handdator

Visa fullständig version : Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)



SA3BGM
2013-10-12, 10:30
Hej!
Efter att jag läst många trådar om lipo´s och säkert missat flera
så undrar jag vilka tillverkare/namn finns det som man skall passa sig för.

I en tråd sades det att Turnigy nano-tech inte var så bra.
Zippy sägs vara ett bra val men är det Compact eller Flightmax.

Dessa skall inte sitta i Heli eller Quad bara ett 500gr flyg som skall flyga "länge" utan att
dra ur det med en massa avancerade konster. :-)

Gäller 2S2200 ackar. Tror att det fungerar bättre med 3S ackar och skall testa detta.

Kollade flera firmor i Sve och utomlands och hittade dessa:
LPB Power 35C
Gravity 30C/40C
Wellpower 45C/80C
Above All 40C/80C
Hi-energy 30C/60C Denna lipo är väldigt lätt 70gr. Konstigt eftersom andra väger minst 50gr mer.
Zippy Compact 35C/45C
Dualsky 45C (Recharge 6C)
Zippy Flightpack 20-45C
Gens Ace 30C
Pulse Lipo 30-35C
Rhino
DesirePower.
G3 Ray

Andra?

Tipsa gärna om andra trådar på forumet ang detta ämne.

//Tony

tomasstrom
2013-10-12, 12:07
Tävlar du? I så fall ska du satsa på dyrare lipos. I annat fall har jag kört med en hel hög märken. Turnigy nano-tech, above all, rhino, zippy mfl. Har ärligt talat inte märkt någon som helst skillnad annat än mått och kontakter. Alla har fungerat bra. Men jag tävlar inte.

SA3BGM
2013-10-12, 15:00
Hej tomasstrom!
Tack för ditt svar.
Nej inga tävlingar för mej.
Är det Zippy Compact,Flightmax eller annan modell du kört med?
Vart hittar man Rhino. I sve. eller utlandet?
//Tony

McRegor
2013-10-12, 15:58
Om du syftar på att kärran flygklar skall väga 500 g så är en 3S2200 för stor ack för att det skall lyckas. Och lyckas du mot förmodan så är jag övertygad om att kärran flyger mycket bättre med en mindre och lättare ack - typ 3S1300 eller nåt sånt.
Sen går det inte att generellt säga att ett visst märke är skit eller ett annat är toppen. Det kan skilja mellan olika storlekar t ex. Jag har haft Nanotech av den första generationen som jag fortfarande flyger med - det är 4:e säsongen detta år. Det är f ö just 3S2200. Fast idag litar jag nog mera på att GensAce håller en högre och jämnare kvalitet än just Nanotech.
Fast allra bäst kvalitet har nog mina 7 år gamla ackar ifrån Kokam haft - dom fungerar fortfarande bra. Men jag tror inte att dom tillverkar för konsumentmarknaden längre - dom blev säkert för dyra.
Roger

SA3BGM
2013-10-12, 16:41
Hej Roger!
Tack för ditt svar.
Inte 3S utan 2S. Min 3S1000 testade jag bara med (8X4 prop). Körtid för kort. :-)
Enl eCal så skall denna motor gå bättre med stor propeller 10X6 eller 11X5 och 2S lipo.
Satsar på 2S2200 då dom bara väger dubbelt upp mot den 2S1100 som jag också testat.(10X6)
Ca 80gr mer gör nog inte så mycket för då väger kärran ca 546gr totalt. Bra att ha när det blåser. :-)
Hittar man GensAce på mer än en firma?
Är det bättre att köpa en 45C än en 30C om man "bara" skall lunka runt i luften
eller köper man hellre 2-3st 25C?
Eller om jag säger "behövs verkligen" 45C för att lunka runt med planet?
//Tony

Daniel L
2013-10-12, 17:09
Det beror på hur många A du drar. Ju mindre c tal du kan komma undan med desto lättare blir ju planet= bättre effektivitet/flygegenskaper.

ett ack på 2200mah på 45c kan dra (2,2*45=99) 99A
ett på 2200mah på 25c kan du bara dra (2,2*25=55) 55A

Men man måste komma ihåg att c talet kan vara lite överdrivet ibland och man ska inte ligga på gränsen. Dessutom så trycker inte ett batteri in ampere i motorn så man måste först mäta vad en setup drar eller hitta någon med en liknande.
Dock kan strömmen gå upp lite om man byter till ett 45c ack då det kan hålla uppe volten bättre

henke2
2013-10-12, 17:46
Det är svårt med batterier. De flesta som är medvetna idag och som har högprestandamaskiner väljer Gens ace. Samtidigt så har den svenska återförsäljaren (eller en av dem om det finns flera) slutat sälja dem pga dem är den acken som i särklass puffar oftast. Sen vet jag inte om det beror på att man kör dessa ackar hårdare än snittet eller vad det beror på. Ut åkte dem iaf.

