handdator

Visa fullständig version : Turnigy 9x moderkort defekt



LeoR
2013-09-22, 17:52
Jahop!! Nu valde min trogna 9x att dö. Troligtvis så är det moderkortet som lagt av. Den dog under flygning så batteri plus och minus åt fel håll är det inget tal om. Så om någon har en defekt 9x eller moderkortet som dem kan tänka sej att bli av med så hör gärna av er.

SA3BGM
2013-09-22, 21:38
Usch vad tråkigt. Känner medlidande. Hur gick det med flyget?
Brukar detta hända så plötsligt?
Kan det inte vara någon lödning eller något som släppt i radion?

//Tony

McRegor
2013-09-22, 21:57
Billig radio = ojämn kvalitet. Det är nåt man bör ta med i beräkningen när man handlar sändare som är ovanligt billiga. Vi har ju läst i parallella trådar om flera som fått löda om kretskortet på just dessa sändare så det är nog inte så ovanligt, tyvärr.
Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
Roger

LeoR
2013-09-22, 22:07
Billig radio = ojämn kvalitet. Det är nåt man bör ta med i beräkningen när man handlar sändare som är ovanligt billiga. Vi har ju läst i parallella trådar om flera som fått löda om kretskortet på just dessa sändare så det är nog inte så ovanligt, tyvärr.
Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
Roger

Så kan man också se på det men min före detta futaba 12fg hade också problem. Därför gick jag över till billiga kina radio

LeoR
2013-09-22, 22:16
Usch vad tråkigt. Känner medlidande. Hur gick det med flyget?
Brukar detta hända så plötsligt?
Kan det inte vara någon lödning eller något som släppt i radion?

//Tony

oftast när dem dör så är det att man pluggat in strömmen åt fel håll men detta hände under flygning så det är omöjligt. Har mätt strömen och kollat alla lödningar men hittar inget. Hade jag vänt strömmen upp och ner så hade jag bytt ett par komonenter så hade allt funkat igen men det orkar jag inte göra med tanke på att dem funkar som dem ska. Quad som jag flög damp ner från en meter så den klara sej. Här är en video på den (inte med krasch men ändå...) http://youtu.be/kFN-JQiEoGc

Nu väntar långa mail konversationer med hk om att jag vägrar skicka tillbaka den eftersom frakten är pinsamt dyr och tar lång tid. När den hade ett annat problem med en knapp så rådde dem mej att öppna den och laga själv (:icon_butt:).

McRegor
2013-09-22, 22:19
Så kan man också se på det men min före detta futaba 12fg hade också problem. Därför gick jag över till billiga kina radio
Ja - det var ju också ett val eller kanske man skall säga ett intressant byte. Bara du var medveten om den ojämna kvaliteten och har kunskap om hur den skall åtgärdas så går det ju att köpa sånt också. Har man inte den kunskapen och färdigheten så är det nog bättre (säkrare) att välja nåt mera etablerat märke med i alla fall nån form av kvalitetskontroll - och med en säljare som tar ansvar för produkten. Köper man nåt såpass avancerat som en till synes avancerad sändare för ca: 50 $ så skall man nog inte räkna med alltför hög kvalitet, tyvärr.
Roger

Impulze
2013-09-22, 23:10
Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
Roger

Tror ju knappast radion är bättre om man flyger på traditionellt sätt.

//Matte

SA3BGM
2013-09-23, 00:05
oftast när dem dör så är det att man pluggat in strömmen åt fel håll men detta hände under flygning så det är omöjligt. Har mätt strömen och kollat alla lödningar men hittar inget. Hade jag vänt strömmen upp och ner så hade jag bytt ett par komonenter så hade allt funkat igen men det orkar jag inte göra med tanke på att dem funkar som dem ska. Quad som jag flög damp ner från en meter så den klara sej. Här är en video på den (inte med krasch men ändå...) http://youtu.be/kFN-JQiEoGc

Nu väntar långa mail konversationer med hk om att jag vägrar skicka tillbaka den eftersom frakten är pinsamt dyr och tar lång tid. När den hade ett annat problem med en knapp så rådde dem mej att öppna den och laga själv (:icon_butt:).

