handdator

Visa fullständig version : Hjälp, beckad motor



mogge
2013-08-27, 23:15
Jag har en oerhört vacker Per.L Dart-Kitten som behöver min gamla DAMO i nosen. Eftersom jag har ett antal, 30-40, motorer varav hälften är hopbeckade så vore ett tips hur man lossar dessa från gammal gegga tacksamt. Provade ett tips för ca 15 år sedan från Bo Gårdstad. Men resultatet av hans tips,liksom annat, resulterade i ett par kolsvarta motorer o det vill jag undvika. DAMO:n är nyrenoverad för ca 20 år sedan så det som är bekymret är att få den att lossna. Förmodar att eftersom den endast gått på ricin, har kletat ihop sig i alla rörliga delar.Vill ju inte försöka demontera den då den endast gått ca 1 timma sedan renovering. Tänk er vilken känsla o ljudet av en boxer i nosen på Dart-Kitten.Mogge

McRegor
2013-08-28, 06:35
Hej Mogge,
Nu var det länge sen jag mixtrade med förbränningsmotorer men värme var lösningen då. Lägg rovan framför t ex en bilvärmare eller ta en varmluftspistol och värm den. Därefter går den i alla fall att dra runt utan problem och då kan du dra i den lite bränsle så går det mesta lätt. Vill du därefter ta isär rovan för bättre rengöring så brukar det inte vara några problem. Vi tog isär en gammal Webra Blackhead .61 senast i somras på det sättet - inte för att använda utan mest för att en av sönerna var intresserad. Och den motorn var inte använd sedan typ 1973 eller nåt sånt så den var helt igenbeckad...:)
Hälsningar
Roger

Mr J
2013-08-28, 08:44
Precis som i Rogers fall så var det länge sen jag pysslade med glödstiftsmotorer, men på den tiden brukade jag skruva ur glödstift, skruva av baklock och spruta in 5-56 precis överallt, sen lät jag den ligga ett dygn med upprepade 5-56 behandlingar.
Sen var det bara att börja att vrida på proppen väldigt försiktigt fram och tillbaka, efter en stund brukade det släppa.

Nu skall det ju tilläggas att jag aldrig har gjort det med en fyrtaktare, dom är kanske känsligare?

McRegor
2013-08-28, 09:40
När det gäller kemiska preparat har jag hört att bromsrengöring (Bräkleen el liknande) skall fungera bra - dock inte testat själv ännu. Men värme är nog bästa tipset för att få grejorna att börja röra sig igen - sen i med fräsch soppa.
Roger

tångarne
2013-08-28, 09:57
Hej Mogge!
Trodde du sålt den pärlan!
Ren nitro funkar bra med värme .
Men du behöver öppna och rengöra allt invändigt från recinrester innan du startar den .
Vill du kan jag göra det åt dig .
Mvh Tobias

Pumpe
2013-08-28, 11:22
Angående bromsrengöring så tycker jag att man ska undvika det. Dels är det ganska otrevligt att hålla på med och vissa sorter lämnar en del fläckar. När jag rengorde min trainer på utsidan från gamla recinrester så gav bromsrengöring nästan inget resultat däremot såpa fungerade på planet. Tror inte det är att rekomendera i motorn dock.

freddan_6
2013-08-28, 13:11
Värme löser ricinolja. Kemikalier kan skada ytor i kolv/cylinder/foder. Ugnen på 125 grader (observera att packningar till förgasaren ska vara borttagna innan man värmer). Använd handskar, vrid runt försiktigt. Har du kullager bör de bytas. Exakt vilka motorer rör det sig om?

McRegor
2013-08-28, 13:17
...Exakt vilka motorer rör det sig om?
En fin gammal raritet - en Damo...:)
Roger

bem
2013-08-28, 13:45
Hej,
Om man vill få bort bruna beläggningar p g av fastbränd recinolja utanpå motorn kan man ta isär motorn och sen sjuda (inte koka) delar i glykol. Har prövat detta och det fungerar utmärkt. Nackdeln är att glykol är dyrt, delarna måste sjuda i flera timmar och man bör hålla till utomhus då glykolångorna inte är hälsosamma.
Exempel nedan på en gammal Veco 61 genomströmningsljuddämpare och en Veco 61 helikopterdämpare jag använde denna metod på.

