handdator

Visa fullständig version : Kavan Alouette 2 el-motor



nima13
2013-09-21, 14:17
Hej!
Köpte en Kavan Alouette 2 på loppis för en hundralapp. Den har ingen motor och är väl i sisådär skick men ska försöka reparera den. Dock vill jag köra med el-motor på den. Vilken elmotor ska jag ha? Om ni kan länka en skulle det vara jätte bra så vet jag på ett ungefär vilka specifikationer jag ska ha :D

Har säkert glömt något men isf är det bara att fråga!
mvh

nima13
2013-09-22, 14:07
Ingen som vet? Hur många kv ska motorn vara på? Hög eller låg?

McRegor
2013-09-22, 15:01
Det är nog ett rätt omfattande projekt att byta ifrån förbränningsmotor till elmotor på en heli.

nima13
2013-09-22, 15:20
Nja, Lite halvt kanske. Var tänkt som ett vinterprojekt men det finns ingen motor eller tank på så hade jag inte kollat upp det kunde det lika gärna varit el. Fästen och sådant kan jag lösa:D
Gissar att den kommer väga några kilon med allt i så det måste vara en stark motor. Hur stark vet jag inte.

McRegor
2013-09-22, 15:46
Alldeles frånsett problemen att konvertera så är det nog inte speciellt lätt att få den att flyga heller skulle jag tro. Ingen nybörjarmaskin med all säkerhet men du kanske är van heli-flygare.
Roger

nima13
2013-09-22, 15:54
Extremt svårt att förklara nu men jag säger såhär! Det går att få in en el-motor och batteri i den då stället som motorn ska sitta i princip är en tom låda och pappa är svarvare så små delar går att lösa. Gyro och sådant löser jag också!
Det jag undrar är hur stark motorn ska vara (ungefär) för att få den i luften. Det är ganska svårt att förklara men jag ska se om jag kan få till en bra bild!

Langelus
2013-09-22, 21:06
Har ingen klar bild över hur den ser ut eftersom den är såpass gammal modell men gissar på att den är antingen är en gammal 30 eller 60 storlek.

Tvekar på att det kommer bli speciellt bra med en elmotor i en så gammal drivlina eftersom dagens elmotorer är väldigt starka i förhållande till den tidens nitro men om du ska relatera effekt till bladlängd på dagens elhelikoptrar så är det ungefär

325 mm - 600-900 W
425 mm - 1500 W
520-550 mm - 1900-3000 W
600 mm - 2500-4000 W
700 mm - 3500-10000+ W

Notera dock att det är ungefärliga siffor för dagens drivlinor och med kraft nog på 3d-flygning så du bör nog välja en snäll setup som motsvarar kraften i den nitromotor den är tänkt för.

KV beror lite på vad du har möjlighet att dreva för samt önskat rotorvarv men runt 1000-1200 för 6S eller runt 500 för 12S är det vanligaste idag men då är rotorvarven betydligt mycket högre än på den tiden då din heli designades.

Har du flugit helikopter innan? Även om man bortser från flygningen så kräver ett sånt här projekt en hel del tekniskt kunnande så det är ingenting som görs i en handvändning.

Lycka till!

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Pekkala
2013-09-22, 22:19
Hej!
Jag har haft en sådan heli, den hade fast pitch och en Webra speed 40 flygmotor och en stor trebladig aluminiumfläkt.
jäv...t svårflugen utan gyro kan jag säga :) detta kan kanske hjälpa?

McRegor
2013-09-22, 23:02
Det bästa rådet är nog att hänga upp den i taket, titta och njut men köp en modern heli och lära dig flyga med den istället. Det är utan tvekan tillräckligt svårt ändå... För jag antar att du är nybörjare eftersom du inte svarade på min fråga om du var erfaren heli-flygare...
Roger

nima13
2013-09-23, 15:17
Tack för bra svar!
Detta är inte tänkt som ett endags projekt utan ett vinterprojekt.
Kan i princip allt när det kommer till flygplan , elektronik osv, alltså är väldigt teknisk kunnig och delar mm är inget problem. Har x antal flygplan själv osv. Grejen är inte att detta ska vara första helikoptern. Har andra jag tränar på, men till slut vill jag även flyga denna. Så jag ska alltså inte flyga nu när jag inte är så jätte van heli flygare men fokuset ligger på att göra den flygklar (kommer ha gyro också för er som undrar). Flygandet tar jag när jag är mycket kunnig.

nima13
2013-09-23, 21:49
Har ingen klar bild över hur den ser ut eftersom den är såpass gammal modell men gissar på att den är antingen är en gammal 30 eller 60 storlek.

Tvekar på att det kommer bli speciellt bra med en elmotor i en så gammal drivlina eftersom dagens elmotorer är väldigt starka i förhållande till den tidens nitro men om du ska relatera effekt till bladlängd på dagens elhelikoptrar så är det ungefär

325 mm - 600-900 W
425 mm - 1500 W
520-550 mm - 1900-3000 W
600 mm - 2500-4000 W
700 mm - 3500-10000+ W

Notera dock att det är ungefärliga siffor för dagens drivlinor och med kraft nog på 3d-flygning så du bör nog välja en snäll setup som motsvarar kraften i den nitromotor den är tänkt för.

