handdator

Visa fullständig version : Nylon motorkåps fäste...



Harry S
2013-09-01, 21:47
Hejsan Gott Folk.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med att tillverka ett gäng L-formade fästen för en motorkåpa i nylon..?

Storlek på dessa önskas vara 40x40x15x5mm. Benen 40 mm långa x15 mm breda hela vägen och 5 mm tjocka. Vinkeln bör vara 90 grader mellan benen.

Skulle behöva runt 10st. av dessa, har letat runt men ej funnit några på marknaden, satt bl.a. dylika i Pica's byggsatser en gång i tiden för att fästa motorkåpan på exvis. Waco skala 1/5 (har såna i min) och vet att dom fungerar alldeles utmärkt till att hålla en kåpa på plats.

Finns det någon själ som skulle kunna tillverka dessa åt mig, givetvis så betalar jag vad det kostar.....bara Vi inte talar om 1000-tals kronor.

Hör av Er på mail: firebird_350@spray.se eller PM exvis.

.......**Tack på förhand**.

Harry S
2013-09-02, 21:21
Fungerar även att ha dylika i aluminium, dock bör godset då vara runt 6-8mm tjockt då det måste gängas och för hållfasthetens skull...:)

.......**Tack**.

jaka
2013-09-09, 16:57
Hej!
Varför inte köra med rödbokkloss där du borrar ett 3,6mm hål och hamrar in en kort stump av en gul Sullivan "Golden rod". Det gula innerröret gör att skruven inte gängar ur.
Eller...om du inte vill ha synliga skruvskallar på utsidan av motorkåpan...plastar fast några epoxyglasplattor på insidan av motorkåpan men hål riktade framåt. Du skruvar fast kåpan mot främre spantet genom att använda en lång skruvmejsel framifrån (funkar bara med rund motorkåpa).

lennart wiklund
2013-09-09, 22:50
Dubro har sådana fästen!

henke2
2013-09-10, 06:33
Jag kan printa nylon om det behövs. Dra PM i så fall

Harry S
2013-09-11, 12:21
Hej åå Tack för visat intresse Allihopa.

@Jaka: Inte alltid man kan göra dom sakerna som Du föreslog med rödbok, fästen på insidan av kåpan osv. Brandväggen är ganska packad på maskinen så enda möjligheten var att installera vinklar för motorkåpan.

@Lennart: Kanoners att DuBro har sådana, bra att veta till nästa gång jag behöver till någon maskin.

@Henke2: Hade varit alldeles ypperligt men har fixat det med köpta snickeri vinklar i galvat (46 gr./ 4st.)

Som sagt, tackar för inslagen i tråden. Fick tag på galvade vinklar som som monterades, borrades och gängades till M3 för kåpans skruvar så nu verkar det sitta som det skall, nosen på maskinen tålde tydligen inte bara skruv i trä-modell, inte heller motorkåpan som började röra på sig iom. att den blitt lastad med bly för att få TP på rätta stället.

.........**Tack**.

jaka
2013-09-11, 18:22
Hej!
Tyvärr är det nog så att metriska skruvar kommer att gänga ur sig pga av motorvibrationer.

Harry S
2013-09-12, 00:21
Det gjorde träskruvarna också Jaka, kommer att anbringa Loctite på gängorna...:)

jaka
2013-09-12, 22:31
Hej!
Inte om du slår in gula nyrodrör i rödboken!
Och locktight blir ju så bökigt att få loss...även om du kör med blå version.

Harry S
2013-09-13, 12:35
Inga probs hittills att få loss Loctite, bara använda rätt typ av skruv och verktyg.