handdator

Visa fullständig version : trainer kärra



Henke80
2013-09-09, 22:25
Hejsan alla flyers

Kollar runt lite efter en bra Trainer kärra med elsetup som man kan ha som första ifall man ska börja träna i en klubb.

Ja jag vet ni tänker säkert klubben har en egen trainer kärra.

Men jag kollar ändå efter att ha en egen.

Ni som har massor med kött på bena kanske kan rekommendera något bra.

Ska det vara RTF/ARF eller kit (kan säga att jag är en kille som gillar att bygga själv) eller ska man titta mer på begagnat?

Jag har redan radio/mottagare.

Så länka sidor/skriv på märken/modeller.

Tack på förhand
Henke

pgrts
2013-09-10, 06:15
Multiplex Mentor är en kärra som flera klubbar använder. Den är i den gamla 40-storleken och fungerar bra till det mesta.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1174

Vill man träna på egen hand är kanske en Aprentice S ett bättre val men den är RTF med egen radio som följer med.
http://www.horizonhobby.com/products/apprentice-s-15e-rtf-EFL3100 Den finns förstås även att köpa i Sverige.

Många väljer en Easy-Star eller någon kineskopia typ Bixler som första "större" plan.
http://www.hab.se/multiplex-easystar-ii-rr-p-12081-c-403.aspx

freddan_6
2013-09-10, 06:35
Vad för radio/mottagare har du?
Är det plockat från något RTF-system brukar de inte gå att återanvända.

McRegor
2013-09-10, 07:15
Hej Henke,
Byggsats - då kanske Gårdstads SK2000E kan vara nåt - http://www.gardstad.se/sk2000e/sk2000e.htm
Finns som byggsats här - http://www.modellproduktion.se/Svensk-Modellproduktion-SMP.html
Hälsningar
Roger

jaka
2013-09-10, 13:06
Hej!
Varför inte en metanolare? Bra mycket smidigare än el!
Som den här : Kyosho Calmato . Bara tanka och köra. Inget laddande!

simonarvestrand
2013-09-10, 13:16
Hej!
Varför inte en metanolare? Bra mycket smidigare än el!

?

McRegor
2013-09-10, 13:37
Simon - det var ju Jaka som tyckte detta och han är ju gammal metanol-gubbe...:)
Roger

simonarvestrand
2013-09-10, 15:05
Jag kan köpa önskan av ljudet och doften men smidigare blir det aldrig :)

McRegor
2013-09-10, 16:03
...men smidigare blir det aldrig :)
Men har man aldrig upplevt detta med eldrift så kan man ju inte heller förstå hur smidigt det är...:)
Roger

Michael
2013-09-10, 16:30
Jag upplever både el- och metanoldrift regelbundet och jag är benägen att hålla med Jaka framför allt när det gäller lite större modeller (säg större än 3-4s LiPo och några Ah). Tiden det tar att förbereda flygningen med laddning av flygackar, väntetider vid återladdning när man förbrukat de färdigladdade ackar man haft med sig ut till fältet, ackbyte mm. är för mig avsevärt större än den tid det tar att få motsvarande mängd flygtid med ett metonolmotordrivet flygplan (tanka, starta, flyg...).

Den stora skillnaden är enligt mitt förmenande att det krävs avsevärt mer praktisk erfarenhet och kunnande för att handha en förbränningsmotor än vad det krävs för att använda en elmotor (inkl. laddning och skötsel av ackar etc.). Även om det sistnämnda är enkelt tar det toltalt sett mer tid i anspråk för mig än vad handhavandet av ett förbräningsmotrdrivet flygplan gör och sammantaget innebär det att jag upplever förbränningsmotordrivna flygplan som "smidigare".

Det ena utesluter inte det andra och för mindre flygpan som exv. FunCub så kan elmotor vara ett bättre alternativ än förbränningsmotor. I vissa fall som exv. motorseglare och "ducted fan" är elmotordrift det i princip självklara alternativet.

Fluf
2013-09-10, 17:43
Det var många år sedan jag pysslade med metanol, och då var det på bilar.

Mycket möjligt att det har blivit bättre, men upplevde att det var mycket mer mekande och underhåll på metanolmotorer än på elektriska (bortsett från att sätta LiPo i laddare under uppsikt medan man tittar på TV och äter popcorn).