KV beror lite på vad du har möjlighet att dreva för samt önskat rotorvarv men runt 1000-1200 för 6S eller runt 500 för 12S är det vanligaste idag men då är rotorvarven betydligt mycket högre än på den tiden då din heli designades.

Har du flugit helikopter innan? Även om man bortser från flygningen så kräver ett sånt här projekt en hel del tekniskt kunnande så det är ingenting som görs i en handvändning.

Lycka till!

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
Ska absolut inte köra 3d utan bara ta det lite lugnt.
Som du sa själv är dagens el motorer mycket starkare än dåtidens nitro så kraft är det ingen brist på.
Kan tippa på att den väger runt 2-3kg med allt på, om vi bara ser det lite grovt, vilken utav dessa motorer skulle passa bäst och varför?
http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__42771__Turnigy_HeliDrive_SK3_Competition_Series_ 4249_1600kv_500_size_heli_EU_Warehouse_.html)
http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__44019__Turnigy_T600_Brushless_Outrunner_for_600_ Heli_880kv_EU_warehouse_.html)

Langelus
2013-09-23, 23:20
Ska absolut inte köra 3d utan bara ta det lite lugnt.
Som du sa själv är dagens el motorer mycket starkare än dåtidens nitro så kraft är det ingen brist på.
Kan tippa på att den väger runt 2-3kg med allt på, om vi bara ser det lite grovt, vilken utav dessa motorer skulle passa bäst och varför?
http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__42771__Turnigy_HeliDrive_SK3_Competition_Series_ 4249_1600kv_500_size_heli_EU_Warehouse_.html)
http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__44019__Turnigy_T600_Brushless_Outrunner_for_600_ Heli_880kv_EU_warehouse_.html)

Av de två så skulle jag nog kört Helidrivemotorn.. den större lär bli alldeles för mycket effekt. Dock så är det fortfarande kritiskt att du får till en bra balans mellan KV/Drevning för att hamna i rätt rotorvarvsområde vilket jag utgår är väldigt lågt med dagens mått mätt.

Dock så skulle jag nog råda dig att låta den vara en prydnad, kollade på lite bilder och konstruktionsmässigt så finns finns det flera skäl till att låta bli.

- Fixed pitch, escar du använder till heli är inte gjorde för att köras i del-last på det sättet och ska du ändå göra det så måste du köra utan softstart vilket ökar risken för att rensa dreven markant.
- Tailrotordrivningen är nästan garanterat ett problem, tillochmed 15 år nyare konstruktioner än den har haft problem med att drivningen inte klarar av dagens snabba gyron i de belastningar de medför.
- Reservdelar är väl i princip obefinliga.. vissa saker kan du ju tillverka själv men drev och rotorblad kan vara lite svårare.

Kenneth E
2013-09-24, 00:38
Till min överraskning flög en medlem med just en sådan helikopter här i USA, när jag besökte den lokala klubben. El-konverterad, mycket stabil, troligtvis med gyro, flög runt i stora åttor inget avancerat. original kropp med original 3-blad huvud, och skala byggd med mycket detaljer.

Gillade modellen.

Jag kanske skulle frågat om vilken setup han använde sig av.
Ken

Pekkala
2013-09-24, 05:58
Till min överraskning flög en medlem med just en sådan helikopter här i USA, när jag besökte den lokala klubben. El-konverterad, mycket stabil, troligtvis med gyro, flög runt i stora åttor inget avancerat. original kropp med original 3-blad huvud, och skala byggd med mycket detaljer.

Gillade modellen.

Jag kanske skulle frågat om vilken setup han använde sig av.
Ken
Orginal har den 2-bladhuvud fast pitch
40984

nima13
2013-09-24, 15:37
Av de två så skulle jag nog kört Helidrivemotorn.. den större lär bli alldeles för mycket effekt. Dock så är det fortfarande kritiskt att du får till en bra balans mellan KV/Drevning för att hamna i rätt rotorvarvsområde vilket jag utgår är väldigt lågt med dagens mått mätt.

Dock så skulle jag nog råda dig att låta den vara en prydnad, kollade på lite bilder och konstruktionsmässigt så finns finns det flera skäl till att låta bli.

