handdator

Visa fullständig version : Irvine 40 info



Pumpe
2013-08-29, 20:39
Har en Flair Magnattila med en Irvine 40 i nosen, tror att den heter Q40. Riktigt fin sång med stor rund ljuddämpare.
Tankade, primade dit med glödaren och drog igång den med fingrarna helt utan problem, den är tydligen inte körd på ett antal år.
Verkar vara en riktigt fin motor men jag har för mig att tidigare ägaren pratade om lite fetare oljeblandning. Hu mycket olja bör den få?

Verkar vara en riktigt fin motor.
Är det någon som har erfarenhet av dessa?

jaka
2013-08-29, 21:16
Hej!
Ingen specialblandning behövs, 15% syntetolja eller 20% ricinolja funkar bra. Sen går ju motorn lite bättre om du blandar i lite nitro. 5% räcker.

Michael
2013-08-29, 21:28
Q40 är en fin motor som kom ut på marknaden i början av 90-talet (time flies!). Motorn var portad för lite lägre varvtal och större propellrar än vad som var vanligt att använda på 40-motorer. Skälet var att man ville få ner ljudnivån. Q står för Quiet (tyst) och det var motorn verkligen med orginaldämparen.

Med tanke på att du ska ha motorn i en Magnatilla skulle jag föreslå att du provar med en APC 12x5 eller möjligen 12x6. Motorn borde klara drygt 9000 rpm med en propeller i den storleken och bör passa utmärkt till Magnatillan. Har du originaldämparen på så är det risk att skrikande elmotorer överröstar din Q40 :-)

Irvine rekommenderade aldrig någon annan oljeinblandning än 20% till sina motorer.
Nitro behövs inte men 5% gör att motorn får lite jämnare gång.

Pumpe
2013-08-30, 07:35
Enligt bilderna jag hittar på nätet så verkar det iaf vara q40 eftersom den har röd topp, de bilder jag hittar på Irvine 40 så är motorn röd och toppen alu så det borde vara Q40
Delat vevhus.
Dock är det inte orginalljuddämparen utan det sitter en rund historia så allt ryms under den korta motorkåpan.
Hoppas på bra väder i helgen.