Även mindre slabb gör att både bil, sambo/äkta hälft och inte minst favaringsutrymmen blir gladare. Oljan och doften hamnar lite varstans medan elkärrorna är torra. Då kör jag upp till 600W på el så en del drag är det allt i ett par av kärrorna.

Men det är en smaksak, lite förenklat.
Metanol - maximera tid i luften på fältet på bekostnad av mek och slabb
El - förenklar beslutet att köra en sväng, plocka ur bagaget och kasta upp i luften och sedan lägg in utan att behöva fundera mer på planet. De är även tystare så du har fler utrymmen du kan köra utan att störa.

Eller som en fotograf sade på en föreläsning "Den bästa kameran är den du har med dig".

pgrts
2013-09-10, 18:02
..Varför inte en metanolare?.. Bara tanka och köra. Inget laddande!Har ni inbyggd generator till radion? Jag måst ha batteri i mina metanolplan och då blir det 2-cells lipo för att vara säker på att jag har något som inte tappar laddningen. Klart är väl att man kan flyga flera flygningar med en bränslekärra om man är ute efter en heldag på fältet.

freddan_6
2013-09-10, 18:03
Tiden det tar att förbereda flygningen med laddning av flygackar, väntetider vid återladdning när man förbrukat de färdigladdade ackar man haft med sig ut till fältet, ackbyte mm. är för mig avsevärt större än den tid det tar att få motsvarande mängd flygtid med ett metonolmotordrivet flygplan (tanka, starta, flyg...).

Då tycker jag att det är dags att skaffa bättre laddare.
Jag laddar innan 2h i luften 2x20 minuter, och 2x20 minuter efteråt. Jag använder 2 st iCharger 208B med var sitt parallellladdningsbord, och kan ladda 12 ackar samtidigt. normalt laddar jag ~8 st 1050mAh och ~8 st 2200mAh och ~5 st 1500-1600mAh 3S i mina småplan. Det blir kortare tid än tankning av fältlåda + avtorkning av metanolflyget, och mindre slabbigt.

numnutchris
2013-09-10, 19:07
Hejsan alla flyers

Kollar runt lite efter en bra Trainer kärra med elsetup som man kan ha som första ifall man ska börja träna i en klubb.

---
Tack på förhand
Henke

Menar du att ha med så "nån annan kan testa" så lägger jag min röst på easystaren, motorn bak, lätt plocka ihop och ta med, tål en hel del vind, kan byggas med brett spann av setup - lämpligt är dock borstlöst med effektuttag ~200W och 3S runt 2Ah.

Ska du ha en själv så har du ju hängt med ett tag - hur bra flyger du? Tex. mpx funcub är ett vettigt nästa steg som allroundplan beroende på setup och var man flyger. Mentorn är nog mer som renodlad trainer, flyger mycket bra och lämplig med drivlina ~350W o större, 3-4S 2Ah acke typ.

Michael
2013-09-10, 19:49
Då tycker jag att det är dags att skaffa bättre laddare.
Jag laddar innan 2h i luften 2x20 minuter, och 2x20 minuter efteråt. Jag använder 2 st iCharger 208B med var sitt parallellladdningsbord, och kan ladda 12 ackar samtidigt. normalt laddar jag ~8 st 1050mAh och ~8 st 2200mAh och ~5 st 1500-1600mAh 3S i mina småplan. Det blir kortare tid än tankning av fältlåda + avtorkning av metanolflyget, och mindre slabbigt.
Alla gör givetvis som de känner och jag propagerar inte för det ena eller andra framdrivningssättet men jag reagerar på att många fortfarande envisas med att påstå att metanolflyg är kladdigt, tidskrävande mm. Det säger nog mer om skribenternas förmåga att hantera sina motorer, bränsle- och avgassystem än framdrivningssättet som sådant.

Jag har en iCharger 208B och det är en enkel laddare som fungerar helt O.K. Även jag parallelladdar ackar på hemmaplan (oftast 6 st 3s 2,25Ah LiPo). På fältet är jag lite mer sparsam eftersom jag inte har lust att dra ur bilbatteriet alltför hårt och definitvt inte gillar tanken att släpa på extra blybatterier eller elverk i bilen.

