handdator

Visa fullständig version : 1m foamboard vinge lågflygning



Fluf
2013-10-05, 17:05
Min 1m KFm4 vinge, lite tung men flyger fint och stabilt. Väldigt trevlig att köra lätt akrobatik med.




http://www.youtube.com/watch?v=tynTei0s7MQ

Materials;
50x70cm Foamboard (dense type)
Colored Packingtape
Hot Glue
Electronics;
D2822/14 Brushless 1450kv
TURNIGY Plush 18A ESC
Zippy 2200mAh 3S LiPo
TGS Sport 7x4.5E Propeller
HXT900 9g Servos
FrSky Taranis TX
FrSky V8R4-II 2.4Ghz 4CH RX

SA3BGM
2013-10-05, 22:56
hej Olof!
Snyggt byggd. Flyger ju jätte fint. Kanske mest beror på att du kan flyga. hihi
Vad är total vikten på denna maskin?
//Tony

Fluf
2013-10-05, 23:55
Tack så mycket :)

Jag började med en Bixler förra sommaren men har väl fuskat med joystick och datorspel sedan mitten av 80-talet.

Den är lite tung, totalt är den på ca 630g vilket är lite mycket för den motorn/propellern, kör man full speta så kan motorn bli rätt varm. Men vikten hjälper till att hålla den mjuk i vindpustarna :)

Det är det första hemmabygget jag gör på egen design (inspiration från annat men omskalad, vingprofilbyte och detaljer efter eget huvud). Uppgraderingen på denna som är på väg en en 1,4m vinge med KFm3 profil och dubbla motorer. Vikten på materialet på nya bygget motsvarar denna (plus extra motor och ESC). Skall bli spännande att flyga med differentiella motorer så man får skevroder på vingen ^^

numnutchris
2013-10-06, 00:40
Tack så mycket :)

---
Skall bli spännande att flyga med differentiella motorer så man får skevroder på vingen ^^

Du menar sida - eller ska det bli nåt med vektorstyrning menar du?
:D

SA3BGM
2013-10-06, 10:50
Aha. Då har du ju lärt dig fort. :-) Ja vissa saker sitter i ryggraden efter spelandet.
Jag började med simulator en vinter och när våren kom så smet jag ut på flygfältet när ingen var där.
Det gick ju jätte bra men nu har jag inte flugit på många år. Skall bli kul att få upp SuperEasyn och se om kunskapen finns kvar.
41225
Denna väger 500gr och motorn blir en 150W som din. Borde fungera.
Denna har bara höjd o sida men man kan köra skevmix men jag testar detta först.
Det är tänkt att mina döttrar skall få testa denna om den fungerar för mej. hihi

Kul att du har egna ideer och kunskap om konstruktioner.
Lycka till med bygget.
//Tony

Fluf
2013-10-06, 12:52
Du menar sida - eller ska det bli nåt med vektorstyrning menar du?
:D
Sidan så klart :banghead:

:)

Steflo112
2013-10-13, 10:55
Jana, nu måste man ju skaffa en sån här oxå. Sluta posta sånna här inlägg. Jag har inte tid med fler projekt. OBS Ironi.

Den såg ju hur grym ut som helst. Snyggt byggt och snygg kontroll. Såg ut som TBS caiprinia, eller? ( går ju inte att stava ens)
Det får nog bli en sån häringa oxå, med en liten fpv på. Har du någon liten byggbeskrivning som man kan titta på?

Fluf
2013-10-13, 16:42
Tackar Steflo :)

Jag har tyvärr ingen byggbeskrivning på den då jag freebasade en hel del när jag byggde.

Principen är dock rätt enkel, jag utgick från formen och proportionerna av Divinity II vingen;
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1048425

Men istället för den vingprofil som de använde där körde jag en KFm4 symetrisk profil;
http://en.wikipedia.org/wiki/Kline%E2%80%93Fogleman_airfoil

Materialet är denna 50x70 foamboard;
http://www.svexo.se/kapaskiva-5mm-50x70cm-vit-p-16823-c-433.aspx

I kort;
- Tog två foamboards och limmade ihop dem utmed 70cm sidan så jag fick ett ark på 100x70.
- Lade tape utmed båda sidorna, en färg på ena sidan och en annan på andra för att göra skillnad på upp och ner.
- Skar ut mellan-profilen (inkl roderytorna).
- Använde det som blev över för att forma över och underbiten av profilen (lite smart pussling så gick det bra).
- Limmade ihop med smältlim, installerade elektronik, vägde av TP (enligt Divinity II beskrivningen) och skar hål för batteri.
- Mixade deltavinge i radion och satte utslagen så jag fick några grader reflex på ytorna (då det är en symetrisk vinge), fick även addera lite höjdroder mix efter gasutslag då den annars stiger vid höga hastigheter.
- Kasta och kör.

