handdator

Visa fullständig version : Ännu en crash!



Swedishclouds
2013-09-18, 10:39
Ännu en klåpare i farten!

http://www.ara.cat/viacatalana/Via-Catalana-Sagrada-Familia-assistents_3_994130598.html

Kenneth E
2013-09-18, 11:40
Dem agerar ju hur proffsigt som helst först räddar de oktan, sedan tittar de på flickan som fick den i huvet och flydde från platsen innan de blev lynchade.
Ken


Ännu en klåpare i farten!

http://www.ara.cat/viacatalana/Via-Catalana-Sagrada-Familia-assistents_3_994130598.html

UndCon
2013-09-18, 13:21
En octa...lite dyrare än en leksak så den personen borde veta bättre än att flyga över folksamlingen - om inte annat så kanske han inte upprepar det...

McRegor
2013-09-18, 14:08
...och inte många torde lära sig nåt av detta heller är jag rädd för. För "min kärra är ju ofarlig"...
Visserligen dyr leksak men såna kan ju fel personer enkelt köpa idag och dom kan ju vara mer eller mindre självflygande - men dessa personer kan tyvärr därmed också sakna all övrig kunskap om både tekniken dom använder, flygerfarenhet liksom kunskap om risker och den skada en sådan här kan åstadkomma den dag det inte går riktigt som man tänkt..
Tror tyvärr inte att ekonomiska resurser är liktydigt med att man förstår riskerna bättre...det kan t o m vara tvärtom om det vill sig illa.
Roger

radiocontrol
2013-09-18, 14:26
Jag förstår inte varför man flyger över folksamlingar. Det är sådana klåpare som kommer att förstöra hela hobbyn.

McRegor
2013-09-18, 14:37
Jag förstår inte varför man flyger över folksamlingar. Det är sådana klåpare som kommer att förstöra hela hobbyn.
Tänk igenom vad många nybörjarfrågor inom FPV handlar om på detta forum...Jo, man börjar omedelbart att snacka om att man behöver lång räckvidd och rätt ofta svarar vi också hur man skall åstadkomma detta rent tekniskt - snälla och hjälpsamma som många här är. Och då är det ofta nya "flygare" helt utan tidigare flygerfarenhet - man avser alltså att börja sin flygarkarriär med FPV-flyg och helst med lång räckvidd. Och flyger man långt bort så är väl sannolikheten rätt stor att man också flyger över tättbebyggt område...
Ja - det är inte lätt att veta hur man skall agera när någon startar en sån nybörjartråd - det är helt säkert. Men vi kanske skulle vara en aning mera "restriktiva" eller vad man nu skall kalla det med våra råd. D v s i första hand få dessa nybörjare att lära sig flyga på ett behärskat sätt innan vi alltför frikostigt börjar med att ge dom råd om vad dom skall välja för utrustning för att kunna flyga t ex 15 km bort... Och kanske lite oftare påpeka att det enligt regelverket inte är tillåtet - även om många bryter mot detta. Det skadar emellertid inte att nybörjare får lite insikt i detta.
Bara mina "5 cent" i en svårhanterad fråga som tyvärr kan få allvarliga konsekvenser om det vill sig illa.
Roger

Ålänning
2013-09-18, 19:11
McGregor har en point där jo. En släktings bekant har köpt en DJI Phantom (den med kort räckvidd, vilket det inte fanns nån vetskap om) och jag fick frågan om en 1000mW 5.8GHz videosändare till FPV osv var bra att börja med, redo att klicka köp. Uhm...

simonarvestrand
2013-09-18, 19:39
hur i hela världen ska vi få folk att fatta?

det dyker ju upp idiotflygningar även här på forat titt som tätt hur ska man få dom att förstå ?

såg även ett klipp av en kille med en y6a som flög över folksamling och antika gamla bilar m.m för några veckor sedan.

en del tänker amerikaner är dumma i huvudet eller nått sådant men det förekommer precis lika mycket här.

