handdator

Visa fullständig version : Första grejerna



Earl Grey
2013-09-17, 11:56
Tjo! Jag har nyligen blivit intresserad av RC-flyg, och tänkte nu göra slag i saken. Skaffa plan och sändare, hitta en klubb osv. Har tidigare erfarenhet av flygsimulator och intresse för vanligt flygande (dock är ju flygcert lite kostsammare), men ingen rc-simulator. Hittade en klubb som håller till en knapp kilometer ifrån där jag bor, och jag väntar svar från dem. Flygfält finns nästan runt hörnet från mig, även om det är lite oklippt och ovårdat nu på hösten. Jag har kikat runt lite på forumet angående plan, och EasyStar 2 verkar ju vara populär för nybörjare. Hur är Multiplexsändaren man kan få i ett kit? Har ni några andra förslag? Har letat fram denna kombon, men jag har ingen aning om hurvida den är bra. http://www.hobbyequipment.se/minicars-produkter-osorterat/fms-j-3-cub-1400mm-pnp.html och http://www.hobbyequipment.se/rc-tillbehor/radiostyrningar/flyg-radio/spektrum/spektrum-dx6i-ar6210-mottagare-dsmx.html

Fluf
2013-09-17, 13:08
Kanon att du har en klubb i närheten :) Det är nog bästa stället att börja, komma ut, prata med dem, provflyga med klubbens skolflyg och dubbelkommande (om de har. vilket de flesta klubbar har).

Som första flyg skulle jag absolut rekommendera en snäll motorseglare med tryckande probeller i stil med EasyStar eller motsvarande kopior (Bixler, AXN Floater med flera). Ett ekonomiskt exempel
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32529__Hobbyking_Bixler_v1_1_EPO_1400mm_ARF_EU_w arehouse_.html
+ lite tillbehör.

Ang radio, en hyffsad 6kanals med några modelminnen och bra tillgång på billiga mottagare är en bra början. Då kan du ha den lite längre och till flera modeller. Tex en Turnigy 9x (med v2 mjukvara) med någon trevlig sändarmodul (finns att få tag på lite all möjliga ställen).

Men som sagt, prata med gubbarna som du mest troligt kommer flyga med innan du ger dig på inköp.
Vänta gärna med skala-liknande modeller tills du har lite flygvana då de oftast är bökigare att flyga, svårare att landa och inte i närheten lika stryktåliga.

Kraschar gör alla, det är en del av hobbyn. I början kraschar man mer, därför är det lämpligt att börja med något som tål ett 20tal krascher med hjälp av lite superlim eller tape att köra första säsongen.

dvogonen
2013-09-17, 13:09
Spektrum DX6i är en mycket bra radio att börja med. Hoppa över de enklare modellerna. En stor fördel är att det finns billiga och bra mottagare att köpa från många tillverkare som passar Spektrum.

Om du får hjälp med de första flygningarna är Cuben säkert ett bra plan att börja med. Om du tänker försöka dig på att lära dig flyga helt själv (det går, men brukar resultera i mycket lagande) så är en Easystar, Bixler eller AXN Skysurfer ett bättre val. De kan flygas otroligt långsamt och rätar upp sig i luften väldigt snällt.

pernstig
2013-09-17, 15:44
Moderna sändare är programmerbara i större eller mindre omfattning och då kan det vara bra att välja något som "klubbgubbarna" har. Fördel också för dom som det finns billiga mottagare till.
Lycka till :)

Earl Grey
2013-09-17, 16:09
Snacka om snabb och bra respons, man tackar! Bra idé att se vad klubbgubbarna har och rekommenderar innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar. Klubben verkar dock inte fullt så aktiv som man kunde önska. Mailade dem i söndags, men ännu ingen svar. Får nog slå en signal. Om de lagt ner blir det en Easystar och radion jag länkade då, eller är multiplexradion något att växa i?

Earl Grey
2013-09-17, 16:17
Efter att ha kollat en karta över klubbens flygfält insåg jag att det inte var den jag tänkte på, utan ett annat fält cirka en mil i andra änden av Gråbo. Jaha, vilka är det då som stått och flugit nere på ängarna här då?

Fluf
2013-09-17, 16:19
multiplexradion något att växa i?
Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.

EasyStar II är ett trevligt plan, se till att få den med borstlös motor (finns med klen borstad med, den vill du undvika) och gärna med Skevroder, det är dockinte omöjligt att modifiera till skevroder i efterhand om du inte börjar med det.

Det finns mängder med byggtrådar, guider och trådar på nätet om det planet. Mycket populärt till FPV om du skulle bli biten av det någon gång framöver med.

PS. Jag bor bara några mil från dig (Kortedala) så kan nog hjälpa till med de första vacklande vingslagen om du inte hittar någon där ute. Mölndals flygklubb är sköna snubbar med :)

Earl Grey
2013-09-17, 16:28
Efter att ha kollat en karta över klubbens flygfält insåg jag att det inte var den jag tänkte på, utan ett annat fält cirka en mil i andra änden av Gråbo. Jaha, vilka är det då som stått och flugit nere på ängarna här då?

multipass
2013-09-17, 18:23
Earl. är det i era trakter man spelar in programmet "Det okända" :sarcastic:
vh/m

jocke1963
2013-09-17, 18:26
Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.


Kolla med Medeashusse härinne, han började med en sån radio och en ES2.
Läs hans nybörjartråd, "Krach-kit"
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36858-Krach-kit

Där hittar du rolig och matnyttig läsning för en nybörjare.. ;)

Och välkommen till en rolig hobby!!

bem
2013-09-17, 19:57
Finns några som flyger i Olofstorp har jag läst på nåt ställe, tror några flyger helikopter där.
Gråbo MFK, fält Backlanda, de var förr mycket aktiva och är så troligen även idag.

Även om det finns ett stort utbud av (nybörjar)modeller och det är frestande att köpa en skalaliknande modell så försök se praktiskt och ekonomiskt på det hela att lära sig flyga RC. En "cellplast" (frigolit) modell är nog bäst att börja med bl a för att de är enkla att laga om olyckan är framme. En elmotordriven modell som t ex Multiplex EasyStar II eller nån av de många kopiorna som liknar den funkar bra.
Tänk igenom om du vill satsa på en lite bättre och mer avancerad radio från början eller om du vill starta lite mjukt med en enklare radio. Det finns allt från Hobby Kings billiga radio till fina märkesradio som Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner osv. Minst 4 kanaler men gärna 6-7 kanaler från början. Spektrum DX6i (6 kanaler) som föreslagits funkar i och för sig, OK kvalitet men plastig (har en sån radio själv för lite inomhusflyg, annars kör jag Futaba). Vilket av de större kända fabrikaten du väljer spelar mindre roll men det underlätar i början om man har en radio som några andra flygare på fältet har, lite enklare om man behöver hjälp med t ex nån inställning el programering av radion.
Ta hälp av nån erfaren flygare, det går så mycket lättare då och blir billigare också (mindre med markkänningar förhoppningsvis).

