handdator

Visa fullständig version : Svullet Lipo!?



Sipen
2013-10-06, 22:36
Har detta Zippy 3S som jag undrar lite över!
Svullet är det, men är det mycket?
Har varit så här sedan i våras, då det var med om en krasch !
C1 4.09, C2 4.11 C3 4.13
Kan jag fortsätta använda det!?
Peter41237

Ålänning
2013-10-06, 22:42
Tror folk ser svullet på olika sätt... jag har ackar som är mer svullna än det där!!! Och en flygare här, hans ena ack rullade på bordet från ena änden till andra när han gav fart på det. DEN acken dömde jag ut direkt, men mina... öuhm... din den där.. hm. Väntar och ser vad andra säger. =)

McRegor
2013-10-07, 06:20
Om den blev svullen i o m en krasch så skulle jag nog vara mera orolig än om det skett via träget användande av acken.
Sen är det alltid svårt att ge råd i sådana här fall. Det är ju alltid enklare att säja "släng skiten" för att inte försätta användaren i ev otrevliga situationer. Men alla har vi säkert ackar som inte är stenhårda - om man så säger...
Roger

henke2
2013-10-07, 08:11
På Jetpowermässan flögs det med de häftigaste EDF modellerna som man kan hitta. Det var intressant att gå runt i montrarna och titta på ackpaketen. Modiga piloter som flyger så pass dyra maskiner med puffade ackpaket! Inte alla givetvis men mer än en.

simonarvestrand
2013-10-07, 08:14
okunskap och luddig info om lipos skapar detta. man ser det överallt , väldigt ofta flyger man till accen är slut alltså tills reglaget slår ifrån och det är i min värld för länge . ibland ser man folk använda accar som jag inte ens skulle våga ta i

Ålänning
2013-10-07, 20:18
Om C-talet sjunker pga ålder, kyla eller nåt, då kan jag förstå varför vissa av mina flitigt använda ackar sväller ("puffar") efter längre användning och då menar jag gasmjuka.

Jag har haft en ack som jag aldrig hann ladda, efter nån månad så var den ena yttre cellen svullen, stenhård, cellen visade drygt 2V bara, de andra stabilt 3.8V. Den acken åkte nog i saltlösningen.

Har ackar som mitt i allt en cell visast 0 volt på, osvullna. Den åker också i saltlösningen.

Flummigt detta med LiPo's ibland. =)

Desire Power verkar vara precis bara skräp förutom de ackarna jag har till depronflygen (360mAh), de är finfina. Men 3S 2200, svullna. 2S 1800, svullet, knappt använt, för mottagare bara.

Jag ladddar inte ur mina ackar till 70% ens, om man räknar med 70% av 2200 på en 3S tex. MEN, vad är det som säger att en använd ack ÄR 2200 mAh och inte bara tex 1700?? Så när jag laddat ur den låt säga 70% enligt vad jag tror, så har jag egentligen dragit ur 90%. Då kan ju acken svälla fast man tycker man så flitigt inte går över gränsen. Hur ska man veta? Kan man mäta / kolla upp på nåt sätt?

Jag har flugit med svullna ackar i flera år. Men om jag kollat hur många % jag laddat ur när jag laddat, så är det sällan så mycket som 70%, skulle säga att 50% är vanligare. Jag brukar undvika få ackarna så heta, de pallar inte hetta heller. Ändå är mina ackar svullna... Ingen aning hur man ska slippa. Kanske köpa 60C-ackar istället för 30C!?

Frank11
2013-10-19, 18:57
En svullen Lipo ack har ett fel och skall inte användas!!!

McRegor
2013-10-19, 19:31
En svullen Lipo ack har ett fel och skall inte användas!!!
"Svullen" är ett väldigt otydligt begrepp - var drar du gränsen ?
Roger

Ålänning
2013-10-20, 10:20
Det borde framgå i bruksanvisningarna mer om hur ackarna ska laddas och användas.
Är det någon som INTE haft en svullen ack nån gång?

henke2
2013-10-20, 10:24
Är det någon som INTE haft en svullen ack nån gång?