Ju lägre C-tal desto lättare ack, vilket man kan dra nytta av. Ofta behöver man inte det där sista lilla som de tunga värstingackarna ger utan man klarar sig bra ändå.

Jag tror att det enda alla egentligen kan vara överens om är att Nanotech lider av väldigt oljämn kvalitet. Jag tror också att alla som provat kan hålla med om att Kokam är/var i en väldigt hög klass och före sin tid. I övrigt är det väldigt svårt att placera tillverkarna och alla deras OEM ackar.

henke2
2013-10-12, 17:51
Ett exempel:

2500mAh 147gram
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__23813__Turnigy_nano_tech_2500mAh_3S1P_5_10C_Tran smitter_Lipo_Pack.html

1600mAh 143gram
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__11905__Turnigy_nano_tech_1600mah_3S_25_50C_Lipo_ Pack.html

McRegor
2013-10-12, 18:20
Hej,
Om vi börjar från grunden...
* Exakt vilken motor talar vi om ?
* Vilket KV har den motorn ?
* Vilket flygplansmodell talar vi om ?
* Vilket reglage har du ?
Det Henke säger om att GensAce puffar var nytt för mig och inget jag lyckligtvis råkat ut får. Skall vi nämna ett annat fabrikat vid sidan om Turnigy som upplevs som de puffar lite oftare än vad som är nyttigt så skulle det nog vara DesirePower.
Roger

tomasstrom
2013-10-12, 18:56
Har kört med både compact och flightmax. Tycker båda funkat bra. Rhino har jag handlat i utlandet, då främst hobbyking. Det är de enda som nu är utslitna hemma. Men det var nog min fläktmodells strömuttag och inte ackarna i sig ;)

SA3BGM
2013-10-12, 22:13
Hej Daniel L!
Tack för ditt svar.
Tack för uträkningen. Har förstått denna sedan tidigare men inte fått kläm på om
jag kommer att göra av med 45C eller kan nöja mej med ca25 -30C. :-)

Ja jag har läst om överdrivna C-värden i tidigare inlägg. Lite därför jag är nyfiken på hur andra har använt
och listat ut hur det är med detta.
Jag skall skaffa en tångamp.meter för likström i Julklapp.
Tack för info om detta när man byter till 45C.
//Tony

SA3BGM
2013-10-12, 22:21
Hej Henke2!
Ja jag har förstått det:-)
Väldigt vad alla puffar sina ackar. hihi
Mina blir bara slut och inget blir ens ljummet i setupen.

Skall jämföra lite till med vikter och C-värden

Detta om Nanotech och Kokam har jag läst på flera ställen. Tack. :-)

I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
Den andra var en 3S ack. :-)

//Tony

SA3BGM
2013-10-12, 22:34
Hej Roger!
Plan:Sport trainer. ca 500gr flygfärdig. http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html
Motor:2212-13 1000KV 0,5amp/10v 13amp/60s 150W 0,090Ohm 53gram 3,2mmaxel 14magneter.
Propeller:GWS. 10X6
Reglage:HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__13429__HobbyKing_30A_BlueSeries_Brushless_Speed_ Controller.html).
Ack:Power 5X-25C(50C) 2S1000
//Tony

SA3BGM
2013-10-12, 22:40
tomasstrom!
Tack. Oki.
Ja jag kommer inte att skaffa fläkt än på ett tag men jag har ju inte kunnat låta bli att
snegla på dom. :-)
Byggde ett "pappers plan" också och jag såg att någon satt fläkt på en sådan.
Den gick fort. hihi
Kolla gärna mitt inlägg "Första flygningen på länge" så ser du att det inte kommer att
bli bra med fläkt på dom.hihi
//Tony

henke2
2013-10-12, 23:08
I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
Den andra var en 3S ack. :-)

