handdator

Visa fullständig version : Hobbyking europalager



Thomasl
2013-09-12, 21:13
Hej .
är det nån mer än jag som har problem med Hobbykings europalager just nu.
jag har beställt lite grejer som alla fanns i lager. Jag beställde för 3 veckor sedan och det gick snabbt till "printed" status. Men nu är det stopp totalt. Ingenting händer. Dom svarar med sina standardmallar,vilket gör mig lite förbannad.
Till saken hör att efter denna order har jag beställt 2 till fast från hongkonglagret. Dessa har kommit fram utan problem.

Nu har dom fått ett ultimatum ,ge mig ett leveransbesked eller så blir det Paypalclaim på ordern. Får se om dom svarar.....

Men som sagt .Nån mer som har/har haft samma problem? Hur fick ni ordning på det ? Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag gör claimen? (Måste startas inom 45 dagar enligt PP regler.)

Kenneth E
2013-09-12, 21:31
Starta du ppc, även om hemsidan säger att det finns i lager i Europa så är fallet inte så, kommer oftast direkt fr HK. Något straff borde de ha så de sköter sig bättre.
Ken

Fredrik_W
2013-09-12, 21:36
Jag beställde ackar från EU-lagret den 29 aug och de gick iväg den 31, inga problem där inte.
Tror du ska göra en Paypalclaim på din order eftersom du beställde före mig.

// Fredrik W

Mr J
2013-09-12, 22:43
Jag har beställt därifrån två gånger i sommar, bägge gångerna har prylarna kommit från Holland på ganska precis en vecka med billigaste fraktalternativet.

numnutchris
2013-09-12, 22:44
Hej .
är det nån mer än jag som har problem med Hobbykings europalager just nu.
jag har beställt lite grejer som alla fanns i lager. Jag beställde för 3 veckor sedan och det gick snabbt till "printed" status. Men nu är det stopp totalt. Ingenting händer. Dom svarar med sina standardmallar,vilket gör mig lite förbannad.
Till saken hör att efter denna order har jag beställt 2 till fast från hongkonglagret. Dessa har kommit fram utan problem.

Nu har dom fått ett ultimatum ,ge mig ett leveransbesked eller så blir det Paypalclaim på ordern. Får se om dom svarar.....

Men som sagt .Nån mer som har/har haft samma problem? Hur fick ni ordning på det ? Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag gör claimen? (Måste startas inom 45 dagar enligt PP regler.)

Har du förstökt supportchatten så har jag inget råd, men har du mailat så är det nog ingen höjdare - dvs kör live chaten, de få ggr något strulat har det löst sej mer eller mindre direkt.

pgrts
2013-09-13, 05:54
Jag beställde från Holland. Tog kanske 2 dagar innan det var packat och "skickat". Sen väntade jag en vecka.... Två veckor .... och på fredagen andra veckan låg paketet på trappen utanför dörren när jag kom hem. Tror kanske att det är postbilen som inte gillade att paketet inte gick ner i lådan tillsammans med reklambladen så att paketet skumpat runt några dagar. MEN - det är inte alls omöjligt att det är som i Kina så att det packas klart i lagret men kan ta ett bra tag att komma från lagrets utgående till posten i Holland.

Thomasl
2013-09-25, 20:49
Haha. Måste vara det sämsta stället någonsin att handla på. Gjorde en paypal dispute. Tog 10 minuter så stod det cancelled på ordern. Snabbaste responsen i hela ärendet från HK. Gjorde då omedelbart en claim och fick tillbaka pengarna direkt. Paypal är verkligen bra att ha att göra med.
Jag har även en annan order jag gjorde från det stora lagret i asien. Stod självklart "shipped" efter ett par dagar,och jag fick ett trackingnummer per mail. Det gick inte att spåra numret någonstans i 2 veckor,men igår när jag loggade in såg jag att dom ändrat trackingnumret till ett singapore post nummer. Mao ger dom även ut fejkade trackingnummer också ...:icon_pidu:

Då jag verkligen ville ha en quadram så beställde jag i onsdags kväll från unmanned tech istället. På fredagen kunde jag hämta ett expresspaket på posten (fast jag tog billigaste frakten) .Det är bra service.

Så - slutsats . Nu får det vara nog med hobbyking för min del. 12 ordrar blev det totalt varav 10 gick utmärkt ,men detta strul får mig att sluta handla hos dom. Egentligen skiter jag i att det tar lång tid,men lögner och standardsvar som inte svarar på min egentliga fråga får mig förbannad.

Var och en får bilda sig en egen uppfattning, men min tid är mer värd än prisskillnaden jag får från hobbyking.

neu
2013-09-25, 21:01
hk har aldrig varit super men nu är dom sämre än nånsin. 10dagar sen dom drog pengarna och har inte skickat ännu betalde ändå 10$ extra för snabbare frakt......

