handdator

Visa fullständig version : Quad vs Y6



sevikcla
2013-09-17, 10:17
Hej!
Fick min första quad klar för några veckor sedan, men står redan nu i valet och kvalet om jag ska bygga om den till en Y6a. Saknar endast en ESC för att kunna göra det.

Är det någon annan som byggt om sin quad till Y6a och har lite visdom att dela med sig av?

Borde ju få mer lyftkraft men vinner man något annat? Vad händer med flygtiden?


Kör idag med:
Hextronix 1811 10g motor
5030 proppar
Turnigy plush 6A
900mAh 2cell

Vikt: 193g inkl batteri.
Oftast har jag även en keycam #16 (ca20g) monterad överst.


40880

Zallisen
2013-09-19, 13:06
Mig veterligen får man nog mer kraft, flygtid och stabilitet vid nedstigning. Quads verkar ha en tendens att oskilera runt och skaka lite när man går neråt PGA en stor luftkudde som bildas under av den stora fläktytan har jag hört det sägas, därför har inte 3-armade varianter samma problem vid filmning t.ex.
Man får väl dessutom flygegenskaperna hos en tri copter så man kan ta mjuka kurvor i flybys lättare.

sevikcla
2013-09-20, 11:45
Okej, har märkt av att den oscillerar lite grann då den sjunker. Har beställt en ESC så snart har jag alla delar för att bygga om den, ska bli intressant att se vad som händer med flygtid och stabilitet.

Zallisen
2013-09-20, 14:19
Rent logiskt med multirotors får man mer flygtid ju fler motorer man har för den extra vikten blir fördelad på fler motorer.

dvogonen
2013-09-20, 14:58
Rent logiskt med multirotors får man mer flygtid ju fler motorer man har för den extra vikten blir fördelad på fler motorer.

Flygtiden är väl beroende av hur effektivt en multirotor med en viss vikt kan omvandla energi till lyftkraft?

Det finns inget uppenbart samband som säger att två motorer med propellrar som förbrukar lika mycket energi som en annan motor med en propeller, kommer att producera mer lyftkraft. I praktiken är det för det mesta tvärt om.

lahjnuz
2013-09-20, 15:33
Just Y6 är väl mindre effektiv iom att det är två rotorer över varann. En flathexa bör ju ge mer flygtid/lyftkraft.

Dock descendar ju en y6 ganska fint!