/Bo

Medeashusse
2013-09-17, 20:51
Jag hörde mitt namn nämnas.... :D

Jajjamen, jag började med Multiplex (MPX) Easy Star II (ES) och deras eget Ready To Fly kit. Klockrent för att komma igång med minimal teknisk kunskap, som var fallet för mig.

Sändaren MPX Smart SX funkar att börja med typ, men den har en del nackdelar.
En sak som jag blev mycket irriterad på var att den inte har ett trainer/simulatoruttag. Det gör att du inte kan använda den när du tränar hemma såvida du inte köper till en trådlös manick som heter Smart Stick.
Den har inte Expo-funktion så du kan ställa ner känsligheten på spakarna och det är mycket bra att ha den möjligheten när man börjar.
Designen är lite udda med spelkontrollutseendet och det gör iofs inget, men jag upplevde att när jag väl bytte till en "normal" design tog det ett tag att vänja sig. Den uppmuntrar dessutom till tumstyrning och beroende på hur man senare vill spaka planen så är det svårare att lära sig penngreppsstyrning.

Mitt förslag är att du hoppar Smart SX och går på tex en Spektrum DX6:a på en gång.

Vad gäller Easy Star II så har jag bara lovord!
Den är mycket snäll mot en nybörjare och i vissa fall kan man helt enkelt "släppa taget" för att fundera på vad man håller på med, allt medans planet tålmodigt väntar på nästa order. Lite överdrivet men nästan så är det.

Elapor som ES:n är gjord av är busenkelt att reparera, jag vet för jag har ägnat mycket tid åt det de sista månaderna. ;)
Dessutom så tål materialet ordentligt med stryk innan man behöver reparera. Men det tål inte landningar in i järnstolpar eller att störtdyka med full gas från 30 meters höjd, då får man åka hem o limma.... Jag vet, för jag har testat!
Det intressanta blir att efter att limmat ihop det kan man ge sig ut o flyga igen, som inget hänt!

Nu när jag börjat gå över till andra plan återkommer jag hela tiden till ES:n och övar in nya och gamla manövrar eller när jag vill tänja på gränserna, för det gör inte lika ont att smälla i backen med den och jag vet att den går att reparera snabbt.

Om du skulle köpa ett ES II så rekommenderar jag att du köper med ett skevroderkit på en gång och flyger med dom från dag ett. Rodren är färdigstansade på vingarna och det behövs bara ett par snitt så är de klara.

Well tror jag pitchat ES II så det räcker nu. :D

Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

/Markus

Ps. Gör som Jocke skrev, läs Krasch-kit tråden! Inte för att läsa om mig, utan för att få del av alla tips och råd alla tålmodigt gett mig här i forumet! Ds.

Earl Grey
2013-09-17, 21:34
Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.

EasyStar II är ett trevligt plan, se till att få den med borstlös motor (finns med klen borstad med, den vill du undvika) och gärna med Skevroder, det är dockinte omöjligt att modifiera till skevroder i efterhand om du inte börjar med det.

Det finns mängder med byggtrådar, guider och trådar på nätet om det planet. Mycket populärt till FPV om du skulle bli biten av det någon gång framöver med.

PS. Jag bor bara några mil från dig (Kortedala) så kan nog hjälpa till med de första vacklande vingslagen om du inte hittar någon där ute. Mölndals flygklubb är sköna snubbar med :) Det är just denna xbox-kontroll jag pratar om. Lusläste Krasch-kit-tråden härom dagen, och upptäckte både den och EasyStar:en.
Ska se om det finns något smidigt kit med motor och skevroder. Vill helst inte att det blir allt för dyrt, då jag inte är säker på huruvida jag kommer fortsätta. Tack för erbjudandet! Ska se om jag får tag på någon i området först, då det skulle underlätta logistiken.

Earl. är det i era trakter man spelar in programmet "Det okända" :sarcastic:
vh/m Ibland undrar man nästan. :D


Kolla med Medeashusse härinne, han började med en sån radio och en ES2.
Läs hans nybörjartråd, "Krach-kit"
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36858-Krach-kit

Där hittar du rolig och matnyttig läsning för en nybörjare.. ;)

Och välkommen till en rolig hobby!! Lusläst de senaste dagarna, väldigt underhållande.


Finns några som flyger i Olofstorp har jag läst på nåt ställe, tror några flyger helikopter där.
Gråbo MFK, fält Backlanda, de var förr mycket aktiva och är så troligen även idag.

Även om det finns ett stort utbud av (nybörjar)modeller och det är frestande att köpa en skalaliknande modell så försök se praktiskt och ekonomiskt på det hela att lära sig flyga RC. En "cellplast" (frigolit) modell är nog bäst att börja med bl a för att de är enkla att laga om olyckan är framme. En elmotordriven modell som t ex Multiplex EasyStar II eller nån av de många kopiorna som liknar den funkar bra.
Tänk igenom om du vill satsa på en lite bättre och mer avancerad radio från början eller om du vill starta lite mjukt med en enklare radio. Det finns allt från Hobby Kings billiga radio till fina märkesradio som Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner osv. Minst 4 kanaler men gärna 6-7 kanaler från början. Spektrum DX6i (6 kanaler) som föreslagits funkar i och för sig, OK kvalitet men plastig (har en sån radio själv för lite inomhusflyg, annars kör jag Futaba). Vilket av de större kända fabrikaten du väljer spelar mindre roll men det underlätar i början om man har en radio som några andra flygare på fältet har, lite enklare om man behöver hjälp med t ex nån inställning el programering av radion.
Ta hälp av nån erfaren flygare, det går så mycket lättare då och blir billigare också (mindre med markkänningar förhoppningsvis).

/Bo Berätta gärna mer om flygarna i Olofstorp, då det troligen dem jag sett. Skulle vara väldigt gött att komma i kontakt med en klubb fem minuter bort. Transport skulle dessutom underlättas, då jag inte har bil. Jag är rätt sugen på att satsa på en lite mer avancerad radio från början, så att om jag fastnar för hobbyn har jag något jag kan fortsätta använda, och tröttnar jag kan jag sälja det. Bör jag kika begagnat? (i så fall, var annat än här på forumet?) Erfaren flygare är jag på jakt efter, blir det ingen härifrån så har ju Fluf erbjudit sig.