Den klumpiga fältlådan som innehöll 12V startbatteri, elstarter, glöddrivare mm. har jag gjort mig av med för länge sedan. För mitt metanolflygande har jag en liten dunk med 2 liter flygbränsle som jag förvarar i bilen tillsammans med en handvevad pump, en NiMH glödack 1,2V, 8Ah som laddas över natten ett par gånger per år och en"chicken stick" eftersom jag oftast handstartar mina motorer. I min värld kräver denna utrustning betydligt mindre tid och omsorg än det elflygsystem du beskriver.

Motorerna är försedda med ett enkelt luftfilter och silikonkrök som rättplacerad leder bort i princip all olja från flygplanet. Efter ett par timmars flygande med exv. min H9 Pawnee räcker det att helt lätt torka av höger klaffs undersida och ena landställsbenets från olja. I övrigt är flygplanet "oljefritt".

Att förse sändaren med LiPo ser jag inte heller någon finess med. Jag kör med lågurladdande NiMH som kan stå flera månader utan att märkbart tappa kapacitet, kan långsamladdas över natten utan övervakning och som med min JR PCMXII försedd med Graupner 2.4 GHz Hott-modul ger drygt 7h drifttid. Min Graupner MC-20 HoTT är försedd med ett 6Ah Li-Ion batterisom också kan laddas utan övervakning (på samma sätt som man laddar mobiltelefoner). Radiosystemet är således extremt lättskött ur laddningssynpunkt.

McRegor
2013-09-10, 19:58
Att metanolflyg är kladdigt är det nog svårt att komma ifrån. Det är väl kanske den enskilt största orsaken till att jag aldrig flyger metanol längre. Gillar helt enkelt inte att stå och göra ren kärran 15 minuter efter flygningarna - sen kan man inte slänga in en sån kärra i bilen heller hursomhelst utan risk för oljefläckar.
Sen reagerar jag mot att du Michael verkar tycka att det är så mycket förberedelser innan man kan flyga el. Jag tycker tvärtom - laddar man successivt allteftersom man flyger när man är på fältet så är allt klart nästa gång man kommer ut.
Men det viktigaste i sammanhanget är väl trots allt att man väljer det man gillar mest själv. För mig blev elflyget en aha-upplevelse när jag testade på allvar första gången för 10--15 år sedan. Sen har jag inte flugit en endaste egen metanolkärra och inte vid något tillfälle saknat det heller. Men smaken är bekant som baken....
Fast nu har vi kommit väldigt långt ifrån Henkes önskan om en bra trainer.
Roger

Michael
2013-09-10, 20:14
Åter till ämnet således:

Jag håller fullständigt med pgrts att Multiplex Mentor är en MYCKET BRA elflygtrainer som man kan komma ganska långt med flygmässigt.

Vill man bygga själv i trä blir flygplanen genast lite mer ömtåliga, men att exempelvis bygga Bosse Gårdstads SK-2000E är inte fel, speciellt inte om man kan inledningsvis kan få hjälp i en klubb med flygningarna. Den i mitt tycke snyggaste elfygtrainern är svenska MJD Akka (http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm). Man bör dock inte vara absolut nybörjare på modellflyg eller träbygge när man ger sig på dessa flygplan. De är lättbyggda men vissa moment kan vara lite tidsödande och man får själv ordna med vissa detaljlösningar, exv. infästning av skevroderservona på AKKAn.

Vill man bygga en förbränningsmotordriven trainer är en av de bästa byggsatser som finns att få tag på SIG Kadet LT-25 (http://www.sigmfg.com/IndexText/SIGRC74.html). Den är främst avsedd för metanoldrift men även går att flyga med eldrift. Hobbyträ (http://www.hobbytra.se/) och Skånehobby (http://www.skanehobby.se/) brukar kunna ordna fram SIG-byggsatser.
SIGs ritningar och inte minst bygganvisningar är av yppersta klass och lämnar ingenting åt slumpen. Sitter inte tummen precis mitt i handen behöver man inte tveka att bygga en LT-25.