//Tony

Det var bara ett exempel som visar principen. Genom att forska lite kan man absolut få bättre prestanda än genom att köpa det senaste häfftigaste. :)

Min gamle Aggressor fyller snart 10år och det finns fortfarande ingenting som accelererar bättre än den gjorde, det med celler specade 8C. 3st 7 minutersflygningar per laddning :)

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/aggressor/rcg/hover_small.jpg

chrille g
2013-10-12, 23:13
Tja,
Om jag skulle rekommendera accar så skulle jag rekommendera desire power, relativt högt c-tal bra kvalitet och en helt okey livslängd.

McRegor
2013-10-12, 23:20
Tja,
Om jag skulle rekommendera accar så skulle jag rekommendera desire power, relativt högt c-tal bra kvalitet och en helt okey livslängd.
...och då citerar jag mig själv - "Skall vi nämna ett annat fabrikat vid sidan om Turnigy som upplevs som de puffar lite oftare än vad som är nyttigt så skulle det nog vara DesirePower."...
Säger inte att det är nån absolut sanning men oroväckande många kompisar har tyvärr haft bekymmer med att dessa ackar "puffat" relativt tidigt under livscykeln...
Roger

chrille g
2013-10-12, 23:28
okey har inte haft några problem själv med accarna utan jag har dem till inomhus flyget sen har jag två stycken 8cellare till min utomhus modell den ena är 4år och den andra är 3år gamla och de har blivit riktigt misshandlade.

McRegor
2013-10-12, 23:38
Hej Roger!
Plan:Sport trainer. ca 500gr flygfärdig. http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html
Motor:2212-13 1000KV 0,5amp/10v 13amp/60s 150W 0,090Ohm 53gram 3,2mmaxel 14magneter.
Propeller:GWS. 10X6
Reglage:HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__13429__HobbyKing_30A_BlueSeries_Brushless_Speed_ Controller.html).
Ack:Power 5X-25C(50C) 2S1000
//Tony

Hej,
Denna setup kommer helt säkert att fungera bra i din kärra. En motor med ett KV på 1000 trivs utmärkt med en 3S-ack och det är vad du skall använda. Förstår inte riktigt varför du talar om att köra 2S och större ack ? Med samma inmatade effekt så får det ju i stort sett bara den effekten att du kommer att dra ur acken högre ström vilket man ju helst undviker.
Visst kan du hänga på en större snurra men med ett KV på 1000 (om den nu verkligen har det) så borde du inte uppleva några problem. Du skulle kunna gå upp till kanske 3S1500 om du väljer en lätt ackmodell.
Med 2S2200 har du rätt exakt samma "energi-innehåll" som i en 3S1500 - skillnaden är att du tar ut effekten med lägre ström i 3S-acken. Du får alltså ingen längre flygtid - bara högre ström och lite större propp. Vilken motortid är det som du är på jakt efter ? Tänk på att en liten och lätt kärra ofta är känsligare även för till synes marginella ändringar i totalvikten jämfört med en större kärra och det kan du innebära luriga flygegenskaper.
Roger

McRegor
2013-10-12, 23:42
okey har inte haft några problem själv med accarna utan jag har dem till inomhus flyget sen har jag två stycken 8cellare till min utomhus modell den ena är 4år och den andra är 3år gamla och de har blivit riktigt misshandlade.
Inomhusackarna från DP fungerar bra men det är de lite större som flera kompisar haft problem med - alltså att dom "puffar" relativt tidigt under livscykeln. Ingen speciell storlek verkar det heller vara utan flera olika storlekar och utföranden. Säkert inte sämre än Turnigy om man nu skall dra alla sådana över en kam men tyvärr heller inte bättre.
Roger

SA3BGM
2013-10-13, 00:29
Henke2!
Oki. Jag lista ut vad du menade efter lite räknande. :-)

Snygg gammal kärra. Det var andra tider då. hihi
Trevligt med så lång kör tid.
Man blir ju rätt trött efter 7-10min men man kan ta en paus då är det desto roligare sedan
när det bara är att slå på strömställarna och flyga iväg.:-)
//Tony

SA3BGM
2013-10-13, 00:30
Tack för dina synpunkter Chrille g!

