handdator

Visa fullständig version : Natt-flygning, kamera alternativ



Elia
2013-09-25, 11:07
Finns det någon här som kör nattetid med FPV? Det går ju mörkare tider och det blir allt kortare flygdagar.
Jag letar efter en kamera som funkar nattetid, det finns ju lite olika alternativ att välja på då exempelvis flir och ir...
Någon som har något som funkar bra?

Mvh Elia

Impulze
2013-09-25, 12:51
Har precis tänkt köpa kamera för just det...ska testa denna då själva kameran får bra betyg.

http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-with-OSD-Menu-DNR.html

//Matte

McRegor
2013-09-25, 13:01
Hur kan ett linsbyte plötsligt göra kameran till en "natt-kamera" ? Låter lite för mycket "hokus-pokus"...
Man kan ju möjligen få lite högre ljusstyrka på optiken via byte men knappast nån stor skillnad.
Möjligen kan nån form av IR-kamera ge lite bättre uppfattning om vad som döljer sig i mörkret men den tekniken antar jag är lite osäker för att använda vid flygning - men det är bara min gissning.
Roger

henke2
2013-09-25, 13:05
Finns det någon här som kör nattetid med FPV? Det går ju mörkare tider och det blir allt kortare flygdagar.
Jag letar efter en kamera som funkar nattetid, det finns ju lite olika alternativ att välja på då exempelvis flir och ir...
Någon som har något som funkar bra?

Mvh Elia

Skall du ha kameran att se från eller till flygplanet?

Offtopic: Gissar att samma regler gäller på natten att man skall flyga inom synhåll. Är en ljusförstärkare godkänd för FPV eller räknas den som optiskt hjälpmedel?

Impulze
2013-09-25, 13:07
Menade förstås ir-filter, man måste köpa den versionen.

//Matte

McRegor
2013-09-25, 13:20
Vad gör "IR-filtret" ? Låter snarare som det tar bort IR-känsligheten men det kanske är tvärtom ?
Roger

Impulze
2013-09-25, 13:23
Ja hur man då utrycker det, men dom menar mer ir sensitive.

IR blocked version: CMQ1993X
IR sensitive version:PZ0420

//Matte

Elia
2013-09-25, 13:24
Skall du ha kameran att se från eller till flygplanet?

Offtopic: Gissar att samma regler gäller på natten att man skall flyga inom synhåll. Är en ljusförstärkare godkänd för FPV eller räknas den som optiskt hjälpmedel?

Det är tänkt till min Y6a brandkåren i byn vill att jag kör åt dom om det behövs, så jag håller på
Och undersöker om det finns möjlighet att köra när det är skumt.
En värmekamera är ju helt klart det optimala men
Det är en fördel om den slocknar så kan man enkelt slö över till en annan kamera.

Elia
2013-09-25, 13:26
Ja hur man då utrycker det, men dom menar mer ir sensitive.

IR blocked version: CMQ1993X
IR sensitive version:PZ0420

//Matte

Har du beställt den matte?

När tror du att den dyker upp i så fall?

Impulze
2013-09-25, 13:27
Tänkte beställa.nu typ..:)

//Matte

Elia
2013-09-25, 13:34
Tänkte beställa.nu typ..:)

//Matte

Jaha. Då dröjer det ju lite innan du har testat. Kanske beställer en ikväll, lönen kommer ju idag ��

McRegor
2013-09-25, 13:34
Nån som sett nån film över hur bra bildkvalitet det blir via IR med denna typ av enkel IR-känslig kamera ?
Roger

2013-09-25, 13:35
Jag har flugit med min pz0420 vid skymning och då gav den fortfarande bra färgbild. Bilden är mycket ljusare än i verkligheten. Om det är helt mörkt så går den över till svart-vit bild

Impulze
2013-09-25, 13:41
Nån som sett nån film över hur bra bildkvalitet det blir via IR med denna typ av enkel IR-känslig kamera ?
Roger

Jag hade tidigare en kamera som var ir-känslig och den funka mycket bra vid skymning/mörker.

Tack PÖ för infon!

//Matte

McRegor
2013-09-25, 14:21
Då får jag själv bjuda på en film-länk - http://www.youtube.com/watch?v=Yzt07aNfXIs
Den visar väl egentligen inte IR-möjligheten men däremot färg samt auto-switch till S/V när det börjar bli mörkare - samt hur bra bilden blir i s/v ett bra tag efter solnedgången.
Rätt OK för en såpass billig kamera får man nog säja.
Antar att det var denna lins du avsåg, Matte - http://www.sierrarc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=72&products_id=221
Kan nog vara bra att ha så ljusstark optik som möjligt.
Roger

Impulze
2013-09-25, 14:32
Ja det där ser riktigt bra ut. Sedär, linser med mer ljusinsläpp :) undra om det funkar använda en sådan även under dagtid.

