handdator

Visa fullständig version : Första flygningen på många år.



SA3BGM
2013-10-11, 22:50
Det höll på att gå åt skogen (plan i huvudet) men det löste sig.
Flygningen sitter kvar i ryggraden tror jag. :)

Planet är en Super Easy.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077

Den är något övermotoriserad med en 3850Kv 5x3prop och 3S1000 Lipo.
Varvar ca 38000v/m. hihi
Körtiden är ju inte så lång men en annan motor/prop skall sättas i senare.


http://youtu.be/EDxiqV9ojW0

//Tony

Mr J
2013-10-11, 22:55
"Det här videoklippet är privat"

McRegor
2013-10-11, 23:05
"Privat videoklipp"...
Sen har jag svårt att tro på 38.000 rpm med en sån propp... Har du mätt ? Det är f ö inte många proppar som klarar det varvet.
Roger

SA3BGM
2013-10-11, 23:15
Hej Mr J och Roger!
Fixat. Ny på detta. Trodde jag kunde dela ut en länk och ändock vara "privat". :-)

Hej Roger!
Bara info från eCalc som bara stämmer vid en viss laddning i Lipo och dessutom bara en beräkning
utan en gnutta sanning eftersom jag inte mätt upp detta. :-)

Kul att vara igång iallafall även om det är fel setup. Har dessutom kört med min Sport Trainer i dag.
Min är gjord av 10mm S200 "frigolit" ,blompappers klädd vinge och "återvinning påse" klädd kropp.
Tyvärr blev det för mörkt innan kamera assistansen kom hem och hjälpte mej filma dom flygningarna.
http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html

//Tony

Thomas
2013-10-11, 23:28
Filmkvalitéten har ju en del övrigt att önska, men vilken sk*tkul modell!!
Flyger ju hur bra som helst!!! GRATTIS!!!

Har du måtten på den?? Och framförallt tyngdpunkten!
(Kan ligga i "future-box'en"!)

Mr J
2013-10-11, 23:35
Den där kärran ser ju ut som ett förvuxet pappersplan... :)

McRegor
2013-10-11, 23:41
Jo - modellen var ju rätt ovanlig och lite charmig i all sin enkelhet. Men du kan nog räkna med att du ligger väldigt långt ifrån 38.000 rpm. Jag har haft en el-kärra som låg runt 26.000 rpm (uppmätt) men det var med en mindre snurra. Och det tjöt som f-n och vid ett tillfälle tappade jag ett blad på proppen...
Slutsats - dessa höga varvtal är farliga med de flesta propellrar så var försiktig så det inte sitter en proppbit i nån kroppsdel. Bladen kan som sagt plötsligt bestämma sig för att lämna proppnavet. I alla fall om du börjar närma dig 25.000 rpm.
Hälsningar
roger

SA3BGM
2013-10-12, 00:24
Hej Thomas! Ja den är filmad av min dotter med en Sanyo vpc-X1200 kompaktkamera.
Kallt ute och små händer.
Testade att låta youtube ta bort lite skakningar och det blev ju mycket bättre men kameran fixar inte motljuset så bra. :-)

Ja den flyger som ett pappersplan och är byggd av "papper på foam". Bara höjd/sid-roder är det på den. Det är jag inte van med men den flyger som om den hade skevroder. S..t kul är den att flyga.
Tacktack

Den är utskuren av en Foamboard 500mmx700mm. Stämmer inte riktigt med amerikamåtten då deras skivor är ca 500x762.
Jag tog bort ca3cm in på vingarnas bakkant och kropp och framåt som en kil. Minskade alltså vingyta mm pga att den blev så baktung. TP ligger ca 340mm från nosen men då fick jag lägga 10gr FE i nosen. Lipon väger 76gr. Tror att jag får ta bort vikten när 3S2200 monteras.
700mm lång. 880mm Vingbredd. 210mm kropp. ca 470gr flygfärdig.
//Tony

SA3BGM
2013-10-12, 00:37
Roger!
Jo det var det jag fastnade för "enkel att bygga och lätt att flyga" precis som pappersplanen.