Jag hörde mitt namn nämnas.... :D

Jajjamen, jag började med Multiplex (MPX) Easy Star II (ES) och deras eget Ready To Fly kit. Klockrent för att komma igång med minimal teknisk kunskap, som var fallet för mig.

Sändaren MPX Smart SX funkar att börja med typ, men den har en del nackdelar.
En sak som jag blev mycket irriterad på var att den inte har ett trainer/simulatoruttag. Det gör att du inte kan använda den när du tränar hemma såvida du inte köper till en trådlös manick som heter Smart Stick.
Den har inte Expo-funktion så du kan ställa ner känsligheten på spakarna och det är mycket bra att ha den möjligheten när man börjar.
Designen är lite udda med spelkontrollutseendet och det gör iofs inget, men jag upplevde att när jag väl bytte till en "normal" design tog det ett tag att vänja sig. Den uppmuntrar dessutom till tumstyrning och beroende på hur man senare vill spaka planen så är det svårare att lära sig penngreppsstyrning.

Mitt förslag är att du hoppar Smart SX och går på tex en Spektrum DX6:a på en gång.

Vad gäller Easy Star II så har jag bara lovord!
Den är mycket snäll mot en nybörjare och i vissa fall kan man helt enkelt "släppa taget" för att fundera på vad man håller på med, allt medans planet tålmodigt väntar på nästa order. Lite överdrivet men nästan så är det.

Elapor som ES:n är gjord av är busenkelt att reparera, jag vet för jag har ägnat mycket tid åt det de sista månaderna. ;)
Dessutom så tål materialet ordentligt med stryk innan man behöver reparera. Men det tål inte landningar in i järnstolpar eller att störtdyka med full gas från 30 meters höjd, då får man åka hem o limma.... Jag vet, för jag har testat!
Det intressanta blir att efter att limmat ihop det kan man ge sig ut o flyga igen, som inget hänt!

Nu när jag börjat gå över till andra plan återkommer jag hela tiden till ES:n och övar in nya och gamla manövrar eller när jag vill tänja på gränserna, för det gör inte lika ont att smälla i backen med den och jag vet att den går att reparera snabbt.

Om du skulle köpa ett ES II så rekommenderar jag att du köper med ett skevroderkit på en gång och flyger med dom från dag ett. Rodren är färdigstansade på vingarna och det behövs bara ett par snitt så är de klara.

Well tror jag pitchat ES II så det räcker nu. :D

Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

/Markus

Ps. Gör som Jocke skrev, läs Krasch-kit tråden! Inte för att läsa om mig, utan för att få del av alla tips och råd alla tålmodigt gett mig här i forumet! Ds.
Okej, då låter jag bli det färdiga kittet som de har, för det känns som både sim-uttag och möjlighet till dubbelkommando är bra att ha. En EasyStar är det nästan bestämt då, om inget annat dyker upp. Som någon skrev, det är ju lockande med den stiliga Cuben direkt. (den är ju också i cellplast av något slag). Men jag tror på ert omdöme. Ska bara se vad "klubbgubbarna" säger, när jag får tag på dem. Tack så mycket till alla för snabba, utförliga svar och det trevliga välkomnandet.

Medeashusse
2013-09-17, 22:47
Ja just det! En kanske lite övertydligt förklaring.
Det här med trainerfunktion på sändaren är beroende av vad läraren/klubben använder för märke. Elevsändaren måste vara av samma märke! Det är därför många skriver att du ska kolla med klubbgubbarna först.

LeoR
2013-09-17, 23:09
Mölndals flygklubb är sköna snubbar med :)
Kunde inte sagt det bättre själv :sarcastic:

Earl Grey
2013-09-17, 23:21
Ja just det! En kanske lite övertydligt förklaring.
Det här med trainerfunktion på sändaren är beroende av vad läraren/klubben använder för märke. Elevsändaren måste vara av samma märke! Det är därför många skriver att du ska kolla med klubbgubbarna först.
Aha, där ser man! Har än så länge hittat två märken som har sändare till attraktiva priser. Spektrum, som jag nämnt tidigare, och en sexkanals Futaba. Någon av tillverkarna används förhoppningsvis av någon "klubbgubbe". När det gäller plan, vad tror ni om en EasyStar-kopia vid namn BETA 1400?

Kunde inte sagt det bättre själv :sarcastic: När kan jag komma förbi? :D

bem
2013-09-18, 00:04
Earl Grey,

Kontakta Martin på helisweden, han brukar tydligen flyga på Olofstorps modellflygfält. Han kan säkert lotsa dig vidare.

http://www.helisweden.se/showthread.php?t=6580

Eller de i Gråbo MFK kan säkert ge dig mer info om fältet i Olofstorp.

/Bo

Earl Grey
2013-09-18, 00:15
Åh, tack så mycket!

McRegor
2013-09-18, 06:25
Både Spektrums 6:a och Futabas 6:a är rätt gamla konstruktioner så personligen skulle jag gå upp ett steg i funktionalitet för risken är att du rätt snart ändå kommer att göra det. Måste jag välja bland just dessa 2 så blev det nog ändå Spektrums 6:a.
Roger

sopwitharna
2013-09-18, 08:56
Gråbo MFK håller till på åkrarna ner mot Hjällsnäsviken/båtbrygga, är det hyffsat väder så kan det vara flygare där, vardag såsom helg, det är sagt att Torsdag är "flygdag" för att man skall ha chans att träffas några stycken, det är inte så många aktiva flygare kvar.
De flesta i klubben flyger numera med el, många i klubben flyger tex helikopter, själv håller jag nästan uteslutande på med EDF.
Är det hyffsat väder så kom förbi, chans finns att någon är där.

Earl Grey
2013-09-18, 09:16
Både Spektrums 6:a och Futabas 6:a är rätt gamla konstruktioner så personligen skulle jag gå upp ett steg i funktionalitet för risken är att du rätt snart ändå kommer att göra det. Måste jag välja bland just dessa 2 så blev det nog ändå Spektrums 6:a.
Roger Något du rekommenderar istället?