/Bo

mogge
2013-08-28, 16:23
Tar till mig av alla goda råd. Tror jag börjar med en uppvärmning av motorn o räcker inte det så tror jag kanske 5-56 kan vara något att satsa på. Vi får se. det är höstens o vinterns projekt. Har en gammal Fokker DVII som behöver en lika beckad rova.Sedan ska Pica Spitten igång så det finns att göra. Tänkte att efter 10-15 år med el så vore det kul med lite brum-brum.Mogge

pgrts
2013-08-28, 17:46
Vanlig hederlig rödsprit är inte fel ett par dagar innan man blir brutal med värmefläkten ;-)
Ta en kaka och en kopp kaffe och vänta nån vecka. Det är väl normal tid för en "statsanställd"? (http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=282766&page=&CurrentMainTopic=6&replypage=99)
http://www.svensktmodellflyg.se/users/4284/130709-33.JPG

Thomas
2013-08-28, 18:50
5-56 är ju en gammal produkt, WD-40 är bättre! Mycket bättre inträngningsförmåga i skrymslen och vrår.
Dessutom har jag hört att 5-56 innehåller en liten mängd vatten, så det gäller att torka rent/olja in delarna efteråt.
Men det är ju inga problem...

mogge
2013-08-28, 20:17
Vad i Götapetter skulle man göra utan alla goda råd. Hurra för forumen. Har även lärt mej när jag kommer till en stormarknad ex.vis. Fråga alltid personalen. Isses vad steg o svordomar man sparat. Bättre än trial and error. Mogge

TommyzT
2013-08-28, 20:53
För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.

McRegor
2013-08-28, 21:14
Eftersom man brukar säga att "lika löser lika" så borde ju metanol-soppa fungera hyfsat som lösningsmedel. Fast värme är väldigt bra att börja med..:-)
Roger

pgrts
2013-08-28, 22:28
För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
Det är definitivt inte fel. Spriten i soppan är bra som lösningsmedel. Soppan är ju betydligt dyrare än bara sprit men man tar väl vad man har hemma. Är det så illa att spriten/bränslet inte kommer åt så måste man använda värme för att få loss grejorna men sedan är det ju spriten/bränslet som tvättar rent så att man kan olja in med ny fin olja.

Ålänning
2013-08-28, 22:34
Hade en OS28 från 1989 som var ihopkletad av 20% ricin och 80% metanol och stått sedan 2004 då den senast vart igång. Skruvade isär den tillräckligt mycket, plockade bort packningar. Lät den stå i metanol en eller om det var två dagar. Sen hett vatten från kran och diskmedel och nagelborste (diskborste och tandborste funkade inte) för att få bort allt svart. Blev fin. =)

Före: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=9178
Efter: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=9189

mogge
2013-08-29, 00:12
Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.

mogge
2013-08-29, 00:15
O, du Gertson. Har all tid i världen. Dvs. resten iaf.

tångarne
2013-08-29, 07:30
Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.

Jodå Mogge!
Den har satt sina spår den däringa Damon :-D
Hoppas få se den snart igen .
Mvh Tobias

freddan_6
2013-08-29, 17:27
För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
Allt som löser beckad ricinolja är OK. Bara eventuella kullager byts och o-ringar bort innan man värmer. Men det hjälper inte alltid att lägga i sprit. Jag provade först med en vecka i etanol (t-röd), sen fick det bli ugnen på 125 grader, och se de hjälpte. Men min motor hade stått i nära 25 år innan jag försökte vrida runt igen.

McRegor
2013-08-29, 19:17
Som jag redan nämnt så plockade en av sönerna isär en Webra Blackhead .61 härom månaden och den hade inte varit använd de senaste 30 åren...:) Varmluftspistolen löste de akuta problemen att få grejorna att rotera så att den gick att ta isär. Och det kändes som att den var helt ihopsvetsad innan...:)
Roger

Mr J
2013-08-29, 20:28
Jag gjorde samma sak med en Webra Blackhead .61, den hade visserligen bara legat i 13 år, men efter en rejäl 5-56 behandling och ett nytt glödstift så gick den alldeles utmärkt i flera år. Jag varken tog isär den eller bytte några lager.

jaka
2013-08-29, 21:11
Hej!
En hopbeckad motor måste tas isär och lagren bytas! Det finns inget annat sätt om man är mån om sin motor.Naturligtvis kan man "lösa upp gammal ricinolja med värme eller koka motorn i glykol (vanligt tips på R/C Universe), men kullagren är det som är problemet,de måste bytas. Att tro att WD-40,5-56 eller metanol ...eller nitro funkar är tyvärr inte sant,det löser möjligen upp relativt ny ricinolja men det tar inte bort gammal fastbränd orange ricinolja eller gör så att motorn blir körbar,jo den går naturligtvis att köra men motorn blir ju inte i skick som ny,det blir den bara om man tar isär den och manuellt gör rent den och byter kullagren.
Det är därför man alltid ska fylla motorer som inte används med syntetolja eller ATF olja.

SteffeB
2013-08-30, 13:02
Gjorde rent en riktigt inkletad gammal motor med mek. Blev helt ren skulle jag vilja påstå. Kolv/ lager lossnade direkt. Bara att pensla på och låta skiten rinna av. Otroligt effektivt och illaluktande!

