handdator

Visa fullständig version : Få fast klädseländor som lossnat?



Ålänning
2013-09-23, 20:47
Flygen är ju klädda med olika sorters klädsel.
Jag hör till dem som värmer fast dem för att få bort alla bulor, veck osv.
När jag köpt en beggad kärra av nån som aldrig brytt sig om detta, då kan lösa ändor va svåra att få fast för de är antingen smutsiga, rengjorda så många ggr att limmet är borta (?) eller så har limmet försvunnit med tiden. De fastnar alltså inte så bra när man värmer på nytt. Hur brukar ni göra då? Applicera nåt lim? Värma mera? Byta ut?

Och en fråga till... när klädseln lossnat och det krupit in lite olja eller nåt från metanol-moroten dit fram, vad kan man då göra? Spackla med nåt superspackel? Måla? Byta ut balsat? Klä över?

freddan_6
2013-09-23, 21:18
1) Utspätt vitlim fungerar sådär, balsaloc är bättre.

2) Olja = ajabaja. Talk/potatismjöl + aceton kan hjälpa. Då ska det inte vara nagellacksborttagning då den innehåller olja.

senmathal
2013-09-24, 06:54
Jag tycker att superlim (cynaoakrylat) är det överlägset bästa och ibland det enda som fungerar när det inte är helt rent där man ska fästa klädseln. Fäster även på lite oljig balsa.

/Mats

freddan_6
2013-09-24, 16:39
Jag tycker att superlim (cynaoakrylat) är det överlägset bästa och ibland det enda som fungerar när det inte är helt rent där man ska fästa klädseln. Fäster även på lite oljig balsa.

/Mats
Nu blir jag Off topic men om man undantar klädsel på oljig balsa så tycker jag att PU har mycket bättre vidhäftning än CA mot oljig balsa. Så bra att efter en värre krash så sitter allt lika bra som förut. Nackdelen är expanderingen de första 24 timmarna.
PU fäster inte alls mot klädsel

Ålänning
2013-09-24, 22:56
Jag brukar använda en tunn droppe CA och det funkar bra, men tänkte om det fanns nåt bättre sätt som inte blir så fult... eller fastnar för alltid. =)