Jo då jag testade ljudet i källaren och hundarna sprang iväg. Det var ju inte meningen.
Jag trodde inte att det skulle vara ett sådant oljud men det går ju att
köra den på halvgas så att man slipper få folk på halsen. :-)

Nejdå jag ser till att inte vara i vägen för propellrar eller fläktar på bilar.
Har sett kylfläktar tappa blad och det är inte roligt.
Skall byta setup så fort alla grejor är hemma. Större propp mindre varvtal. 1500kv 8X4 prop 2S2200 är nog lagom i denna kärra.
//Tony

SA3BGM
2013-10-12, 14:48
Ytterligare ett plan i luften. Filmkvalitén är lika dålig om inte sämre än tidigare.
Vissa inställningar i kameran blev lite fel.
Håll till godo. :-)


http://youtu.be/L3BTeFsxzxc


http://youtu.be/OxVT62QX_xw

http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html


//Tony

SA3BGM
2013-10-20, 18:57
Nu sitter det en 1534KV 172W motor och APCe7x4 propeller på Super Easy´n
Med 3S1800 lipo så flyger den som en dröm i 15min minst.

41404

Lätt flyg att bygga och väldigt lättflygen.
//Tony

Thomas
2013-10-20, 19:36
Och fortfarande bara sido- och höjdroder??

Filma!! Bygget av en sån ligger i 'pipen'!

SA3BGM
2013-10-20, 19:45
Hej Thomas!
Japp. Bara höjd o sida. Sidrodret fungerar nästan som skevroder pga placeringen.
Den tippar fint åtsidan sedan ger man på lite med höjd så svänger den på en fem-öring. :-)

Förstod inte riktigt det där. ---------Filma!! Bygget av en sådan ligger i 'pipen'----------
Har ju filmat en gång. :-)
Ligger vart i "tuben"? :-)

//Tony

Elflygarn
2013-10-20, 20:02
Bara get dig på det! Plattan i mattan, våga flyga, bara flyg...

Jag själv hade 4 års uppehåll fram till i sensomras, och nu flyger jag allt vad jag orkar.

SA3BGM
2013-10-20, 20:12
Tack Elflygarn!
Ja det skall flygas så mycket som tiden tillåter. :-)

Kul att du också hittat tillbaka. :-)
//Tony

SA3BGM
2013-10-20, 20:17
Jag har nyss skaffat 6mm och 3mm Depron och ett paket XPS
från Bauhaus men vet ej vad jag skall bygga. Vinge eller vatten/snö plan.
Det får nog bli båda. :sarcastic:
Dags att beställa fler motorer/fartkontroller och mottagare.
Flera servon är på väg hem.

Kanske dags att lägga denna tråd i annat ämne snart. :-)

Elflygarn
2013-10-20, 20:36
Som sagt var, bara flyg. Det är som att lära sig cykla...

Jag var rädd som fan i början när jags kulle starta om i somras, typ "hur fan kan denna flyga?" eller "jaha, jag skall kasta, men tänk om jag kastar fel...?"

Bara flyg!!!

Bygg en sån här på 6mm depron:
http://www.hobby.se/arkiv.php?action=m3&id=1&huvudID=1&temav=normal&temac=startsida&katval=Downloads&temah=normal&toshow=2&isid=766&fotID=1&stilmall=stilmall-A.php

Jag lärde mig flyga med en sån, och är inne på min fjärde efter 7 år. Fortfarande lika kul. OBS! Övermotorisera den, annars är det inget skoj...

SA3BGM
2013-10-20, 21:22
Jodå det ingen fara. Det går bra för mej att flyga. Planen kommer ner till slut. hihi

Aha det var en sådan du flög med kamera. Jag såg i en annan tråd när du lånade flygfältet.

Tack för länken. Skall kanske bygga en sådan.

Vad skulle du rekommendera för storlek på motor och prop till denna?
Vilken Spännvidd har den?

Elflygarn
2013-10-21, 13:51
F22:an är urenkel att bygga & skoj att flyga!

Spännvidd är cirka 60 cm. Jag flyger med en 6x4 prop och en motor på cirka 2000 kv och ett 2250 3S1P lipo. Går som tåget. Har för mig att ESC:n är på 30 amp. Just denna har jag byggt med elevons eftersom jagt bara hade 2 lämpliga servon hemma när jag kastade ihop den i somras. De tidigare har jag byggt med höjd & skev.

Fluf
2013-10-21, 15:40
För DIY foamboard byggen i storleken 2000kv + 6x4propeller har jag kikat en del på RCSuperPowers, det verkar ha fått till de där ordentligt med mängder av genomtänkt på aerodynamik, optimering, grepp för handstart med mera.
http://www.youtube.com/channel/UCFOM5TvYMxeExoyxoUp8ipg

Jag har inte provbyggt deras saker ännu, planerna kostar några kronor men kan vara värt det. Skall definitivt prova framöver. Av alla foamboard/depron-byggare jag sett på nätet verkar detta vara den proffsigaste lösningen.

Köper man får man dessutom tillgång till en simulator man kan köra direkt i webbrowsern (lämpligt för klena datorer) och man styr med en vanlig handkontroller (tex PS3 USB kontroller eller liknande).