Thomasl
2013-09-25, 21:23
Jag jobbar en hel del med kineser via jobbet. Tydligen är det nån högtid nästa vecka då alla är lediga. Kanske detta har nåt med den senaste tidens strul att göra. Vet ju hur sverige fungerar precis innan jul. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: :banghead::banghead::banghead::BangHead::BangHead:

SA3BGM
2013-09-25, 22:38
Har kollat på deras europalager ett tag nu och konstaterat att dom nog har mer "backorder" än delar.
Tänkte lägga en order men jag får nog leta delarna på annat håll tyvärr.

fmxdanne
2013-09-26, 09:27
Verkar inte bara va europalagret då jag har beställt från honkong.. betalt för 6 dagar sedan och pengarna är dragna men fortfarande inte skickat iväg några prylar. Mina andra beställningar har funkat klockrent men nu verkar det kört ihop sig där nere.. :S svarar heller ej på kundsupporten..

simonarvestrand
2013-09-26, 12:10
2 veckor har jag väntat inte skickat än. Dom gör tydligen allt manuellt nu.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

puggen
2013-09-26, 12:50
Jag har väntat + 3 veckor på en order som inte gått iväg än och en order som gått iväg för rätt så precis tre veckor sen går inte att tracka , vete tusan vad dom håller på med. Har chattat med dom men dom bara beklagar att det tar tid.
Har köpt en del grejor på Ebay också från Hongkong och det paketet har varit på väg i 3 veckor också, det kanske var monsunen som drog över HK som sabbade allt, det var ju många flyg som blev inställda.
Normalt sett har jag grejorna på en dryg vecka nuförtiden.

/Roffe

numnutchris
2013-09-26, 12:52
Kan vara helt fel ute men menar ni HK tjingtjong så är det la monsunperiod och de har haft lite rörigt väder. Är det europalagret så är det nog enklast ta livechatten när/om det krånglar, vi har haft två beställningar på senaste tiden som det blev lite skumt med; ena fattades det grejjor och det blev det där med väga-fotografera-chatta och det andra var betalning som blev stopp, pengar drogs men inget hände i NL; verkade vara pga att deras servrar inte pratade med varandra. Båda löstes dock, pengarna kom tillrätta direkt under chatten medan förlorad vara tog några dagar att lösa.

SA3BGM
2013-09-26, 13:00
Ja det är många parametrar som skall klaffa om varorna skall komma fram. Jag väntar ett tag.
Något annat ställe i utlandet man kan handla från tillsvidare?
Jag har försökt att lusläsa forumet och följ vissa länkar men inte hittat det "rätta" stället ännu. :)

//Tony

Zallisen
2013-09-26, 13:15
Beställde ett plan från holland-lagret i måndags, skickades nästa dag, har det nog idag eller imorrn(ser att det kom till danmark igårkväll) Min 3:e HK-beställning någonsin, inget strul ännu, hoppas det fortsätter så. :S

henke2
2013-09-26, 13:33
Något annat ställe i utlandet man kan handla från tillsvidare?
Jag har försökt att lusläsa forumet och följ vissa länkar men inte hittat det "rätta" stället ännu. :)

//Tony

http://www.goodluckbuy.com/

McRegor
2013-09-26, 14:03
http://www.goodluckbuy.com/
...http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38770-Bl%C3%A5st-av-Goodluckbuy
Roger

Blomster
2013-09-26, 14:07
Har en beställning från HK EU lager som gjordes i förrgår och den är nu under transport.
Har beställt därifrån flera gånger innan utan problem.

henke2
2013-09-26, 14:40
...http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38770-Bl%C3%A5st-av-Goodluckbuy
Roger

Humor Roger :) Hen säger ju inte vad som skall handlas eller till vad bara det är från utlandet. Tänkte först föreslagit http://www2.nielsensdiscount.de/ som är mycket prisvärda, men GB var ju på tapeten redan haha :)

Copterdude
2013-09-26, 15:14
Jag jobbar en hel del med kineser via jobbet. Tydligen är det nån högtid nästa vecka då alla är lediga. Kanske detta har nåt med den senaste tidens strul att göra. Vet ju hur sverige fungerar precis innan jul. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: :banghead::banghead::banghead::BangHead::BangHead:

Det lite riskfyllt att beställa från kina precis vid såna högtider har jag läst, inte specifikt hobbyking. Har läst i andra forum om paket som kommit bort under den tiden eller aldrig kommit fram efteråt :S

Är inte så orolig för mitt dock, innehåller bara ett dussin muttrar och skruvar för några dollar.

multipass
2013-09-26, 15:34
Hej .
,ge mig ett leveransbesked eller så blir det Paypalclaim på ordern. Får se om dom svarar.....
Men som sagt .Nån mer som har/har haft samma problem? Hur fick ni ordning på det ? Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag gör claimen? (Måste startas inom 45 dagar enligt PP regler.)
Hur fungerar ppclaim? går man in på paypal direkt i deras servicecenter? /m