Gråbo MFK håller till på åkrarna ner mot Hjällsnäsviken/båtbrygga, är det hyffsat väder så kan det vara flygare där, vardag såsom helg, det är sagt att Torsdag är "flygdag" för att man skall ha chans att träffas några stycken, det är inte så många aktiva flygare kvar.
De flesta i klubben flyger numera med el, många i klubben flyger tex helikopter, själv håller jag nästan uteslutande på med EDF.
Är det hyffsat väder så kom förbi, chans finns att någon är där.
Ah, då kanske jag svänger förbi imorn, om vädret är hyffsat. Jag antar att det är "efter jobbet"-tid, så jag inte står där hela min lediga dag. :D

McRegor
2013-09-18, 09:46
Hej,
Ja - det beror ju till stor del på vilken budget man har.
När det gäller Spektrum så skulle jag hålla ögonen öppna för ett bra (extra)pris på en DX7S.
Futaba är svårare - vill man ha deras Fasst-system så har dom inget riktigt prisvärt numera. Dom har ju ett annat system, FHSS, som är lite enklare men fungerar bra för det och i den serien har du främst modell 8J. Men det finns väl inte alltför stort sortiment av mottagare till det systemet - i det fallet är ju Spektrum överlägset där det finns både original och användbara pirat-mottagare till mycket attraktiva priser. Sen finns det många s k BNF-modeller som också har Spektrum-mottagare monterade i kärrorna vid leverans och även det talar ju för Spektrum.
Slutligen finns det många andra märken - t ex Hitec (Aurora i deras fall), Multiplex, JR och Graupner för att nämna de största. Sen är FrSky en ny spelare på sändarmarknaden med sin "hypade" Taranis men den har rätt nyligen kommit ut så erfarenheterna är väl ännu rätt begränsade av själva hårdvaran men mjukvaran har ju använts i snarlika varianter i andra sändare med gott resultat.
Så enkelt är det inte...:)
Roger

Earl Grey
2013-09-18, 10:10
Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby. :sarcastic:

simonarvestrand
2013-09-18, 10:12
hehe då har du helt klart hittat fel hobby :)

McRegor
2013-09-18, 10:12
Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby. :sarcastic:
Hmmm....det var väldigt blåögt...:icon_lol:
Roger

Medeashusse
2013-09-18, 10:22
Efter drygt fyra månader med rc-flyg, så vadar jag runt i prylar, manicker och mojänger hemma... Till min fru har jag hela tiden sagt att jag verkligen behöver ALLT!

Förra veckan tittade hon misstänksamt på prylarna och frågade lite passivt-aggressivt, hörru vad har allt det här kosta EGENTLIGEN om du förutom planen räknar in alla andra prylar också?

Mycket snabbt fick hundarna en chans till en långpromenad, innan jag hunnit svara ordentligt..

Fluf
2013-09-18, 10:35
:argue:

Nej älskling, det är inte priset, det är serienumret.

Earl Grey
2013-09-18, 10:46
Hahaha, anade det. Nej, men jag kikar på vad som finns i sändarväg i väntan på att hälsa på Gråboflygarna.

bem
2013-09-18, 11:28
Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby. :sarcastic:

Det gäller bara att välja rätt prylar för ändamålet.
När man har hållt på ett tag uppskattar man (delvis) det stora utbudet av radio och tillbehör osv. Men när man börjar kan det nog verka lite förvirrande vad man egentligen skall välja, t ex vilken radio.
Nu vet jag inte hur gammal du är men är du ung och är uppväxt med datorer och mobiltelefoner tror jag inte en moderna "computer" radio med en massa menyer med olika inställningar är några egentliga problem.
Inte för att du behöver telemetri egentligen när du börjar flyga men det är nåt som kommer mer och mer nu i radioanläggningar. Med telemetri kan data skickas ner från planet till sändaren och visas på display men framförallt ljuda med pip/röst olika meddelanden/varningar t ex batterispänning, kapacitet på LiPo batteri (om man kör eldrivet), temperatur, hastighet, motorvarvtal, höjdmätare, stigmätare, G-kraft osv (vissa kan vara inbyggda i mottagaren vissa kräver externa sensorer i planet).
De billiga enklare radioanläggningarna har i regel inte telemetri.
Alltså: telemetri inget du behöver nu men om du fortsätter med radioflyg kommer du säkert att gilla det och det gör flygningen säkrare också.
Har då råd så kanske en Spektrum DX7S, DX8 eller rent av en DX9 kan vara lämplig förstaradio. I och med att nya DX9 kommit nu kan nog DX8 rabbateras ut - kolla upp det.
Dessa tre Spektrum radio borde funka bra, finns många s k BNF (Bind and fly) modeller från Parkzone och E-flite bl a som gör en Spektrum radio bra ur den synpunkten också - bara binda mottagaren till sändaren i ett BNF plan(eller helikopter) så är man i stort sett klar att ta flygetyget i bruk.
http://www.parkzone.com/
http://www.e-fliterc.com/

Med t ex de Spektrum radio jag nämde får du telemetri och en radio att växa i för framtiden. Men en Spektrum DX6i som nämts tidigare funkar förstås också som en förstaradio men den har ingen telemetri inbyggt och du kommer nog växa ur den om ett tag om du börjar flyga mer avancerade modeller sen.

/Bo

simonarvestrand
2013-09-18, 11:43
Jag flög mitt första år med en dx6a funkade hur bra som helst till allt med 6kanaler och nedåt.
så varför bytte jag då ? egentligen bara för att jag tycker om att köpa prylar med massa onödiga funktioner.
för normalt flyg ser jag ingen nytta med telemetri. började använda det men det flög ur rätt fort.

med segel och fpvflygande kan det vara bra men i fpvvärlden finns så otroligt mycket externa prylar att använda
så i radion behövs det ändå inte.

En begagnad dx6a kostar som en lyxig middag och man klarar sig långt med den

sopwitharna
2013-09-18, 11:56
Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.
Telemetri är väl häftigt och bra vid vissa tillfällen, men det går ofta lika bra med nedräkningstimern som ofta finns på även de billigaste radio.
För att undvika eventuella sprudlande känslor så är ovan min personliga åsikt, andra får ha sin.
Själv har jag en Spectrum DX6i, funkar alltid, drar lite batterier och den väger ingenting, perfekt.
Mitt tips är att välja en instegsradio av känt märke och hellre lägga pengarna på planet och batterier för träningen.

dvogonen
2013-09-18, 12:45
Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.


4-5 kanals radioapparater har inget existensberättigande alls idag. De billiga 6-kanalarna kostar bara marginellt mer. I och med att 4-5 kanalarna saknar de allra mest basala prylarna som minne för mer än en modell, expo och stöd för separata skevroder-servon är de nästan omöjliga att sälja begagnade. En sex-kanalare är enklare att använda, kan säljas om man tröttnar och funkar även för den andra och tredje modellen.
Att köpa en mer avancerad radio än så som nybörjare är dock helt utan poäng.

bem
2013-09-18, 13:43
Att köpa en mer avancerad radio än så som nybörjare är dock helt utan poäng.

Om man är hysat säker på att radioflyg är nåt man vill fortsätta med, och pengar finns, kan man ju köpa en aningens mer avancerad radio redan från början, tycker jag nog.
Men är man tveksam så köp en 6 kanalare och använd så länge du inte märker att du behöver fler kanaler eller fler finesser i radion. Och som sagt telemetri - kul att ha och veta att det finns men inget som behövs till att börja med när du skall lära dig flyga.

