handdator

Visa fullständig version : För stor propeller



lekman
2013-09-13, 20:30
Hej Jag har en trebladig propeller, som är för stor. El-setupen drar för mycket ström. Eftersom det är svårt att hitta en lagom stor och att jag gärna vill ha trebladigt... -Är det överhuvudtaget möjligt att kapa ner den, den för stora propellern? Med hjälp av en svarv och en slipmaskin så tror jag att det borde vara möjligt att få till att det blir lika på alla bladen, men, vingklippta propellerblad, är det så värst lyckat? /Lars

freddan_6
2013-09-13, 20:35
Det riskerar att låta värre än ej nerklippt men i övrigt ser jag inga hinder. Balansera noggrant bara.

Kenneth E
2013-09-13, 20:54
Jag har gjort det flera gånger, med samma resultat varje gång - slutat med att jag köpt ny propeller.

En nerkapad prop drar inte mycket mindre än en okapad, då får du kapa mycket innan det ger resultat. Jag brukar använda mig av passare som jag ristar in en markering på varje blad, sedan kapar jag med bandsåg och putsar till. Nu ballanserar jag proppen, klart.
Ken

lekman
2013-09-14, 07:33
Jag ska försöka kapa på ett balanserat sätt, och kanske börja leta efter en annan också. Kan man misstänka att en kapad propeller blir mindre effektiv, att den inte skyfflar luften bakåt i relation den effekten den drar? Att den liksom snor runt luften/i luften, utan utföra samma effektiva arbete, som en oförstörd gör? /Lars

freddan_6
2013-09-14, 08:20
Jag ska försöka kapa på ett balanserat sätt, och kanske börja leta efter en annan också. Kan man misstänka att en kapad propeller blir mindre effektiv, att den inte skyfflar luften bakåt i relation den effekten den drar? Att den liksom snor runt luften/i luften, utan utföra samma effektiva arbete, som en oförstörd gör? /Lars
Kort svar Ja.
När jag säger att det kanske låter mer är det precis så, i stället för luftrörelse bakåt omvandlas rotationsenergin till ljud. Om det är tyst är det "bra" - och du har bara lite sämre effektivitet.