Multipass: I Paypal finns problemhanteringscenter. Och där gör du anmälan.
//Tony
Tack Tony /m

mogge
2013-09-26, 15:46
En synnerligen enkel reflektion. Skickade efter ett fläktaggregat utan motor från Rocky Law. Kom fort. Ingen impeller med. Skickar kort på vad jag fått o klagar. Rocky Law svarar att jag kan ju inte veta vad dom skickar. Visst! Det kommer efter långt om länge en impeller. Fel impeller. What 2 månader sedan? inget svar på när min riktiga impeller kommer. Visst men ett par hundra här och ett par hundra där blir några spänn. Skickade efter ett combopaket från Rc-Flight. kom på en dag 299:- Fungerar perfekt. Sedan köpte jag på E-bay ett combopaket för gott och väl 2 månader sedan, har inte hört Scwat. Köpte bauta servon till en stor kärra, dvs. servolösa landställ, för gott och väl 2 månader sedan. Inte hört ett ljud mer än att det skall vara skickat. Signal :::: Köp för f-n i Sverige. Morgan mot vinden

SA3BGM
2013-09-26, 15:48
Tack Henke2 dessa två länkar hade jag redan och dess innehåll är ju "rätt" men jag tror
att ingen av dom får mej att bli kund hos dom.

Multipass: I Paypal finns problemhanteringscenter. Och där gör du anmälan.

//Tony

Pumpe
2013-09-26, 15:51
Ni som inte får ordrar skickade, har ni kollat ordern så det inte är något som är restat?

henke2
2013-09-26, 17:42
Köp för f-n i Sverige. Morgan mot vinden

Jag håller med dig. Jag sparar pengar genom att köpa smart, inte billigt. Det är skillnad på att vara dumsnål och vara medveten. Prisvärt är inte automatiskt varan med lägsta pris, någonting billigt som inte fungerar är ju - dyrt! :)

Därför jag tyckte det var lite kul att skoja till det eftersom att tvunget handla utomlands ger högt blodtryck om inte annat. Handlar själv mycket runt om i världen, läser noga, blir väldigt sällan blåst och är sist men inte minst extremt glad för att ha en välsorterad hobbybutik i stan. :)

SA3BGM
2013-09-26, 18:54
Har tyvärr ingen bra hobbyfirma i stan men det går ju att handla i Sverige om man hittade någon som
inte saltade alla priserna eller bara har de dyraste märkes varorna.

henke2
2013-09-26, 19:48
Har tyvärr ingen bra hobbyfirma i stan men det går ju att handla i Sverige om man hittade någon som
inte saltade alla priserna eller bara har de dyraste märkes varorna.

Självklart handlar man var man själv vill och trivs med. Jag har dock andra filosofier kring priser och vad som är dyrt än många andra. Har svårt att tro att någon av de seriösa firmorna saltar priserna, däremot blir det högre priser om man har flera mellanhänder och säljer mindre volymer.

Fyller på lite som ni inte behöver läsa om ni inte orkar. Gillar nämligen att backa upp mina påståenden och filosofier :)

Jämförde två inomusflyg, ville ha någonting i EPP och modernt stuk. I sverige finns Spinmaster EPP för 514kr på Hobbyking finns Hesper för $22. Givetvis handlar man det som är billigast eftersom bägge ser likadana ut i princip. Svenska handlaren tror jag inte har saltat några priser, men är ju ändå 3.5 gånger dyrare än hobbyking. Klickade in Hesper i varukorgen och klickade beställa, men backade ur när frakten blev $33. Då är vi uppe i samma pengar som i Sverige + okänd leveranstid. Kanske 4 dagar, kanske 4 veckor, kanske mosad maskin som kommer med posten. Så i mina ögon är det billigare att köpa kärran i Sverige även om du fuskar bort momsen från Hobbyking eftersom jag ser ett stort mervärde i att slippa härja om transportskador eller ev missa inomhusflygningarna pga leveranstiden.

Sen har givetvis allt rimliga gränser och jag handlar som sagt själv mycket runt om i världen men ofta gissar man helt utan att veta och då antar man helfel rätt ofta. Intressant fenomen faktiskt.

http://www.hab.se/pub_images/original/17065_867.jpg


http://hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/Hesper-1.jpg

SA3BGM
2013-09-26, 20:23
Jo visst är det så
Det är bra att du gör det tycker jag.
Ja jag har ju jämfört på saker jag vill ha och då har jag inte jämför bara med HK pga att jag inte kan bestämma vilken frakt kostnad (typ) man skall välja. Ibland har jag tagit priset för 2kg när vikten varit 1kg. :)
Vad tror du att det kostat i frakt om man skickar efter detta paket i Sverige då? Vikt? Rek? mm.