/Bo

Medeashusse
2013-09-18, 13:47
Nå i varjefall, man kan köpa begagnade grejer och då är det mesta försvarbart. Man kan dessutom vända tillbaka pengarna om man inte vill fortsätta...

McRegor
2013-09-18, 13:58
Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. Är man nybörjare är det inte lätt att bedöma värdet av många de möjligheter som tillkommer på en lite dyrare radio utan man får nog lita till råden från de med erfarenhet.
Jag rekommenderar absolut en DX7S framför en DX6i även om den sistnämnda givetvis fungerar. En sak som man som elflygare uppskattar är att kunana starta en timer via trottelspaken - därmed har man en mycket exaktare metod för att bedöma hur mycket man dragit ur drivacken än när man får starta timern via en switch som är fallet med DX6i om jag inte är helt felunderrättad. I DX7S har man tydligen implementerat den funktionen - liksom telemetri vilket är ett annat sätt och då får man ju verkligen info om ackens tillstånd. Sen har man flera modellminnen (+ SD-kort) och programvaran kan uppdateras så det är helt klart en bättre radio att växa i. Slutligen slipper man batterihållaren som sitter i DX6i och som jag personligen har sett att den kan börja glappa och det är absolut inte bra.
Sen kan det mycket väl komma kanonerbjudanden på DX8 i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta.
Roger
PS: Som Medeashusse säger så kan man givetvis köpa begagnat och då kan valet styras av andra parametrar.

Mr J
2013-09-18, 14:28
Efter drygt fyra månader med rc-flyg, så vadar jag runt i prylar, manicker och mojänger hemma... Till min fru har jag hela tiden sagt att jag verkligen behöver ALLT!

Förra veckan tittade hon misstänksamt på prylarna och frågade lite passivt-aggressivt, hörru vad har allt det här kosta EGENTLIGEN om du förutom planen räknar in alla andra prylar också?

Mycket snabbt fick hundarna en chans till en långpromenad, innan jag hunnit svara ordentligt..

Till Vladivostok ToR?:sarcastic:

Medeashusse
2013-09-18, 15:02
Vem har sagt att promenaden är slut än! :p

Appropå prylar, mojänger och manicker. Jag tror att uppskattningsvis ca 70-80% av prylarna jag köpt är begagnade och till halva nypriset eller ändå mindre, men det har blivit en del kr ändå.... Typ, liksom, alltså...

pgrts
2013-09-18, 15:38
Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. ...i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta....
Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-)

Fluf
2013-09-18, 16:09
Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-)
Har en Taranis på posten som väntar, planen är att ha ljudet från en Lightsabre när man kör igång den och sedan har min fästmö lovat att spela in fraser så jag kan bygga ett nytt ljudbibliotek till den :)

Earl Grey
2013-09-18, 16:11
Det gäller bara att välja rätt prylar för ändamålet.
När man har hållt på ett tag uppskattar man (delvis) det stora utbudet av radio och tillbehör osv. Men när man börjar kan det nog verka lite förvirrande vad man egentligen skall välja, t ex vilken radio.
Nu vet jag inte hur gammal du är men är du ung och är uppväxt med datorer och mobiltelefoner tror jag inte en moderna "computer" radio med en massa menyer med olika inställningar är några egentliga problem.
Inte för att du behöver telemetri egentligen när du börjar flyga men det är nåt som kommer mer och mer nu i radioanläggningar. Med telemetri kan data skickas ner från planet till sändaren och visas på display men framförallt ljuda med pip/röst olika meddelanden/varningar t ex batterispänning, kapacitet på LiPo batteri (om man kör eldrivet), temperatur, hastighet, motorvarvtal, höjdmätare, stigmätare, G-kraft osv (vissa kan vara inbyggda i mottagaren vissa kräver externa sensorer i planet).
De billiga enklare radioanläggningarna har i regel inte telemetri.
Alltså: telemetri inget du behöver nu men om du fortsätter med radioflyg kommer du säkert att gilla det och det gör flygningen säkrare också.
Har då råd så kanske en Spektrum DX7S, DX8 eller rent av en DX9 kan vara lämplig förstaradio. I och med att nya DX9 kommit nu kan nog DX8 rabbateras ut - kolla upp det.
Dessa tre Spektrum radio borde funka bra, finns många s k BNF (Bind and fly) modeller från Parkzone och E-flite bl a som gör en Spektrum radio bra ur den synpunkten också - bara binda mottagaren till sändaren i ett BNF plan(eller helikopter) så är man i stort sett klar att ta flygetyget i bruk.
http://www.parkzone.com/
http://www.e-fliterc.com/

Med t ex de Spektrum radio jag nämde får du telemetri och en radio att växa i för framtiden. Men en Spektrum DX6i som nämts tidigare funkar förstås också som en förstaradio men den har ingen telemetri inbyggt och du kommer nog växa ur den om ett tag om du börjar flyga mer avancerade modeller sen.

/Bo
Som 20-åring räknas man väl som osnuten pojkspoling i dessa kretsar? Telemetri låter ju väldigt roligt, med risken att jag stirrar mer på displayen än planet. Det skulle ju sitta fint med någon av de du nämner, men jag kan inte med gott samvete köpa en sändare för runt tre tusen, för att sedan komplettera med plan och ackar. Om du vet var man kan hitta grejer begagnat är jag idel öra. Vet dock inte vad man ska hålla koll på för att inte blir lurad.

Jag flög mitt första år med en dx6a funkade hur bra som helst till allt med 6kanaler och nedåt.
så varför bytte jag då ? egentligen bara för att jag tycker om att köpa prylar med massa onödiga funktioner.
för normalt flyg ser jag ingen nytta med telemetri. började använda det men det flög ur rätt fort.

med segel och fpvflygande kan det vara bra men i fpvvärlden finns så otroligt mycket externa prylar att använda
så i radion behövs det ändå inte.

En begagnad dx6a kostar som en lyxig middag och man klarar sig långt med den Kul att höra röster från båda läger. FPV lockar ju smått långt i framtiden, men det är ett bra tag tills jag eventuellt är där. Beroende på hur lyxig denna middag är borde en begagnad DX7S eller 8 vara inom budget också. Jag är ju något av en tekniknörd, så jag tar gärna det bästa jag har råd med/känner mig bekväm med att betala.


Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.
Telemetri är väl häftigt och bra vid vissa tillfällen, men det går ofta lika bra med nedräkningstimern som ofta finns på även de billigaste radio.
För att undvika eventuella sprudlande känslor så är ovan min personliga åsikt, andra får ha sin.
Själv har jag en Spectrum DX6i, funkar alltid, drar lite batterier och den väger ingenting, perfekt.
Mitt tips är att välja en instegsradio av känt märke och hellre lägga pengarna på planet och batterier för träningen. Som sagt, kul att höra åsikter från båda hållen. Har dem i bakhuvudet när jag till slut bestämmer mig.


Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. Är man nybörjare är det inte lätt att bedöma värdet av många de möjligheter som tillkommer på en lite dyrare radio utan man får nog lita till råden från de med erfarenhet.
Jag rekommenderar absolut en DX7S framför en DX6i även om den sistnämnda givetvis fungerar. En sak som man som elflygare uppskattar är att kunana starta en timer via trottelspaken - därmed har man en mycket exaktare metod för att bedöma hur mycket man dragit ur drivacken än när man får starta timern via en switch som är fallet med DX6i om jag inte är helt felunderrättad. I DX7S har man tydligen implementerat den funktionen - liksom telemetri vilket är ett annat sätt och då får man ju verkligen info om ackens tillstånd. Sen har man flera modellminnen (+ SD-kort) och programvaran kan uppdateras så det är helt klart en bättre radio att växa i. Slutligen slipper man batterihållaren som sitter i DX6i och som jag personligen har sett att den kan börja glappa och det är absolut inte bra.
Sen kan det mycket väl komma kanonerbjudanden på DX8 i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta.
Roger
PS: Som Medeashusse säger så kan man givetvis köpa begagnat och då kan valet styras av andra parametrar. Jag tar gärna en DX7S eller DX8 om jag hittar någon till ett -för mig- bra pris. Begagnat går finfint, då jag inte vill ge närmre tre tusen för en första radio om jag inte skulle vilja fortsätta.


Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-) :icon_lol:

Medeashusse
2013-09-18, 16:28
Hitta begagnade grejer är inte så svårt!
Naturligtvis så har du prylmarknaden här i det här forumet, men annars så gäller det gamla vanliga dvs Blocket, Tradera etc.

Glöm inte att tex gå in på Heli Sweden och kolla runt, för de använder samma sändare, mottagare mm mm som vi gör. Jag hittade helt otippat ett stort nytt bensinflygplan, för ett tag sedan, på rsb.se (RadioStyrda Bilar) till ett mycket fördelaktigt pris.

Om du inte hittar det du söker, så lägg ut en köpesannons på prylmarknaden här och vips är det någon som kommer på att de har något som samlar damm i en hylla.
Jag har nästan tagit det som vana att göra så innan jag beställer nytt. Mycket beroende på att jag fortfarande är ganska bra på att krascha o det känns onödigt att se sprillans nya saker bli flis.

Dessutom kan du kolla och jämföra priser i utländska butiker på nätet.
Vi har faktiskt en tråd här på nybörjarforumet som avhandlar en hel del av dom.
Utländska hobbybutiker
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=37079
Tänk på att om du beställer utanför EU kan du åka på tullavgift och moms, men om jag inte minns fel så stod det lite om det i tråden.

Om du undrar om det är ett hyfsat köp, fråga någon här på forumet.
Vad gäller lurendrejerier är det en risk man alltid tar om man handlar på nätet... Tyvärr..

Michael
2013-09-18, 19:31
Personligen skulle jag som nybörjare vara mycket försiktig med att köpa begagnade prylar om det inte är från personer jag känner väl. Radiostyrningen är i någon mening den viktigaste prylen du skaffar. Vid ett begagnatköp har du ingen aning om hur radion använts, har den kanske slitit hårt under många timmars 3D-flygning i simulator, har mottagaren varit utsatt för en rejäl krasch eller suttit monterad i en vibrationsrik miljö? Sådant är svårt och veta och kan ha stor inverkan på den framtida driftsäkerheten.

Mitt råd är därför att om möjligt köpa en ny radio med möjlighet till support/service i Sverige. Det finns många bra att välja på till en ganska rimlig kostnad. Vill du köra dubbelkommando ska du kolla vad en eventuell flyglärare har för fabrikat och välja en kompatibel sändare. I annat fall är det fritt val. Bland de mest prisvärda sändarna för närvarande är 6-kanalaren Graupner/SJ MX-12 (http://graupner.se/sv/radio/sandare/mx-12-computer-system-hott.html) som har alla funktioner man kan önska sig som nybörjare och dessutom telemetrifunktion med ljudutgång för talsyntes till "hörsnäcka". Ovärderligt för att exv. hålla koll på drivackarnas status eller mottagarackens spänning.

jocke1963
2013-09-18, 22:22
Såg på nån svensk webshop nyligen, men minns nu tyvärr inte vilken, att de sålde Spektrum DX6i för 1195:-, utan mottagare.
Jag körde med min DX6i (köpt beg härinne) i flera år innan jag tyckte det var dags att köpa nåt med mer kanaler och framförallt fler modellminnen och köpte då en DX8. Den hittade jag beg härinne på Säljes, a´ 2600:-
Vi modellflygare har ju en viss vana att köpa på oss fler och fler plan av alla de slag, då behöver man många modellminnen i radion.. ;)

Piratmottagare till Spektrum finns det som nämnts gott om.
Jag har beställt dessa flera ggr och de funkar bra till mina parkflyers:
http://www.targethobby.com/spectrum-dsm2-ar6100e-24g-mini-receiver-v16-on-sale-p-4161774.html
Sist beställde jag 10 st, med 4$ st + frakt bidde det typ 40:- styck. :D

Min första "riktiga" radio var en Futaba 6EX 2.4Ghz, (köpt beg på Tradera) men den tyckte jag var lite krångligare än DX6i:n att programmera, plus att Futaban hade färre modellminnen, 6 mot DX6i:s 10 minnen, Futaban har dessutom ingen timer, vilket är bra för elflygare.

Vill oxå minnas att jag såg en DX6i annonseras ut härinne för 600:-, så det går ju att göra fynd..