Oki. Tråkigt att inte hitta någonting som är trasigt. Oki
Bra att quaden klarade sig.
Jag är impad att tekniken kommit så där långt i denna "värld" oxo. :-) Verkligen stabil i luften den quaden.
Dottern min har en 500:- leksaks quad och hon loopar och grejar med denna.

Oki. Det löser sig nog skall du se. Är det fraktfritt från HK när man handlar där?.
Hittade tyvärr inget annat än en fraktkostnadslista och det kanske är denna man skall följa.

Lycka till.

McRegor
2013-09-23, 05:25
Tror ju knappast radion är bättre om man flyger på traditionellt sätt.
//Matte
Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att den lika gärna kan gå sönder vid flygning på vanliga RC-fält men trots allt är det en annan omgivning där och människor som inte är helt förvånade och oftast mera uppmärksamma om det händer incidenter. Fast egentligen hör ju inte sändarutrustning som uppenbarligen alltför ofta uppvisar fel hemma inom RC-flyget överhuvudtaget. Fast om detta med felfrekvensen torde det finnas olika uppfattning - jag grundar mig främst på att flera som skriver här haft problem med ojämn kvalitet/dåliga lödningar och detta har inte varit speciellt vanligt under senare år på mera etablerade märken. Ja - egentligen är det inget fel jag upplevt speciellt mycket överhuvudtaget under alla år jag flugit RC - och inget som det heller skrivits speciellt mycket om. Visst kan man få väldigt mycket för pengarna men ett grundkrav tycker jag är att grejorna skall fungera utan problem och utan att man skall behöva börja med att kontrollera kvaliteten och åtgärda dåliga lödningar.
Roger

markusb
2013-09-23, 17:44
Varför detta gnäll om billigt vs dyrt skit?? Du vet inte ens vad felet är på hans radio.. kan mycket väl vara ex en V-reg som dött. Kanske en äkta fairchild eller kanske texas.. kanske samma fabrikat som sitter i en fjuttaba eller vad du nu kör. Vad du än använder, sluta genast med det för den KAN pajja!

Komponenter havererar, så är det bara.

Grabben letar efter ett nytt kort, inte åsikter om hur korkade vi kinakillar är som flyger med billig utrustning som bara är skit, flyger fpv, flyger bland folk och allt du drar till med..

Forumet har spårat ur fullständigt.. är skittrött på att läsa sånt här jävla tjafs i varenda tråd.

McRegor
2013-09-23, 17:59
Nä Markus - ingen vet vad felet är men detta är nog nåt som är vanligare förekommande på en billig radio med antagligen obefintlig kvalitetskontroll än en lite dyrare där man i alla fall har lite kvalitetskontroll. Varför jag lagt mig i detta är för att främst många nybörjare verkar tro att man får en utmärkt radio för 50 $. Har man tur så får man nåt som fungerar bra och då är det otvivelaktigt mycket radio för nästan inga pengar - men risken är relativt stor att den har nån brist som måste åtgärdas. Om du är skittrött på att läsa inlägg som inte passar så får du väl ta en paus ifrån läsandet här.
Roger

LeoR
2013-09-23, 18:09
Nä Markus - ingen vet vad felet är men detta är nog nåt som är vanligare förekommande på en billig radio med antagligen obefintlig kvalitetskontroll än en lite dyrare där man i alla fall har lite kvalitetskontroll. Varför jag lagt mig i detta är för att främst många nybörjare verkar tro att man får en utmärkt radio för 50 $. Har man tur så får man nåt som fungerar bra och då är det otvivelaktigt mycket radio för nästan inga pengar - men risken är relativt stor att den har nån brist som måste åtgärdas. Om du är skittrött på att läsa inlägg som inte passar så får du väl ta en paus ifrån läsandet här.
Roger

Byter hellre ut en radio för 50 dollar 2 gånger än lägger 450 dollar på en futaba. Visst så kändes väl min 12a bättre i handen och känslan av kvalite strålade från radion igenom hela kroppen och att pressa upp den stora knappen och höra bip-bip var en fröjd. Vägde iförsej mer än en överviktig elefant men va f#n... :)

markusb
2013-09-23, 18:12
Upplys gärna i trådar där det efterfrågas.. "Tja, tänkte köpa en budgetradio..."