Det är kul att skjuta från höften och få det att funka :) Kanonverktyg är även dessa;
http://fwcg.3dzone.dk/

markusb
2013-10-13, 19:57
Snyggt skepp och den ser väldigt mjuk och behaglig ut!

Steflo112
2013-10-21, 23:46
Kunde inte hålla mig. Här är början på en vinge, vi får se hur detta går. Nu är det bara att vänta på resten från HK, sen bär det av.41433

SA3BGM
2013-10-22, 00:17
Hej Steflo112!
Snyggt bygge.:)
Har du använt foamboard med papper på?
Om du inte gjort det hur har du "stagat" upp vingen?
//Tony

Fluf
2013-10-22, 07:12
Kunde inte hålla mig. Här är början på en vinge, vi får se hur detta går. Nu är det bara att vänta på resten från HK, sen bär det av.41433
Snyggt, Divinity II Wing, 1M med KFm3?

Om den inte är limmad ännu, litet tipps är att skära ut lättningshål i mellanprofilen, på en 1,4m vinge jag håller på med nu sparade jag 24g på att bara lätte lite material där :)

Vad för material är det du kör med (gissar sweco kapa-skiva)?

Och vad för motor/prop kombo siktar du på?

Ser fram emot update.

SA3BGM
2013-10-22, 08:26
Skulle man inte kunna varva kapa och depron?
Undrar om den blir för svag då.
Det borde väl räcka med ett papperslager mellan varje varv.

Olof! Hur mycket "flex" är det på din vingen när du har tejpat hela vingen?
Den måste väl vara väldigt stabil?
//Tony

SA3BGM
2013-10-22, 08:46
Snyggt, Divinity II Wing, 1M med KFm3?

Det ser ut som om den är 1.2m med KFm6.
Kollade på golvet hur många "laminat bred" den är. 6st a ca 200mm :)
//Tony

Fluf
2013-10-22, 12:38
Det ser ut som om den är 1.2m med KFm6.
Kollade på golvet hur många "laminat bred" den är. 6st a ca 200mm :)
//Tony
Golv kan jag inte så mycket om så storleken gissade jag friskt på, 1,2M låter troligt. Däremot vingen är en basplatta (med utskurna roderytor), en profil på 50% och en profil på 25% och sedan ett lock i mitten för elektroniken. Så det ser ut som en KFm3, såvida det inte är något under vingen vi inte ser men av skuggan att döma är det platt.

Vackert och estetiskt skuren.

EDIT; Hmm, hybrid? KFm6 är riktigt 50% + 25% fast på båda sidor. KFm3 är 75% + 50% på ovansidan. Vilketsom. Tror det är bäst om byggaren informerar än att vi spekulerar :)

Steflo112
2013-10-23, 19:04
Tackar
Jag köpte 5 mm cellpannå 100x70 cm. Det kanske är tokfel, vad vet jag. http://www.mattonbutiken.se/index/browse/search/Cellpanna.html
Har ju aldrig gjort nånting liknande hittills.
Jag har följt denna länken. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1048425
och minskat måtten till 1 meters vingbredd.
Jag vet faktiskt inte vilken motor/vingkombo jag skall skaffa. Tänkte mig denna motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18114__Turnigy_Aerodrive_SK3_2822_1740kv_Brushle ss_Outrunner_Motor.html med en 8045 prop.
Vad tror ni om det?

numnutchris
2013-10-23, 19:29
Tackar
Jag köpte 5 mm cellpannå 100x70 cm. Det kanske är tokfel, vad vet jag.
---


Funkar gôrbra för tex. parkflyg, byggde själv en "vtol" av det,
http://www.youtube.com/watch?v=MtEXqGhL5UE
och har för mej några av hillebilles parkgetter gjordes av cellpannå.
Om nån får för sej att använda det till inneflyg så fungerar det också, men materialet är tungt i det avseendet.

SA3BGM
2013-10-23, 23:53
Jag köpte 5 mm cellpannå 100x70 cm. Det kanske är tokfel, vad vet jag.

Det blir stabilt. Har du gjort den med 2st ovansidor,1st mellan och 2st undersidor?
Vad blev vikten på enbart vingen utan setup?
/Tony

Fluf
2013-10-24, 08:53
Tackar
Jag köpte 5 mm cellpannå 100x70 cm. Det kanske är tokfel, vad vet jag. http://www.mattonbutiken.se/index/browse/search/Cellpanna.html
Har ju aldrig gjort nånting liknande hittills.
Jag har följt denna länken. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1048425
och minskat måtten till 1 meters vingbredd.
Jag vet faktiskt inte vilken motor/vingkombo jag skall skaffa. Tänkte mig denna motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18114__Turnigy_Aerodrive_SK3_2822_1740kv_Brushle ss_Outrunner_Motor.html med en 8045 prop.
Vad tror ni om det?
Tror den motorn blir lite för klen och den propellern lite för aggresiv för den motorn.