//tony

SA3BGM
2013-10-13, 00:59
Roger!
Okej på det.
Planet flög trevligare med stor propeller. Tystare gång. Kunde köra på "mindre gas". Blir ju väldigt mycket lägre varvtal.
Ja dom ackar jag kollat på så ligger ju vikten på nästan samma för 3S1500 och 2S2200.
Ja jag har sett i eCalc att energi-innehållet verkar vara lika i dom båda.
15-20min vore kalas.
Jodå jag har märkt av vikten redan.
Jag har ett 3S???? (etiketten borta) som sitter som sändarack i en radio jag köpt.
Jag var insnöad på 2S men nu har du övertygat mej att att testa. hihihi
Skall testa att ladda den med 0,1A så får vi se hur lång tid det tar innan den blir klar.
Den ligger på 11.5Volt nu.
Sedan skall jag sätta den i kärran och dra på halvgas i 5min
(kollar med jämna mellanrum temp på motor/reglage/ack. Har ingen Likströms Amp mätare ännu )
och sedan mäta spänningen på den.
Sedan ladda den igen.

Sedan får vi se i morgon om och hur den flyger. :-)
Tack o Gonatt.

McRegor
2013-10-13, 10:29
Jodå - visst är det många gånger trevligare med tystare gång men t ex en 8*4" eller 9*5" gör ju knappast en sån motor högljudd.
Sen får du nog tänka om lite när det gäller flygtid. Det är inte många som flyger 15--20 minuter varje start och vilar du lite däremellan så kan du endera ladda acken eller byta till en annan. Tar vi exemplet med en 3S1500-ack och att du inte skall dra ur den mera än max 80 % av tillgänglig kapacitet (gäller generellt för LiPo) så innebär ca: 15 minuters flygtid att du genomsnittligt inte får mata in mera än ca: 3C i motorn - alltså ca: 50 Watt.
Du kan alltid tänka på att 10C genomsnittlig inmatad effekt ger 6 minuter flygning men då tömmer man acken helt. Max 5 minuter är alltså en grov tumregel för 10C medelbelastning. Vill du då ha 15 minuter så landar du på 1/3 av 10C. Om vi fortsätter för att härleda vad det blir för inmatad motoreffekt så motsvarar 10C för 3S1500 ca: 10 * (10,5 V * 1,5 A) = 157 W. För en 2S2200 blir det ca: 10 * (7 V * 2,2 A) = 154 W. Tag sen 1/3 av dessa värden så ser du hur mycket du i genomsnitt kan ladda in i motorn fär att få ca: 15 minuters flygtid - det blir alltså så lite som ca: 50 W vilket är det jag kom fram till tidigare i detta inlägg. Den sistnämnda sifferexercisen var bara för att du skulle få lite förståelse för vad som låg bakom den siffran. Och 50 W är väl ungefär vad en 160 g inomhuskärra drar när man flyger den i en vindstilla idrottshall... Ja - då är det i o f s lite 3D-flygning men ändå...
Sen behöver du nog nån form av mätinstrument om du skall fortsätta med elflyg.
Det finns mer eller mindre avancerade men en tångampere-meter som klarar likström är enkel att hantera. Vill du sen räkna ut inmatad effekt utgående ifrån den ström du mäter upp så brukar jag som närmevärde på spänningen (om du inte mäter den separat) räkna med ca: 3,5 V per cell när du kör motorn för fullt i "normala" setup:er.
Roger

SA3BGM
2013-10-13, 11:00
Tyckte det blev väldig skillnad. :-)
Tänker om: Bättre att ha 3st "lite" mindre ackar och flyga lite mer avance med 1st och flyga lugnt med 2st.
Flyga, landa, byta, ladda osv för att slippa dra ur ackarna så mycket = snabbare laddning (kanske) :-)
Är ackarna känsliga för laddningar som inte blir fullt färdiga eller kan man ladda en "halv" ur dragen ack i någon minut för att sedan köra igen?

Jag har läst din nybörjarguide men det ramlade inte ner någon krona då.
men nu gick det upp ett ljus. hihi
Tack så mycket.