Tack för iden att söka på Spin ...... eftersom du inte skrivit firmans namn.
Ytterligare en bra firma att jämföra priser med.

Problemet för mej är ju att jag inte har dessa firmor i Sverige i mitt kontaktregister då jag är
väldigt ny på lipo kv inomhusflyg depron epp eps mmmm.
Dessutom är det klart svårare att hitta en firma i Sverige om man
inte är på detta eminenta forum.

Tack // Tony

McRegor
2013-09-26, 20:45
Många svenska RC-handlare har nån form av enhetsfraktkostnad på 49 kr eller nåt däromkring. Så köper du lite större kärror är nog fraktkostnaden i de flesta fall lägst hos svenska handlare. Sen finns ju Lindinger och liknande handlare i Österrike och Tyskland som inte heller har så hög fraktkostnad även för flygmaskiner.
Att välja fraktsätt hos HK är väl inte speciellt svårt - du får ju några få förslag när du skall checka ut. Handlar du ifrån Hongkong så kan du ju skippa fraktalternativen inom Europa - och vice versa.
Roger

kobraflyer
2013-09-26, 22:00
Fick detta svar efter 10 dagar i "print queue" (ej någon backorder indikerad). De verkar skylla på att jag beställt en life ack...

Thanks for contacting the HobbyKing Support Team.
Thank you for waiting for our response. As per checking, I have learned that your order 20076.... has been in IN PRINT QUEUE status for quite some time. There might be some delay with this order which we are fully aware of. It is due to the battery content of this order. Not to worry cause our warehouse is looking for another courier that will ship your order. Again, we are sorry for the inconvenience this have caused you. Not to worry as I have made a follow up with our warehouse with regards to this order. Thank you for understanding.
Please be advise that SingPost Air parcel or EMS Express accepts orders with battery to be ship worldwide. Should you wish to upgrade your shipping method in order for us to continue processing your order?
Thanks for emailing support.
If you have any other questions, please let me know.
Regards.
Luke
HobbyKing Support Team

Blomster
2013-09-26, 22:16
Har en beställning från HK EU lager som gjordes i förrgår och den är nu under transport.
Har beställt därifrån flera gånger innan utan problem.
- Beställningen är nu i Danmark ... verkar gå fortare än vanligt denna gång.

Blomster
2013-09-26, 22:42
Självklart handlar man var man själv vill och trivs med.

Jämförde två inomusflyg, ville ha någonting i EPP och modernt stuk. I sverige finns Spinmaster EPP för 514kr på Hobbyking finns Hesper för $22. Givetvis handlar man det som är billigast eftersom bägge ser likadana ut i princip. Svenska handlaren tror jag inte har saltat några priser, men är ju ändå 3.5 gånger dyrare än hobbyking. Klickade in Hesper i varukorgen och klickade beställa, men backade ur när frakten blev $33. Då är vi uppe i samma pengar som i Sverige + okänd leveranstid. Kanske 4 dagar, kanske 4 veckor, kanske mosad maskin som kommer med posten. Så i mina ögon är det billigare att köpa kärran i Sverige även om du fuskar bort momsen från Hobbyking eftersom jag ser ett stort mervärde i att slippa härja om transportskador eller ev missa inomhusflygningarna pga leveranstiden.


Håller med dig, vill jag ha något snabbt levererat och helt hade jag också valt att köpa svenskt även om det kostar dubbelt upp.

Att hålla på att maila HK supporten om trasiga grejer o annat tar tid, för mig har det alltid slutat bra hittills men inget jag tycker om att lägga tid på.
.. hihi "mosad" Hesper EPP men det står ju "unbreakable":sarcastic: på Hk´s sida så då ljuger de om den blir "mosad" :)

Stiffe
2013-09-26, 22:52
Köpte 4 lipo häromdan på HK 4S 5000 mah för 1040 kr inkl frakt ( oslagbart pris ) idag är de skickade och 4-7 dagars frakt vilket alltid funkat för mig , jag har handlat från många olika länder Kina , Hongkong , Belgien , Tyskland , GB , Usa , Spanien tom Turkiet :) och alltid fått grejorna som de utlovat , haft Tur kanske ? Jag handlar även i Sverige med vissa grejor tex RC flight och mikrokopter.nu som har snabba leveranser alltid , bra kundservice vid reklm osv. men även om de ( RC flight) blivit bättre på Multicopter prylar har de inte det sortimentet jag vill ha eller höga priser , tycker det är lite sport att jaga bra priser och få ut så mycket man kan av sina surt förvärvade slantar utan att vara dumsnål

Xenon
2013-09-27, 08:51
Hobbyking International Warehouse har problem med alla ordrar som innehåller Lipo batterier :( då det verkar som att Singapore post som dom skickat alla Lipo ordrar börjat strula nu med, först var det Hongkong post som nekade att det skickades Lipo med dom. Får hoppas dom löser det snabbt. Avbeställde min order igår och som tur av så fanns alla batterier jag skulle ha i Europa varuhuset :)

"International Warehouse Order Delays

To our valued customers,.