"Turnigy 9X moderkort köpes"

-Va du än gör, flyg inte bland folk och absolut inte fpv!!
Kinagrejjer är skit, jadajada, det ska vara dyyyyyrt för att funka. Massa QC och grejjer.
Tjänar du inte asmycket stålar utan kanske går i plugget eller är lågavlönad eller vad vet jag, då ska du inte hålla på med hobbyn.

Så ser det ut mellan raderna hela tiden här på forumet. Menar inte bara dina inlägg här ovan utan ganska generellt nu för tiden.

Här har han en radio som han tydligen är nöjd med eftersom han vill kosta på den ett nytt kort, med andra ord känns dina synpunkter mer som gnäll än som tips för nybörjare.
Blanda in fpv och befolkade områden..? Hajjar inte.
Jag har tagit en paus... men börjat läsa lite här igen för att testa om det går utan att bli förbannad på attityden..

LeoR
2013-09-23, 18:17
Upplys gärna i trådar där det efterfrågas.. "Tja, tänkte köpa en budgetradio..."


"Turnigy 9X moderkort köpes"

-Va du än gör, flyg inte bland folk och absolut inte fpv!!
Kinagrejjer är skit, jadajada, det ska vara dyyyyyrt för att funka. Massa QC och grejjer.
Tjänar du inte asmycket stålar utan kanske går i plugget eller är lågavlönad eller vad vet jag, då ska du inte hålla på med hobbyn.

Så ser det ut mellan raderna hela tiden här på forumet. Menar inte bara dina inlägg här ovan utan ganska generellt nu för tiden.

Här har han en radio som han tydligen är nöjd med eftersom han vill kosta på den ett nytt kort, med andra ord känns dina synpunkter mer som gnäll än som tips för nybörjare.
Blanda in fpv och befolkade områden..? Hajjar inte.
Jag har tagit en paus... men börjat läsa lite här igen för att testa om det går utan att bli förbannad på attityden..

Jag har en bakgrund av programmering för mobila enheter samt pc (appar och dylikt) så därför valde jag 9x så jag kunde pilla lite också. jag flashade open9x och satte in ett nanotech acc samt fick in en lipo laddare så accet kan sitta i hela tiden. Känns mindre nervöst att sitta med lödkolven i den än med en futaba. Vad kör du för radio föresten Marcus?

P.S alla som säger att kina bara gör skit, slut köp från dem då och köp enbart från sverige. Hoppas ni gillar nudlar ifall ni bestämmer er för detta dock

markusb
2013-09-23, 18:23
Självklart. Själv älskar jag att spara pengar till annat skoj. Därför väljer jag att handla billigt och har råd med desto mer kul saker istället!
Skulle nog påstå att 90% av all min flyghobby är från just HK..
Kör en 9X sedan drygt två år.. har allt JAG behöver och lite till....

markusb
2013-09-23, 18:24
Jag blir sugen på att felsöka ditt kort för att se vad som gett upp. Hoppas det är en Texas eller fairchild 7805 regulator... eller kanske Atmel-cpun.. kvalitetskomponenter alltså....
Kasta det inte om du ger upp, skicka det till mig så ska jag kolla.

LeoR
2013-09-23, 18:26
Känns som det blev lite dålig stämning helt plötsligt... Vad har jag gjort :(

McRegor
2013-09-23, 18:32
Jadu Markus - du riktar nog ilskan mot fel person om du tror att jag är nån som skall ha värstinggrejor. Däremot så vill jag ha grejor jag litar på när det gäller radion - men det behöver för den skull inte kosta en förmögenhet. Och visst respekterar jag att man har begränsad budget när man går i skolan men jag vidhåller att är det nån del i allt man köper som man inte skall snåla alltför mycket på så är det länken till kärran - alltså radioanläggningen. Men uppenbarligen tänker vi annorlunda och så är det nog bara. För att få lite perspektiv på dagens kostnader för RC-anläggningar så kostade en enkel anläggning runt 1500--1800 kr när jag började flyga RC runt 1970 - så det blev många timmars slit på bensinmacken innan man till slut kunde hämta ut sin efterlängtade radio. Då kostade en ny bil av vanlig modell kanske runt 15.000 kr - så visst har prisutvecklingen gått åt rätt håll inom vår hobby.
Så för att återknyta till tråden - det är bara att leta vidare eller köpa en ny radio. Med det priset är det väl inte så stor grej att helt enkelt byta ut den till en ny.
Roger