Edit, den som söker skall finna...
http://www.reservdelsrc.com/spektrum-dx6i-6channel-transmitter-only/10640-0
Hittade den ännu billigare här:
http://www.hab.se/spektrum-dx6i-sandare-p-12926-c-778.aspx

Earl Grey
2013-09-18, 23:23
Tackar tackar! Även hittat en DX7S med mottagare för tvåtusenlappen, så jag får ta en rejäl funderare. Hur är det för övrigt med laddare och ackar? Något särskilt att tänka på/undvika? Många frågor, jag vet. Hoppar det inte blir för många.

pgrts
2013-09-19, 05:58
Jag har plan som ryms i bilen så jag har klarat mig alla år med minsta typen av laddare på 50-80W.
När jag köpte en lite dyrare för knappt 500:- så blev det vansinnigt mycket enklare för då kan man ladda hemma direkt från 230-uttaget eller från bilens 12V när man är på fältet.
Typ http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/247934184D70DDAAC12579DF00558613?OpenDocument&CartID=13966- De kan ha lite olika utseende men är nog i princip samma med lika menyer och knappar alla i samma prisklass. Adaptrar för att batteriet ska passa till laddaren är förstås viktigt. Det får man ofta själv fixa för det följer sällan med mer än kanske ett par olika.
Ackar beror ju förstås på vad man har för plan. Från 2-cell 250 mAh upp till 4 cell 3000 mAh har jag. Det viktiga är i princip att inte köpa med för lite C-tal för då kan det vara väldigt segt när det börjar bli kallt ute.
Jag kör hellre med 2 mindre batterier och går ner för att byta batteri efter mellan 5 och 10 minuter i stället för att ha ett tyngre som kanske klarar 20 minuter. Flygningen blir oftast mycket roligare med ett lätt plan än med ett tungt.
En annan sak är att flyga relativt ofta för batterierna mår sällan bra av att lagras utan användning. Min erfarenhet är att de batterier jag använder mest är de som håller längst....

McRegor
2013-09-19, 06:33
Jag har mer och mer gått in för att köpa kärror som passar de ackstorlekar som jag standardiserat på - och det är inte många numera. För utomhusflyg så är ju t ex 3S2200 en standardstorlek som passar till många kärror om man liksom Patrik och jag inte har behovet att visa upp oss med stora kärror utan istället sådana som lätt ryms i bilen - helst helt ihopmonterade. Man blir lite latare på gamla dagar nämligen...:)
Laddare finns det många men jag har under många år kört med iCharger och i mitt fall med modell 106B Plus. Har fungerat utmärkt och är redan som standard väl kalibrerad. Måste matas med 12--18 V likström men på fältet är ju inte detta nåt problem och hemma har jag en enkel, 12 V nätadapter som "bara" levererar ca: 60--70 W för jag behöver aldrig högre laddeffekt de gånger jag laddar hemma - och med de relativt små kärror jag flyger.
Oftast laddar jag med 2C och med en 3S2200-ack innebär det en laddeffekt runt 55 W. Så min iCharger 106B Plus har stor marginal - vill minnas att max laddeffekt är 250 W. M a o är det inga problem att ladda även t ex 4S3000 med 2C eller ännu högre ström - om man har en strömkälla som klarar detta vilket kan vara ett bilbatteri.
Roger

Earl Grey
2013-09-19, 12:31
När det gäller batterikontakter, är tanken att man byter kontakter på både batteri och adapter till något i stil dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37334 (för en trecellsack)

Medeashusse
2013-09-19, 12:33
Det Roger skriver om att ha samma typ av acc är riktigt bra av flera anledningar.
Jag har ett hopkok av olika tillverkare och mAh
dvs. olika vikt och olika flygtider. Det gör att jag får mixtra med tyngdpunkt, trim och timer väldigt mycket när jag ska flyga. Särskilt det där med att glömma ändra timern kan göra att avslutningarna flygningen kan bli lite väl spännande.
Om man har samma acc så sitter dom på samma avvägda plats hela tiden och det är inget mer man behöver bry sig om.

sopwitharna
2013-09-19, 13:19
När det gäller batterikontakter, är tanken att man byter kontakter på både batteri och adapter till något i stil dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37334 (för en trecellsack)

dessa skall du inte använda, det finns en vedertagen "standard" på kontakter till elflyg, kolla in på någon hobbyhandlares sida och kolla sortimentet, honan skall alltid sitta på matningssidan osv..

McRegor
2013-09-19, 13:20
När det gäller batterikontakter, är tanken att man byter kontakter på både batteri och adapter till något i stil dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37334 (för en trecellsack)
Hej,
Byt inte till de du länkade till - det är i mina ögon skräpkontakter. Kör XT60 eller Deans istället. Kör själv Deans utan problem men dom flesta idag väljer nog XT60 istället till dessa "medelförbrukande" setuper (typ max 50 A).
Roger

freddan_6
2013-09-19, 14:32
När det gäller batterikontakter, är tanken att man byter kontakter på både batteri och adapter till något i stil dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37334 (för en trecellsack)
Ditt problem med modellflyget är att det drar höga strömmar. De kontakter du länkar till har två problem
1) Det är stora och tunga
2) De kan inte överföra stora strömmar (det står max 10A ).

Jag föreslår XT60 i stället. Dessa kan man köpa på flera butiker, t.ex. hobbyking.com och rcflight.se
Jag har själv 3 sorters kontakter

1) Micro Deans för inomhusflyg 0-10A
2) XT60 för mindre utomhusflyg 10-70A
3) 5.5 mm Bullet för mer än 60A eller mer än 4 Celler.

Langelus
2013-09-19, 17:10
EC5 har blivit i princip standard bland helikoptrar, förutom de minsta (ej mikro inräknat) där XT60 eller EC3 fungerar väldigt bra!

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Fluf
2013-09-19, 17:38
Ang EC5 och bullets, för att spara vikt och plats, såg någon på Hobbyking Daily vidorna som körde EC3 (eller 5) hona på batteriet och 3mm (eller 5mm) bullets på ESC'n. Mindre plats, mindre vikt och nästan samma säkerhet vilket är helt OK så länge man inte är färgblind ;)

Gullig lösning.

Många batterier 1000-4000mAh 2-4S (ungefär) kommer med XT60, mindre kommer oftast med JST och större bör man ha bullets eller EC5 (vilket är mer eller mindre samma sak).

Kolla vad folk har i närheten av dig, om alla på klubben kör Deans T kontakt är det en god idé att köra samma för at tlåna LiPo'n och laddare vid behov. Om du inte bryr dig om vad andra har, så rekommenderar jag helt klar XT60's :)

Earl Grey
2013-09-19, 20:42
Då känns det som att jag har bättre koll på läget. Tackar.

På klubben verkar det vara både Futaba och Spektrum som gäller, så det blir nog det sistnämnda.
Vad tycker folket här, blir detta ett bra startpaket?

Radio:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=91588
Plan:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9700774
Laddare:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=85542
Ackar, två stycken av denna:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9701141
plus lite småprylar som lim och kontakter. Förväntar mig nu tjugo olika åsikter om prylarna. :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-19, 20:50
Visst är det underbart med internetforum!
Förr i tiden var det någon som ansåg sig kunna mycket som skrev en bok och så fort den kom ut blev den en bibel. Alla som inte gjorde som det stod i boken gjorde helt enkelt fel! Även om det verkade funka bra eller kanske mycket bättre, så var det fel för så stod det inte i boken att man skulle göra.
Idag får man tjugo svar på samma fråga och inget är fel.. :D :thumbup:

freddan_6
2013-09-19, 21:05
Då känns det som att jag har bättre koll på läget. Tackar.