jag trycker alltid på att folk ska lära sig kontrollera farkosten obehindrat innan dom ger sig på massa flygningar men det är ju bara en liten del av det man måste lära sig. man måste även lära sig att sakerna kan gå sönder.

hörde för ett tag sedan hur en kille sa att han ibland flyger över kåkar och mindre folkmassor för att han litar på sin maskin och aldrig haft några problem med den. jag sa ingenting blev bara stum, hur dum får man vara ?

vi har sett folk här flyga över flygplatser, över trädgårdar på låg höjd trotts full medvetenhet om att accen kan dö när som helst för att den nästan är helt ursugen, molnflygningar utan minsta lilla koll på vart maskinen skulle landa om nått händer m.m.mm.m.m

vad ska vi göra för att få folk att fatta att det kan vara slut med vår hobby om något händer?

Swedishclouds
2013-09-18, 22:55
Jag förstår precis varför folk flyger som dom gör, en ny marknad med obegränsad potentialen, vinster som är lockande och ett eftersläpande regelverk och uppföljning. Vad blir konsekvenserna vid ett "lättare" haveri/incident, om ingen skadas? Ja det sker inte så mycket faktiskt (rätta mig gärna om jag har fel)

Dock är det endast en tidsfråga innan Transportstyrelsen är tvungen att göra något åt UAS "situationen". Det kommer förmodligen bara behövas en incident som blir uppmärksammad i media nationellt som internationellt. EASA ligger på TS så är det klippt, inga nya tillstånd utfärdas. Har man tur så implementerar dom "grandfathers right" på de som redan har tillstånd. Marknaden blir låst till allt är utträtt.

I USA har många stater redan förbjudit UAS/UAV att användas för kommersiellt (Civilit) syfte. FAA har hög press på sig att komma fram med en lösning hur UAS ska implementeras i den civila luftfarten.


Kommer bli intressant att följa den sovande björnen när han vaknar....

Ett mail som gick ut för ett tag sedan från Transportstyrelsen


Hej!

För alla som anser att flygreglerna avseende säkerhetsavstånd är onödigt stränga och att multikoptrar är ofarliga, vänligen se nedanstående film.

http://www.uasvision.com/2013/08/27/hexacopter-crashes-into-crowd-at-virginia-bull-run/?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=247ad2c4f9-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_term=0_799756aeb7-247ad2c4f9-267637741

Får ständigt höra om operatörer som flyger över folk eller på annat sätt tummar på säkerhetsmarginalerna. Ber samtliga att flyga ansvarsfullt och inte falla för frestelsen att ta uppdrag som strider mot gällande regler och äventyrar säkerheten och som vid en olycka kan äventyra en hel bransch framtid.
Med vänliga hälsningar
Erik Jangren (f.d. Bergdahl)
Flygteknisk inspektör
Sjö- och luftfartsavdelningen
Direkt: 010-
Transportstyrelsen
601 73 Norrköping
www.transportstyrelsen.se (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.transportstyrelsen.se&h=sAQGOmUMuAQGb-D9p6MWk2kTqos5PGYW8nk-SRJz9-_rhOw&s=1)
Telefon: 0771-503 503
Fax: 011-415 22 92

Ålänning
2013-09-19, 23:14
Dah, nån sa att man inte får köra bil bland folk... eller hur det nu var.
http://www.youtube.com/watch?v=zOJFX04SxUQ
Hur har folk tänkt om man ska få okunniga att fatta samt få de galna att förstå?
Jo, man skapar regler och lagar som alla ska följa. Gör dom inte det -> då ska skyldiga straffas.
Och när har lagar fått 100% av alla att följa dem? Visst, det minskar problemen, bättre kan man inte göra.

Vad mer kan man göra? Förbjuder man all UAV/UAS pga att nåt kan hända så ska man då också totalförbjuda all RC eftersom de kan göra samma skada. Se dem som vapen. Se i så fall webshoparna som vapenlangare. Alla får fängelse. Sen är det lugnt igen. =) Vad gäller vapen, sure, deras syfte är att skada så det funkar för mig. Men att totalförbjuda en hobby. Uhm. Ja, det finns fler hobbies, bring it on!