//Matte

PinDuke
2013-09-25, 14:50
Brukar sätta min pz0420 på b/w när det är skumt/mörkt för att slippa att kameran växlar mellan färg och s/v.
Den funkar skapligt även vid mycket dåliga ljusförhållanden.

frznlogic
2013-09-25, 14:59
Jag kör tvl 600 från SC2000 på zephyren, har aldrig försökt mig på det där med mörkerflygning eftersom det skrämmer mig en del. Om något skiter sig så är man rökt helt enkelt. Speciellt med tanke på hastigheten på den maskinen, normalt ligger jag och flyger i 100 kmh och vid fullgas gör den 140 kmh. Man kommer långt på några sekunder, och att se saker på natten är inte samma sak som att flyga på dagen.

Iaf, det sagt så är kameran riktigt bra på dåligt ljus, jag har testkört i ett nedsläckt rum mitt i natten med en datorskärm som belysning, när man haft på sig fatsharksen ett tag glömmer man att det är mörkt runt en.



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

McRegor
2013-09-25, 15:06
Ja det där ser riktigt bra ut. Sedär, linser med mer ljusinsläpp :) undra om det funkar använda en sådan även under dagtid.
//Matte
Ja - det beror ju på hur duktig kamerans exponeringsautomatik är på att hantera t ex starkt solsken. Vet inte ljusstyrkan på "original-optiken" men nog lär det väl skilja ett bländarsteg i alla fall. Men min gissning är att det kommer att fungera bra även dagtid.
Roger

2013-09-25, 15:12
Jag körde den här linsen förut och den funkade ganska bra även dagtid men 6mm var ingen höjdare för fpv. :-)
http://www.securitycamera2000.com/products/1%7B47%7D3-6mm-MTV-Mega-Pixel-Infrared-Sensor-Lens-F1.2-for-CCTV-Camera.html

McRegor
2013-09-25, 15:28
Jag körde den här linsen förut och den funkade ganska bra även dagtid men 6mm var ingen höjdare för fpv. :-)
http://www.securitycamera2000.com/products/1%7B47%7D3-6mm-MTV-Mega-Pixel-Infrared-Sensor-Lens-F1.2-for-CCTV-Camera.html
Men skillnaden jfr den jag länkade till var ju att den hade 4 mm brännvidd så den borde rimligen fungera bättre för detta ändamål.
Roger

2013-09-25, 15:47
Ja absolut. Jag valde mellan 4 och 6mm och hade ingen större koll då utan ville bara ha en bild uran fisheye men 4mm funkar säkert fint

UndCon
2013-09-25, 15:49
Jag har 2st sådana "nattlinser"

större öppning== mer ljusinsläpp == bättre bild.

Sedan måste du montera det på en kamera med så låg lux som möjligt.

Jag har kameror med 0,008Lux och dessa kopplat med nattoptik ger en OK bild att flyga med.

41000

se tex här på mina Pixim kameror, "GoPRo" lins vs "Nattlins"

En av mina 0.008Lux kameror är modifierad dvs IR-filtret är borttaget. Den har suttit som övervakningskamera i min carport i över ett år utan problem

På Pixim kan man också ta bort filtret om man vill...


Här ser ni en gammal film jag gjorde med en kamera utan IR filter....filmat mitt på dagen, solen blir en svart prick pga IRstrålningen


http://www.youtube.com/watch?v=Tkdo6kzxAd0

Ålänning
2013-09-25, 17:40
Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?

Impulze
2013-09-25, 17:57
gasfylld objektiv låter dyrt :) :)

//Matte

neu
2013-09-25, 18:21
Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?

Har beställt en link (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13197__1_3_inch_Sony_CCD_Video_Camera_700TV_Line s_F1_2_PAL_.html) förmodar att det är den du menar? Någon som har link till videon som var här på forumet?

Kenneth E
2013-09-25, 18:33
Jag kör natt flygning med MK för att spåra rådjur och vildsvin, det går att köra utan IR belysning, men då blir inte kameran så snabb men det fungerar om man flyger lugnt och smart. Med IR kan man flyga som vanligt.

