handdator

Visa fullständig version : Rör till servokablar?



senmathal
2013-10-18, 19:48
Jag behöver ett lämpligt rör för att trä servokablarna till vingarna igenom. Dom ska gå igenom vingmittdelen som sitter i en enhet med kroppen. Tips på lätta rör i lämplig diameter mottages tacksamt. Det kanske finns något som är brukligt att använda.

/Mats

senmathal
2013-10-18, 20:05
Medan jag satt och skrev kom jag på att jag bröt av ett teleskopmetspö i somras. Det blir perfekta små rör till srvokablarna. Lite koniska men vad gör väl det. I somras besökte jag en firma som åker runt och säljer fiskegrejer på olika platser den man hyr in sig i en lokal. Där sålde man teleskåpmetspön för tio kronor metern. Jag köpte ett tre och ett femmetersspö. Varför köpte jag inte fler? Det hade ju blivit perfekt material i modellbyggen och dom är inte ens koniska. Det trasiga var betydligt dyrare men nu blir det ju lite återvinning istället :)

/Mats

LIP
2013-10-18, 20:10
Jag brukar tejpa ihop sugrör från Max/McDonalds osv. De är superlätta och har stor diameter.
Gå till ett gatukök och köp en näve sugrör för en tia.

McRegor
2013-10-18, 20:36
Vill minnas att nån nämnt att han rullat ihop lite papper till ett rör för detta bruk. Det blir ju liksom ingen större påfrestning på det röret kan man gissa.
Roger

senmathal
2013-10-18, 21:09
Tack för tipsen! Men nu sitter det metspön där, ca en 1 dm långa. Ett på varje sida och dom väger inte många gram. Skarvkontakten kommer att sitta i röret så att det måste vara lite större rör än McDonalds sugrör. Men det var ett bra tips när det bara är kabeln som ska igenom. Nu får kabeln i vingen hänga fritt mellan spryglarna.

/Mats