Svar på sista uträkningen = 154W = bättre än 157.5W :)

Dags att gå ut o flyga lite. Det är ju 11grader ute o nästan vindstilla.
//Tony

McRegor
2013-10-13, 11:31
Du kan fylla på ackarna när det passar men nån enstaka minut räcker inte så långt, tyvärr. Jag brukar ladda med 2C när jag är på fältet och beroende på hur mycket du drar ur acken så krävs ju i det fallet upp till ca: 30 minuter innan den är full-laddad.
Roger

SA3BGM
2013-10-13, 12:52
Tack för förklaringen tidigare. Det får bli 5 min x 3 istället. :-)
Näe det räcker ju inte långt med 50w.

Testade nu att köra 5min och det var 3.88/3,9/3,9 i cellerna efter 5min vila.
Hade inte multimetern med mej tyvärr.
Men efter ca 3min så märktes det att det saknades kraft.
Körde ett tag på 1/4 gas och då fanns det lite kraft att använda vid behov. hihi

Skall skaffa amp-mätinstrument senare.
Skall testa en sådan där billig snabbmätare att sätta på balanskontakten men jag skall kolla
så att den visar som den skall innan jag litar på den. :-)

Planet flög riktigt bra med 3S???? (troligen 2200 eller 1800).
Det blåser lite kastvindar på fältet och jag var inte riktigt med i matchen när planet brakade ner i backen.
Dags att laga. :-)

Laddar med 1C hemma. Skulle nog kunna ladda med 2C också men av säkerhetsskäl så väljer jag 1C.
Det tog 41min att ladda acken med 2Amp.

Tack än en gång.
//Tony

henke2
2013-10-13, 13:39
Laddar med 1C hemma. Skulle nog kunna ladda med 2C också men av säkerhetsskäl så väljer jag 1C.
Det tog 41min att ladda acken med 2Amp.

Tack än en gång.
//Tony

Det är ju lite som att tanka bilen sakta på macken. Det viktiga är ju inte hur fort du tankar utan att du inte röker under tiden (dvs har laddaren rätt inställd) :)

SA3BGM
2013-10-13, 15:14
Hahaha.

Perfekt sagt.
Dessutom så kan man spara pengar om man inte röker ackarna
(dvs laddar försiktigt och inga puffar). :-)

Ålänning
2013-10-13, 18:28
LiPo's ska puffa helt enkelt? =) Annars har dom inte använts eller så har man haft klen last. Det skulle kunna stämma bra med alla mina ackar som puffat... de som inte puffat duger inte mycket till. ? De kan tydligen puffa om man låter dem ligga laddade också. DP puffar, Turnigy puffar... men funkar bra. nu har jag köpt 8st GensAce och de puffar tydligen också. Bra, då vet jag att dom funkar.

multipass
2013-10-13, 19:14
Skall testa en sådan där billig snabbmätare att sätta på balanskontakten men jag skall kolla
så att den visar som den skall innan jag litar på den. :-)
//Tony
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html
Hej Tony jag har alltid med mig en sån här för o kolla ackspänning. Klarar mig inte utan den. Råkar man blanda ihop laddade och redan körda ackar(lipos) så är man "körd" om man inte kan mäta sig fram :) Tycker man kan lita på apparaten.
Kör med Turnigy blåplastade(ej nano) och Rhino mest ettersom dom är bäst! ..till lägst pris. /m

SA3BGM
2013-10-13, 21:46
Hej Ålänningen!.
Det var en bra gräns att dra, då vet man ju inte om dom var bra eller dåliga
men fungerar gör dom. Hihihihi puffpuff
Tack för din info.

Hej multipass!
Ja det var en sådan jag beställde men jag tror att den var dyrare.
Hade fått ca3st ser jag för det priset jag gav på GaintShark men frakten
för allt smågodis blev bara 20:- så det jämnar väl ut sig. :-)
Tack för info.


//Tony

SA3BGM
2013-10-15, 00:49
Jag har nu kollat efter ackar i flera dagar.
Jag fastnade för:
Zippy Compact 3S1500 20C/25C pga vikten men det känns som om 20C är för lite.
Jag vill ju ha acken till andra flyg nästa sommar om dom håller över vintern. :-)
Zippy Compact 3S1500 25C/35C var det backorder på.
Zippy Compact 3S1500 35C/45C 138gram. Denna får det bli.