Uppenbarligen finns det en grupp människor som inte fattar.
Vissa kan man lära, andra inte. Hur ska man lära de som är mottagliga?
Hur ska man lära de andra? Öh...

Står det på lådan till en pistol att den kan vara farlig om den hanteras fel?
Om köparen inte kan läsa då? Eller om köparen väldigt väl fattar?

Förstod att skolor blir stämda för att skolan inte lär ungarna ditt och datt,
sådant som förut var uppenbart föräldrars uppfostran. Blir folk dummare eller?

Det skjuts nyårsrakter varje nyår och av nån anledning skadas folk varenda
år fast det står på raketerna hur de ska hanteras. Vad ska då förbjudas?
Raketerna eller kanske nåt annat? Hm...

Dela ut rejäla dagsböter bara, det ska kännas lika för alla som åker dit.
Inte som när nån åker fast för rattfylla och får betala en struntsumma
jämfört med nån som kört lite fort på motorväg. Den rattfulle får ibland
tillbaks körkortet snabbare. Balans, förnuft...

Fixa lagar, och sen...
Eftersom vissa inte fattar att det är väldigt olämpligt och riskabelt att flyga
tex över folk så kan väl tex polis tilldela en varning (om vi ska vara snälla) första
gången -> rubriker -> andra lär sig. Andra gången -> dagsböter som känns.
Fattar man inte riskerna då, vilka regler och lagar kan då göra nåt?

Gissa varför det finns lagar.

simonarvestrand
2013-09-20, 06:16
Man kan ha hur mycket lagar som helst folk kommer bryta dom ändå.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Kenneth E
2013-09-20, 12:27
Eller vara ovetande om att lagarna finns.

Ålänning
2013-09-20, 23:37
Man kan ha hur mycket lagar som helst folk kommer bryta dom ändå.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Är väl bra med lagar så vi som sköter oss slipper ha problem.
Förbud är ju att dra alla över samma kam.

Sent from my HP WorkStation using Chrome

McRegor
2013-09-21, 09:03
Är väl bra med lagar så vi som sköter oss slipper ha problem.
Förbud är ju att dra alla över samma kam....

Där tror jag du "slog huvet på spiken" ang detta med lagar eller inte.
Och kan vi inte sköta oss på frivillig väg utan absolut måste tänja på t ex rekommendationer så lär det komma lagar eller ännu värre förbud.
Men personligen är jag rädd för att förbud är ett enklare sätt för staten än att utveckla lagar som täcker området på ett rimligt sätt, tyvärr.
Roger

frznlogic
2013-09-21, 10:20
Lagar är bra så länge folk följer dem och någon ser till att de följs. Ta ändringen man gjorde med övergångsställen, det har blivit helt vansinnigt. Jag promenerar till jobbet varje dag och vågar inte längre gå över gatan förräns bilarna i båda riktningarna totalt stannat för att inte bli överkörd. Tidigare var det inte alls så. Folk är förbannade och skiter i lagarna.

Om man inför en lag som förbjuder RC flyg eller del av det så kommer inte "problemet" försvinna utan bara utföras under ännu mindre överseende från klubbar etc, och folk kommer sluta sätta namnlappar (och därmed ta ansvar för) på sina flygplan och så vidare.

En viss klarläggning kanske vore på sin plats. Vad är ok och vad är inte ok? De regler som finns är bra i min mening, frågan är inte om man skall förbjuda son sagt utan hur man utbildar folk så de förstår riskerna och inte utsätter sig och andra för dem.

Att det sen finns olyckligt tänkande människor som använder sig av grejerna på ett otäckt sätt är... Well, rcff, smff och vem det än må vara kan inte ta på sig skulden för det.