Ska man som nybörjare ge sig på ett metanoldrivet flygplan ska man antingen själv vara van att hantera motorer sedan tidigare eller ha tillgång till god hjälp i klubben.

ARF eller byggsats är en attitydfråga och beror i huvudsak på det egna intresset. Generellt sett är ARFer totalt sett billigare än traditionella byggsatser när man kompletterat med klädsel etc. Känslan av att flyga sitt egenhändigt byggda flygplan är dock svårslagen.

Edit: Här är en video med Sig LT-25:

http://www.youtube.com/watch?v=C4fn1BYWucg

helifanatic
2013-09-10, 20:32
flesta modellerna typ mentor calmato osv flyger stabilt o fint samma stuk som funnits sen 30-40 år tillbaka
så vad man än väljer där blir de inte fel smidigaste för o komma igång är dock en arf har bra kvalitet idag o flyger kanon
metanol vs el det är personliga preferenser men en elmotor behöver du aldrig tänka på att justera nålen vilket är smidigare om man inte hållt på med det innan.gillar själv metanolare lika mycket som elkärrorna mest för att jag aldrig sett de som ett problem o ställa in dom.

men en mentor med till exempel Power HD 3548-05 890kv motor o reglage som passar så har man en stabil första modell
detta gäller även calmaton med tillhörande motor som ingår i den .

o som föregående säger gårdstads sk maskin är stabil om man skall bygga själv men är mycket extra som tillkommer o inte alltid de blir billigare när de är färdigt än en arf .

Xermalk
2013-09-11, 00:48
Lägger min röst på Twisted Hobbys nya Crack Turbo Beaver som släpptes idag.

http://i.imgur.com/5UWKw5Dl.jpg%5B/IMG%5D

Lite expo och begränsad travel så har man den perfekta träningskärran.
Stryktålig, stabil och klarar av alla 3d manövrar när man sen känner för det.

Videos

http://www.youtube.com/watch?v=gm3xbKVkNcE&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=ro-Pxsa_kDY&feature=youtu.be


100 usd för kittet, 77 usd för elektronik paketet. Och sen bara att lägga till valfri mottagare, propeller och batterier.

Forum Tråd - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1991265

Video från min 6'e flygning med min TH Crack Laser.
http://www.youtube.com/watch?v=Zuxy-7X98v4

Och min maden, första gången med ett 4 kanals flygplan.
http://www.youtube.com/watch?v=NKzQffVdBsA

Fluf
2013-09-11, 08:41
Den i mitt tycke snyggaste elfygtrainern är svenska MJD Akka (http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm). Man bör dock inte vara absolut nybörjare på modellflyg eller träbygge när man ger sig på dessa flygplan. De är lättbyggda men vissa moment kan vara lite tidsödande och man får själv ordna med vissa detaljlösningar, exv. infästning av skevroderservona på AKKAn.

Fcik detta från Chrome när jag klickade på länken :(

Google Chrome has blocked access to this page on www.mjd.se.
Content from www.giocolibro.it, a known malware distributor, has been inserted into this web page. Visiting this page now is very likely to infect your computer with malware.

multipass
2013-09-11, 08:58
http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm
Fluf, gick bra för mig som har Firefox.

Snyggt jobbat Xermalk!

/m


Att det fungerar med firefox är en svaghet med firefox. Du riskerar skadlig kod i din dator, det kan i värsta fall betyda att ditt bankkonto töms. Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod. Samma har hänt andra svenska handlare.

Oroa dig inte freddan. mitt bankkonto är tomt för det mesta. det finns alltid någe roligt och köpa. kaparna får försöka nån annanstans :)
annars kör jag comodo freeware o har funkat bra. emellertid brukar datorskärmen utan förvarning bli blå ibland o dumpa minne innan han startar om så nåt skit är det väl men får väl skylla på att den hängt med i 13 år. en återställning däremellan. /m

McRegor
2013-09-11, 09:12
Samma som för Fluf när jag testade med Chrome !
Roger

Peter1
2013-09-11, 09:23
http://www.tradera.com/tiger-mkii-trainer-auktion_181101_190325994 Denna modell är en mycket bra trainer enligt mitt förmenande. Har flugit den själv ett antal gånger. Visserligen metanol, men motorn startar lätt och man får lång flygtid. Du plockar isär den på 5min och får plats med den på liten yta.
Peter

freddan_6
2013-09-11, 10:11
http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm
Fluf, gick bra för mig som har Firefox.

