handdator

Visa fullständig version : IMAX B6 och 6S LiPo



FinnbyFraggel
2013-09-04, 22:39
Hej

Jag blir lite förvirrad av informationen om IMAX B6 laddaren som jag har.
På laddaren står det att den ska matas med 12 - 15V i manualen står det 11 - 18V men om jag ska ladda ett 6S LiPo borde det krävas minst 22,5V för att ladda?
Jag funderar på att ladda två 3S i serie för att kunna ladda dom samtidigt men frågan är vad jag ska mata laddaren med för spänning för att det ska bli rätt?

/Jonas

Langelus
2013-09-04, 23:08
Hej

Jag blir lite förvirrad av informationen om IMAX B6 laddaren som jag har.
På laddaren står det att den ska matas med 12 - 15V i manualen står det 11 - 18V men om jag ska ladda ett 6S LiPo borde det krävas minst 22,5V för att ladda?
Jag funderar på att ladda två 3S i serie för att kunna ladda dom samtidigt men frågan är vad jag ska mata laddaren med för spänning för att det ska bli rätt?

/Jonas

En lipoladdare har en DC-DC omvandlare inbyggd så det är lugnt :)

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

dvogonen
2013-09-04, 23:21
Laddaren är ju gjord för att kunna drivas från ett bilbatteri, så 11 till 13.5 volt måste funka. Jag har provat att köra mina B6-laddare på lite olika spänning och mitt intryck är att högre spänning än 12 volt bara resulterar i att laddaren blir varmre. När jag körde på 16 volt blev laddarna alldeles för varma för mitt välbefinnande.

FinnbyFraggel
2013-09-05, 08:31
Ok, Tack!
Då provar jag att ladda med 12V in.

/Jonas

mogge
2013-09-05, 16:39
Måste tyvärr inflika att Imax B6 är en betydligt sämre kopia av I charger 106B som jag för övrigt fick häromdagen. Men det är riktigt att du kan ladda upp högre spänning än du ger in. I chargen balanserar betydligt bättre än något annat jag köpt från H-K. Inte nog med det, känslan i materialet, knapparna osv ligger i en helt annan division. Priset var ju försumbart.Mogge