc3d kort.. :) hovrar hur fint som helst. Men när man flyger fast forward fflight och sen drar ner lite på throttle så vill quaden röra sig upp eller ner elevator. Alltså utan att jag spakar på höger spaken alls.. vad är det man ska justera då? Och man kan märka detta fenomen ännu mer när man flyger i motvind. Den likson stegrar upp elevator rätt kraftigt. Liksom en vind pust som slår till helt plötsligt. Tröttnade en gång innan på att justera cc3d så ersatte det med ett kk2.0 och vips så fllg quaden som en dröm. :) även i vind. Så problemet var i cc3d kortet.

jonte_malmö
2013-08-27, 20:24
fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk

Stiffe
2013-08-27, 20:46
fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk Såg bra ut , där har jag också flugit några gånger i närheten av Hornbach :-)

jonte_malmö
2013-08-27, 21:57
Tackar stiffe. Jag flyger oftast här elle borta vid bulltofta halkbana. Nära bilprovningen :-) gillar min qav400. Bästa quaden jag haft :-)

Sickan
2013-08-27, 22:07
Om du får den rätt vad gäller PIDs så är min erfarenhet att du inte behöver göra något annat, den ska stå still och flyga fint FF om det inte finns för mycket vibrationer som letar sig fram till FCn.

--
S


fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk

uffe40
2013-08-28, 12:32
Undrar om den är vibrations känslig ? jag håller på med min i rate eller vad det heter och är suveränt nöjd hittills med min.
Tänkte att det skulle bli vindstilla nån dag så inställningarna blev perfekt,finns det nåt annat sätt att ställa in kortet ,har ju bara fast dator så det blir ju lite spring in och ut
U

simonarvestrand
2013-08-28, 17:07
den är rätt ok mot vibbar men vibbar ställer till det för alla gyron så kan man få det med så lite som möjligt så förbättras slutresultatet en hel del. skit in skit ut brukar vi i automationsvärlden säga :)

txpid modulen är trevlig då kan du ställa in via en ratt på radion. tyvärr är ju även dom instruktionsfilmerna på utländska men bör finnas i tuningtråden på openpilot tror jag.

uffe40
2013-08-29, 07:54
Undra hur man trimmar den efter man kalibrerat på golvet när man flyger ,trimmar man i rate på radion och attitude i programmet för driftar det gör den ?
Uffe

simonarvestrand
2013-08-29, 08:47
har du kalibrerat sensorn och använt vattenpass ? huvudsaken som jag ser det är att maskinens armar är raka så alla motorer är lika högt.

Du kan trimma både rate och atti med txpid.
om du menar trimmar på radion som i knapparna vid spakarna så skall dom vara orörda helst avaktiverade ändrar du där så kommer den istället reglera efter en ständig spakning.

om nu maskinen är i level så kan du testa att öka på " I " för att få den att bli mer i level. I kan man lite fult och enkelt säga rättar till reglerfelet som finns.
utan I finns alltid ett litet relgerfel.

I rate kan det ju vara rätt svårt att veta om den driftar eller om man råkat pilla lite på spaken så den driftar pga det.

uffe40
2013-08-29, 08:57
Tackar för svaren ,

uffe40
2013-08-29, 12:15
Undra i txpid hmmm finns lite och välja på men jag har aktiverat en vridpott och vill kunna trimma ail och pitch eller elev ,vad väljer jag i pid option

simonarvestrand
2013-08-29, 12:23
Roll rate kp för p på roll eller pitch rate kp för pitch och detta för rate läge
Roll attitude Kp osv...

finns en del i wikin som förklarar bra med filmer och text. dock fortfarande utländska då.
http://wiki.openpilot.org/display/Doc/TxPID+Module



/edit. glömde vad du hade för maskin om du nu skrivit det men det finns även roll+pitch så du kan justera båda samtidigt

uffe40
2013-08-29, 12:45
Har en tri ,men det är mycket att ta in då man aldrig hållit på med cc3d ,,men men det blir nog fint

simonarvestrand
2013-08-29, 12:50
ok med tri ska du nog inte ha pitch och roll länkade , på dom jag haft så har jag fått lite olika värden för att få dom att flyga bra.