Snyggt jobbat Xermalk!

/m

Att det fungerar med firefox är en svaghet med firefox. Du riskerar skadlig kod i din dator, det kan i värsta fall betyda att ditt bankkonto töms. Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod. Samma har hänt andra svenska handlare.

Henke80
2013-09-12, 21:48
Vad härligt att se så många svar. Jag tackar och bugar.

Imorgon åker jag och kollar på en hiboy precedent.
Kan det vara en bra trainer kärra?

Sen till nästa fråga, vad skulle ni ha för setup? (metanol och el)

Mvh Henke

jaka
2013-09-12, 22:28
Hej!
Tyvärr! Det finns mycket bättre kärror! -Den du valt är för "skalabetonad" och har för kort kropp!
Kyosho "Calmato" är väldigt bra liksom många andra i .40 storlek. Undvik små .25 modeller!

freddan_6
2013-09-13, 04:29
Hej!
Tyvärr! Det finns mycket bättre kärror! -Den du valt är för "skalabetonad" och har för kort kropp!
Kyosho "Calmato" är väldigt bra liksom många andra i .40 storlek. Undvik små .25 modeller!

Jag tycker den ser ut som en vanlig trainer, ganska lik Tiger Trainer II .40. Men jag hittar inga mått på nätet, är den lite äldre?

Jag skulle fortsatt med den framdrivning som finns, det är rätt bökigt att byta till el från inkörd metanol. Men måste du byta så behöver du kunna snickra lite eftersom motorfäste måste bytas. Aceton kan dra ut oljan ur träet. Sen bör du limma med PU, eftersom det är det enda lim som kan fästa på oljeindränkt balsa.

McRegor
2013-09-13, 06:20
Att konvertera en gammal metanol-trainer till el är tyvärr inte optimalt eftersom dessa gamla konstruktioner ofta är tämligen tunga. En trainer som är konstruerad för eldrift är m a o i regel avsevärt lättare byggd och klarar sig därmed med en lättare setup.
Roger

lennart wiklund
2013-09-13, 08:54
Highboy från PRecident är en mycket bra trainer,flyger lugnt och stabilt. Bra storlek att lära sig på,en trainer ska inte vara för liten. Hade det varit jag som börjat med denna maskin,då hade en metanolare åkt i som drivkälla.Den är rolig att bygga ihop,eller har du köpt den klar?? Motormässigt är en 40:a -45 motor lagom.då pratar vi metanol. Jag har flugit en med en Saito 56 fyrtakt.ypperlig kombo.Rycker personligen om du skall börja med modellflyg så börja med metanol,blir nog lite billigare om du får tag på en beg bra motor.LÄngre flygtider,mindre tillutrustning att köpa som nybörjare. Skall du flyga el så du ha minst två accarna för att få lite flygtid,en riktig laddare från start(rätt dyrt) iof ska du ju även ha en laddare till sändaren....så en laddare kommer du ju inte ifrån.Sedan är jag väl av den lite gamla skolan,modellflyg ska lukta avgaser&surra!! Men valet är ju ditt givetvis! Välkommen in till en rolig hobby!!

Henke80
2013-09-13, 19:08
Hejsan. Idag var jag iväg och tittade på en hiboy precedent.

Allt låg i original kartong. Kroppen var påbörjad och allt annat verkar vara med. Kroppen var bra byggd och raka vinklar:-)

Så jag slog till.

Har möjlighet att köpa en .46 motor till planet eller skulle det vara övermotoriserat??
Kommer använda mitt jättefina sanwa system:-) sen ett par servon, funderar på lite mindre servo till förgasaren,funkar det?