På klubben verkar det vara både Futaba och Spektrum som gäller, så det blir nog det sistnämnda.
Vad tycker folket här, blir detta ett bra startpaket?

Radio:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=91588
Plan:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9700774
Laddare:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=85542
Ackar, två stycken av denna:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9701141
plus lite småprylar som lim och kontakter. Förväntar mig nu tjugo olika åsikter om prylarna. :sarcastic:

Radion räcker länge för dig, Spektrum DX7s är bra, du får en 8-kanals mottagare med.
På Planets hemsida står det som tillbehör 1300mAh 3S eller 1500mAh 3S, är du säker på att 3S 2200mAh är lagom (stort, tungt) ?
Servo verkar ingå, hoppas kablaget är tillräckligt långt.
Lim: De rekommenderar mellan CA+kicker.

Den laddaren går att ställa in i 0,5A, 1A och 2A
Ett 2200 kan du ställa in på 2A, ett 1300mAh som får laddas med max 2C går också att ställa in på 2A.

Av de prylar du valt är laddaren absolut sämst och en grej jag skulle satsa mer pengar på. Om din budget är fix så skulle jag valt enklare radio och dyrare laddare. Åtmistone med display, helst en bra (iCharger).
I så fall föreslagen radio DX6i.

pgrts
2013-09-19, 21:09
Radio plan och batterier verkar väl helt OK men laddaren skulle du kunna lägga på en aning typ http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1728&products_id=9703940 eller http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1728&products_id=9701745

Earl Grey
2013-09-19, 21:20
Radion räcker länge för dig, Spektrum DX7s är bra, du får en 8-kanals mottagare med.
På Planets hemsida står det som tillbehör 1300mAh 3S eller 1500mAh 3S, är du säker på att 3S 2200mAh är lagom (stort, tungt) ?
Servo verkar ingå, hoppas kablaget är tillräckligt långt.
Lim: De rekommenderar mellan CA+kicker.

Den laddaren går att ställa in i 0,5A, 1A och 2A
Ett 2200 kan du ställa in på 2A, ett 1300mAh som får laddas med max 2C går också att ställa in på 2A.

Av de prylar du valt är laddaren absolut sämst och en grej jag skulle satsa mer pengar på. Om din budget är fix så skulle jag valt enklare radio och dyrare laddare. Åtmistone med display, helst en bra (iCharger).
I så fall föreslagen radio DX6i.
Ingen aning om batteriet är för stort, jag kan ju slänga iväg ett mail till tillverkaren/googla. Tog en kapacitet som många verkar använda till det mesta. Ska kolla på en bättre laddare.

multipass
2013-09-19, 22:24
Det blir lite svårt att få dit klämstiftkontakter typ jst eller liknande på dom ackarna så det är en fördel om du kan löda fast rekommenderade kontakter. Allra enklast är att undvika Lindinger och istället köpa färdigterminerade ackar någon annanstans :)

sorry ..fanns visst http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1726&products_id=83549

simonarvestrand
2013-09-19, 22:29
ruggigt bra accar till riktigt bra pris i sverige, tydligen slut i lager för tillfället men det kommer nog snart in igen
http://www.rubinrc.se/product_info.php?cPath=10_273&products_id=2824

McRegor
2013-09-20, 06:36
Om du inte absolut måste ha "kittet" med originalmottagaren till Spektrum så är ju detta ett lite bättre pris på sändaren - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=91589
Sen finns det många mottagare att köpa till avsevärt lägre pris än merpriset för "kittet" - i alla fall om vi talar om Parkflyer-mottagare. Vill minnas att du redan fått tips om detta tidigare i tråden.
Sen håller jag med om att du bör välja en bättre laddare för det är också en av de allra viktigaste komponenterna när man är elflygare.
Roger

flyingflip
2013-09-20, 10:28
Många bra tips här i tråden. Tack så mycket!

Fluf
2013-09-20, 11:08
Lidinger är ett trevligt och populärt alternativ i Europa, (edit: nop de har inte fraktfritt)

Ett billigare alternativ med precis samma flygplan fast med lite andra klisterlappar har du här;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32529__Hobbyking_Bixler_v1_1_EPO_1400mm_ARF_EU_w arehouse_.html
Komplettera med en ESC, LiPo, Laddare, Radio och mottagare efter behag.

:)

Det planet går riktigt fint på 2200mAh också. Gillar 2200mAh, det är så mycket som är väl anpassat till den storleken, har man lite juste C-rating på dem kan man köra 2200mAh 3s, 2200mAh 6S (serie för tex EDF) eller 4400mAh 3S (i parallell) för större kärror.

McRegor
2013-09-20, 11:16
Fluf - inte är det väl fraktfritt på Lindinger längre ? Gäller det inte bara Österrike och Tyskland ?
F ö håller jag med om att dom är bra att ha att göra med.
Roger

Fluf
2013-09-20, 11:17
Fluf - inte är det väl fraktfritt på Lindinger längre ? Gäller det inte bara Österrike och Tyskland ?
F ö håller jag med om att dom är bra att ha att göra med.
Roger
Stämmer, sorry de hade ändrat sina förhållanden verkar det som eller jag som fick det om bakfoten.

McRegor
2013-09-20, 11:37
Det var nog ett bra tag sen dom ändrade. Och tidigare tror jag gränsen låg vid typ 90 Euro eller nåt sånt. Det gäller f ö andra Tyska och Österrikiska handlare också som tidigare hade fraktfritt över 90 Euro.
Roger

Emil
2013-09-20, 20:39
Mr Earl Grey,
Om du vill köpa nytt kan du gå in på hobbex.se, de har 20% rabatt på hela sortimentet nu i helgen. Vill du köpa begagnat kan du hålla ett öga här på forumet eller svensktmodellflyg.se. Orkar du vänta lite kan du åka till höstbytardagarna i Falköping, mer info om det finns här på forumet. Är du där tidigt finns det massor med fynd att göra. Vill du handla över disk och få bra råd kan jag rekommendera mbs-rcmodels i herrljunga. Han har såklart även en webshop.

Sedan vill jag välkomna dig till Alingsås modellflygsklubb, det är inte så långt från Gråbo. Vi håller till på Rödene flygfält. Är det hyggligt väder är det ofta någon på fältet. Vi hjälper dig gärna igång så du kan flyga. Gå in på AMFK.se och läs mer.

lycka till !

Emil