handdator

Visa fullständig version : brushless motor



Nybörjaren67
2013-10-07, 15:49
Hej har en liten fråga. har sökt efter en elmotor till en 100" stuka ca 12 kg vikt men har svårt att hitta någon som klarar den storleken, vore tacksam för råd av er proffs :) Med vänlig hälsning: Anders

freddan_6
2013-10-07, 16:38
En stuka ska du flyga skalenligt hoppas jag. Då bör 200-250W/kg flygplan räcka. 12kg flyg blir 2400W-3000W. Detta är ungefär gränsen var du bör gå över till europeiska kvalitetsmotorer, d.v.s. då kinamotorer faller sönder av provdragning. En sån motor väger cirka 750 gram. Det finns på flera välsorterade butiker i Sverige och Europa. Du ska väl inte lära dig flyga med en 12kg-projektil, det avråder jag å det bestämdaste ifrån.

henke2
2013-10-07, 17:22
Jag flög en PC-21 1.8m spännvidd på 8.4kg med ca 2100watt. Det var okej för normalt sportflyg, men inte mindre pulver!! 3kW hade gett en trevligare upplevelse, fortfarande i ett rimligt område.

Kring 4-5kW hade jag rekommenderat och en 12S setup. På den vikten, men 100" är mycket! Vilken motor man väljer är en smaksak, har själv kört Hacker alla år och dem bland många andra har motorer i den storleken.

Det finns billigare kopior också, men det börjar bli dyrt att chansa fel. Kanske köra ett lite billigare fartreglage och en riktig motor?!

Kanske en Hacker A80?! Tänk på att en warbird har farten med sig vilket en 3D maskin inte har. En warbird behöver dessutom högre snitteffekt än vad en 3D maskin behöver, så jag tror helt klart en större motor är vettigt.

och åter igen, nu bara högg jag till med Hacker för att jag känner till dem. Det finns många andra.


http://www.youtube.com/watch?v=1xz7uxjeMTU

Nybörjaren67
2013-10-07, 17:44
Tack för svaren och nej jag ska inte börja med den håller på nu med en cessna ska byta upp mej till ett midvinged osv, är i bygg fasen just nu så troligen till sommaren ska den vara klar :-)
Mvh:anders

freddan_6
2013-10-07, 18:07
Å här kommer en shop. http://3fhobbyservice.jetshop.se/a808-p-1241-c-149.aspx. Nu kan man tycka att 5,3 kkr är mycket för en elmotor men då säger jag att motsvarande explosionsmotor slits snabbare.

Man börjar med att kolla effektbehov och propellerfrigång. Sen bestämmer man motor + propeller + spänning. Sen väger man av planet för att se var ett batteri får plats, och bestämmer samtidigt hur mycket det ska väga. Därefter bestämmer man fartreglage som tål både spänning och ström.

Tumregler som ska tas med en nypa salt.
Elmotor 4000W/kg motor.
Behov enligt henke 300W/kg, enligt mig 200W/kg-250W/kg.
En elmotor väger typiskt 7-10% av totalvikten
Ett batteri typiskt 10-25% av totalvikten
Dessa stora fartreglage har sällan inbyggd BEC. Jag tycker du behöver bästa radio som finns att tillgå och en powerbox för detta flygetyg. Du ska dessutom ha kvalitetsservo av märkessort som Futaba, JR, Graupner, Hitec, Sanwa etc.

Nybörjaren67
2013-10-07, 18:39
tack igen och det blir nog en hacker för mej ska beställa den från usa pga pris skillnaden med frakt blir den ändå bra mycket billigare :)

cheers !

henke2
2013-10-07, 19:02
Jag hade tittat på en A80-10 och inte A80-8

http://3fhobbyservice.jetshop.se/a8010-p-1242-c-149.aspx

dessutom 1000kr billigare. Konstigt. Upp på 12S och lämplig propeller.

Men notera att detta är bara grova överslag, du bör ha modellen klar, eller nästan klar innan du köper motor. 2.5meters warbird och 12kg låter inte som en rimlig kombo. '

2.6m och 15-17kg + soppa, en elmodell brukar väga som bensinare upptankad minst. Så närmare 20kg kanske är rimligt?
http://www.chiefaircraft.com/radio-control/gas-glow-airplanes/composite-arf/scale/carf-221000.html

Nybörjaren67
2013-10-07, 19:52
Hmmm kanske du har rätt. Pratade med killen som sålde ritningen för nåra månader sen.. och hans modell vägde 12kg komplett, han hade dock inte en elmotor utan en glödstiftare ?!
Mvh:)

Nybörjaren67
2013-10-07, 19:56
Men jag ifrågasätter inte din expertice i detta ämne.. så jag avvaktar med motorköp till jag kan beräkna hur mycket den kommer att väga klar :-)
Mvh:Anders