SA3BGM
2013-10-21, 18:53
Hej Olof!
Läckra plan men lite för avancerade byggen för mej.
Dom skall ju bara ner efter avslutad flygning. :)
Jag har lappat dom planen jag har nu så nu är det ungarnas tur att flyga dom. hihi

Näe det får nog bli något lite enklare bygge.
Vinge känns ju lite motigt också då jag för länge sedan byggde en av en
balsavinge med 46-motor.
Den gick 50meter sedan blev den skrot. hihi

Ja vi får se vad det blir av depron-flaken.
//Tony

Fluf
2013-10-21, 20:15
Just flygande vinge är riktigt trevligt, en av mina favoritplan att flyga just nu. En 50*70 foamboard skiva, lite tejp och smältlim gav denna kreationen. Siluetten är inspirerad av Divinity II Wing och profilen är KFm4, superhenkel och mycket stryktålig.

Har smällt in i plåtcontainer i ca 80-90km/h och skadan syns knappt efter lite omvärmning av smältlimmet (fältlagades med en cigarettändare)


http://www.youtube.com/watch?v=tynTei0s7MQ

SA3BGM
2013-10-21, 20:58
Ja jag blev ju sååå inspirerad av ditt bygge så vi får se
vad det blir.:)
Jag har en 3850KV motor som fungerar med 5x3prop och 3S1000 ack kanske
annars blir det 2S2200 ack och 8x4 eller 7x4prop. hihi
Väntar på servon men jag skulle behöva ett fartreglage också kom jag på.
Dags att kolla salusiterna igen. :-)

Provlimmade med karlssonsklister på en depronbit och det verkar fungera.
//Tony

SA3BGM
2013-10-24, 07:54
Elflygarn! Jag håller på med en vinge nu och sedan får vi se hur det blir med F22:an. :)

Olof!
Kollade på dessa också. Dom ser ut att ha lagt lite tid på finishen på dom.
Kast greppet tyckte jag var lite overkill men en smart detalj.
Kul att dom fixat utbildningen på dom också så kanske planet
klarar sig lite längre.:)

//Tony

Elflygarn
2013-10-24, 20:18
Har nånna flak depron & en extra morot liggande. Vinge lät inte som en helfel idé...

SA3BGM
2013-10-25, 18:56
Bara att bygga o bygga Elflygarn.:)

Då var man ute o flög en stund innan solen gick ner så lågt att man knappt
såg planet under trädhöjden.:)
Dags att sätta dit lite LED kanske.

Min dotter fick ta över flygningen några gånger. Det var nervpirrande några gånger när hon skrek
"pappa jag ser inte hur planet är vänt och nu störtar det" :sarcastic: men det gick bra alla gångerna.

Det fungerar jätte bra med den nya acken. (Hi-Energi 3S1800 ca 13min flygtid.)
Acken tog slut väldigt snabb på slutet. Det gick att landa men mer var det inte.
Det var ca 10.3V (3.43V/st)kvar i acken. Skall kolla hur mycket ström jag får i den snart.
Opps fick i 1689mA. Det var ju inte bra.:banghead:
Kanske var det fartkontrollen som talade om att det var dags att landa när acken var så
tom. hihi
//Tony

Elflygarn
2013-10-26, 00:20
10.3 V är väl lågt. Du riskerar att skada den då. Jag försöker hålla 10.7 som absolut minimum. Drar du ett lipo riktigt lågt så dödar du det snabbt. Hade jag haft ett lipo nere på 10.3 så tror jag det hade åkt i lådan för "testackar" eller åkt med till skjutbanan för avlivning.

Har tittat lite på ritningar till vingar i kväll, men fokuserade på att bygga en enkel FPV-basstation. Hittade ett billigt stativ till halogenlampor på Jula, och med lite metall och plastslöjd, buntband och kardborre så bidde det riktigt bra. Hoppas det blir nåt litet tillfälle i helgen att rasta quaden...

SA3BGM
2013-10-26, 00:48
Jag tror inte det skall vara någon fara. Jag har läst att flera dragit ur sina celler till strax över 3volt utan att det skall vara någon överhängande risk så 3,45v borde ju gå bra en gång.

Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2

SA3BGM
2013-10-26, 00:50
Lycka till med stationsbygget.:)

Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2

Elflygarn
2013-10-26, 10:16
Den e klar för nu, och skall testas under dagen. Håller på & laddar mina Headplay-brillor och gopron. Det blev den största FPV-stationsmasten i klubben tror jag. 2.20 lång.