Kunskap om hur man gör något är väldigt svårt att stoppa. Det finns non proliferation avtal om kärnvapen, trots det så har Indien, Pakistan, Israel, Nordkorea osv lyckats skaffa fram sådana. Och då pratar vi ändå om råvaror som är väldigt svåra att köpa. Det är inte det vi pysslar med.


Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Ålänning
2013-09-21, 23:20
Folk följer lagar om de inte gillar straffen.
Är många straff idag som är rent ut sagt löjliga, man kan helt enkelt ta risken.

Men ja, det kommer alltid finnas folk som struntar i lagar, regler, förbud, krav och i synnerhet straff (som de kanske inte tänker på). Deras problem ska väl inte jag måsta straffas för.
Sen det där med att lagar blir helt galna, det är en annan sak och dessvärre vanligare idag när det är lagar på allt för att folk helt enkelt inte fattar och saker och ting går för långt.
Det är dessutom en väääldigt liten skara som förstör för andra, vilket ändå inte spelar nån roll, lag eller inte, förnuft eller nä.
Vissa lagar gör dessutom det hela värre.

Det är olagligt att skada folk, det är väl det man gör om man kraschar en multikopter in i en folkmängd. Bort med multikoptrarna?! Kan ju lika gärna ha börjat löpt amok med knytnävarna. Eller kört in med bilen, motorcykeln, mopeden, cykeln, segwayen, osv. Vad skall förbjudas? Vad skall bort? Folkmängderna, helt klart. Där har vi det. Tur att det finns nån som tänker fortfarande... =)

simonarvestrand
2013-09-22, 16:13
Folk följer lagar om de inte gillar straffen.)

Tyvärr så är det ju bevisat genom tiderna att så är inte fallet.
Folk fick en hand avhuggen för att dom stal slutade dom? nej det fortsatte iallafall.
förmodligen med tanken hur troligt är det att dom kommer på mig

Ålänning
2013-09-23, 19:21
Tyvärr så är det ju bevisat genom tiderna att så är inte fallet.
Folk fick en hand avhuggen för att dom stal slutade dom? nej det fortsatte iallafall.
förmodligen med tanken hur troligt är det att dom kommer på mig
Ja men lite bättre ordning måste det ju ha blivit... =)

Det finns ju trots allt regler och lagar vad gäller annat så nån nytta gör dom.
Vill nån bryta mot dem så kan man inget göra.
Ville bara poängtera att om det finns lagar så vi vettiga kan utföra vår hobby, så struntar jag sen i om andra har problem med att följa lagarna. Förbud är bara följden av lathet pga okunskap. Skulle större delen av våra flygningar sluta med skada så skulle jag förstå om ett förbud skulle finnas.

IngemarTh
2013-09-24, 05:03
Ja men lite bättre ordning måste det ju ha blivit... =)

Det finns ju trots allt regler och lagar vad gäller annat så nån nytta gör dom.
Vill nån bryta mot dem så kan man inget göra.
Ville bara poängtera att om det finns lagar så vi vettiga kan utföra vår hobby, så struntar jag sen i om andra har problem med att följa lagarna. Förbud är bara följden av lathet pga okunskap. Skulle större delen av våra flygningar sluta med skada så skulle jag förstå om ett förbud skulle finnas.

Håller med om att det ska finnas lagar och det finns en lag om skadeståndsansvar sedan flygets barndom https://lagen.nu/1922:382 eller också har vi skadeståndslagen https://lagen.nu/1972:207. Det blir inte billigt att invalidisera någon eller skada fullskalaflyg och därför har vi försäkringar för modellflyg som gäller under vissa förutsättningar och säkrast om du följer förbundens regler. Är inte svårare än så men hur många känner till dessa lagar och tänker till innan man gör något dumt? Däremot vägtrafiklagar och ordningslagar och förbud av alkohol känner de flesta till. Letar man så går det nog att hitta ett straff för att man inte har tillstånd att flyga FPV utom synhåll. Skulle gissa att man i ordningslagen i framtiden kommer att lägga till regler för hur man får flyga på allmän plats och det vore nog den bästa lösningen för oss modellflygare om den blir vettigt skriven med förbud att flyga över folksamlingar men man får flyga på en tom fotbollsplan och liknande. Då kan vakter ingripa innan det händer något vilket kanske inte är fallet idag.