Kameran jag använder mig av har känslighet på 0.00034Lux, 4mm F1.2 lins.
Kan senare bifoga länk om någon är intresserad.
Ken

McRegor
2013-09-25, 18:55
Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
Om det är plast eller glas i linserna har nog ingen betydelse idag. Däremot kvaliteten på material, konstruktionen och utförandet. Det finns gott om bra objektiv idag med plastlinser så det duger säkert även till dessa förhållandevis enkla kameror.
Roger

Kenneth E
2013-09-25, 19:07
Gasen är väl till för att förhindra smutsig luft att komma in i linsen genom övertryck och samtidigt förhindra kondens på linserna.
Ken

McRegor
2013-09-25, 19:12
Om man gör objektivet gastätt så behöver man nog ingen gas i det för att hålla ute dammet...
Roger

Kenneth E
2013-09-25, 19:22
Men då lär du få kondens på linserna pga temperatur delta.

Ingenting är lätt i världen.
Ken

McRegor
2013-09-25, 19:35
Ev kondens beror nog på hur man hanterar objektivet vid kylig väderlek. Precis som för vår radioutrustning skall man ju låta även kameror och objektiv acklimatisera sig i kylan innan man börjar använda dom och undvika att förflytta grejorna mellan kyla och värme. De flesta "riktiga" objektiv har nog ingen gasfyllning - i vart fall förekom det inte tidigare och även då användes ju kameror utomhus. Är det nån som säkert vet om man tillämpar gas-fyllning på dessa objektiv ? Jag gjorde lite snabba "googlingar" men lyckades inte hitta någon sån information. Men jag kanske sökte på fel ord... Kanske avdelning onödigt vetande men det är alltid kul att lära sig nåt nytt...:)
Roger

Elia
2013-09-25, 19:58
Jag kör natt flygning med MK för att spåra rådjur och vildsvin, det går att köra utan IR belysning, men då blir inte kameran så snabb men det fungerar om man flyger lugnt och smart. Med IR kan man flyga som vanligt.

Kameran jag använder mig av har känslighet på 0.00034Lux, 4mm F1.2 lins.
Kan senare bifoga länk om någon är intresserad.
Ken


Nu blev jag nyfiken, precis vad jag söker, är ju jägare själv så detta är av stort intresse. har du en länk tror du till kameran?

MVH Elia.

Elia
2013-09-25, 20:04
Så här skulle man ju vilja se det hela.


http://www.youtube.com/watch?v=wqlptPhFmk0

Kenneth E
2013-09-25, 20:16
Thermal camera är troligen det som jag också vill ha eller en kombination av båda.

Någon som vet var man får tag i en Thermal camera?
Ken

UndCon
2013-09-25, 22:41
De kostar tyvärr en massa pengar - jag hittade ett par st från Kina och ett provex skulle kosta $5200 vilket är billigt då motsvarande från FLIR kostar minst 80.000SEK

Inte ens gamla saker från militärer är billiga när det gäller nattsyn...

NIR är den enklare billigare vägen...

Kenneth E
2013-09-28, 21:52
Det var något dyrt, men jag skall kolla lite mer noga på nätet om jag hittar något. Så länge duger min nuvarande nattkamera med IR kanonen.

Ken

Landin81
2014-05-18, 05:06
Sorry om jag drar upp tråden till ytan men tänkte ge ett litet förslag till framtida som är ute efter en bra kamera som funkar både natt och dag. Fick tipset då jag såg en video från alishanmao på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Dl5bxVv4fA4

ca 300 kr och 2 gram. Funkar utmärkt att flyga med och eftersom den inte väger något sitter den alltid fast på ena quaden som extrakamera som jag kan växla mellan på min tx.

bogieboy
2014-05-18, 19:48
Sorry om jag drar upp tråden till ytan men tänkte ge ett litet förslag till framtida som är ute efter en bra kamera som funkar både natt och dag. Fick tipset då jag såg en video från alishanmao på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Dl5bxVv4fA4

ca 300 kr och 2 gram. Funkar utmärkt att flyga med och eftersom den inte väger något sitter den alltid fast på ena quaden som extrakamera som jag kan växla mellan på min tx.

Var köper man den då?

Landin81
2014-05-18, 21:45
Ebay.. sök på fpv night vision 0.008 lux så kommer den komma upp

anspe
2014-08-18, 10:00
Vill man ha 3,6 mm objektiv (standard) för fpv med en 250 quad? Eller vill man ha kortare brännvidd? Finns även 2,1 och 2,8 mm att välja:

http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-with-OSD-Menu-DNR.html?revpage=6#reviews

Xermalk
2014-08-18, 13:59
Något fel tråd att återuppleva, du skulle startat en ny istället.
Och du vill ha så stort synfält som möjligt, dvs en 2.1mm lins. Alternativt 2.8 om man blir lite åksjuk av en 2.1. Vilket kan ske för ett fåtal.