handdator

Visa fullständig version : Nytt liv i en Multiplex Twinjet?



kojen
2013-10-22, 09:38
Hej!
Har fått ärva en gammal Multiplex Twinjet. Skulle vilja byta ut dom gamla, trötta originalmotorerna mot EN borstlös ist.
Behöver ingen vertikalprestanda, men ändå lite klipp i den. Någon som gjort detta? Tacksam för alla tips och på set up.

Mvh//Kjell-Ove

henke2
2013-10-22, 11:45
Twinjet är en utmäkrt modell!! Har haft flera stycken med allt från borstad speed 400 till jetmotor. Att välja en motor i mitten är faktiskt ganska vettigt, man minimerar antalet komponenter och ökar verkningsgraden.

Twinjet gör sig bäst i de lägre fartintervallen och frågan är om inte jag hade valt en 12bladig 70mm fläkt om jag byggt en ny för eldrift. Man vinner enkelheten med en motor, man minimerar vridmomentet vid start, man tar bort risken att få handen i propellern, man slipper oljudet som en skjutande propeller ger och man har någonting som inte alla andra har!

Jag har som referens kört en CS12 70 med mega 16/15/3(2800kv) på 3celler och den ger 1.3kg drakgraft vid måttliga 48A Jag valde en lättare 4000mAh acke för längre flygtid eftersom den ändå bara drar 48A.

Fundera på det :)

En modell med ungefär samma vikt och setup som jag tror på.


http://www.youtube.com/watch?v=Dl3OZjkxcPw

kojen
2013-10-22, 22:23
Tack för det svaret! Jag har provflugit det för några år sedan och tyckte att det flög väldigt bra. Nu har motorerna gjort sitt och jag hoppas att jag kan få upp den i luften igen. Tanken slog mig då att det var lite otäckt med propellrarna när man kastade iväg det, men en fläkt löser ju det problemet snyggt.