handdator

Visa fullständig version : Hur ladda Gens Ace bäst?



Ålänning
2013-10-05, 20:23
Har köpt 8st nya Gens Ace-ackar nyligen (4st 3S 2200 30C och 4st 4S 2200 30C).
Jag har haft LiPo länge och har ett drös, men det är ett tag sedan jag köpt nya LiPo's.
Förut skulle man med vissa ackar ladda dem på ett visst sätt samt inte dra ur dem
för mycket X antal ggr i början. Såå... hur ska jag ladda dessa nya ackar nu i början
och hur ska jag använda dem i början och hur ska man sköta dem sen osv?
Jag har flera ackar som börjar svälla, redan när dom används bara få ggr och jag tycker inte jag pinat dem ett dugg.
Har tre olika laddare.

Det står bland annat följande om dem på acken:
- Store long term at 3.8V per cell. Avoid unnecessary charge cycling. <-- Var går gränsen?
- Never exceed the maximum of discharge rate or load. <-- Alltså 30C x 2200mA = 66A? Och att inte dra ur dem mer än 70-80% antar jag?

Står 5C på 4S-ackarna, så de kan laddas med 5 x 2200mA = 11 A max? Och 3S-ackarna med max 2,2A?

Dessa ackar är ju byggda med nyare teknik än mina tidigare FlightPower, Turnigy, DesirePower, Hextronic, Hyperion, HiModel, Zippy, osv... så de är säkert bättre och ska tåla användning enligt bruksanvisningen bättre, eller hur?

Vill bara ladda dessa rätt i början och rätt hela tiden och använda dem rätt... ska användas i 450-helis, Bormatec Maja, DJI quads i första hand.

simonarvestrand
2013-10-05, 20:39
Ladda med 1C och lämna 15-25% kvar i accen efter flygning , så gör jag med mina och dom håller då 2-400 flighter

Ålänning
2013-10-06, 18:41
Hittade en skillnad...

I ena ackens bruksanvisning står det att man inte får dra ur under 2.8V per cell.
I den andra står det att man inte får dra ur under 3.2V per cell.

Öh... vet tyvärr inte vilken bruksanvisning som var till 5C-ackarna av de ovan nämnda.

simonarvestrand
2013-10-06, 18:53
håll dig till 3,7 och uppåt att dra ner den till 2,8 är döden

Ålänning
2013-10-06, 22:38
3.7? Då har man inte dragit ur många procent!?

Stiffe
2013-10-06, 23:22
Ladda med 1C och lämna 15-25% kvar i accen efter flygning , så gör jag med mina och dom håller då 2-400 flighter

Låter helt fantastiskt jag får ca 50 flygningar på mina iofs billiga Zippy innan de dalar och tycker jag sköter dem väl ??

simonarvestrand
2013-10-07, 08:11
3.7? Då har man inte dragit ur många procent!?

iom att 3.7 är den nominella spänningen och ca 4.2 är fulladdat så är det rätt många procent ändå.
ett sett som man kan märka vad som eventuellt inte är bra för accen är att köra rätt hårt med den ner till ca 3.8V känn sedan på värmen på accen testa sedan att fortsätta flyga lika hårt och dra ner accen under 3.7v du kommer med största säkerhet känna att accen blir väldigt mycket varmare och kanske även lite svullen. flygning under 3.7 v minskar enligt mig livslängden markant. flyger du sen under 3 volt finns en stor risk till direkt permanent skada vilket oftast gör att nån cell inte längre jobbar lika bra som dom andra eller att den cellen aldrig blir full vid laddning.



Låter helt fantastiskt jag får ca 50 flygningar på mina iofs billiga Zippy innan de dalar och tycker jag sköter dem väl ??

Det är väldigt beroende på vad det är för maskin man har den i också och storlek på accar när det gäller zippy livslängden på zippys 4-6cells accar är betydligt kortare än 3cellarna verkar det som .
Sen om man har en acc i en motorseglare eller en tokvarvande maskin påverkar också.

3cell 2200 30c från zippy har klarat över 150 flighter men det är ungefär vad dom klarat. gensace 25c accar är betydligt bättre.

Det finns nog lika många tankar om hur en lipo ska hanteras som det finns sandkorn i en blästermaskin.

Finns tillex dom som säger att man måste storageladda accarna annars blir dom oanvändbara på kort tid om man inte använder dom. jag har kört med accar som legat fulladdade i ett halvår som inte tappat nått alls. ( inte medveten handling slarvade bort fulladdade accar )

henke2
2013-10-07, 12:38
Det finns lite olika spänningar att tänka på. Fulladdat får aldrig överstig 4.23volt generellt för li-po. En tom ack får aldrig gå under 3.0volt obelastat generellt och håller man sig över 3volt per cell även under last så är man på rätt sida helt klart. Att hålla sig inom dessa gränser gör man smidigast med en bra li-po laddare och ett fartreglage som stänger av om du går under en specifik spänning.

