handdator

Visa fullständig version : Bäst före datum för batterier



JaguarV12
2013-09-07, 16:11
Ytterligare en riktig nybörjarfråga

Jag köpte ett nytt batteripack på Teknikmagasinet idag och såg när jag kom hem att batterierna var stämplade med tillverksdatum 2009 09 28.

De har alltså legat i sin förpackning i 4 år.

Håller dessa uppladdningsbara batterier så länge utan att tappa i kvalitet eller borde jag lämna tillbaka dem?

Vart köper ni batterier?

McRegor
2013-09-07, 16:34
Lämna tillbaka dom - det skulle i alla fall jag göra.
Var man handlar beror på vilken typ och storlek av batterier.
Roger

pgrts
2013-09-07, 17:03
Lithiumbatterier är definitivt färskvara även om man kan använda dem flera år om man sköter dem rätt. Nickelbatterier är kanske inte lika känsliga men de bör vara helt urladdade om de inte skötts sedan de tillverkats 2009. Inte ens nickelbatterier mår speciellt bra av att ligga helt urladdade. Kanske finns det undantag - typ blybatterier som förvaras torrt och inte fylls med elektrolyt förr än de ska användas. Du har ju inte skrivit vilken typ av batteri du köpt.

numnutchris
2013-09-07, 17:27
Ytterligare en riktig nybörjarfråga

Jag köpte ett nytt batteripack på Teknikmagasinet idag och såg när jag kom hem att batterierna var stämplade med tillverksdatum 2009 09 28.

De har alltså legat i sin förpackning i 4 år.

Håller dessa uppladdningsbara batterier så länge utan att tappa i kvalitet eller borde jag lämna tillbaka dem?

Vart köper ni batterier?

Är det torrbatterier så har du kanske bästföredatum nånstans, det kan vara flera år det. Var det Li-baserat så gäller vad övriga sagt, tebaks till butiken.

JaguarV12
2013-09-07, 17:36
Batterierna är 8,4V 1000mAh Ni-MH.

Problemet (om det nu är ett problem) är att de är designade för att sitta i nosen på planet och måste ha form enligt bild (följ länken).

Vart köper man bäst dessa?


http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=510187&title=Arttech%208%2c4V%201000%20mAh%20NiMH&

McRegor
2013-09-07, 18:10
Ännu mera uppenbart att du skall lämna tillbaka detta batteri - det har inte laddats på ca: 4 år så räkna med att det sett sina bästa dagar.
Om du har en laddare som klarar LiFePo4 så kan du t ex köpa 3 sådana här celler och löda ihop så att du får in dom i nosen. Betydligt bättre ackar än NiMh-ackarna du länkade till.
Förmodligen kan du också köra med ett 2S LiPo även om det har lägre nominell spänning eftersom dessa har avsevärt lägre inre resistans vilket gör det lättare att få ut effekten ur acken. Men du måste som sagt ha en passande laddare - sen kan det också vara lite osäkerhet runt hur ditt fartreglage klarar andra typer av celler.
Slutligen går det ju att köpa bra, lösa NiMh-celler och löda ihop paketet själv.
Roger

pgrts
2013-09-07, 18:44
Wingdragon flyger mycket bättre med LiPo. Utrymmet i nosen är definitivt inte utformat för just originalbatteriet. Jag vet flera som flyger Wingdragon med LiPo som förstås ska vara 2-cells. Trots att det enligt siffrorna har lägre spänning än originalbatteriet så flyger planet bättre och längre med LiPo.
Ett problem med LiPo är att man måste förstå hur man handskas med dom.
- De får inte laddas ur - alltid ta bort kontakten direkt man har landat.
- De måste laddas med rätt laddare som är gjord för LiPo.
- Fel hanterade dör de och kan även bli brandfarliga.

JaguarV12
2013-09-07, 19:33
Tack för hjälpen!

Då vet jag hur jag ska göra samt vad jag ska kika efter!