Inte av misstag

Ålänning
2013-10-20, 10:28
Inte av misstag
Berätta hur du gjort / gör. =)
1. Köp rätt ackar.
2. Ladda dem inte fel.
3. Använd dem inte fel.
4. Lagra dem rätt.

Jag har tex köpt skräpackar som tex Desire Power, laddat med 1C, använt i 450-helis (normalflygning och med high cut off) och skött om dem. Puffat. Vad gjorde jag fel?

Frank11
2013-10-20, 10:42
Det skall så klart vara synlig att acken har ändrat volymen. "Sväller" en ack så betyder detta att de olika skickt i cellen har separerats och därmed har denna blivit obrukbart!
Tänk även på att en "kraschad" ack hanteras försiktig! Problemen kan dyka upp först efter timmar!
Sedan är de upp till var och en att chansa och använda acken vidare!
Är man noggrann med laddning (bla balancering), strömuttag och värmen (inte över 55 C yttertemp.) så är dagens Lipo ganska säker!
När vi är inne på temperatur så är minus grader rena döden för Lipon! Han tappar all kapacitet!
//Frank

Vem minns inte problemen med NiCad i början!

McRegor
2013-10-20, 11:26
Som många har konstaterat Frank11 så har nog alla som flyger med LiPo råkat ut för ackar som blivit "svullna" i mer eller mindre grad och ibland t o m när de är nästan oanvända. Så vad jag avsåg med frågan till dig var hur du drar gränsen mellan oanvändbar (=skrot) och användbar. Även jag som flugit med LiPo i stort sett sedan dom kom ut på marknaden och även råkat ut för LiPo-brand använder ackar som är "något" svullna - alltså man känner att den inte är stenhård utan i ytskiktet finns det lite svikt. Har så gjort med vissa ackar under säkert 2 säsonger och de har fungerat bra och har inte heller nån obalans. Sen märker man ofta när de på allvar börjar försämras - både beträffande "svullnads-graden" eller att dom helt enkelt blir kraftlösa. Så det är inte enkelt att avgöra när man skall göra sig av med sina "svullna" ackar - och speciellt om man är nybörjare utan tidigare erfarenhet. Sen har det också hänt att kompisar på fältet haft så svullna ackar att jag faktiskt bett dom lägga dessa långt ifrån där vi stod för dessa ackar kände jag faktiskt ett stort obehag att ha i närheten. Men i dessa fall så skrotades ackarna efter att jag sagt till. Men lätt att avgöra när det är dags är det absolut inte även om det är lätt att säga att det skall ske när dom börjat "svälla"....
Att flyga vintertid med LiPo är inga problem - det har vi gjort under många år. Grejen är att försöka hålla dom rimligt tempererade fram till dess de monteras i kärran och sen undvika att ladda om dom är kalla. Sen är det ju en klar fördel om dom inte sitter monterade "utomhus" i vinddraget. Men visst skall man vara mera försiktig med LiPo-hanteringen när det är kallt - det är helt rätt. Men vettigt hanterade fungerar det ändå bra.
Sen förstår jag inte riktigt vad du mera med din sista mening om NiCd...
Roger

henke2
2013-10-20, 12:37
Berätta hur du gjort / gör. =)
1. Köp rätt ackar.
2. Ladda dem inte fel.
3. Använd dem inte fel.
4. Lagra dem rätt.

Jag har tex köpt skräpackar som tex Desire Power, laddat med 1C, använt i 450-helis (normalflygning och med high cut off) och skött om dem. Puffat. Vad gjorde jag fel?

Jag har självklart en laddare avsedd för li-po. Annars tänker jag aldrig på hur jag lagrar ackarna. Råkar de vara fulla så lagras de fulla, råkar de vara tomma så lagras de tomma. Jag flyger alltid tills det är tomt om jag orkar, men aldrig under 3 volt per cell. Jag försöker alltid sikta på minst 15min flygtid i mina setuper. Jag köper ackar av väldigt många olika märken. Hitintills har bara Nanotech samt eflite varit riktigt dåliga. Jag köper hellre en lättare ack med fler mAh än det allra senaste. Jag försöker läsa på tills jag själv förstår hur sakerna fungerar och lyssnar inte på myter kring prylarna.