det är alltid massa nytt när man byter styrkort :) jag har testat rätt många typ det mesta som utom mk men jag måste nog säga att cc3d/openpilot är det som är lättast att trimma till perfektion :)

visst naza är lättare men den flyger inte alls lika mycket som du vill utan bestämmer lite mer själv.

uffe40
2013-08-29, 13:27
Vad ska jag ha istället för Pitch och roll länkade
U

simonarvestrand
2013-08-29, 15:12
på pidsidan finns det en bockruta som heter typ link roll and pitch. vill du få den riktigt bra så ska den inte vara ibockad då kan du justera roll och pitch separat annars så ändras pitch till samma som roll om du ändrar

uffe40
2013-08-29, 16:09
Hallå skulle behöva ett svar,har letat på forum runt om i världen men hittar ej svar på min fråga.
Har satt upp den med vatten pass men hur jag än gör så tiltar den höger slår jag på attitude så blir den bättre ,nu till min fråga hur trimmar jag in den så den står någåtsomnär still i både rate och attitude
MVH Uffe

simonarvestrand
2013-08-29, 20:50
borde vara "i" som du ska justera på roll i rate. om det nu inte är du som råkar spaka den snett ?

uffe40
2013-08-29, 20:52
Spaka snett nja har spakat heli i många år å som har stått rätt i luften 😃

simonarvestrand
2013-08-29, 20:56
då är det trimning som gäller. hur ser dina inställningar ut just nu ?

uffe40
2013-08-29, 21:01
Har gjort en ny setup och kopplat bort TxPID så länge så jag flyger bara i rate och attitud sålänge så man får lite flygtid på den så får man läsa in sej på manualen lite bättre

simonarvestrand
2013-08-29, 21:23
hur menar du med koppla bort txpid och bara köra rate och attitude?

uffe40
2013-08-31, 20:56
Handlar om att bocka i rutan och jag bocka inte i den rutan , inte svårt alls och den flyger helt ok
Visst vore kul att köra lite finlir på den men det får bli lite senare

uffe40
2013-09-26, 17:50
Undrar vad det är som stör cc3d när jag provar filma med gopron ?den flippar runt efter tag beter sig väldigt underligt.ska även tillägga att jag har ett tilt servo ikopplat på gopron med
Nån fler med den erfarenheten

simonarvestrand
2013-09-26, 18:40
gopron är känd för att störa ut saker , en del klär in dom i kopparfilm. dock har jag inte hört nån som råkat ut för att
dom stört cc3d

uffe40
2013-09-26, 19:49
Det är ok att fota med tilten påkopplad men ej att filma då får den spel,men tar jag bort tiltservot så funkar det att filma utan några störningar på cc3d.
Knepigt värre.

uffe40
2013-11-06, 10:39
Hallå flyger tri och undra om tailen ,den vaggar fram och tillbaka nåt bra tips mot det ?
Ufffe

simonarvestrand
2013-11-06, 10:40
långsamt fram och tillbaka?

uffe40
2013-11-06, 10:55
Sida till sida ,,alltså tailen på den

simonarvestrand
2013-11-06, 11:09
Om det är långsamt kan du testa att sänka I

uffe40
2013-11-06, 11:10
Det är långsamt ,, prövar I
Tack
Uffec

uffe40
2013-11-07, 07:15
Undrar över camera stabilization som finns i cc3d ,,,är det för tilt och funkar den och hur bra
U

simonarvestrand
2013-11-07, 09:34
Pitch och roll. funkar helt ok dock lite pill att ställa in den , inte helt självklart första gången.
har testat den som standalone stabbe till en billig gimball och jag tror att enda anledningen till att det inte blev super bra va dåliga servon och glappig gimbal

uffe40
2013-12-03, 16:34
Har gjort några flygturer idag med tricoptern och jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med mitt CC3D kort.
Jag hadde KK2 innan och det är milsvid skillnad på korten,,
U