markusb
2013-09-23, 18:33
..och en jäkla massa till! Många kör denna radion här på forumet. Mycket pga priset och även för möjligheten att flasha om den med öppen mjukvara.
Just att många använder den kan ju bidra till att det ser ut att vara mycket fel på den?

säg 5 fel på 1000 9X på forumet..
eller 1 fel på 10 futaba xxx här på forumet.. eftersom 9X omnämns i 5 trådar så måste den ju vara extremt mycket skit jämfört med märkesradion, eller hur?

5/1000=0.5%
1/10=10%

Bara för att förtydliga min poäng....

McRegor
2013-09-23, 19:08
Känns som det blev lite dålig stämning helt plötsligt... Vad har jag gjort :(
Ja - du har nog inte gjort nåt alls för detta.
Känns som vi nått vägs ände och jag önskar dig lycka till med din reparation.
Roger

LeoR
2013-09-23, 19:18
Ja - du har nog inte gjort nåt alls för detta.
Känns som vi nått vägs ände och jag önskar dig lycka till med din reparation.
Roger

Nej för all del, fortsätt gärna eran debatt. Känns som vi kan komma fram till någon slags ståndpunkt. Jag är f#an inte ledsen :) (sedan tittar jag på min 9x som står och dammar och känner hur ADHDn växer inom mej :banghead:)

dvogonen
2013-09-23, 19:21
Kvalitetsbristen i 9x blir kanske lite överdriven ibland. Alla radioapparater, med något enstaka mycket dyrt undantag, tillverkas idag på likartat sätt i låglöneländer. Konstruktionen i sig och elektroniken i 9x är av rätt hyfsad kvalitet även om man jämför med en fullprisradio. Slutkontrollen är däremot bristfällig. En 9x kan mycket väl behöva lagas redan vid leverans. Men att de går sönder under drift är vad jag förstår rätt ovanligt.
Vad gäller hållbarheten i längden så slits trimknapparna och potarna ut fortare än man skulle önska. Men inte värre än andra instegsapparater. Spektrum DX6i har exempelvis betydligt större problem med trimknappar som går rakt av vid normal användning.

numnutchris
2013-09-23, 20:08
Häpp vilken urballa köpesannons, pm:ar i stället...

LeoR
2013-09-23, 20:16
Oki. Tråkigt att inte hitta någonting som är trasigt. Oki
Bra att quaden klarade sig.
Jag är impad att tekniken kommit så där långt i denna "värld" oxo. :-) Verkligen stabil i luften den quaden.
Dottern min har en 500:- leksaks quad och hon loopar och grejar med denna.

Oki. Det löser sig nog skall du se. Är det fraktfritt från HK när man handlar där?.
Hittade tyvärr inget annat än en fraktkostnadslista och det kanske är denna man skall följa.

Lycka till.

Näpp, det kostar pengar men inte sådär jätte mycket. särskilt inte om du köper från eu (före detta tyskland numera endast nederländerna då deras popularitet steg till skyarna)

henke2
2013-09-23, 20:32
Självklart. Själv älskar jag att spara pengar till annat skoj. Därför väljer jag att handla billigt och har råd med desto mer kul saker istället!
Skulle nog påstå att 90% av all min flyghobby är från just HK..

Jag håller med både dig och Roger. Om sändaren är det dyraste när man står och flyger på fältet så kan jag förstå resonemanget. Man får anpassa utrustningen efter situationen. Så länge man har koll på vad man gör är det ju inget problem, jag tror dock att man hade varit en smula extra nervös när jag flyger snabba jetplan om jag själv tutat ihop programvaran och lödit dit sändarmoduler etc på min sändare. Jag köper det jag tycker är bäst och byter med jämna mellanrum med visionen att det aldrig skall gå sönder - en crash är i mina ögon dyr och farlig och det undviker jag gärna så gott jag kan. Det är mitt sätt att spara pengar på(!)