När man drar ur en cell kan man teoretiskt kräma på tills man är nere på 3volt per cell, likadant när man laddar kan man teoretiskt mata på tills man når 4.23volt. Sen är det andra faktorer som styr tex värmeutvecklingen varvid tillverkaren sätter snällare rekommendationer.

Inkörning av li-po ackar har jag inte mycket för. Enl mina erfarenheter så minskar prestanda och kapacitet en smula from första laddningen. Har aldrig märkt någon uppåtgående trend. Där emot kan man hålla nedgången på en nästan försumbar nivå om man dimensionerar vettigt.

En väl dimensionerad vad vi kan kalla för normal elflygsetup ger dig bra prestanda och långa flygtider(15-20min) utan att du nosar på någon gräns. Får man väldigt korta flygtider(2-4min) och landar med varma prylar så har man något fel i sin setup och man bör justera den felande länken. Det kan vara för liten ack, för höga förväntningar på prestanda etc.

Jag tror de allra flesta skulle ha ackar som håller flera år om man dimensionerat mot en tänkt flygtid på 15-20min.

McRegor
2013-10-07, 13:15
Den "dimensionerande" flygtid som Henke nämner är nog också i det intervall jag använder - utom för inomhuskärror där man pressar ackarna betydligt hårdare...:) Sen flyger man ju aldrig så länge så de flesta av mina ackar lever nog ett rätt lugnt liv. Ett annat undantag är ju elseglare där man har korta motortider med relativt högt effektuttag men även där måste man ju avbryta motorflygningen i god tid innan acken slutar leverera.
Roger

Ålänning
2013-10-07, 20:38
Hade lite hjärnsmälta när jag reagerade åt 3.7V.... =) När jag använt mina LiPos så har jag mätt dem efter de svalnat och då har de vart runt 3,6-3,8V. De blir endast varma när jag flugit Bormatec Majan. Ljumna när jag flyger tex 450-heli (snackar 2200 3S nu som exempel. Jag tycker jag har helt OK flygtider med 450-helisarna. Måste ha att göra med att mina ackars C-tal inte stämmer mer. Ska väl bli bättre nu med nyyyya fina ackar. =)

simonarvestrand
2013-10-07, 20:42
vore kul att hitta en 450setup som ger 15-20 min flygtid :)

McRegor
2013-10-07, 20:51
vore kul att hitta en 450setup som ger 15-20 min flygtid :)
Naturligtvis är det inte tillämpbart på alla typer av flygande föremål och det tyckte jag framgick också av Henkes inlägg. Men många flyger mera normala, vanliga flygplan och där passar Henkes tumregel lite bättre.
Roger

henke2
2013-10-07, 21:34
Naturligtvis är det inte tillämpbart på alla typer av flygande föremål och det tyckte jag framgick också av Henkes inlägg. Men många flyger mera normala, vanliga flygplan och där passar Henkes tumregel lite bättre.
Roger


Det är faktiskt inte omöjligt.

Nu kan jag absolut ingenting om helikopter men googlar jag så ser jag att man verkar köra 3S Gens ace. http://www.gensace.de/lipo-battery/airplane-lipo/3s/gens-ace-2600mah-11-1v-25c-3s1p-lipo-battery-pack.html

Väger 228gram.

Kan vi kan dubbla kapaciteten utan att öka vikten så är vi ju hemma.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__23814__Turnigy_nano_tech_2500mAh_3S1P_5_10C_Tran smitter_Lipo_Pack_.html

2500mAh och 155gram, dvs 5000mAh och 310gram. 5C kontinuerligt enligt reklamen. 20minuter blir ju 3C i snitt. Fixar helikoptern 80gram extra vikt så är det ju görbart. Förr gjorde vi alltid så eftersom man var begränsad i strömurtaget, de klenare ackarna i kombination med sansade strömurtag behövde heller ingen balansering alls när man laddade, klarade flera hundra cykler utan ballancering.

Idag väljer man kortare flygtider och hårdare ackar, men går ner betydligt i antal flygningar per ack.

henke2
2013-10-08, 07:18
Halv off topic... En oanvänd Thunder Power ack som jag av någon anledning sparat i över 9år. Aldrig laddad. Rätt kool ändå :)

http://imageshack.us/a/img30/6226/pdoh.jpg

McRegor
2013-10-08, 07:48
Har några Kokam-ackar som är 7,5 år gamla. Dessa fungerar utmärkt och används varje år. Båda saknade ursprungligen balanseringskontakt men för kanske 4 år sedan så monterade jag en sån på den ena av ackarna. Döm om min förvåning när balansen ändå var på hundradels volten när. Och detta trots att jag emellanåt haft dom i en flygande vinge där toppbelastningen varit ca: 25C... Kvaliteten var nog lite bättre på i alla fall vissa fabrikat på den tiden - och priset var givetvis också därefter.
Roger

Kenneth E
2013-10-08, 16:33
Jag har också två stycken kvar, trodde jag var den sista 3S3200 20/25C.
Ålder, tror nog de är mellan 10-7 år gamla i perfekt skick, 12.6volt balanserade.

