handdator

Visa fullständig version : Krash pga spegelvänd bild



Flahultarn
2013-08-29, 06:38
Hade förberett för första test av ny OSD, Skylark Tiny OSD III, på min trotjänare Funcuben med 9 liv =)

Kamera från Foxtechfpv, FH10C V9, en minikamera. Allt funkade som det skulle inne på bordet. Kom ut och startade med lite los-flygning och trimmade ut.

Var lite på gränsen till för sent i skymningen, men kameran hanterar dunkla ljus bra så jag släppte los:et och gick över till skärmen. Sen börjar det krångla, min input på spakarna fungerar inte och jag fattar inget. Det blir en spiral som jag inte kan häva. Hör hur den går i backen i närheten men har bara en svag aning om i vilken riktning. Hittar den iaf efter en stund.

Kommer in och tittar på DVRinspelningen och efter en stund inser jag varför inget funkade. Kamerabilden är spegelvänd! Inte konstigt det inte hjälpte att ge höger skev för att räta upp planet – det fick ju motsatt effekt.

Fattar ingenting... kameran har inga inställningsmöjligheter så vitt jag vet. När jag så sätter på radio och slår på strömmen igen är bilden... rättvänd! Vad f..&%¥..n är detta?

OSD infon är rättvänd i DVRinspelningen så det kan ju inte va DVRen som vänt bilden. Det måste ligga i kamerasignalen, men vaffö e de på dette vise...

Någon som varit ute för något liknande? Eller i övrigt har någon teori?

Fancubben överlever nog det här också, klarade sig förvånansvärt bra, lite mer lim bara så ska den flyga igen=)

kajakmannen
2013-08-29, 07:17
Hmm. Uffe har haft samma problem tror jag.

UndCon
2013-08-29, 07:30
På min lilla 7" skärm finns möjligheten att vända på bilden i menyerna - den är egentligen en till en back-kamera så den har även en in-signal som automatiskt aktiveras när man tex lägger i backen.

Har du kört med skärm eller goggles?

Flahultarn
2013-08-29, 07:58
Skärm, all OSDinfo var rättvänd...

McRegor
2013-08-29, 08:09
Utan att kunna detta så kan man tycka att det är hyfsat troligt att det bara är bildsignalen man i så fall kan vända medan OSD-infon alltid borde vara rättvänd - annars lär den vara svårläst. Däremot - som UndCon säger - så kan det ju finnas orsaker till att man vill vända bildsignalen. Och finns möjligheten så kan det ju alltid bli nåt strul så att detta sker även när man inte önskar det...
Roger

Flahultarn
2013-08-29, 08:15
Jo, Murhpy är jag tyvärr bekant med...

Flahultarn
2013-08-29, 08:33
Som jag ser det är det antingen kameran själv eller osdn som vänt kamerabilden, kan inte se någon annan möjlighet...

markusb
2013-08-29, 10:55
Har kameran ingång för spegelvändande signal?
Isf ska du nog testa att inte ha den flytande utan istället knyta den till jord alternativt plus, beroende på hur den växlar bilden.
Flytande tåtar kan ställa till med mycket skit.

Flahultarn
2013-08-29, 11:29
Har kameran ingång för spegelvändande signal?
Isf ska du nog testa att inte ha den flytande utan istället knyta den till jord alternativt plus, beroende på hur den växlar bilden.
Flytande tåtar kan ställa till med mycket skit.Flytande tåtar?? Förklara gärna=)

Kameran har överhuvudtaget inga inställningsmöjligheter! Det är en denna superminikamera från Foxtech (http://www.foxtechfpv.com/fh10c-v9-wide-voltage-pal-p-899.html) . Kamerakroppen och 3 tåtar ut i en servokabel, +, – och videout, that's it!

Nu har jag inte hunnit testa än, men i vilken ordning jag startat saker och ting kanske kan spela roll. Jag lutar åt att det är OSDn som är boven. Kör med separat batteri till VTx och OSDn får ström och jord dels 12V från detta OCH dessutom 5V + och ground från mottagaren. Ska prova att starta accarna i olika ordning och se om det ändras beroende på vilken jord som ansluts först.

I OSDns program finns inget jag kan tänka mig påverkar detta...

All input i detta uppskattas!

flunk
2013-08-29, 20:29
Enkelt förklarat, flytande ingång kallar man en digital ingång som inte internt är styrd till att vara en digital etta (+) eller nolla (-). Om du då inte kopplar denna till antingen + eller - blir den flytande, dvs kan fluktuera mellan att vara antingen ett eller noll.

Antingen är mjukvaran i din kamera eller OSDn lite buggig...

uffe40
2013-08-29, 20:38
Jag hadde samma problem med min kamera,den har massor av inställningar så jag skulle vända bilden i den för att få kaneln neråt ,det gick bra men glömde vända sida i kameran så när jag spaka höger så såg det ut som jag svängde höger i gogglesen.
Tog lite tid att komma underfund med felet ,men såg det när jag var inne i kamera inställningarna så jag vände tillbaka bilden och hadde kabeln uppåt igen så blev det bra

Flahultarn
2013-09-14, 11:55
Idag var bilden speglad igen... den här gången noterade jag det inne medan jag hade OSDn uppkopplad mot datorn för kalibrering. Bilden var fortfarande speglad när jag kopplat bort datorn och detta var med säkerhet fallet även förra gången. Efter omstart av OSDn hoppade bilden rättvänd igen. Fattar inte vad som händer men uppenbart ska jag starta om OSDn efter att ha haft den inkopplad till dator.

Försökte åter frambringa vänd bild men det gick så klart inte...

Åtminstone skönt att få klarhet i var felet uppstod även om jag inte fick hela förklaringen.