Jag gissar att Roger, jag och många andra som hållit på länge normalt sett ser sändaren som det billigaste med faktor tio typ och då är ju $450 som i exemplet kanske fortfarande ganska lite pengar gent emot vad en crash kostar både i tid och pengar. :)

Notera att jag inte nämnt någon sändare vid namn utan gör ett mer generellt inlägg i köpestråden utefter jag vag tycker. :)

SA3BGM
2013-09-23, 20:43
Ni får skylla på mej att jag ställde frågan från början och att jag ville höra av fpvlabbet
om allt gick bra med honom och farkosten.
Jag tror inte någon annan tagit sig tid att fråga annars i en köpesannons (inget menat till Henke2 :)) och dessutom så hade det inte blivit denna enorma diskussion.
Skall fråga genom PM nästa gång. Sorry

LeoR
2013-09-23, 20:55
Ni får skylla på mej att jag ställde frågan från början och att jag ville höra av fpvlabbet
om allt gick bra med honom och farkosten.
Jag tror inte någon annan tagit sig tid att fråga annars i en köpesannons (inget menat till Henke2 :)) och dessutom så hade det inte blivit denna enorma diskussion.
Skall fråga genom PM nästa gång. Sorry

Nä, kör i annonserna. jag kanske ger ett svar som hjälper någon ann själv ;)

markusb
2013-09-27, 08:17
Fick ditt kort igår och tog en snabbkik.
V-reg är ok, atmega får 5v och resetpinnen ligger hög så allt ok.
Antingen fel i mjukvaran eller så har megan gett upp. Ska testa flasha om ikväll.

LeoR
2013-09-27, 08:26
låter ju positivt gentemot brända komponenter

henke2
2013-09-27, 08:35
låter ju positivt gentemot brända komponenter

Hade det inte varit tvärt om bättre om man hittat en komponent som gett upp? Knacka två gånger på kortet och det hoppar igång känns inte direkt som säkert haha :)

markusb
2013-09-27, 08:51
? Knacka hjälper inte...

Som sagt, testar att flasha om ikväll.
Annars är det atmelcpun som gett upp,

LeoR
2013-09-27, 09:24
Hade det inte varit tvärt om bättre om man hittat en komponent som gett upp? Knacka två gånger på kortet och det hoppar igång känns inte direkt som säkert haha :)

Jo iförsej men om det är en så kallad "brickning" kan det vara ett relativt enkelt fix, brända komponenter kräver lite mera jobb

henke2
2013-09-27, 10:11
Jo iförsej men om det är en så kallad "brickning" kan det vara ett relativt enkelt fix, brända komponenter kräver lite mera jobb

Jo, men att flasha om("knacka på") löser ju inte problemet i mina ögon. Visst sändaren hoppar igång, men kommer du någonsin lita på den i framtiden nu när du vet att den kan lägga av helt plötsligt?

markusb
2013-09-27, 10:51
Om det funkar att flasha om, ja då är det något med megan.
Vad man gör då är att ta hem en ny mega och löda dit.
Raketforskning?

henke2
2013-09-27, 11:13
Om det funkar att flasha om, ja då är det något med megan.
Vad man gör då är att ta hem en ny mega och löda dit.
Raketforskning?

Är det inte billigare att laga megan?

markusb
2013-09-27, 11:16
Anstränger du dig nu eller kommer det naturligt?

LeoR
2013-09-27, 11:29
Jo, men att flasha om("knacka på") löser ju inte problemet i mina ögon. Visst sändaren hoppar igång, men kommer du någonsin lita på den i framtiden nu när du vet att den kan lägga av helt plötsligt?

Nja får se. Det var ju några trevliga inlägg som tipsade mej om en bra radio förrut. Fuba nånting hete den visst...

henke2
2013-09-27, 11:34
Anstränger du dig nu eller kommer det naturligt?