/ Ingemar

Fredrik_W
2013-10-03, 15:07
Och så var det dags igen...

http://www.dn.se/ekonomi/teknik/dronare-kraschade-mitt-pa-livlig-gata/

http://abclocal.go.com/wabc/story?section=news/investigators&id=9270668


// F

lassebetong
2013-10-03, 15:40
Tack för det.

McRegor
2013-10-03, 18:16
Ja - det var ju en riktig smartskalle...
Tur att inte konsekvenserna blev värre.
Roger

simonarvestrand
2013-10-03, 18:36
idioter finns överallt!

ser ut ungefär så här ? pålästa är dom också , enda likheten mellan qav och phantom är väl antalet proppar

Kenneth E
2013-10-03, 18:53
Det är nog inte alltid användaren som det skall skyllas på, i reklam och i filmer får man se dessa farkoster sväva omkring.

Klart att en nybörjare gör misstag som inte har någon erfarenhet. Här tycker jag att butikerna borde ha ett större ansvar än att snabbt kränga dessa farkoster. Kanske skall det finnas en användare guide med vid köp med prov att klara innan man får hämta ut sin drone.
Ken

Boopidoo
2013-10-03, 22:06
Intressant att det verkar som att de leta av dessa fall handlar om RTF modeller så som DJI Phantom som ofta (inte alltid) flygs av oerfarna flygare som inte har koll på eller erfarenhet av tekniken. Tyvärr så faller skuggan även på de som bryr sig om säkerhet och aldrig skulle ha flygit på det viset.

McRegor
2013-10-04, 06:18
Kenneth - vem förutom den aktuella flygaren är det som kan och skall ha ansvaret för vad han gör med utrustningen ?
Man kan ju inte skylla på t ex tillverkaren utan vi får nog kräva att flygaren inser vad han håller på med och agerar på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt.
Sen motsätter jag mig absolut inte att det borde finnas bra information levererad med aktuella produkter men det slutliga ansvaret kan vi inte ta bort ifrån den enskilde flygaren.
Roger

PinDuke
2013-10-04, 07:25
Lustigt också att det i tidningar alltid heter "Drönare kraschade" i stället för "Radiostyrd helikopter kraschade". Men det är klart Drönare säljer väl bättre...

SteffeB
2013-10-04, 11:22
Såg det här på facebook alldeles nyss. Det var mig en ärlig person som vill lämna tillbaka grejerna! :)

Killen är hittad, så han har nog återförenats med sin maskin! :)

Säger inget om flygningen, den har nog gått säkert till.

simonarvestrand
2013-10-04, 11:25
en så liten maskin kan vara svår att hitta om man krashar 20 meter ifrån sig. fråga mig inte hur jag vet det .

Boopidoo
2013-10-04, 18:00
Efter att ha läst lite mer om den är kraschen så verkar den inte ha flugits FPV utan visuellt. Dvs det är vanlig RC på ett mycket olämpligt ställe. Dock hade den en kamera ombord men den innebär ju inte att den hade en videolänk, mycket trist att paralleller omedelbart görs med FPV.

lassebetong
2013-10-04, 18:22
Ja tyvärr spelar det ju ingen som helst roll om den flögs fpv eller tradisionellt.
Det är bara en i raden av klantarsel som kommer undan med blotta förskräckelsen och samtidigt förstör för övriga.

McRegor
2013-10-04, 20:14
Jag uppfattade det nog också som att det var traditionellt fluget av ett klantarsel utan tanke på konsekvenser av sitt flygande...
Roger

Ålänning
2013-10-04, 23:08
När en ny reggar sig här borde det läggas fram lite text om saker och ting att tänka på, då har iaf rcff dragit ett strå till stacken. =) Men alla hänger ju inte på forum.