Något jag inte gör är att använda strömbrytare, med andra ord så glömmer jag aldrig ackar i modellen inkopplade. Det är den i särklass vanligaste orsaken till att en välskött ack helt plötslig puffar.

Frank11
2013-10-20, 15:19
Hej Roger,
det jag menade med NiCad var det att det är alltid svårt i början tills man kommer i underfund med ny teknik.
Det fanns exploderande NiCad i början, sen kom man på att sätta in en ventil.
Självklart är det svårt att avgöra en liten svällning och då gäller lite enkel sunt förnuft vad det gäller hantering och lagring.
Med minusgrader menar jag inte att det inte fungerar på vintern utan att acken inte hanteras kallt eller lagras kallt som du helt rätt säger!
Detta blev mera än det var tänkt och jag tror att vi menar samma sak!
Hälsningar Frank

Ålänning
2013-10-21, 19:22
Lite nu och då kikar jag igenom mina ackar och kollar hur deras storage-spänning ligger till (typ 3,8-3,85 brukar de hamna på) samt om de är svullna eller har nåt annat fel (oftast använder jag ackarna, men ibland blir de liggande ett längre tag).

Jag köpte en DesirePower 3S 2500mAh för 1-2 år sedan. Då låg cellerna på 3,8V och har gjort det lite nu och då när jag mätt. Den har vart lite svullen. Den mätte ikväll 2,1V totalt och på bilden nedan ses hur svullen den är, för mycket enligt mig!!! Jag har aldrig laddat denna, skulle använda den i en PhotoShip One-rigg men det ville ju inte helin så acken blev oladdad, liggandes.

Hittar inte ens bild på acken på nätet. Samma etikett som denna, men platt.
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/0/1/3/0/2/t2532171-121-thumb-DP2500LP3-2S%20(A).jpg?d=1242740167

41432

McRegor
2013-10-21, 20:03
Som Henke säger så skall strömbrytare vara bannlysta på elkärror. Lyckligtvis så är det inte längre så vanligt på reglagen men en del gamla Jeti-reglage hade tyvärr den "finessen". Har ni sådana så använd aldrig strömbrytaren - det är ett 100 % säkert sätt att sabba acken på.
Beträffande Desire-Power 3S2500 så köpte jag också en sån när den kom ut. Den var i obalans redan ifrån början men Autopartner tyckte ändå att jag skulle testa att köra med den. Den blev väl i lite bättre balans efter några cykler men blev inte långlivad trots snäll användning. Tror att den gav upp efter en säsong då den började svälla. Tyvärr så är det väl inte bara jag i vår klubb som haft dålig erfarenhet av DP-ackarna så numera undviker de flesta av oss dessa ackar förutom de minsta inomhus-ackarna.
Tror dock att din ack är lite äldre än 2 år - min köptes under våren 2008 och såg likadan ut.
Roger

Ålänning
2013-10-21, 20:33
Roger, du har rätt, jag kom på att acken kom från en lokal RC-firma, så den har vart där kanske redan 2009 och jag köpte loss den i slutet på firmans livstid, 2011 eller när det nu var. Håller med dig, har DP inomhusackar i gott skick (4 år gamla) och DP-ackar till min 450-heli som är lite svullna men funkar bra. =) Än...

lekman
2013-10-26, 08:43
Jag är ju fortfarande lite av nybörjare och det leder till att jag är nöjd med ganska kort flygtid, eller så ar det helt enkelt att jag inte är uthållig, eller nåt. Jag har fastnat för 1300 mAh, 3S, som jag ibland parallellkopplar flera beroende på storlek på planet. Har alldeles för många för det inget av ackpaketen som ger upp, de bara lever o lever, funkar hela tiden. Har väl en 15 st, upp till två år gamla, inget som svällt upp men så har jag nästan aldrig lägre cellspänning än 3,5 v efter flygning, aldrig fulladdade mer än nån dag. KYPOM och Turnigy nano-tech

/Lars

ps: förmodar att rådet att knappt använda sina ackar nog inte går hem hos å många flygare...