Jag läser det du skriver, försöker förstå hur du menar och kommer med förslag i samma linje. Dock var det senaste ett sånt där skämt.

markusb
2013-09-27, 12:58
Ok. Förstod inte det roliga bara.
Men för att svara seriöst. Jag tycker felsökning är kul. Det är lärorikt, därför har jag det som både hobby och yrke.
Kan jag lära mig något och samtidigt få igång grabbens radio så har jag fått ut något, vi har minskat slit-och-slänget och grabben har sparat en liten slant.

I mina ögon en vinst för alla.

En ny mega kostar ca 40:- från ebay, inkl frakt. Jag har inte koll på vad ett utbyteskort kostar. 15 dollar? 20? 30?

mickmick
2013-09-27, 13:15
Är det inte billigare att laga megan?

Hur jag än anstränger mig så kan jag inte förstå vad du håller på med.....allt oftare är dina inlägg korkade, spydiga, arroganta och inte hjälpsamma på något sätt.

Skulle kunna citera flera av dina inlägg dock inte här och nu.

Jag är dock lycklig att inte ha träffat på någon som du ute på ett fält.....tur det finns erfarna-hjälpsamma modellflygare.

LeoR
2013-09-27, 13:47
Ok. Förstod inte det roliga bara.
Men för att svara seriöst. Jag tycker felsökning är kul. Det är lärorikt, därför har jag det som både hobby och yrke.
Kan jag lära mig något och samtidigt få igång grabbens radio så har jag fått ut något, vi har minskat slit-och-slänget och grabben har sparat en liten slant.

I mina ögon en vinst för alla.

En ny mega kostar ca 40:- från ebay, inkl frakt. Jag har inte koll på vad ett utbyteskort kostar. 15 dollar? 20? 30?

Finngs inga kort som reserv tror jag. försökte leta i några timmar men det enda jag hittade var påsar med de komponenter som behövs ersättas om man pluggat in strömmen fel. Om det gäller 40 spänn så spelar det ju ingen större roll. men men, vi får se vad det kan vara. Och sen vill jag personligen säga till alla som vill bråka och lägga in spydiga inlägg, LÄGG AV. OK? Jag är 15 år så det ligger inte precis 4000 spänn och skräpar bakom soffan. Jag väljer radios efter mitt kunnande samt ekonomi. Så sluta med erat tjat om billiga kina radios.

markusb
2013-09-27, 14:06
Tumme upp på dom två sista inläggen. Sammanfattar läget rätt bra.

markusb
2013-09-27, 18:04
Atmega64:an har gett upp.

En krets från Atmel... "Märkes-IC", så alla ni som har en atmel i er radio, släng skiten, den kan sluta funka när som helst!
Jag var tvungen ;)

LeoR
2013-09-27, 18:07
Aj aj aj. Så det blir att beställa ny atmega då? kan det vara någon annan komponent också? är det enkelt att löda dit en ny? spelar det nogån roll att jag flashat om eller är det bara att smälla dit en ny? Tackar iallafal för hjälpen marcus! Det är härligt med trevliga och hjälpsamma människor!

markusb
2013-09-27, 18:57
Jepp ny mega behövs.
Tror inte det är något annat som gett sig. Inte vad jag kan mäta mig till iaf.
Bytet är rätt lätt med rätt verktyg. Bara löda dit och flasha med något verktyg. Jag körde eepc när jag flashade min er9x.

LeoR
2013-09-27, 19:02
Jepp ny mega behövs.
Tror inte det är något annat som gett sig. Inte vad jag kan mäta mig till iaf.
Bytet är rätt lätt med rätt verktyg. Bara löda dit och flasha med något verktyg. Jag körde eepc när jag flashade min er9x.

Jo flasha är inget problem men jag använder mej av lödkolv modell primitiv, jag har ställbar temperatur men inga små "spetsar". är det fortfarande relativt lätt? Försökte hitta nån bra video men jag antar att man inte ska göra så här egentligen? det ser ju förjävligt ut.

http://m.youtube.com/watch?v=1gE7bXaqfu0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D1gE7bXaqfu0

markusb
2013-09-27, 19:09
Så funkar att göra men det är inte lätt.
Jag byter den åt dig med hetluftstationen. Ska ta hem en ny mega. Tar några veckor om det är ok?