Due to changes in postal company procedures, we are currently experiencing delay shipping orders containing LiPo batteries from our International Warehouse. We have worked out alternative shipping options to be put in place, and your orders will be shipped very shortly once these have been finalised..

We apologise for the inconvenience, and thank you for your patience and understanding on this issue. You can be assured that our team is working together to solve this issue as soon as possible."

Thomas
2013-09-27, 10:03
Jag tror det är flygbolagen som börjar bli lite nojjiga när det gäller LiPo-försändelser, efter alla tillbud och olyckor med Boeing Dreamliner där LiPo-celler varit den utlösande faktorn...

simonarvestrand
2013-09-27, 10:18
Det förklarar ju en del. Här 4 st 360mah batterier i min order

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

fmxdanne
2013-09-27, 10:26
Jag har dessvärre inga lipo batterier i mina 2 beställningar! Så set är inte bara lipo ordrar som är försenade!

neu
2013-09-27, 12:32
Har ett life i min order och det tyckte dom var samma grej som ett lipo så någon skulle kontrollera paketet innan det skickas(vem?).

Sebbe
2013-09-27, 12:59
Hmm, kanske alla HK ordrar med singaporeposten är stoppade, har 2 paket väntande med tracking nummer via Singapore post som ännu inte går att spåra efter en vecka..
Det är som vanligt, bara att härda ut så brukar det dyka upp! Över 50 ordrar från HK totalt, alla har kommit fram:)
Hobbyking är bra när man ska köpa accar och aircombat prylar, annars handlar jag gärna hos svenska handlare som ger bra service och snabba leveranstider!


//Sebbe

SA3BGM
2013-09-27, 23:05
Tack Roger då fick jag en till firma att kolla på.
Okej det är så det fungerar. Tack

//Tony

McRegor
2013-09-27, 23:26
Det finns mängder av vettiga firmor att handla av. Fördelen med sådana inom EU är ju att det redan är "momsat" i avsändningslandet så inget tillkommer förutom fraktkostnaden. Handlar du ifrån t ex Lindinger, Staufenbiel eller Model Sport Schweighofer så brukar det vara rätt överkomlig fraktkostnad även för större paket.
Sen finns en firma i England - Giant Shark - som har mycket elflygprylar a'la Hobbykiung och till rätt vettiga priser. Dessutom ofta en klart överkomlig fraktkostnad och relativt snabb leverans (typ max 1 vecka).
Roger

SA3BGM
2013-09-27, 23:38
Tack så jätte mycket. Skall kolla dessa vid tillfälle.

Thomas
2013-09-27, 23:56
Sen finns en firma i England - Giant Shark - som har mycket elflygprylar a'la Hobbykiung och till rätt vettiga priser. Dessutom ofta en klart överkomlig fraktkostnad och relativt snabb leverans (typ max 1 vecka).
Roger

DEN sidan får man nog ta och lusläsa ordentligt!
Myyyyycket intressant!

McRegor
2013-09-27, 23:57
Ja, sen skall vi väl inte glömma att nämna några utmärkta svenska handlare också - t ex MFT, Full Kontroll, Autopartner (Torshälla), Östersunds Modellhobby och RC Flight - för att nämna några. Dessa har alla ett litet bredare sortiment. Till detta finns det t ex handlare som är specialiserade på RC-segelflyg eller andra grenar inom vår hobby.
Roger

henke2
2013-09-28, 00:07
Schweighofer så brukar det vara rätt överkomlig fraktkostnad även för större paket.
Roger


Köpte fällstol av dem, billig frakt då jag hämtade dem i deras monter men kanske 30kr per minut jag sitt i den innan någon snuttade den.

Så...springer ni på en Schweighoferstol som det står Henke eller Amir på i "L-et" så är det inte deras stol :)

SA3BGM
2013-09-28, 08:30
DEN sidan får man nog ta och lusläsa ordentligt!
Myyyyycket intressant!

Kollade den och hittade direkt vad jag sökte. Synd bara på att det inte verkar gå att
beställa Lipo.

Alla andra firmorna ligger nu i mina register. Skall kolla dessa vid senare tillfälle. Tack Roger

Peter_L
2013-09-28, 15:34
Ja, sen skall vi väl inte glömma att nämna några utmärkta svenska handlare också - t ex MFT, Full Kontroll, Autopartner (Torshälla), Östersunds Modellhobby och RC Flight - för att nämna några.

