handdator

Visa fullständig version : Fjärrstyra en Sony NEX-5?



Ålänning
2013-09-03, 20:03
Finns det nån mojäng att ansluta till en Sony NEX-5 så man kan trycka av kort samt zooma?
Futaba 8-kanals S-bus mottagare och Futaba T14-sändare. Live View funkar kanon.

simonarvestrand
2013-09-03, 21:14
jag kör med tiny snapper men den klarar inte zoom bara avtryck.

DrHanke
2013-09-03, 23:08
Nex har väl manuell zoom? 360 servo med en gummi hylsa mot zoom ringen funkar bra.

lzr
2013-09-04, 19:28
Du kan ju trycka av med en iphone, finns en app som heter playmemories mobile. Man slår på wifi hotspot på kameran så ser du skärmen på telefonen och man kan ta kort. Tror inte det går att zooma dock

lzr
2013-09-04, 19:31
Det finns ju också appar till kameran som tar ett kort i sekunden och liknande

simonarvestrand
2013-09-04, 19:48
wifi på nex5 ?

DrHanke
2013-09-04, 21:24
wifi på nex5 ?

5RK har wifi, men vad jag hört så är det segt samt pissig räckvidd iaf för våra typer av applikationer. Funkar säkert i en studio då man har tid att vänta på bilden , under ett flygfoto så kan man behöva dra av ett par bilder relativt snabbt.

Önskar man den möjligheten är EyeFi ett bättre alternativ, dock med samma dåiga räckvidd... samt att de passar alla kameror med sd kort.

Dock så har ingen av NEX-5 serien elektrisk zoom.

Ålänning
2013-09-04, 22:31
Nej skiter i wifi! Det låter som nåt halvdant jox som inte klarar avstånd. Det med tinysnapper för avtryckare på en kanal och en kanal med zoom på ett servo med gummihjul ska väl funka. Lite knep o knåp. Man kan ju annars zooma med multin. :-D Inte jag som ska ha, och vet inte vilken version av 5 det är, kasnke det var 5r... hm.

lzr
2013-09-05, 08:13
Jag har en 5R och den har wifi, det funkar rätt bra men vet ingenting om räckvidden. Har bara stått bredvid och skjutit av :)

Det bästa är väl time lapse appen och skjuta ett kort i sekunden

Johan_vv
2013-09-05, 11:33
Video och time-laps har jag lite arudino-kod som jag kan dela med mig av som jag kört ihop med min NEX5n. Koppla en IR-diod till arduinon och sedan en RX kanal in i Arduino så kan du via en treläges switch på din tx växla mellan videoinspelning på/av samt timelaps. Timelaps intervallen sköter du i koden, nu är den satt till 2 sek.

Det borde vara mycket enkelt att modda koden för att kunna driva en servo baserat på input från PWM om du ni vill ha en servo som på nått sätt sköter zoomen.

Med vänlig hälsning Johan

Ålänning
2013-09-05, 22:44
Finns nån annan snapper också, funkar den på Sony Nex-5r? (det var tydligen en 5r). Stratosnapper?!
Time Lapse, justja. =)

Zoomet funkar väl bra med gummihjul på 360-servo, annars kanske ett vanligt servo räcker med dess utslag, kanske en 180 graders och lite EPA osv så har man fin zoom på ratten på sändaren.