handdator

Visa fullständig version : konvertera Irvine 150 till bensin



mogge
2013-09-16, 10:18
Har en Spifire MkIx 1:5 som stått o dammat i 10år o nu så har intresset för att sparka igång den till våren ökat.Så frågan är vad krävs för en konvertering till bensin? Var köper man ?:worked_till_5am: Jag tänker mekaniskt. Byta tank o slangar är väl tvunget förståss.

tångarne
2013-09-16, 10:48
Hej Mogge!
Har kört runtronic men inte fått någon livslängd på vevstaken .
Har ett liggande om du vill prova saknar magneten men i övrigt komplett .
Kan bli problem med förgasaren att den inte går att ställa in tillfredsställande men bara pröva.
Mina tankar finns säkert 1000 till .
Mvh Tobias

senmathal
2013-09-16, 11:17
Jag har ett gammalt Runtronic som jag aldrig riktigt fått att fungera. Av olika anledning råkade jag dubbelbeställa så jag fick två stycken RCEXL tändsystem. Dessa köpte jag som ersättning till en bensinmotor men då jag fick ett över så testade jag det på en ASP 61 fyrtakt. Jag måste säga att det fungerade över förväntan det lilla jag har testat det. RCEXL är mycket billigare än Rundtronic och används till de flesta lite billigare bensinmotorerna. Jag tror att det är ett ganska driftsäkert system och försett med tändförställning. Rundtronics nyare system skulle jag dock tro är strået vassare.

Om vevstaken pajar gissar jag att man minskat oljan för mycket eller inte ställt in tändningen rätt. Normalt sett ska ett tändsystem spara lagren om det är ett system med automatisk tändförställning. Kör man på bensin rekommenderas även en sänkning av kompressionen.

Nålen blir dock väldigt kinkig om man kör på bensin då förbrukningen är så mycket mindre. Jag lyckades dock justera min motor så den gick bra. Särskilt tomgången blir bra och väldigt låg. Jag har dock bara markkört den och för mig är nog största anledningen exprimentlust och motorintresse.

Tro dock inte att det går att köra på 2 procent inblandinng som till motorsågen. Skulle tro att det i alla fall behövs 6 - 7.

Nu blir jag ju sugen att starta den :)

/Mats

LIP
2013-09-16, 11:37
Jag har konverterat min OS 160 Twin med RCEXL tändsystem, men jag kör fortfarande med metanolbränsle.
Med tändsystemet varvar motorn 8750r/min. och en mycket behaglig tomgång, propellern är en Graupner 18/6.

Upplever det också som att ljudnivån har blivit lägre, kan bero på att tändpunkten blir styrd.

mogge
2013-09-16, 11:51
Jo, jag har försökt att göra den så skalenlig som det går. Riktig klaff med aluspryglar. Skalenligt landningställ med riktig oljedämpning osv. Inredning o skalapilot med goggles. Men så Hasst du mir gesehen. Det kom ut en Me-109 (ESM) 1:5 till Smålanda härom sistens. Nu blir det fight,om han får upp den i luften förståss. Jag har Springair luftsystem som jag inte är speciellt nöjd med. Då upptäcker jag att HK har elställ för 10-12 kg kärror som dom nästan ger bort. Då kommer nästa bekymmer, jag gjorde nya ben för ca 2 år sedan med instick 0.500 tum. Dom är i sin tur riktigt skalenliga med kronmuttrar o saxpinnar till hjulaxeln riktigt fina knäleder i skala enligt originalritning mm,mm. Men HK:s hål är 10 mm vilket man retat sig på i recensionerna. Nåväl, att jag valde en 2-Taktare var att en bensinare i original sticker ut genom underkåpan. Därav en Irvine. I metanol ger den mkt pulver. Så alla tips mottages. Är gängan i toppen samma till tändstift som glöd? Var får man tag i magnet Sjögren. Det är iof inget brådis för Viggen ligger på balkongen men visst vore det grymt med en gammal Pica som är ärrad, dock inte i luften utan av markhantering. Vad gäller Vevstaken så skar den i Emmaboda för ca 10 år sedan. Men jag svarvade i nya lager, bytte foder o kolv. Körde den i bänk 1 timme så bordet lyfte. Dock använde jag inte tving utan långa skruv med muttrar.Hepp. Som sagt Irvinen stannar o en sak är effekten bensin kontra Metanol. Mera olja har väl aldrig skadat, det är bara att fråga frugan. Mogge P.s Lyckligt frånskild men med en Delsbo, dvs. bor dels här dels där. D.s.

tångarne
2013-09-16, 12:18
Hej igen !
Tror Hab har magneter till den eller Svenningsson själv borde ju ha .stiftet jag har liggandes är med samma gänga så det är inga problem .
Vet att de stora irvine hade problem med vevtaken i samband med högt varv de skall inte skrika som en 40 motor.
Jag skall ta fram det så nästa gång vi ses så kan du få låna och testa .
Mvh Tobias

mogge
2013-09-16, 17:27
Hej Tångarne. Låter fränt. Det gör vi så får jag forska lite vidare o snavfel drabbar mej konstant. Därav korsetten. Hepp.Mogge Glad Lill-Klas amatör sedan 1950.

senmathal
2013-09-16, 18:43
Vad vill du komma åt med bensinkonverteringen?

/Mats

mogge
2013-09-16, 19:31
Ja,du egentligen ingenting mer än experimentlusta. Irvinen gick ju fint på Metanol men när den skar var det säkert 30 plus i luften o säkert 40 på banan o med snålt inställt o lång väntan på banan så blev det som det blev. Eftersom det är så poppis med bensin bara. Annars lade jag ner ett rätt stort arbete med ljuddämpare o dubbla avgas till en ytterligare avgaslimpa allt bara för att Spitfiren är så snipig i nosen o ville inte nå´t skulle sticka ut. Men visst, du har en poäng där. Det som tände mig nu är HK:s elställ som jag ska skicka efter om en stund. Sedan ska jag svarva ner insticket på mina i eget tycke tjusiga ställ.

senmathal
2013-09-16, 21:06
Ja då tror jag att du har rätt motivation till en konvertering. Just experimentlusta tror jag behövs för så mycket mer än lite minskat oljekladd och att slippa glödklämma tror jag inte att man vinner. Möjligen bättre tomgång men där kommer man väl en bit även med ombordglöd.

/Mats