Uppdatering följer

Mvh Henke

McRegor
2013-09-13, 19:18
Kör du med en .46-rova om du får tag i en bra sån till vettigt pris.
Om linkaget går lätt så kan det visst fungera med ett mindre servo. Sen är frågan om det pallar för vibrationerna...
Var det en byggsats - ingen ARF alltså ?
Hälsningar
Roger

Michael
2013-09-13, 19:55
Grattis till köpet av Hi-Boy. Precedent gjorde fina byggsatser på den tiden det begav sig och det blir säkert ett trevligt bygge. Är det versionen där vingen består av en abachikllädd frigolitkärna så bör bygget gå snabbt. Precedent var bland pionjärerna när det gällda att använda "lättplywood" med utskärningar så att delarna var självlåsande vidbygget. På så sätt klarar man sig utan byggjigg. Det räcker bra med en plan byggyta.
Om jag minns rätt hade flygplanet ganska mycket sidriktning av motorn (4-5 grader) och det var nog lite överdrivet. Det räcker gott med 2-3 grader.

freddan_6
2013-09-13, 20:37
Vad betyder mindre servo? Ett mindre än Hitec HS81 kommer att ge upp rätt snabbt på grund av vibrationer. Alla hobbykingservo som är mindre än 30 gram kommer att ge upp snabbt på grund av vibrationer.

jaka
2013-09-13, 21:31
Hej!
Till trottel funkar ett Hitec 81 eller 85 bra. En .46:a blir för mycket. Bättre då med en .40:a med 11x6 eller 12x4 APC,Graupner "Sonic" eller RAM.

Henke80
2013-09-13, 21:43
Hejsan

Det är en byggsats jag har köpt Roger. Ska tänka på det med mindre servo.

Apropå servot till trotteln så blir det ett bra servo men lite mindre i vikt, eller så har det ingen betydelse? Kanske ska köra med fyra st standard.

Ja vingen hade en frigolitkärna som va inklädd med tunn plywood tror jagB-)

Ha läst en del om motorvinkeln att original så ligger den på 4-5 grader men att det är för mycket.

Nu är det ju så att kroppen är ju påbörjad och motorbocken är fast limmad rejält, ska kolla vinkeln och se om jag behöver ändra.

Jag har läst att storlek .40 är lite för klent så därför trodde jag en .46 skulle funka bättre.

Mvh Henke

McRegor
2013-09-13, 22:19
Hej Henke,
Det är väldigt liten skillnad mellan en .40 och .46 och dessutom finns det ju en trottelspak så ta du .46:an om det är en bra motor. Bättre för mycket än för lite eftersom vikten brukar vara densamma.
Hälsningar
Roger

lennart wiklund
2013-09-13, 23:07
Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart

Henke80
2013-09-16, 23:15
Hej Lennart

Den som är på första tur är en MDS 48 tro jag den heter.

Ska vara i nyskick

Mvh HEnke


Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart

Henke80
2013-09-16, 23:16
Kommer att köra med en

Sanwa RD6000 på 35 bandet.

/henke


Vad för radio/mottagare har du?
Är det plockat från något RTF-system brukar de inte gå att återanvända.

jaka
2013-09-22, 17:24
Hej!
Undvik MDS .48:an Dels för att MDS ryktet inte är det bästa dels för att motorn är för stark.
De som påstår att: "Man kan ju alltid dra av gasen" vet tyvärr inte vad som är bäst för en nybörjare,tyvärr! För mycket kraft är svårt att kontrollera för en som håller på och lär sig att flyga. Bättre då med "lagom kraft".
Vad är då "lagom kraft"det? Jo det vet man genom erfarenhet. En .40 är ofta mer lämplig än en .46 ...för en nybörjare.
En nybörjare hamnar lätt i flygsituationer som han/hon har svårt att ta sig ur. Och då hjälper inte mer kraft!

Emil
2013-09-22, 19:27
Henke, kör du med motorn som du har. Det var inte så länge sedan jag var nybörjare med en 46:ā i en 40-modell. Det gick alldeles utmärk och räddade mig mer än en gång när jag kom in med för låg fart på fel ställe på fältet. Något du säkert också kommer att prova:-) Sedan när du lär dig mer, kan du öva på knivägg och andra fiffiga manövers som får glädjehuset att sprida sig i kroppen. Sätter du i en 40:ā kan du bara puttra omkring. Om du lär dig snabbt, vilket vissa gör, så kommer du att tröttna på trainern. Ös på bara!

jocke1963
2013-09-23, 20:04
..Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod.

Mailat Mats, han skulle kolla på detta..