LeoR
2013-09-27, 19:24
Så funkar att göra men det är inte lätt.
Jag byter den åt dig med hetluftstationen. Ska ta hem en ny mega. Tar några veckor om det är ok?

Är du villig att göra det så är jag super tacksam! Vad vill du ha för det jobbet?

SA3BGM
2013-09-27, 21:48
Leo har en ängel på sin axel och han heter Marcus. Man blir ju nästan gråtfärdig. :)
Nu har jag hittat en till snäll person på detta forum.

dvogonen
2013-09-27, 22:11
Så funkar att göra men det är inte lätt.
Jag byter den åt dig med hetluftstationen. Ska ta hem en ny mega. Tar några veckor om det är ok?

All heder åt Marcus
Att byta CPUn är görbart för den som har rätt utrustning och vana, men utan endera så är risken att misslyckas i princip 100%

markusb
2013-09-27, 22:24
Om du betalar cpun och frakten så är jag nöjd.
Behöver inget för arbetet.

Vi löser det senare när jag vet vad det gick på.

LeoR
2013-09-28, 06:30
Om du betalar cpun och frakten så är jag nöjd.
Behöver inget för arbetet.

Vi löser det senare när jag vet vad det gick på.

Toppen Marcus!

mickmick
2013-09-28, 07:04
Följer tråden med spänning.....hoppas det löser sig :)

Och vilken kille !!! Markus ........skulle vilja ha dig som min granne ;)

LeoR
2013-09-28, 07:09
Kan man enkelt flytta trådar föressten? Jag känner att denna inte behöver ligga kvar på prylmarknad. Förslag på ny kategori någon?

SA3BGM
2013-09-28, 07:26
Den ända jag kommer på är "hjälpsamma kamrater" om den hade funnits. :applouse:

Kan ju gå med "RC doktorn" också.

LeoR
2013-09-28, 07:26
Den ända jag kommer på är "hjälpsamma kamrater" om den hade funnits. :applouse:

Kan ju gå med "RC doktorn" också.

Kan funka...

LeoR
2013-10-01, 15:35
Nu flyttar jag tråden

markusb
2013-10-19, 16:50
Nu är processorn bytt och allt gick bra. Radion är vid liv igen.
Flashade ER9X som du ville.
Jag har även testat regulatorer osv (matar med 12V via ingången från batteriet) för att se så inget är fel där.
Skickar det på måndag efter jobbet!

http://s19.postimg.org/hh21ahxoj/IMG_5057.jpg

LeoR
2013-10-19, 17:25
Gött!!

Du ska all heder Markus!! Härligt med folk som är så hjälpsamma som du!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

bogieboy
2013-10-19, 17:38
Gött!!

Du ska all heder Markus!! Härligt med folk som är så hjälpsamma som du!


+1

numnutchris
2013-10-19, 17:42
+1

+1 till :D

LeoR
2013-10-19, 17:46
+1

Tack för Skalet! :)


+1 till :D
Tack för trevlig gemenskap och hjälp! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

markusb
2013-10-19, 17:58
:) Tack grabbar. Kul att kunna bidra.

SA3BGM
2013-10-19, 18:54
Markus! Du har fått en :1wav:
av mej. Du är guld värd. :-)
//Tony

markusb
2013-10-20, 22:16
Kan du skicka din adress. Slängde påsen som kortet kom i ;)

mickmick
2013-10-21, 00:38
+1

:thumbup:

:applause:

LeoR
2013-10-21, 09:01
Visst!

Leo Rådström
Lilla ekekullsvägen 16
42932 kullavik


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

UndCon
2013-10-21, 09:24
Gott mos - bra jobbat Markus!

Och för att spä på det hela med mer OT så har jag fullständigt glömt bort att svänga förbi med en lins och en OSD till dig Markus...

markusb
2013-10-21, 10:05
Bra skit! Slänger den på lådan i eftermiddag.

Nicke, jag har glömt det oxå. Osdn fick jag igång så det är lugnt.
Tror jag ska ta hem en sonykamera till från sc2k så då tar jag en lins i samma veva.