Undrar om en av dom där håller på att blåsa mig. Det började för snart ett år sen när jag köpte en GeeBee från England. Det visade sig då att mottagaren var trasig och medan jag väntade på en ny från England så kollade jag med den onämnda firman om mottagare. Han tog hem en ny åt mig rätt omgående. Det visade sig att jag beställt fel och kontaktade honom om retur. Det gick jättebra och han skulle ta hem den rätta åt mig. Detta var i December 2012 och jag har fortfarande inte hört något. Det sista jag hörde var att min returnerade mottagare kommit fram. Verkar inte som han vill svara på mail heller. Skrev ytterligare ett mail idag och frågade hur det går. Får jag inget svar då heller så kommer jag att hänga ut handlaren här, och då naturligtvis med all mailkonversation. I och för sig har jag varit lite passiv och avvaktat lite väl länge, men nu börjar jag tröttna.

Samtidigt har jag handlat av Kineserna ett 20-tal gånger i år och allt har fungerat perfekt.

McRegor
2013-09-28, 15:57
Peter L - nu blir jag förvånad. Har haft mycket bra personlig erfarenhet av alla dessa handlare. Hoppas det löser sig för dig.
Hälsningar
Roger

McRegor
2013-09-28, 16:01
Kollade den och hittade direkt vad jag sökte. Synd bara på att det inte verkar gå att
beställa Lipo.

Skall absolut inte säga att du har fel för just detta med flygbolagens vilja att frakta LiPo-batterier verkar det nästan vara dagsnoteringar på men jag har beställt LiPo flera gånger ifrån Giant Shark. Dock inga större än 3S2200 - och förra året vill jag minnas att det fanns nån storleks/viktgräns på LiPo-beställningarna därifrån. Är du osäker så dra iväg ett mail och informera gärna oss också om vad svaret blev.
Hälsningar
Roger

Peter_L
2013-09-28, 16:07
Peter L - nu blir jag förvånad. Har haft mycket bra personlig erfarenhet av alla dessa handlare. Hoppas det löser sig för dig.
Hälsningar
Roger

Jag är säker på att det är ett misstag jag också, det handlar ju om en skitsumma, ca. 600:-. Jag har handlat en del från just den handlaren och alltid haft bra erfarenheter. Blir bara lite misstänksam när det först går jättelång tid utan att man hör något, och sen när man mailar så svarar han inte.. Får se om jag får svar på det senaste mailet.

henke2
2013-09-28, 16:08
Undrar om en av dom där håller på att blåsa mig. Det började för snart ett år sen när jag köpte en GeeBee från England. Det visade sig då att mottagaren var trasig och medan jag väntade på en ny från England så kollade jag med den onämnda firman om mottagare. Han tog hem en ny åt mig rätt omgående. Det visade sig att jag beställt fel och kontaktade honom om retur. Det gick jättebra och han skulle ta hem den rätta åt mig. Detta var i December 2012 och jag har fortfarande inte hört något. Det sista jag hörde var att min returnerade mottagare kommit fram. Verkar inte som han vill svara på mail heller. Skrev ytterligare ett mail idag och frågade hur det går. Får jag inget svar då heller så kommer jag att hänga ut handlaren här, och då naturligtvis med all mailkonversation. I och för sig har jag varit lite passiv och avvaktat lite väl länge, men nu börjar jag tröttna.

Samtidigt har jag handlat av Kineserna ett 20-tal gånger i år och allt har fungerat perfekt.


Ursäkta om svaret upplevs som drygt, men ringer ni inte om det strular? 1800-talsuppfinning som fortfarande är oslagbar när man vill få någonting sagt och på rätt sätt.

https://www.frimurarorden.se/_images/news/telefon.jpg

Peter_L
2013-09-28, 16:12
Ursäkta om svaret upplevs som drygt, men ringer ni inte om det strular?



Nej varför skulle man det? Sånt gjorde man förr i tiden. Nu mailar man och låter mottagaren svara när det passar honom.

F.ö. var tanken med inlägget att han eventuellt skulle läsa och tänka "Javisst ja, den där mottagaren"

McRegor
2013-09-28, 16:53
Peter L - här vill jag nog hålla med Henke - har man nåt problem så brukar det bästa vara att ringa. Mailadresser ändras emellanåt och det är inte säkert att det i så fall studsar tillbaka så vill man vara säker på att handlaren verkligen är medveten om problemet så lyft telefonluren och slå numret till honom. Sen skulle jag personligen aldrig accepterat att det skulle ta så lång tid som det tagit för dig.
Men innan du hänger ut honom så är nog rekommendationen att just ringa och kolla varför du inte fått dina pengar.
Roger

Pumpe
2013-09-28, 19:48
Jag har handlat en del från GiantShark.
Vissa saker typ hobbywing och Frsky verkar hålla riktigt bra priser. Slänger även med en 30cm stållinkar för 13-14kr varje gång och frakten är helt överkomlig. Däremot är vissa av smågrejjerna riktigt dåliga. Köpte en påse med M6 nylonskruv, 6st gick i soporna, billigare än lokalt fortfarande men man ska vara medveten om att vissa saker kan vara värdelösa redan innan man beställer. Köp inte deras lilla billiga minisåg, den blev utsliten när jag sågade plast, så det var typ 15kr i sjön.
De är inte heller direkt snabba på att svara på mail.
Ska även tilläggas att jag har blivit positivt överaskad av vissa av de billiga sakerna därifrån, mycket har ju följt med i varukorgen av ren nyfikenhet när jag beställt en mottagare tex.