På min vinge som är i grunden samma material, storlek och form som din, flyger jag med denna motorn;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12916__D2822_14_Brushless_Outrunner_1450kv.html

Och denna 7x4.5 prop
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7940___TGS_Sport_7x4_5E_Precision_propeller.html

Och det drivs av en 2200mAh 3S LiPo (vikten behövdes i nosen).

Kör jag full flås på motorn blir den lite väl varm så jag får vila den lite mellan varven. Således en lite kraftigare motor hade varit trevligt.

Om jag hade byggt den i dag hade jag nog tagit en lite större motor, tex denna;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12921__D2830_11_1000kv_Brushless_Motor.html

Och köra med en 9x6 prop eller liknande.

Steflo112
2013-10-24, 23:18
Jag frågade polaren om han oxå ville ha en vinge. När man ändå var på gång så att säga. Och gissa vad han svarade. Det var bara att åka till Matton igen och hittade nu 5 mm skiva med ena sidan svart och den andra grå. Blev riktigt bra, tycker jag iallafall. Så nu blir det snart två nybörjare med vingar. Vi har enbart kört quadar innan. Efter inrådan på att den motorn jag föreslagit var lite för klen så beställde jag NMT 2826-1350kv med 310 watt eller 1,1 kg thrust med en 4s ack istället.
41469Vi får se hur detta blir, jag har banne mig ingen aning.
Ni som kan, kommer denna motorn fungera och vilken propp ska man använda?
Jag tänkte montera servona centralt och använda "push rods" men det kanske är överkurs. Vad är bäst?

Fluf
2013-10-25, 10:08
De kapa skivorna kan bli rätt tunga, jag rekommenderar att lätta dem så mycket som möjligt och rekommenderar en motor på ca 200W med 1200-1500KV.

dvogonen
2013-10-25, 14:20
Ni som kan, kommer denna motorn fungera och vilken propp ska man använda?
Jag tänkte montera servona centralt och använda "push rods" men det kanske är överkurs. Vad är bäst?


Hobbykings effektsiffror är med en 8x4, och det kan vara en bra storlek att börja testa med. Jag skulle kanske satsa på en något mindre propeller med högre stigning, typ 7x5 om jag körde 4s. Beställ några olika och testa vilka som funkar bäst. Proppar i den där storleken har en tendens att gå åt.

Jag skulle montera ett servo per roder. Monteras lämpligen så att du kan ha en stötstängerna parallellt med luftflödet. Servona kan du sänka ned helt i vingen, så bara armen sticker upp. Klistra fast lite papper på toppen av skivan med en skåra för armen så blir servot helt osynligt.

Om du inte klistrat ihop vingarna ännu så drar du lämpligen servokablarna mellan skivorna. Ett tips är att göra någon slags kanal för kabeln så att det är möjligt att byta servo om ett skulle gå sönder.

Klä in åtminstonde undersidan och framkanten av vingarna i packtejp. Syns inte, väger nästan inget och förlänger livet på vingen rejält. Landningarna tar annars hårt på pappen.


Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Steflo112
2013-10-25, 23:57
Tack för Era tips.
Idag vägde jag vingen. Den väger ca 320 gram. Då är den olimmad, ingen packtejp och utan elektronik.
Jag har inte heller skurit ut "onödigt" material. Är det för tungt?

Fluf
2013-10-26, 00:21
Tack för Era tips.
Idag vägde jag vingen. Den väger ca 320 gram. Då är den olimmad, ingen packtejp och utan elektronik.
Jag har inte heller skurit ut "onödigt" material. Är det för tungt?

Nja inte för tungt, men det är rätt tungt med alla de lagrena. Man kan hyvla rätt bra från mellanlagerna utan att påverka vingens integritet. Pågående bygge 1,4m med 3 lager lyckades vi hyvla 24g från mellanlagret. Så med lite smart kapning kan du nog minska grundvikten med 10%.

Tillräckligt med motor och juste balans så flyger allt, men ju lättare den är desto långsammare och finare glider den, bättre flygtid, och mindre belastning på motorn.