Zippy Flightmax 2S2200 40C/50C 143gram. Denna får det bli.
Denna blir bra till samma plan eller pappersplanet
och 1540KV motorn.

henke2
2013-10-15, 07:11
Jag fastnade för:
Zippy Compact 3S1500 20C/25C pga vikten men det känns som om 20C är för lite.
Jag vill ju ha acken till andra flyg nästa sommar om dom håller över vintern. :-)


Två saker till som kanske inte vägleder dig i exakt batterival men kan vara bra att tänka på.

20C innebär att du kan tömma din ack på 3minuter utan att den tar skada. Tänker du alltså bara flyga högprestandaflygplan som verkligen är extrema eller tvivlar du på din tillverkares spec av acken?

Du har bara listat hobbykingackar, då är det absolut inte säkert att de funkar till sommarn och i synnerhet inte till vintern eftersom hobbyking helt enkelt skiter i att skicka ordrar med ackar i och uppenbarligen inte har en lösning på problemet. *vi kan inte skicka ackar för att jumbojettarna brinner upp - vi byter fraktbolag* hm ingen hållbar strategi.

waqr
2013-10-15, 07:34
Har alltid kört Zippy och Turnigy och de funkar kanon!

SA3BGM
2013-10-15, 07:52
Hej Henke2!
Tvivlar mest på tillverkaren men eftersom jag inte vet hur mycket jag drar ur en ack ännu
så vill jag också vara på den "säkra" sidan. Mätinstrument skall anskaffas för att lära mej
hur mycket jag belastar/drar ur dessa krutpaket. Jag har inget högprestanda flyg men jag flyger
som en kratta och kan inte just nu säga att trotteln används flitigt utan är mest på fullgas. :-)
Jag gick mest på mAh,vikt och "C". Tyckte att flyget fungerade riktigt bra med 160gr ack så jag valde
ett lite lättare ack med mer "C".

Jag läser hela tiden vad som skrivs i HK europe tråden och ordern är inte lagd ännu.
Men jag hade för mig att jag läste att dom skickade med bil till swe men jag kanske missförstod.

Har kollat i sve efter ackar också men hittar inte riktigt det jag söker på samma firma.

//Tony

SA3BGM
2013-10-15, 11:08
Har alltid kört Zippy och Turnigy och de funkar kanon!

Tack Waqr för din info.

//Tony

Prio1 var ju vilket som var bra och dåligt.
En tillverkare har ett + får en användare men - från en annan.
För min del så spelar det nog ingen roll vilken jag köper och kör med.
Det kommer alltid att finnas en bättre ack att köra med.
Det är ju svårt att veta innan man testat och skall man lyssna på alla + och -
så måste man ju ändock välja själv. :)
Prio2 var ju storlek (mAh) och cellantal. 2S eller 3S.
Prio3 var ju "C-värdet"
Prio3 blev ju vikten. Ej över 160gr.


Zippy hade jag mest läst om att en del gillade men endast en har svarat
att han kör med både Compact och Flightmax.
Tänkte köpa Compact pga att dessa 2 ackar fanns på HK.(men svårt att få hem dom).
Jag får nog titta på andra tillverkare då jag ej hittar dessa i swe.

Hittade dessa:
http://www.hab.se/g3-ray-lipol-1600mah111-2650c-air-pack-p-12561.aspx

//Tony

McRegor
2013-10-15, 11:20
Har ett par Zippy Compact 3S1800 som hittills fungerat bra men det säger inte så mycket eftersom dom inte använts så mycket.
Roger

SA3BGM
2013-10-15, 17:40
Oki Roger!
Dom här ser ju spännande ut. :)
http://fullkontroll.se/?ProdID=355183
http://fullkontroll.se/?ProdID=355186

Ärligt talat så verkar dom vara gjorda av luft för dom är ju lättare
än dom flesta andra ackar.
Kostade inte så mycket heller men man får väl det man betalar för (luft).:)
//Tony

McRegor
2013-10-15, 18:50
Tony - 2S2200-acken måste vara felmärkt avseende vikten. Det är helt omöjligt att den bara kan väga 69 g. Om du jämför med motsvarande 3S2200 så bör 2S2200 väga minst 115 g.
F ö har jag ingen uppfattning om kvaliteten på dessa ackar men att dom rekommenderas till "sportflygare" ger lite lätt negativa vibbar - det känns inte som dom riktigt litar på grejorna.
Roger

SA3BGM
2013-10-15, 19:19
Mycket troligt är den felmärkt.
Den väger nog 169gram. hihi

Jag får väl testa och sedan märker vi ju hur det kommer att fungera med dom.