Hade dem i pylonkärror.
Ken

simonarvestrand
2013-10-08, 17:46
har även jag några accar som har ett par år på nacken som balancerar perfekt men när man pressar dom hårt
som det lätt kan bli i en helikopter så märker man att kraften saknas.

McRegor
2013-10-08, 18:26
har även jag några accar som har ett par år på nacken som balancerar perfekt men när man pressar dom hårt
som det lätt kan bli i en helikopter så märker man att kraften saknas.
2 år kontra 7-10 år....:sarcastic:
Nåja - Kokam var ju ett mycket välrenommerat fabrikat men numera har dom nog övergett amatörmarknaden och satsar nog mest på den professionella marknaden. Orsaken är helt säkert att relatera till vad det går att ta ut för pris för dom var som sagt inte billiga - men däremot bra.
Jag har också ett par Nanotech-ackar som är inne på sin 4:e säsong (nåja - dom används i stort sett året runt) liksom ett par likadana som är inne på sin 3:e säsong. Alla är en aning "puffade" men har fungerat utmärkt hela säsongen med närapå perfekt balans. Men nu är nog en av dom på väg att degenerera så den får nog gå till "skrotbingen" inom kort. Det skall bli intressant att se hur mina GensAce kommer att fungera - dom har varit med i 2 säsonger nu men inte använts så väldigt mycket även om det blivit lite mera de sista månaderna.
Roger

simonarvestrand
2013-10-08, 18:38
får väl utveckla lite. som jag fått göra så många gånger för min sambo gnäller på att jag säger ett par år .
ett par år = 2 eller mer kanske typ upp till 5,6 år

Carlo
2013-10-09, 23:31
Helt OT men kul att se att fler använder uttrycket "ett par" som mig!! Ett par öl är INTE 2st till exempel. Ett par minuter i garaget kan bli vad som helst.

simonarvestrand
2013-10-10, 06:18
Gött att vi är fler

Sent from my HTC One X using Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

Ålänning
2013-10-10, 19:32
Hm, par ligger väl i samma kategori som dussin och tjog. Par = 2, Dussin = 12, Tjog = 20.
Ett par öl = 2 öl. Orden några, flera och många däremot är lite flummigt.
Vissa säger "ett par byxor" och menar du en byxa.

Stiffe
2013-10-25, 13:27
Har nu inhandlat några "dyra" Lipos iaf nästan 3ggr så dyra som Zippy för att utvärdera om det är så mycket bättre och förhoppningsvis lite längre flygtider och längre livstid , de jag köpt

Gens ace 4S 5800 45 C och Hyperion 4S 5000 25 C

Ålänning
2013-10-25, 20:07
Jag har använt EN av mina 8 nya GensAce (2200 4S 30C) EN gång och är riiiktigt nöjd... =)
Har även 2 st 2S 450mAh Hyoperion till mina depron, dom saknar balanseringskontakt, men funkar finfint, inte svullit ett jota fast jag använt dem flera år under depronperioderna.

Ålänning
2013-10-25, 20:42
Ni som är ack-gurus... ser ni nån skillnad på dessa splittnya GensAce-ackar? ;-)

41486

McRegor
2013-10-25, 21:13
Jodå - plus och minus-sladdarna ser skiftade ut på ena acken...hmmm
Har du mätt och kollat om det ändå stämmer i kontakten ?
Roger

Ålänning
2013-10-26, 00:10
Japp har mätt och allt stämmer. Det enda som skiljer är att acken är spegelvänd, till viss del iaf. Är inte det lite konstigt? är cellerna upp och ner? Man ser ju inte skillnad på dem.

Stiffe
2013-11-04, 00:31
Har nu inhandlat några "dyra" Lipos iaf nästan 3ggr så dyra som Zippy för att utvärdera om det är så mycket bättre och förhoppningsvis lite längre flygtider och längre livstid , de jag köpt

Gens ace 4S 5800 45 C och Hyperion 4S 5000 25 C

Har provat lite idag och jag fick 1 min längre flygtid på Hyperion och Gensace jämfört med Zippy , när jag bytade gimbal till gopron vilken är 650 g lättare fick jag ca en halv gång mer flygtid , vikten spelar stor roll eller så ligger jag i en kritisk varvtal / strömförbrukning , flög med APC 12X 3,8, ska prova med andra proppar också