:)

Steflo112
2013-10-26, 10:17
Hur gör ni med propeller fastsättningen?
När man landar så antar jag att propellern kan ställa sig i vilken vinkel som helst och då fastna i marken vid landning.
Skadar man då inte både propeller och motorfäste?

dvogonen
2013-10-26, 11:01
Det stämmer att det finns en stor risk att bryta av propellern vid en buklandning. Propellern går av innan motorfästet ger sig. Med en så pass liten motor och propeller är det bästa alternativet att använda en så kallad propeller-räddare. Det är ett fäste som sätts på axeln. Propellern fixeras sedan på fästet med gummiband eller oringar. När propellern träffar marken lossnar den från fästet och hamnar snett istället för att gå av.
Har sparat mig oräkneliga propellrar vid det här laget.

Fluf
2013-10-26, 11:52
Om man har lätt motorbroms på ESC'n så kommer propellerns snurra ganska långsamt när man kommer in för landning och så länge den är i rörelse är risken för kvaddad propeller ganska liten men det sker.

Själv har jag inte brutit en propeller sedan jag började med propeller-räddare/prop saver som dvogonen också pratar om. På en dragande propeller har man en del begränsningar på prop-saver då propellern och hela planet hänger i gummibandet. Men som på vingen, en tryckande propeller så kan man köra nästan hur stort som helst så länge man kan fästa den och det är rimligt balanserat :)

Själv använder jag denna och är mycket nöjd
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__3739__3_17mm_Prop_Saver_w_Adapter_3_bands.html

(jag kompletterade även med en O-ring sats från CO för att ha rätt O-ring oavsett hur tunn/tjock propellern är.

Tycker absolut att du skall använda propsaver till en flygande vinge.

dvogonen
2013-10-26, 13:37
Jag har också använt den länkade propellerräddaren och den är bra. Det kommer ofta med liknande varianter med motorerna och de funkar allihop OK.
En varning är på sin plats för oringar. Även om dessa ser likadana ut så kan de ha väldigt olika egenskaper. De som följer med proppräddarna är sega och bra och funkar väldigt länge utan problem. Men jag har försökt använda oringar som varit avsedda som tätning för rörledningar och dessa är ibland inte sega nog utan går av under belastning, vilket gör att propellern faller av i luften. Snopet. Numera klipper jag oftast till ringar av tunn cykelslang och virar på dessa i flera lager . Det håller inte alls lika länge, men i och med att man har flera lager så lossnar inte propellern när slangen går av och man hinner byta inför nästa flygning. Billigt är det också.

freddan_6
2013-10-26, 13:57
Angående O-ringar eller motsvarande föredrar jag de svarta gummibanden tjejerna har till att fläta hästman. De är superstarka och går inte av i första taget. Vid krash kan de lossna så jag har några i reserv runt antennen på sändaren. Affären ligger mitt emot skånehobby 1000 gummiband 19:-. Sen är fällbara propellrar + nav rätt bra. Jag kör det på min vinge.

41492

Steflo112
2013-11-04, 21:29
Det har börjat dyka upp prylar nu, så snart så kommer första kraschen.
Jag har funderingar på att ta bort det översta/understa lagret på vingen. Den smala delen mot framkanten. Jag tycker den blir väldigt smal när man slipar ner framkanten och den blir nästan som en puckel.
Vad tror ni om det?

Steflo112
2013-11-05, 19:48
Fluf.
Kan inte Du lägga upp några detaljbilder på din vinge?
Jag behöver så många tips som möjligt nämligen.

Fluf
2013-11-05, 20:07
OBS, stora bilder (3840x2160), kan vara lite segt att ladda, för att se dem större, högerklicka och öppna i nytt fönster eller spara.





http://imageshack.us/a/img163/9771/qmst.jpg

http://imageshack.us/a/img59/831/fios.jpg

http://imageshack.us/a/img51/7748/lvac.jpg

http://imageshack.us/a/img59/1474/ia26.jpg

http://imageshack.us/a/img404/1294/ay2s.jpg

http://imageshack.us/a/img18/783/32g7.jpg

http://imageshack.us/a/img546/7263/nmev.jpg

http://imageshack.us/a/img18/7100/974s.jpg

Steflo112
2013-11-05, 20:52
Tackar
Har Du lagt in några förstärkningar i vingen?

Fluf
2013-11-06, 08:53
Tackar
Har Du lagt in några förstärkningar i vingen?

De enda förstärkningarna är att jag lade tunn packtape på alla foamboards innan jag började jobba så det är packtape även mellan lagerna (lite onödigt). Men inget i form av kolfiber eller liknande.

Då har jag drämt in vingen i full spetta medvind (80-90km/h) både i plåtcontainer och lyktstolpar. Skadan efter containern ser man när man stoppar i batteriet, 3st LED's dog på ena sidan.