"Bättre att slösa pengar på något man inte vet vad det är och lära sig något om detta
än att slösa pengar på dyra saker och ändå förstöra dom genom att göra fel". :sarcastic:

Undrar hur många firmor dom har:
http://www.aboveall.se/
""""Denna webshop är endast till för återförsäljare, ej för privatpersoner. Därför visas alla priser exklusive moms. Är du privatperson hittar du vårt fulla sortiment hos www.mft.nu (http://www.mft.nu) och www.fullkontroll.se (http://www.fullkontroll.se) (öppnas i nytt fönster)"""""
Där kom svaret. Man måste läsa allt innan man kollar vad som finns i sortimentet. hihi


http://fullkontroll.se/ (http://fullkontroll.se/)
http://www.mft.nu/


//Tony

SA3BGM
2013-10-17, 00:36
Tony - 2S2200-acken måste vara felmärkt avseende vikten. Det är helt omöjligt att den bara kan väga 69 g. Om du jämför med motsvarande 3S2200 så bör 2S2200 väga minst 115 g.
F ö har jag ingen uppfattning om kvaliteten på dessa ackar men att dom rekommenderas till "sportflygare" ger lite lätt negativa vibbar - det känns inte som dom riktigt litar på grejorna.
Roger

Haha Roger du var bara 3gram ifrån. Tur att du skrev "minst". Den väger enl fullkontroll.se 118gram. :sarcastic:
Då finns det dessa i samlingen
3S1000 76gr
ny 3S1800 141gr
3S???? 155gr
2S1100 76gr (sopigt noname till dotterns heli).
ny 2S2200 118gr

Jag skickade efter dom ackarna som jag visade i tidigare länk plus lite nya proppar.
GWS7x3,5HD, APC7x4E och GWS9x5HD
Vi får väl se om eCalc räknat rätt denna gång också. :)

ha det gott. // Tony

SA3BGM
2013-10-18, 17:08
Jag svarar mej själv. :)

2st Lipo-ackar 3S1800 och 2S2200 och propparna är nu hemma.
Beställde på www.fullkontroll.se den 16/10 och kom idag 18/10 i brevlådan.
2dagar är ju jätte bra. Fin service också vid e-post kontakt.

Ackarna låg på ca3.8Volt/cell direkt ur förpackningen vilket borde vara klart.
2S låg på ca7.6Volt. Vikt 118gr
3S låg på ca 11,5Volt. Vikt 142gram

multipass
2013-10-18, 21:22
Tog du HiEnergy ackarna? Är nog en aning intresserad av 4s ackarna av det märket. Skulle vara guld ifall du testade dom du fick hem och skrev vad tyckte, om dom var bra eller dåliga. På en sajt var dom märkt Ripmax? nåt engelskt märke antar jag.

SA3BGM
2013-10-19, 00:52
Hej Multipass!
Japp det var dom.
Jag är bara nybörjare så jag kommer nog inte att kunna hålla någon
speciell ordning på dessa. Skall dock skriva upp körtider och antal laddningar
men ström uttag mm har jag ingen mätare för nu. Jag testar att mäta
hur mycket spänning det finns kvar i dom efter en körning så får vi se
vad jag kommer fram till.
Det kommer väl inte att bli så mycket flygande nu i vinter men någon
iskall solig dag så skall det flygas. :-)
//Tony

multipass
2013-10-19, 22:03
Kul Tony! ja dom kan ju knappast vara sämre än nåt annat. Utvecklingen går ju framåt och så vidare :)
Drog igenom mina nya blåplastade 3s1000 idag med min parkflier i det vindstilla lagom kalla vädret = lycka! /m 41388

SA3BGM
2013-10-19, 22:29
Jag tror inte att dom är super bra men heller inte s--t kassa. :-)
Ja hade jag varit hemma så hade jag flugit. Jag satt halva dagen vid Arlanda
på rallysamband. Mysigt att se både rallybilar och stora plan samtidigt. :-)