- Fixed pitch, escar du använder till heli är inte gjorde för att köras i del-last på det sättet och ska du ändå göra det så måste du köra utan softstart vilket ökar risken för att rensa dreven markant.
- Tailrotordrivningen är nästan garanterat ett problem, tillochmed 15 år nyare konstruktioner än den har haft problem med att drivningen inte klarar av dagens snabba gyron i de belastningar de medför.
- Reservdelar är väl i princip obefinliga.. vissa saker kan du ju tillverka själv men drev och rotorblad kan vara lite svårare.

pappa är svarvare och kan fixa väldigt många delar både i plast och metall.
Din första punkt förstår jag inte riktigt. Vad är det som är felet? Det finns en grej som ska minska kraften som kommer ifrån motorn så att det bara är tillräckligt med kraft för att flytta runt rotorbladen som används. Om man tex håller i dem och gasar kommer motorn snurra men ingen kraft förs över till rotorbladen.

edit: Angående kv måste ju kraften från motorn överföras med en rem, då måste man svarva en bit som ska sitta på motorn och den biten kan man svarva olika stor så man reglerar hastigheten.

freddan_6
2013-09-24, 16:57
pappa är svarvare och kan fixa väldigt många delar både i plast och metall.
Din första punkt förstår jag inte riktigt. Vad är det som är felet? Det finns en grej som ska minska kraften som kommer ifrån motorn så att det bara är tillräckligt med kraft för att flytta runt rotorbladen som används. Om man tex håller i dem och gasar kommer motorn snurra men ingen kraft förs över till rotorbladen.

edit: Angående kv måste ju kraften från motorn överföras med en rem, då måste man svarva en bit som ska sitta på motorn och den biten kan man svarva olika stor så man reglerar hastigheten.

Hej
Kan du lägga in en bild på din koppling så man förstår hur den fungerar.

McRegor
2013-09-24, 19:29
Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
Roger

nima13
2013-09-24, 19:46
Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
Roger
Men det är väl de flesta mindre (mindre i eran storlek iaf) som har fixed pitch? Så det är väl inga problem att ersätta en förbränningsmotor med en el, bara man får specifikationerna någorlunda rätt?



Hej
Kan du lägga in en bild på din koppling så man förstår hur den fungerar.
McRegor svarar bra på hur det fungerar!

McRegor
2013-09-24, 20:21
"Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/9789185496945/radiostyrda-helikoptrar/
Roger

nima13
2013-09-24, 20:46
"Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/9789185496945/radiostyrda-helikoptrar/
Roger

Grejen är att jag inte tänkt flyga den som "hela tiden" utan bara få den flygande igen. Om än för en kort stund.
Så får hoppas farsan kan fixa det som går sönder. Eller ja, det är ju hans jobb så :)
Har en äldre dragonfly (inte på hästlängder lika gammal som alouetten) så det mesta kan jag. Men nu när det kom upp i den här storleken och så ville jag bara vara säker på ungefär vilken motor jag ska köpa.
Ska kolla efter boken!

Langelus
2013-09-24, 21:28
Men det är väl de flesta mindre (mindre i eran storlek iaf) som har fixed pitch? Så det är väl inga problem att ersätta en förbränningsmotor med en el, bara man får specifikationerna någorlunda rätt?



McRegor svarar bra på hur det fungerar!

Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.

Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.

Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.

Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

nima13
2013-09-24, 21:54
Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.

Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.

Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.

Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Vad är det för för/nackdelar med fixed pitch?
Escn kör jag såklart med en lite starkare än vad som behövs.
Ska söka nu och se om jag får reda på något!

Ålänning
2013-09-24, 23:01
Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)

Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?

nima13
2013-09-24, 23:07
Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)

Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?

Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.
Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.

Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch! :)

Langelus
2013-09-24, 23:31
Vad är det för för/nackdelar med fixed pitch?
Escn kör jag såklart med en lite starkare än vad som behövs.
Ska söka nu och se om jag får reda på något!

Finns väl inte mycket till fördelar förutom något enklare rotorhuvud, annars är de mycket mer begränsande i flygningen

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Pekkala
2013-09-25, 06:37
Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.
Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.

Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch! :)

http://sceptreflight.net/Model%20Engine%20Tests/Webra%20speed%2040.pdf

nima13
2013-09-25, 16:20
http://sceptreflight.net/Model%20Engine%20Tests/Webra%20speed%2040.pdf

Bingo! Tack!
Ska kolla runt lite nu.
Hmm om man kör med 6cell batteri borde man ju ha en kv på lite under 1000? Eller?
Ni får gärna länka ungefär vilken så vet jag att jag är på rätt spår!


Finns väl inte mycket till fördelar förutom något enklare rotorhuvud, annars är de mycket mer begränsande i flygningen

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Jo, men som sagt, ska bara få upp den i luften och hovra omkring lite:) Så borde inte vara något problem!

Langelus
2013-09-25, 21:30
Bingo! Tack!
Ska kolla runt lite nu.
Hmm om man kör med 6cell batteri borde man ju ha en kv på lite under 1000? Eller?
Ni får gärna länka ungefär vilken så vet jag att jag är på rätt spår!


Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.

För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)

nima13
2013-09-25, 22:17
Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.

För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)
Hmm. Jo det är sant. Däremot är motorerna idag mycket mer effektiva än de för 30 år sedan så tvekar att vikt är ett problem.
Min pappa kan svarva/fräsa om beltpulley så jag får i den storlek jag vill:)

Edit: värt att till lägga är att helikoptern kommer väga runt 3 kg med batteri och allt.