Fick det av en kompis som jobbar inom industrin. De använder det för att göra rent färgvalsar mm. Det löser plast som ingenting. Märkte inte av att det skulle påverka materialet i motorn.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Butanon


Verkar även som att man kan limma abs-plast med det.

http://www.verkstaderna.se/kategorier/fogningsteknik/import-5198/

mogge
2013-08-30, 17:15
Tusen tack för alla tips. som ni förstår är vissa av mina motorer ganska häftiga Det är allt från DAMO,Os 40P OS FSR Surpasser osv. Har blivit tänd nu när det finns EL-ställ för tunga kärror.Börjar med den lindriga formen, värme sedan övergår jag till mer o mer agressiva metoder. Måtte det inte sluta med rörtång dock.

kenj
2013-09-01, 23:13
Hej
Det var nytt, har jag inte hört förut, smart.
Mvh kenj


Hej,
Om man vill få bort bruna beläggningar p g av fastbränd recinolja utanpå motorn kan man ta isär motorn och sen sjuda (inte koka) delar i glykol. Har prövat detta och det fungerar utmärkt. Nackdeln är att glykol är dyrt, delarna måste sjuda i flera timmar och man bör hålla till utomhus då glykolångorna inte är hälsosamma.
Exempel nedan på en gammal Veco 61 genomströmningsljuddämpare och en Veco 61 helikopterdämpare jag använde denna metod på.

/Bo

kenj
2013-09-01, 23:17
Hej
Jag lägger mina beckade motorer i en burk metanol och låter den stå några dagar.
Då lossnar allt väldigt bra, sedan skruvar man isär motorn och lägger tillbaka alla delar i metanolen och låter den dra några dagar till.
Sedan är det bara att skruva ihop och starta, man kan även med fördel använda en gammal tandborste och borsta den ut/invändigt om man vill.
mvh kenj


Jag har en oerhört vacker Per.L Dart-Kitten som behöver min gamla DAMO i nosen. Eftersom jag har ett antal, 30-40, motorer varav hälften är hopbeckade så vore ett tips hur man lossar dessa från gammal gegga tacksamt. Provade ett tips för ca 15 år sedan från Bo Gårdstad. Men resultatet av hans tips,liksom annat, resulterade i ett par kolsvarta motorer o det vill jag undvika. DAMO:n är nyrenoverad för ca 20 år sedan så det som är bekymret är att få den att lossna. Förmodar att eftersom den endast gått på ricin, har kletat ihop sig i alla rörliga delar.Vill ju inte försöka demontera den då den endast gått ca 1 timma sedan renovering. Tänk er vilken känsla o ljudet av en boxer i nosen på Dart-Kitten.Mogge

Mjoelner
2013-09-01, 23:51
Jag har tagit isär mina gamla ihopbeckade motorer genom att värma i kokande vatten, men jag antar att det går lika bra i ugnen. Sen är det ligga och dra i T-röd som gällt för delarna, följt av skrubbning med gammal tandborste. Värmen lossar delarna fint, T-röd bad och skrubbning funkar, men det är en del jobb.

Ett tips för saker man vill skrubba/borsta rent: eltandborste! En sån där som både slår och vrider är himla trevligt :)

Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?

bem
2013-09-02, 09:25
Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?

Hej,
Jag använde OKQ8 koncentrerad glykol och det gick utmärkt. Möjligt att man kan späda den med lite vatten men det gjorde inte jag när jag sjöd ljuddämparna i glykolen.

/Bo

Mjoelner
2013-09-02, 12:34
Hej,
Jag använde OKQ8 koncentrerad glykol och det gick utmärkt. Möjligt att man kan späda den med lite vatten men det gjorde inte jag när jag sjöd ljuddämparna i glykolen.


Tänkte mer på om det är etylenglykol eller propylenglykol (som inte är giftig). Har du möjlighet att kolla?

Ålänning
2013-09-02, 18:58
Beror iofs helt på vad man använt för oljor, metanol osv... är olika tillsatsämnen. Även om man kört motorn het och råddat runt så lär det bli brunt och bränt osv. Jag har inte kluddat så mycket på nån motor än att jag inte fått bort beläggningar. Men metall är metall och beläggningar ska ju inte tåla lika mycket, väl? =)

bem
2013-09-02, 22:37
Tänkte mer på om det är etylenglykol eller propylenglykol (som inte är giftig). Har du möjlighet att kolla?

Hej

OKQ8 glykolen är monoetylenglykol.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.okq8.se%2Fservlet%2FContentVi ewerServlet%3FcontentUrl%3Dcycube%3A%2F%2Finternal %2Fdocument%2F101274%26nodeId%3Dcom.cycube.navigat ion.node.NodeId%40100931&ei=3_YkUqmFG8XesgaAoIC4BQ&usg=AFQjCNHse0uUOKZq4rDeEp9apxMPnMEZtA&sig2=zIqGeEoPPVEEuTSbRKpV3g&bvm=bv.51495398,d.Yms

/Bo

Mjoelner
2013-09-02, 23:11
OKQ8 glykolen är monoetylenglykol.


Tack :)