Oj vad liten bilden blev. Det blidde en ikon. :-)
//Tony

SA3BGM
2013-10-20, 18:47
Hi-Energy lipo 3S1800 141gr
Motor: 1534kv 15,5Amp/max 172W 43gram.
Prop:APCe 7x4
Planets vikt utan lipo 380gr.
Totvikt: 521gram

Flygtid 15min. (mest halvgas. 3loopar, 3-5 fullgas körningar i ca 10sek)
Ingenting var varmt. Motor och fartreglage var iskallt.
Kanske inte så konstigt när det är -1grad ute nu.:)
Kvar i ack 3.70V/st =11,1Volt.
Efter 10min vila 3.75V/st och 11,25Volt.

Undrar om man kan dra ur acken mer.
Det gick ju hur bra som helst att köra när jag landade.
Kändes lite sämre på fullfarts området men i halvgas var farten lika hela tiden.
En del säger till 3Volt en del säger annat.
//Tony

McRegor
2013-10-20, 19:30
Enklast är väl att kolla hur många mAh du lyckas ladda in i acken efter flygningen. Håller det sig under ca: 1400 mAh så är det säkert OK.
Roger

SA3BGM
2013-10-20, 19:55
Hej Roger!
Får se om jag lyckas med det med min billiga laddare (IMAX B6).
Ser bara längst ner till höger på displayen en sifferkombination som ökar
från 0000 upp till något värde. Skall kolla dessa när det laddat klart.
Borde stå mindre än 1400. :-)
Det finns ingen förklaring i boken på vad dessa siffror är vad jag läst mej till
men jag skall kolla igen.
//Tony

McRegor
2013-10-20, 20:31
Skulle förvåna om du inte kan hitta info om vad som står i displayen.
Annars kan du kolla sidan 16 i manualen enligt denna länk - https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.skyrc.com%2Findex.php%3Froute %3Dproduct%2Fproduct%2Fdownload%26download_id%3D17&ei=RiBkUoS1IsOE4ATovoCwCQ&usg=AFQjCNFjTXdzCvTx2tPw2Rg8Rd_osnK3JA&bvm=bv.54934254,d.bGE
...hoppas det blev rätt nu...:)
Roger

SA3BGM
2013-10-20, 20:47
Jo jag hittade "Charged capacity" tidigare och letade i texten efter en förklaring till detta
men fattade inte att det var den strömmen som laddats i i acken som visades. Hjärnsläpp. :banghead:

Din länk var till en fil som inte hade någon ändelse och den länken jag hittade var också
utan ändelse. Spara och döpa om till imax.pdf löste saken. hihihi

Tack Roger för att du förklarar för en Tekniker hur han skall använda tekniska prylar. :icon_redface:

1073mA gick i acken.

McRegor
2013-10-20, 22:35
Hej,
Ja - jag sökte på "IMAX B6 PDF" via Google och fick som första träff fram bruksanvisningen. Laddad ner den via länken och sen fungerade det att öppna filen utan vidare bearbetning...:)
Men en länk till ett PDF-dokument kan ju bli lite skum men du löste ju problemet. Och ca: 1100 mAh tycker jag tyder på en alldeles lagom urladdningsnivå - då har du rimligt bra marginaler.
Kan du starta en timer i din sändare via trottelpådrag ? Det har jag på mina Futabor och det fungerar utmärkt som "tidtagning" av motortid (startar timern vi ca: 5--10 % trottelutslag). Du kommer att finna (gissar jag) att om du mäter riktig motortid så är det inte så stora variationer mellan dina flygningar vad gäller använd kapacitet ur acken.
Roger

SA3BGM
2013-10-20, 23:49
Jag har instruktionen i pappersformat men jag var nyfiken på vilket dokument du hittade
sidan 16 på så jag gjorde lika dant men min Adobe Reader fungerar skumt. Skall kolla
i morgon varför den gör det.

Skall kolla hur "tidtagningen" i min budget KDS fungerar.
"""When you push throttle stick up, the timer will run from the value you set to zero. When 1 minutes remaining, the transmitter will beep to notify you."""
Testade hur det fungerade.
Det fungerar men tiden räknas ner så fort jag gasar.
Det går ej att ställa så att tiden räknar från tex halvgas.
Men ett bra hjälpmedel är det ju. Tack för tipset Roger.
//tony