Pumpe
2013-09-28, 19:49
Lindinger var riktigt snabba.
RC Flight har också varit på hugget när jag beställt därifrån, tummen upp för dem.

Thomas
2013-09-28, 20:01
Lite off, men....
Köpte ett par hjul på ebay.co.uk idag, och nu kom det ett mail att "Estimated delivery Thursday, Oct 3, 2013 - Monday, Oct 7, 2013"...
Bra service, tycker jag!

SA3BGM
2013-09-28, 20:10
Skall absolut inte säga att du har fel för just detta med flygbolagens vilja att frakta LiPo-batterier verkar det nästan vara dagsnoteringar på men jag har beställt LiPo flera gånger ifrån Giant Shark.

Jag testade att lägga delarna (inkl 3s1500 lipo) jag ville ha i kundvagnen men sedan när jag kollade den
så stod det att jag måste ta bort vissa delar som bara såldes lokalt och det gällde Lipo.
Då testade jag att välja 2S1000. Gick inte heller. Testade 2S800 eller liknande. Gick inte heller.
Därav verkar det som om inte det går. :)

Det gör ju inget för dessa går ju att köpa från annat håll men jag vill ju ha allt från samma
firma då frakten var ca 86:-(billigt enl mej) för det jag ville beställa.
Jag kan ju e-posta dom för att fråga varför men det är nog slöseri med deras tid då jag ju
vet att det kan förekomma trassel med lipo frakter från andra firmor.
//Tony

flygrc
2013-09-29, 18:24
Jag har köpt från HK med lipo både från EU lagret och från deras I lager nu i höst utan problem.

Nja nästan, posten i stan strulade på en sändning, de hade scanat fel nummer... men när de gick efter påtryckningar och letade efter paket i mitt namn så hittade de det.

Peter_L
2013-09-30, 16:24
Peter L - här vill jag nog hålla med Henke - har man nåt problem så brukar det bästa vara att ringa. Mailadresser ändras emellanåt och det är inte säkert att det i så fall studsar tillbaka så vill man vara säker på att handlaren verkligen är medveten om problemet så lyft telefonluren och slå numret till honom. Sen skulle jag personligen aldrig accepterat att det skulle ta så lång tid som det tagit för dig.
Men innan du hänger ut honom så är nog rekommendationen att just ringa och kolla varför du inte fått dina pengar.
Roger

Nu är jag en sån där figur som avskyr att prata i telefon, den har man att maila och surfa med... F.ö. så var det nog som jag trodde, han hade helt enkelt glömt bort alltihop och erbjöd mig att handla nåt annat i stället i svarsmailet jag fick idag, precis som jag föreslog i sista mailet.

Det där med telefon är till och med så illa att jag hoppar över annonser på Blocket där det står "Endast telefonkontakt", läser dom inte mail är dom inte seriösa anser jag.

henke2
2013-09-30, 16:52
Nu är jag en sån där figur som avskyr att prata i telefon, den har man att maila och surfa med... F.ö. så var det nog som jag trodde, han hade helt enkelt glömt bort alltihop och erbjöd mig att handla nåt annat i stället i svarsmailet jag fick idag, precis som jag föreslog i sista mailet.

Det där med telefon är till och med så illa att jag hoppar över annonser på Blocket där det står "Endast telefonkontakt", läser dom inte mail är dom inte seriösa anser jag.

Alla är olika och alla har olika lätt eller svårt för att tala eller skriva. Man får ju välja det som passar en bäst. Ringa ger dock ett väldigt snabb kvitto på att infon gått fram även om det är lite 1900tal över det

Stiffe
2013-10-01, 22:13
Fick mina lipos idag från Hollandslagret tog exakt 1 vecka från beställning

Blomster
2013-10-01, 22:56
O jag fick min leverans från EU Warehouse idag tog också exakt 7 dagar, så det är OK tycker jag, inget speciellt jag väntat på, bara lite småprylar och så ledstrips till köket uppsatt och klart, så nu blir det lugnt ett tag här hemma.