SA3BGM
2013-10-21, 20:17
Sorry OT Skicka gärna PM.
Markus! Vilken kamera kör du med och vilken skall du ev köpa?
//Tony

markusb
2013-10-21, 21:52
Har pz0420 och 0477, köpte just en till 0477.
Klockren bild i dessa.

SA3BGM
2013-10-21, 23:42
Du köper med hus och fästet?. 320:- eller strax över.
Hur går det med tullen då?
Skall man räkna med detta också då kanske?

markusb
2013-10-22, 07:58
Tullen ska du alltid räkna med. Sen om det blir så eller inte är jute av sporten i import ;)
Länge sedan för min del nu, så blir det tull så är det väl ändå på tiden, haha.

SA3BGM
2013-10-22, 08:06
:-)
Strax under 300:- brukar jag hålla mej till och har aldrig tullat (från Asien).
Läste på något ställe att detta var gränsen för tullfritt mm.
Är det fraktfritt så kan man ju lägga order med ett par dagar i mellan.
Vill man betala frakt och ta hem dyrare grejer så är det en annan femma.:-)

markusb
2013-10-22, 19:23
Fick du kortet med posten idag?

LeoR
2013-10-25, 20:52
Sorry för sent svar, inte likt mej (Inte sant markus?)

Jo jag fick hem kortet i veckan och det funkade klockrent. Så tack än en gång Markus! Världen behöver fler som du!

Föressten, såg din notis i brevet "flyg lungt" och detta levde jag efter.... i några minuter...http://img.tapatalk.com/d/13/10/26/babypuba.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

markusb
2013-10-25, 21:13
:) oups

SA3BGM
2013-10-25, 21:51
Markus! Vände du processorn upp och ner eftersom flygetyget sitter i trädet.:sarcastic:

Grattis till en lyckad reparation och utomordentlig service.
//Tony

SA3BGM
2013-10-25, 21:53
Tråkigt att se Leo.
Gick det att rädda farkosten?
//Tony

numnutchris
2013-10-25, 23:30
Hmmm, jag måste nog också få processorn bytt, hur hårt jag än planterar coptrarna så får jag dom inte att växa på trän...

:D

(ööö, lycka till med bärgning o ev. rep.)

LeoR
2013-10-26, 00:08
Tråkigt att se Leo.
Gick det att rädda farkosten?
//Tony

Japp, stog på tårna och ryckte ner den :).

Reparation? Tryckte tillbaka kamera plattan. Tänkte på det nu... Atsiken va starka xt60 är


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

SA3BGM
2013-10-26, 08:57
Oki.
Det var ju bra att det inte var några större skador på den. :-)
Jag såg på bilden att acken hängde i kabeln.
Jag har "Deans" och dom sitter också rätt bra. Acken for i väg i en krach
och drog med sig ESC, mottagare och höjdservot.
Det var bara att tejpa och limma fast grejerna igen efter noggrann inspektion.:)

Ha en bra dag.

LeoR
2013-11-01, 17:32
Markus, hur gick det med HKpiloten jag skänkte till dej? Gick den att få igång igen?

markusb
2013-11-01, 17:37
Det skulle ha gått om det inte var skit bakom spakarna.. bytte atmegan, flashade in bootloadern och brände fuses.
Något blev fel och jag råkade låsta den. Kan inte programmera den utan en HV programmerare nu, så jag la den åt sidan.. kommer jag över en annan atmega 2560 för inga pengar alls så kanske jag gör ett försök till ;) Men jag köper inte en ny cpu för att testa igen.
I annat fall kam jag plocka delar från kortet så det kommer ju alltid till användning!

LeoR
2013-11-01, 17:39
Det skulle ha gått om det inte var skit bakom spakarna.. bytte atmegan, flashade in bootloadern och brände fuses.
Något blev fel och jag råkade låsta den. Kan inte programmera den utan en HV programmerare nu, så jag la den åt sidan.. kommer jag över en annan atmega 2560 för inga pengar alls så kanske jag gör ett försök till ;) Men jag köper inte en ny cpu för att testa igen.
I annat fall kam jag plocka delar från kortet så det kommer ju alltid till användning!

bättre det än att jag hade kastat den