handdator

Visa fullständig version : DJI F450 med KK2 beter sig skumt



Ålänning
2013-09-02, 17:45
Hej!

Har en quad som beter sig lite konstigt.
- DJI FlameWheel F450
- DJI 2212 920kV-motorer
- DJI 30A OPTO ESCs
- KK2 V1.6

Jag har ställt in varje ESC max-min på Throttle-kanalen på mottagaren (inget kopplat, bara en ESC och en motor i taget). Och då snurrade motorerna på som de skulle.

Motorerna roterar som Motor Layout säger, dvs M1 medurs, M2 moturs, M3 medurs och M4 moturs.

KK2-värdena är default.

Problemet:
När jag drar på och skall lätta från marken så roterar bara M2 och M4 till en början, sen när den börjar lätta så börjar även M1 snurra. M3 startar aldrig. MEN, om jag har Self Level aktiverat så startar M1 och M3 samtidigt.

Dessutom har den fler knäppheter. Men om jag får ovanstående att fungera som det ska så löser sig de andra problemen också känns det som. Två motorer beter sig som "jippii vi ska flyyga!!! weee!" och de andra två som "döh... orka.. jaja.. nä".

Min byggtråd med en hel del anteckningar för att jag ska slippa tänka när jag ska bygga ihop min andra DJI F450. :-D
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12169

Jag har en Tricopter med KK2 som funkar fint, tänkte att jag nu har koll på detta med KK2 så jag kan få en quad att funka...

FinnbyFraggel
2013-09-02, 19:28
Hej

Som jag har skrivit tidigare så är min erfarenhet av KK2 att kalibrering av fartreglage via mottagare och via KK2 inte ger samma resultat...
Så mitt tips är att göra kalibreringen via KK2 med alla fyra reglagen inkopplade samtidigt och för guds skull ta bort propparna innan du börjar ;-)
Att den beter sig märkligt i AL-läge bror nog på att du måste göra en "Sensor Calibration" då quaden står helt plant, du kan även få samma symtom om du försöker starta med AL påslaget och quaden inte står helt plant, den strävar efter att få den plan så snart du startar motorerna.

/Jonas

Ålänning
2013-09-02, 20:24
Aaah! Jag trodde ESC-kalibreringen va borta i V1.6 när jag inte hittade det i menyn!!! :-D Så jag tänkte @£$#¤%!

Propparna bort... jo ja det är säkrare. =) Jag har slutat testa 500-size helis inomhus, ska bättra på mig. Allt blåser bort.

Har gjort en ACC Calibration, dvs på xyz.

Jag testar vidare, utan motorer, eller va det va du nu sa...

FinnbyFraggel
2013-09-03, 09:26
I den nya mjukvaran drar du ur batteriet på quaden sätter trottel på max håller in napp 1 och 4 på KK2 och ansluter batteriet.
Efter att fartreglagen har initierat kalibrering tar du ner trottel på min och väntar på kvittering från fartregale och sen släpper du knapp 1 och 4.

/Jonas

Ålänning
2013-09-03, 18:55
Inställd och testad. Hängde i luften så stabilt så jag trodde nästan det hade smugit in sig nån GPS-softa i v1.6. :-D Stort tack! Det var ingen utmaning bygga eller få till en sån här quad. Och då har jag en till som ska byggas med annan setup. Men GRR va irriterad jag vart när jag skulle sätta på gopro-kameran på batwing-stativet. Man måste ju ha acken lååångt bakom, där det finns typ ... endast LUFT!!! För att den skall balansera fint alltså. Jobbigt... Måst få på GoPron nu, se om nån har nån beg Naza med GPS, få till kamera-tilt, på med FPV-grejerna... sälja.. köpa nåt annat. :-D

Ålänning
2014-01-25, 22:29
Jag har två DJI F450-quads och bägge har KK2 och beter sig lika skumt. De vobblar rullande, alltså inte vaggar fram och tillbaks i riktningen vänster-höger eller fram-bak, utan mer som en mjuk snabbare rörelse där varje motor ökar varvet (vänsterfram, vänsterbak, högerbak, högerfram osv). När jag flyger i någon riktning, ju fortare, desto snabbare vobbel. Vilka KK2-värden ska jag ändra på? Hur jag än gör så får jag detta vobbel att ändra i hastighet. Blir ju galen! GoPro-filmerna blir ju värdelösa.

Ålänning
2014-01-25, 22:32
Och en sak jag glömde säga, detta är när man kör stabilisation ON. Kör jag OFF så är den myyycket mjukare, knappt nåt vobbel alls.

simonarvestrand
2014-01-26, 08:00
mjukt inte lika hysteriskt vobbel tyder på att det är I som är hög .

när det gäller selflevel så finns om inte jag minns fel en regulator i menyn för selflevel den brukar man få sänka lite
enligt mina erfarenheter

Ålänning
2014-01-26, 12:15
Ok, tack, ska kika på det, har väl bara lyckats testa fel värden. =) Den vobblar inte hysteriskt. Ibland slutar den inte vobbla, bara hänger där i luften och när jag försöker sänka för att landa så vobblar det mer, då har det löst sig med att ge en kort fullgas.