High Five
2013-10-02, 02:30
Det finns mängder av vettiga firmor att handla av. Fördelen med sådana inom EU är ju att det redan är "momsat" i avsändningslandet så inget tillkommer förutom fraktkostnaden. Handlar du ifrån t ex Lindinger, Staufenbiel eller Model Sport Schweighofer så brukar det vara rätt överkomlig fraktkostnad även för större paket.
Sen finns en firma i England - Giant Shark - som har mycket elflygprylar a'la Hobbykiung och till rätt vettiga priser. Dessutom ofta en klart överkomlig fraktkostnad och relativt snabb leverans (typ max 1 vecka).
Roger
HobbyKing EU har iofs enhetsfrakt på drygt 13$ upp till 50 kg vilket gör dem till en riktigt bra plats att beställa plan och ackar från förutsatt att varan finns i lager.

Personligen ser jag produkter om är på backorder hos HobbyKing som att dom utgått ur sortimentet. I EU lagret är det nog nära sanningen.

Xenon
2013-10-04, 15:01
Trodde jag skulle kunna hämta ut mina grejer från HK Europa varuhuset idag hos mitt lokala Schenker ombud som jag alltid kunnat göra när jag sett att paketet sorterats kvällen innan på mitt sorteringscenter som ligger ca 10mil från mig.

Brukar alltid vara hos ombudet kl 09:00 och klockan blev 12:00 så jag ringde och frågade varför paketet inte anlänt.

Fick då till svar att paketet är skickat som ett Hempaket och dom måste ringa 1 dag innan och kolla ifall nån är hemma och kan ta emot det, så inte förrens på måndag kommer dom ringa och fråga om jag kan ta emot det på Tisdag vilket jag inte kan då jag självklart jobbar.

Så nu är helgens inomhusflygning förstörd då det var ca 20 lipos i denna order till mina och brorsans Blade Helis :(

Redigt dålig stil av Hobbyking att ändra så det inte är ett ombudspaket, men lär vara så att detta sätt är några kronor billigare :( och hobbyking snålar in på allt verkar det som.

Pumpe
2013-10-06, 06:37
Är det verkligen billigare frakt med hempaket än paket som ska till ombud? Har väldigt svårt att tro det.

Mr J
2013-10-06, 07:48
Är det verkligen billigare frakt med hempaket än paket som ska till ombud? Har väldigt svårt att tro det.

Håller med, det verkar ologiskt, det blir ju ett steg till i kedjan...

SA3BGM
2013-10-13, 23:18
Hej Allihop!
En fråga om HK Europe beställning.
I slutet får man en fråga om vilken registrering man vill ha på paketet.
Hobby Parts Parcel Contents(1)
100% ($30.00USD) Declared Value(2)
Gift Other(3)

Vad väljer man?
Troligen nr2 men bäst att fråga. Det spelar kanske ingen roll eftersom det är inom EU.

//Tony

Daniel L
2013-10-14, 04:39
Det spelar ingen roll då det kommer ifrån ett eu land därav så dras momsen i det landet delarna kommer ifrån. De kategorierna är mer tänkta till det internationella varuhuset.

SA3BGM
2013-10-14, 06:52
Tack Daniel L!

Ha en bra dag
//Tony

henke2
2013-10-15, 07:13
Det spelar ingen roll då det kommer ifrån ett eu land därav så dras momsen i det landet delarna kommer ifrån. De kategorierna är mer tänkta till det internationella varuhuset.

Hade inte folk fått leveranser från Kina trots att de handlar i Europalagret? Vill absolut minnas att det var så.

SA3BGM
2013-10-15, 08:08
Jodå du har rätt. Läste det på HK forum nyss.

henke2
2013-10-15, 08:19
Jodå du har rätt. Läste det på HK forum nyss.

Men det kan ju iof spela kvitta så länge MAN FÅR SIN LEVERANS. :)

McRegor
2013-10-15, 11:26
Men det kan ju iof spela kvitta så länge MAN FÅR SIN LEVERANS. :)
...dock torde det ju spela roll angående om man behöver momsa i Sverige eller inte....kan man tycka i alla fall...
Roger

Elflygarn
2013-10-16, 21:53
Fick grejor från HK global idag. Det var inga lipos beställda, lik förbannat tog det tre veckor att få grejorna med EMS-frakt...

henke2
2013-10-17, 08:05
...dock torde det ju spela roll angående om man behöver momsa i Sverige eller inte....kan man tycka i alla fall...
Roger

Det spelar ju ingen roll var ifrån HK skickar för du har ju redan betalt och gjort rätt för dig. Ev faktura från tullen hade jag skickat till HK, för det är ju ingenting du har beställt och du har kvitto på att du redan betalt momsen. Eller hur :)

Prio 1 när jag beställer är att jag behöver prylarna. Att någonting alls kommer hem.

McRegor
2013-10-17, 09:56
Tror tyvärr att det spelar en rätt stor roll ur moms/tull-synpunkt om det kommer inifrån EU eller skeppas ifrån ett land utanför EU. Fast med Prio 1 i åtanke så har det kanske inte så stor betydelse om man får betala moms m m 2 gånger...:)
Roger